Hrvatska
Inflacija u EU ubrzala u listopadu

Inflacija u Europskoj uniji blago je ubrzala u listopadu, izvijestio je europski statistički ured, potvrdivši istodobno preliminarnu procjenu za eurozonu, koja također pokazuje snažniji rast potrošačkih cijena.
Na razini EU godišnja stopa inflacije, mjerena harmoniziranim indeksom potrošačkih cijena (HIPC) koji omogućava usporedbu među zemljama članicama, uvećana je u listopadu na 2.3 posto, s 2.1 posto u prethodnom mjesecu.
U eurozoni cijene su u listopadu bile više za dva posto nego u istom mjesecu u lani, potvrdio je Eurostat preliminarnu procjenu objavljenu krajem listopada. U rujnu bile su porasle za 1.7 posto.
Najviše su poskupjele usluge i svježa hrana
U prošlogodišnjem listopadu godišnja stopa inflacije u EU je iznosila 3,6 posto, a u eurozoni 2,9 posto, pokazuju tablice Eurostata.
Najviše su i u listopadu u zoni primjene eura poskupjele usluge, za četiri posto u odnosu na prošlogodišnji listopad. U rujnu bile su skuplje za 3,9 posto. Slijedi svježa hrana, koja je poskupjela za tri posto, gotovo dvostruko snažnije nego u rujnu.
Najviše je pak pojeftinila energija, za 4,6 posto u odnosu na isti mjesec lani, premda znatno blaže nego u rujnu, kad je na godišnjoj razini bila jeftinija za 6,1 posto.
Temeljna inflacija, kad se isključe cijene energije i svježe hrane, zadržala se na rujanskoj razini i iznosila je 2,7 posto.
Na mjesečnoj razini potrošačke su cijene u EU porasle za 0,4 posto, a u eurozoni za 0,3 posto, pokazuju tablice europskog statističkog ureda.
Hrvatska blizu Slovačke
Daleko najveću godišnju stopu inflacije u EU bilježila je i u listopadu Rumunjska, i to u visini pet posto, potvrdivši poziciju zemlje s najvišom stopom inflacije u EU koju ‘drži’ od kraja prošle godine.
Slijede Belgija i Estonija s rastom potrošačkih cijena na godišnjoj razini po stopi od 4,5 posto, navodi Eurostat.
Potrošačke cijene u Hrvatskoj, mjerene HICP-om, bile su u listopadu po novim Eurostatovim izračunima više za 3,6 posto nego u istom prošlogodišnjem mjesecu, što bi značilo da su porasle najsnažnije od svibnja. Preliminarna procjena pokazala je da su porasle za 3,5 posto.
U rujnu uvećane su za 3,1 posto, utvrdio je Eurostat.
Mjesečna usporedba pokazuje pak rast cijena u listopadu za 0,8 posto, potvrdio je Eurostat preliminarnu procjenu s kraja listopada.
Najbliža je Hrvatskoj u listopadu po rastu cijena na godišnjoj razini bila Slovačka sa stopom inflacije od 3,5 posto.
Godišnja usporedba pokazuje i da su u listopadu potrošačke cijene u Sloveniji na godišnjoj razini bile nepromijenjene. Daleko su najblaže porasle u Litvi i Irskoj, za svega 0,1 posto, navodi se u izvješću.
Hrvatska
PROGNOZA / Stigla je klimatološka jesen, donosi novu kišnu epizodu

Donosimo vremensku prognozu meteorologinje Tee Blažević
Preteženo je vedro jutro diljem Hrvatske, temperature su skromne u kopnenoj Hrvatskoj, 9.3 stupnjeva izmjereno je jutros u Gospiću. Hladnija jutra najavljuju skori dolazak jeseni, koja je danas počela klimatološki.
U nastavku ponedjelja prevladavat će uglavnom sunčano, malo kiše može pasti na sjevernom Jadranu i u Gorskom kotaru poslijepodne.
U utorak će biti nestabilnije, jačat će jugo i učestaliji će biti kiša i pljuskovi s grmljavinom, češći na Jadranu te u Gorskom kotaru i Lici, gdje mjestimice može biti obilnije oborine.
Nestabilno vrijeme nastavit će se još i tijekom srijede, povremeno će još biti kiše i pljuskova. Bit će malo manje toplo.
U četvrtak uglavnom suho posvuda, stabilnije i sunčanije, u skladu s tim ponovno i toplije.
Petak bi tek prolazno pljuskova moglo biti u sjevernim predjelima zemlje.
Za vikend pretežno sunčano i suho diljem zemlje.
Hrvatska
Dolazi digitalni euro: Što to znači za gotovinu?

Gotovina je i dalje najčešće sredstvo plaćanja. Lako je dostupna i pruža najviši stupanj zaštite privatnosti. Plaćanje karticom ili mobitelom uzelo je maha, ali uvođenje digitalnog eura pod posebnim je povećalom. Hoće li građani moći odlučivati kako će plaćati?
Digitalni euro bit će novo sredstvo plaćanja u Europskoj uniji, koje će izdavati Europska središnja banka. Kako je pojasnio za HRT Dario Hlupić Radić, voditelj Odjela za supervizorsko pravo HNB-a, građani će digitalnim eurom moći plaćati jednako kao gotovinom, u trgovinama i pri kupnji usluga.
“Moći ćemo plaćati čak i kada je pristup internetu otežan, a transakcije će se moći obavljati karticama, mobitelom ili računalom. Najvažnije je da će plaćanje biti besplatno za građane”, rekao je Hlupić Radić.
Gotovina ostaje u opticaju
U Hrvatskoj narodnoj banci naglašavaju da uvođenje digitalnog eura ne znači ukidanje novčanica i kovanica. I ministar financija Marko Primorac podržava digitalizaciju novca, istaknuvši da će ona donijeti brže i jeftinije transakcije.
“Gotovina i digitalna valuta trebale bi biti zakonito sredstvo plaćanja. Radimo na tome i nastojat ćemo da to vrijedi ne samo zakonski, nego i u praksi”, kazao je Primorac.
Brige oko privatnosti i sigurnosti
Istraživanja pokazuju da Europljani žele zadržati mogućnost plaćanja gotovinom, a ekonomski analitičar Ljubo Jurčić upozorava da bi potpuni prelazak na digitalno plaćanje mogao ugroziti ljudska prava i slobode.
“To bi se moglo dogoditi u sljedećih 10 do 20 godina, primjerice zbog terorizma ili drugih razloga, a tada bi rizik od potpune kontrole bio vrlo velik”, ocijenio je Jurčić.
Kibernetički napadi
Osim pitanja privatnosti, građani strahuju i od kibernetičkih napada te mogućeg gubitka novca iz digitalnih novčanika.
Projekt digitalnog eura trenutačno je u fazi pripreme, koja uključuje razvoj tehničke infrastrukture, zakonodavnog okvira i istraživanje korisničkih navika. Najranije bi mogao biti u uporabi potkraj 2028. godine.
Hrvatska
Prometni stručnjak: “Hajku protiv električnih romobila vode lobiji kojima ugrožavaju poslovanje”

Ovoga tjedna, kojemu još nije kraj, u Virovitici je 13-godišnjak na električnom romobilu s kacigom na glavi, ali bez dovoljno godina za legalno upravljanje, nakon sudara s osobnim automobilom pao na nogostup i zadobio ozljede. U Voćinu su istoga dana dvojica dječaka – stariji u dobi od 14, a mlađi tek 9-godišnjak, također na električnom romobilu doživjeli sudar s automobilom i zadobili ozljede.
Istoga dana, ali na Viru, puno gore je prošlo dvoje djece, oboje mlađe od 14 godina stradavši na električnom romobilu mnogo veće snage od zakonom dopuštene. Vozeći se njime na kolniku i bez zaštitnih kaciga u jednom trenuku su izgubili nadzor, pali i zadobili teške tjelesne ozljede. Ozljede dječaka koji je upravljao romobilom opasne su po život.
A ovoga ponedjeljka je u Vukovaru teške ozljede zadobila i 70-godišnjakinja koja je električnim romobilom kršeći tri propisa – vozeći prebrzo, kolnikom i bez zaštitne kacige, pala i završila u bolnici s teškim tjelesnim ozljedama.
To su samo neke ovotjedne prometne nesreće u kojima su stradali vozači svepopularnog prijevoznog sredstva. Baci li se pogled na crne kronike iz prošloga ili pretprošloga tjedna, a i onih ranijih, neizbježno se naiđe na niz sličnih vijesti. Stradavanja, srećom ne i pogibije na električnim romobilima, postaju prečesta pojava u Hrvatskoj.
Više od 250 stradalih ove godine
Početkom srpnja predstavnici MUP-a izvijestili su kako je u prvih šest mjeseci ove godine zabilježeno čak 257 nesreća s ozlijeđenim osobama, od kojih 73 teško, koje su upravljale e-romobilima. Uz napomenu da je takvih nesreća vjerojatno bilo i više, ali nisu sve bile prijavljene.
Nakonferenciji za novinare održanoj 11.srpnja u Klinici za dječje bolesti u Zagrebu upozoreno je na dramatičan porast broja teških ozljeda djece i adolescenata zbog padova s električnih romobila. Brojke stradalih, rečeno je tada, učetverostručene su u odnosu na prošlu godinu.
Postavši dotad već neizbježnim dijelom gradskog prometa, električni romobili su 2022. godine uvršteni u Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama.
Strogi propisi bit će još stroži
Tamo su skupa s električnim monociklima, segwayima i sličnim, svrstani u kategoriju osobnog prijevoznog sredstva bez sjedećeg mjesta, čiji radni obujam motora nije veći od 25 kubika, a trajna snaga elektromotora nije jača od 0,6 kilovata i koje na ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću od 25 kilometara na sat, odnosno čija najveća konstrukcijska brzina ne prelazi tih 25 kilometara na sat. A samo ako nema pločnika, dozvoljeno je kretanje električnim romobilom po županijskim, lokalnim i nerazvrstanim cestama uz brzinu ograničenu na 50 kilometara na sat.
Tim je zakonskim izmjenama među ostalim određeno da je 14 godina dobna granica za upravljanje električnim romobilom, da se za vrijeme vožnje mora imati zaštitna kaciga na glavi, da na romobilu smije biti samo osoba koja upravlja njime, da pritom ne smije koristiti slušalice… Otprilike sve ono što su najčešći razlozi stradavanja romobilista na cestama.
Budući da se svi ti propisi učestalo krše i da naglo raste broj prometnih nesreća s električnim romobilima, policija već za jesen najavljuje strože mjere i nove izmjene zakona. To bi, među ostalim, uključivalo obveznu registraciju i tehnički pregled električnih romobila, obvezno osiguranje korisnika romobila, stroža ograničenja brzine i mjesta kretanja te visoke kazne za nepropisno korištenje, uključujući i kazne za roditelje maloljetnih prekršitelja.
Dobra alternativa gradskom prometu
Prometni stručnjak Željko Marušić zagovornik je električnih romobila u gradskom (mikro)prometu i smatra da su dobrodošla alternativa loše organiziranom prometu u gradovima, koja bi isti mogla rasteretiti i smanjiti za pet posto. Također smatra da bi se to rasterećenje moglo postići mogućnošću iznajmljivanja romobila u središtima gradova.
“Recimo, ako u Zagrebu idete s Trga bana Jelačića na Kvaternikov trg i platite najam električnog romobila par eura i vratite ga koncesionaru, brže stignete nego tramvajem ili taksijem”, kaže.
Marušić ne spori da je zaredao velik broj prometnih nesreća s električnim romobilima, ali smatra da se protiv tog prijevoznog sredstva vodi hajka.
“Iza te hajke stoji lobi taksista s ciljem da se ubije mikropromet u gradovima. Treba sustavno analizirati štetu od romobila. S jedne strane ima nesreća, ali s druge romobilisti ‘izvlače’ mnoge druge situacije u prometu. Čovjek koji vozi romobil neće voziti automobil i time neće stvarati gužvu u gradskom prometu. Ako ga vozite kako je propisano, ne više od 25 kilometara na sat, mala je izvjesnost da ćete stradati ili izgubiti glavu”, dodaje.
“Oni su za mikropromet, ne za običan promet”
Sudeći po policijskim izvješćima, jako je puno prometnih nesreća s električnim romobilima u manjim gradovima. Marušić kaže da u mjestima gdje nema javnog prijevoza ljudi često koriste romobile i za duže vožnje.
“Električni romobili trebali bi služiti samo za mikropromet, a ne za običan promet i vožnje po desetak kilometara do nekog susjednog mjesta. To je zloupotreba”, ističe.
Smatra da nošenje zaštitne kacige ne bi trebalo biti obveza nego preporuka.
“Kad ima kacigu na glavi vozaču romobila povećava se težište i rizik da mu stradaju ekstremiteti. Biciklistima je, zbog pada preko volana, glava prva na udaru, dok romobilistima najprije stradaju noge i ruke.”
I prijedlog da se romobili registriraju Marušić drži pogrešnim.
“Registriraju li se bicikli? Ne. Ja sam za to da se prijevoz električnim romobilima liberalizira, ali da bude puno više kontrole prometnih redara. Uvijek se govori koliko je stradalih na električnim romobilima, a nitko ne spominje koliko je manje stradalih u automobilima jer se romobili više koriste. Situaciju treba sagledati cjelovito”, kazao je.
-
ZADAR / ŽUPANIJA5 dana prije
VIDEO / Projekti Općine Sv. Filip i Jakov i ovogodišnji dobitnici općinskih priznanja
-
Sport5 dana prije
U ČAST BRANITELJA / Memorijalni boćarski turnir: Bulin iz Zemunika obranio titulu u Poljica Brigu
-
Tech5 dana prije
WhatsApp upozorio: Ako dobijete ovu poruku, vaš račun je u opasnosti
-
Sport5 dana prije
ATLETSKI VETERANI / Sedam medalja Jurja Bilavera na Prvenstvu Balkana, Mariklud Šilić zlatna s hrvatskim rekordom