Hrvatska
Prometni stručnjak: Ovo su najopasnija vozila ljeti, često ih voze neiskusni vozači

Sav užas prometnih nesreća u ljetnom razdoblju sažeo se prošloga petka u Bjelovaru i okolici gdje je u samo nekoliko sati teško stradalo petoro maloljetnika.
Troje maloljetnika stradalo je na quadu, sve popularnijem vozilu na četiri kotača, koje spada u kategoriju poljoprivrednih vozila. U Bulincu kod Bjelovara sletjeli su s ceste u kanal i udarili u betonski most. Djevojčica koja je upravljala quadom ima ozljede opasne po život, a ni ona niti dvoje njenih suvozača nisu nosili zaštitne kacige.
U samom Bjelovaru istog je dana vozač automobila udario djevojčicu dok je prelazila cestu na pješačkom prelazu. A u trećoj nesreći maloljetno dijete palo je s električnog romobila i udarilo o asfalt glavom na kojo nije imalo kacigu i zadobilo teške ozljede.
Nižu se nesreće…
U Zagrebu je prošle nedjelje poginuo motociklist. U subotu navečer kod Donje Stubice sudarili su se vozači quada i cross motocikla pri čemu je motociklist teško ozlijeđen i u životnoj opasnosti. U petak je kod Koprivnice motociklist poginuo sletjevši s kolnika i udarivši u metalni nosač dalekovoda. Pretprošlog vikenda kod Imotskog je u sudaru poginula starija žena koja se nalazila u prikolici motokultivatora. Od početka lipnja motociklisti su ginuli i kod Rijeke, u Bosiljevu, u Mačkovcu kod Nove Gradiške, dvojica u Glavicama kod Sinja…
Može se tako unatrag kopati po arhivi vijesti iz crne kornike i gomilati brojke poginulih i ozlijeđenih u prometnim nesrećama koje zaredaju s dolaskom lijepog vremena i toplih dana.
“Više ljudi vani, više prometa”
“Kada dođe ljeto, na cestu izlaze i one vrste otvorenih vozila koje se ne voze zimi – bicikli, romobili, električni romobili, quadovi, motocikli… Zimi se većinom voze automobili koji su zatvoreni i time sigurniji”, kaže nam prometni stručnjak i sudski vještak za promet Goran Husinec.
Ljeti je, napominje, više ljudi na cesti, puno više aktivnosti odvija se na otvorenom pa je i promet naprosto veći. Osim toga, na cestama i pješačkim stazama sve je više vozila kojih donedavno nije bilo, a sada su vrlo popularna. Mnoga takva voze neiskusni vozači pa se neminovno događa više nesreća.
Husinec nam je objasnio zašto neka od njih ljeti mogu biti vrlo opasna.
Quadovi
“Quad je teško vozilo i potrebno je dosta fizičke snage za upravljati njime. Za razliku od suvremenih automobila koji imaju servo upravljače i meke komande, quad ima – osim onih ekstraskupih modela – isključivo mehaničke komande. Vi mehaničkim upravljačem okrećete prednja dva kotača za što treba uložiti puno snage. Dovoljno je da quad naiđe na nekakvu rupu na cesti ili rubnjak, upravljač se izbije iz ruke, pogotovo ako dijete njime upravlja, pa je nesreća neizbježna. Ova stradala djevojčica u Bjelovaru nije mogla fizički kontrolirati quad jer je bio preopterećen. Na njemu je bilo još dvoje djece i njoj je upravljač bio pretežak da bi njime upravljala kako treba.
Quadovi obično idu 40 kilometara na sati i teški su oko 600 kilograma. Ljudi ih često registriraju kao poljoprivredna vozila jer na njih onda dobivaju poticaje i druge pogodnosti. A ako je vozilo poljprivredno, nije propisano obvezno nošenje kacige. No quad se u našim krajevima ne koristi mnogo u poljoprivredi, koliko u poslovima rendžera i lovočuvara. Naravno, i za zabavu”, napominje ovaj stručnjak.
Električni romobili
“Električni romobil je fantastična stvar, osobno ga puno vozim. No, neki ljudi otišli su korak dalje i počeli voziti električne romobile cestom, usporedo s automobilima. A romobilistu je teško imati pregled situacije na cesti, kao što je i vozaču automobila teško vidjeti romobilistu. On je jedna okomita, vrlo tanka silueta koja se kreće velikom brzinom, praktički bešumno. Električni romobil ima male kotače i za razliku od motocikla jako je osjetljiv na raznorazne rupe i grabe na putu. Ti su romobili sigurni do brzine od 25 kilometara na sat, sve iznad toga je opasno. I nije romobilu mjesto među automobilima. S druge strane, nije mu mjesto ni među pješacima, ali tada dolazimo u sivu zonu jer staze za romobile nisu napravljene. Zakonski propisana brzina je 5 kilometara na sat na pješačkim stazama, ali tolerira im se vožnja i do 10 kilometara na sat, što je malo brže od hoda čovjeka. No, definitivno mu nije mjesto ni na cesti ni na nogostupu ako vozi 30 na sat. Propisano je i da vozač električnog romobila mora nositi kacigu, iako ta zaštitna kaciga uglavnom nije presudna. Na romobilu se više “trgaju” noge i ruke, rijetko stradava glava. Ali, kako se kaže, od opreza glava ne boli”, kaže Husinec.
Motocikli
Kod stradavanja motociklista u prometu najčešći je problem prebrza vožnja jer adrenalin često povuče vozače, a motocikli očito nisu napravljeni za laganu panoramsku vožnju. Husinec kaže da problem s motociklistima u prometu traje već desetljećima, ali da više nije izražen kao nekad.
“Gotovo da više i nema motociklista koji vozi bez zaštitne kacige na glavi, kao što se nekoć najčešće vozilo. A i sami motocikli nisu više toliko popularni među mlađom populacijom. Nekad je motocikl bio statusni simbol. U kvartu su najveći frajeri bili oni s motociklima. Danas se mladi više ne dokazuju na taj način. S motociklistima nema uzlaznih problema u prometu, iako ih još uvijek mnogo stradava na cestama. Osim toga, vozači motocikala u prosjeku su stariji i iskusniji. Danas su puno veći problemi s vozačima električnih romobila, quadova i sličnih prijevoznih sredstava”, kazao je Husinec.
Hrvatska
FOTO / U ovom proizvodu otkrivena opasna biljka: Odmah ga prestanite koristiti!

Državni inspektorat Republike Hrvatske obavještava potrošače o opozivu proizvoda Delizie dal Sole, Mješavina smrznutog povrća, 450g, LOT LR127A, najbolje upotrijebiti do 07.05.2027., zbog mogućeg prisustva komadića biljke Exantium Orientalis.
Navedeni dijelovi biljke zbog svoje čvrstoće i nazubljenosti mogu prilikom konzumacije oštetiti sluznicu usne šupljine.
Proizvod nije u skladu s Uredbom 178/2002 o utvrđivanju općih načela i uvjeta zakona o hrani, osnivanju Europske agencije za sigurnost hrane te utvrđivanju postupaka u područjima sigurnosti hrane.


Podaci o proizvodu:
Proizvođač: INDUSTRIE ROLLI ALIMENTARI S.P.A., Italija
Maloprodaja: Eurospin Hrvatska d.o.o., Vukovina, Hrvatska
Obavijest se odnosi isključivo na proizvod sa gore navedenim podacima
Hrvatska
Ravnatelj DHMZ-a najavio novu promjenu vremena, evo i kada

Snažno nevrijeme jučer je pogodilo Hrvatsku, a najgore je bilo u Splitu. Kako tvrdi DHMZ, na Jadranu su i danas u prvom dijelu dana lokalno moguće izraženiji pljuskovi uz grmljavinu i prolazno olujne udare vjetra. O tome je u Novom danu govorio ravnatelj DHMZ-a Ivan Güttler.
Ivan Güttler govori kako analize pokazuju da je jučerašnja oluja bila jedan od najekstremnijih događaja na području Splita: “Imali smo pojavu velikih udara vjetra, preko 120 kilometara na sat, veliku količinu oborine i tuče. Ovakav tip fenomena normalan je u ovom dijelu godine, na području Hrvatske se formiraju konektivni sustavi različitih dimenzija, od malih pa do velikih. Na sreću nije bilo smrtno stradalih, nadam se da se ozlijeđeni dobro oporavljaju, radi se o preko 20 građana.”
“Vrlo opasne situacije”
“Vrlo su opasne situacije nakon toplinskog vala, a ovo ljeto smo imali dva takva. Dogodi se prodor hladnog zraka, fronta ili ciklona, na vrlo toplu podlogu. Sve su to sastojci koji doprinose da fenomeni kao što su nevere budu intenzivniji. Ono što nas brine je da ćemo, sa sve toplijim kopnom i morem, imati poticajne uvjete za jačanje nevera”, dodaje.
Kako se zaštititi? “Pokušavamo kroz jasnu komunikaciju, sustav Meteoalarma i semaforski prikaz podizati informacije i sažimati veliku količinu prognoza na građanima razumljiv način. Imamo i sustav SRUUK i tu nam je bitna komunikacija s ostalim službama na terenu i ona je sve bolja. Puno se uložilo i te napore ćemo nastaviti i dalje”, tvrdi ravnatelj DHMZ-a.
Utječu li ovakvi vremenski uvjeti na turizam? “Gosti su upoznati s istim tipovima upozorenja Meteoalarma na području svoje države, SRUUK dolazi i na mobitele gostiju na engleskom.”
Kakvo nas ljeto očekuje?
Güttler navodi postoje li područja koja se više izložena vremenskim neprilikama: “Istra je izložena rubno ekstremnim vremenskim okolnostima koje nastaju na području sjeverne Italije. Ekstremne oborine se mogu pojaviti u bilo kojem dijelu Europe, požari… Kada se događaju fenomeni kao što su toplinski valovi, to su događaji koji se događaju na području cijele države i Europe.”
Kakvo nas ljeto očekuje? “Očekuje nas, kao i ostalim dijelovima Europe, ljeto toplije od prosjeka, imali smo dosta topao lipanj. Što se tiče oborine, tu je teško davati prognoze. U narednim danima očekuje se stabilizacija, polako se žuta upozorenja vraćaju na zelena. Imat ćemo na otvorenom moru moguće udare bure i žuta upozorenja, nekoliko dana će biti malo mirnije i bez toplinskih valova. Za sljedeći tjedan je moguća nova promjena vremena.”
Hrvatska
Vapaj HGSS-a: Voda je došla do grla, nemamo organizirano helikoptersko spašavanje na vanurbanom terenu

Na izuzetno zahtjevnom terenu iznad mjesta Bast-Baška Voda, spašavatelji HGSS-a Makarska prošli tjedan su spašavali maloljetnog stranog državljanina koji se zbog dezorijentiranosti više nije znao sigurno spustiti prema dolje, ostao je bez vode, završio iscrpljen i dehidriran pod izravnim suncem.
U akciji je sudjelovalo 15 spašavatelja HGSS stanice Makarska koji su u iznimno teškim uvjetima,– na temperaturama višim od 40 stupnjeva na suncu i po vrlo zahtjevnom terenu, morali stići do unesrećenog.
Sve bi bilo puno brže, jednostavnije i sigurnije u pogledu intervencije da je HGSS u ovoj akciji imao helikoptersku podršku, no nije. Kako se radilo o maloljetnoj osobi u neposrednoj opasnosti, putem centra 112 zatražena je podrška helikoptera, no zahtjev im je odbijen, potvrdio nam je pročelnik HGSS-a Marko Andrić.
“MUP-ovi helikopteri nam nisu na raspolaganju”
Andrić je istaknuo kako je situacija u Hrvatskoj trenutno alarmantna i kako trenutačno “nemamo organizirano helikoptersko spašavanje na vanurbanom području”.
S vojskom su nekoć, govori nam Andrić, imali odličnu suradnju, no resursa više nema i suradnja stoga više nije moguća, rečeno im je to na posljednjem sastanku, ističe prvi čovjek HGSS-a.
S druge pak strane MUP-ovi helikopteri im nisu na raspolaganju. “Još uvijek je nejasno koji je konkretni plan s dva pristigla Subaru Bell helikoptera, koji su u ingerenciji MUP-a i Civilne zaštite. Ozbiljne strategije u Hrvatskoj nema, unatoč nastojanjima s naše strane. Suradnja je više puta najavljena, ali nedostaju provedba i jasno definirani modaliteti, te za sada nemamo operativnu podršku s terena”, govori nam Andrić.
HMS-ovi helikpoteri nemaju vitlo
Na upit što je s helikopterima Hitne medicinske službe (HMS), pročelnik HGSS-a je istaknuo:“Moram pohvaliti dobru dosadašnju suradnju s Hitnom medicinskom službom, u okviru njihovih mogućnosti često nam izlaze u susret. No, problem je što njihovi helikopteri nemaju vitlo koje bi uveliko olakšalo i ubrzalo spašavanje s nepristupačnog terena, jer bi se spašavatelj pomoću vitla spustio iz helikoptera na teren i pružio brzu pomoć unesrećenom ispod lebdećeg helikoptera, što je od iznimne važnosti ukoliko je unesrećena osoba životno ugrožena”, kaže naš sugovornik.
Marko Andrić ističe kako su predložili još bolju suradnju s HMS-om, kao i ugradnju vitla u njihove helikoptere. Također su zatražili i sastanak s predsjednikom Vlade RH.
HGSS uvijek tamo gdje treba pomoć
Hrvatska gorska služba spašavanja ima školovano ljudstvo, vrhunske spašavatelje koji su završili treninge najviše razine osposobljavanja za helikoptersko spašavanje, spremni su za rad s novim generacijama letjelica. Iza njih su tisuće akcija na zahtjevnom terenu, to je rad koji traje kontinuirano više od 30 godina, no postavlja se pitanje zašto nemaju sustavnu helikoptersku podršku.
HGSS će, govori nam Andrić, kao i dosad, biti tamo gdje treba – danju, noću, ljeti i zimi.
“Helikopterskim spašavanjem u prvom redu želimo osigurati osobi unesrećenoj u vanurbanim uvjetima da čim prije bude spašena”, istaknuo je za kraj pročelnik.
Maloljetnik s početka teksta je, srećom, uspješno spašen s Biokova, no postavlja se pitanje što bi bilo da je njegovo stanje bilo kompleksnije.
Upite o razlozima odbijanja slanja helikopterske podrške u akciji na Biokovu poslali smo MUP-u. Odgovor ćemo objaviti čim ga dobijemo.
-
ZADAR / ŽUPANIJA17 sati prije
U ZADRU SE OTVARA NOVA POLIKLINIKA IADERA / U petak i subotu brojni besplatni pregledi i savjetovanja! Evo detalja…
-
magazin2 dana prije
“NIŠTA IM NEĆE BIT'” / Zbog lošeg vremena, predstava Ecije Ojdanić i Frana Maškovića večeras u 20 sati u Diklu!
-
magazin1 dan prije
GLAZBA NA RIVI, SPORT NA PLAŽI / Sve je spremno za vikend u Rovanjskoj, Modriču i Maslenici!
-
ZADAR / ŽUPANIJA3 dana prije
VAŽNA OBAVIJEST IZ VODOVODA: Danas bez vode tri ulice uz Put Bokanjca, u utorak skoro cijeli Poluotok!