Connect with us

Hrvatska

Prošle godine s hrvatskog tržišta povučeno gotovo 100 proizvoda, najčešće se radilo o jednoj namirnici

Objavljeno

-

Na temelju kontrola nadležnih službi i inspekcija te utvrđenih nepravilnosti tijekom prošle godine s hrvatskog tržišta opozvano je 94 različitih proizvoda, što u mjerodavnim institucijama smatraju potvrdom visoke učinkovitosti sustava sigurnosti hrane u Hrvatskoj.

U Hrvatskoj agenciji za poljoprivredu i hranu (HAPIH) kažu da se najveći broj prošlogodišnjih obavijesti o opozivu proizvoda, njih 85, odnosio na hranu, a ostatak na hranu za životinje i materijale u kontaktu s hranom.

Broj opozvanih proizvoda, navode u HAPIH-u, manji je nego u 2022. godini, kada je objavljeno ukupno 116 obavijesti o opozivima, a u ovoj godini je s tržišta opozvano 16 različitih proizvoda, od kojih se 12 odnosilo za hranu, tri za hranu za životinje, a jedan za materijale u kontaktu s hranom.

Najčešće povučeni proizvodi

Analize prehrambenih proizvoda provode se u ovlaštenim i referentnim laboratorijima, koje određuje Ministarstvo poljoprivrede, a među ovlaštenim institucijama su Hrvatski veterinarski fakultet, Hrvatski veterinarski institut, Nastavni zavod za javno zdravstvo “Andrija Štampar”, Hrvatski zavod za javno zdravstvo, županijski Zavodi za javno zdravstvo i HAPIH.

Lani su najčešće bili povučeni proizvodi iz kategorije mesa i proizvoda od mesa, osim peradi, ukupno 13 proizvoda, i to u najvećem broju slučajeva zbog utvrđenih patogenih mikroorganizama i, u manjoj mjeri, alergena.

S tržišta je povučeno 11 proizvoda iz kategorije orašastih plodova, njihovih proizvoda i sjemenki zbog prisustva različitih kemijskih kontaminanata, alergena, mikotoksina i patogenog mikroorganizma, te isti broj proizvoda iz kategorije žitarica i pekarskih proizvoda zbog kemijskih kontaminanata, ostataka pesticida i mikotoksina.

U kategoriji voća i povrća povučeno je devet proizvoda, u kategoriji dijetalna hrana, dodaci hrani i obogaćena hrana osam proizvoda, kod gotovih jela i snacka šest proizvoda, a ostatak se odnosi na ostale prehrambene proizvode, krmne smjese, ribe i riblje proizvode.

U HAPIH-u pojašnjavaju da mjere o povlačenju ili opozivu proizvoda s tržišta mogu dobrovoljno pokrenuti gospodarski subjekti u poslovanju s hranom, tada se pokreće postupak povlačenja ili opoziva i o tome obavještava Državni inspektorat (DIRH).

Ako inspekcija utvrdi da proizvod ne ispunjava sigurnosne zahtjeve, rješenjem određuje povlačenje ili opoziv s tržišta, a DIRH objavljuje obavijest za potrošače, neovisno je li opoziv pokrenula tvrtka u poslovanju s hranom ili je to naredila inspekcija.

U Agenciji napominju da je, prema zemlji podrijetla, najviše povučenih proizvoda lani bilo iz EU, ukupno 48, među kojima iz Njemačke, Austrije, Nizozemske, Italije, Belgije, Poljske i Slovenije. Slijede 24 proizvoda iz Hrvatske, šest iz Kine, tri iz Turske i dva iz Indije.

Procjena sigurnosti u tri sata

Zakonom o hrani određeno je da sustav brzog uzbunjivanja za hranu uz DIRH i Ministarstvo poljoprivrede čini i HAPIH, koji na zahtjev DIRH-a izrađuje inicijalnu procjenu rizika za zdravlje ljudi, na temelju koje DIRH donosi odluke o poduzimanju mjera.

Kako bi se pravovremeno i učinkovito odgovorilo na pojavu različitih opasnosti u hrani i hrani za životinje procjenu treba napraviti u najkraćem roku, najviše u tri sata, stoga je u HAPIH-ovom Centru za sigurnost hrane i Centru za zaštitu bilja organizirano 24-satno dežurstvo sve dane u godini.

U HAPIH-u kažu da je sustav sigurnosti hrane u Hrvatskoj dio europskog sustava, koji se smatra najsigurnijim i najrigoroznijim na svijetu jer su kriteriji za sigurnost postavljeni visoko iznad vrijednosti koje bi mogle biti štetne za zdravlje ljudi.

Evidentirani rezultati, transparentna objava obavijesti i promptno povlačenje hrane s tržišta potvrda su visoke učinkovitosti sustava sigurnosti hrane u Hrvatskoj i održavanja najviše moguće razine zaštite zdravlja potrošača.

S razvojem društva raste i svijest ljudi o mogućim rizicima iz hrane, a cilj nam je osvijestiti potrošače da su i oni aktivni dionici sustava, poručuju iz HAPIH-a.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Hrvatska

Nezapamćen pomor dagnji! Krivac su visoke temperature mora?

Objavljeno

-

By

U Malostonskom zaljevu događa se nezapamćeni pomor dagnji, a prema prvim procjenama u uvali Brijesta, poznatoj po najmasovnijoj školjkarskoj proizvodnji u tom kraju, šteta iznosi gotovo 80 posto, objavio je HRT.

Veliki pomor dagnji uzgajivači pripisuju visokim temperaturama mora. Braća Lazić obiteljskim uzgojem dagnji bave se na površini od desetak hektara, a uginulo im ih je gotovo devedeset posto dagnji, navodi HRT.

Školjkar Zdravko Lazić, koji uzgaja dagnje u uvali Brijesta, ne pamti takav pomor.

“Mi imamo 25 godina obrt, cijeli život se bavimo ovim, kao i generacije prije nas. Nikada nisam ni čuo za ovakvo nešto”, naglasio je Lazić.

Uzgajivači pretpostavljaju da je uzrok pomora školjaka izrazita toplina mora, na ovome dijelu nezapamćena, gotovo 30 stupnjeva.

Za razliku od dagnji, kamenice se još uvijek drže.

Uzgajivači u zaljevu Bistrina i susjednim uvalama tvrde da kod njih zasad nema uginuća, no svakodnevno pomno prate stanje.

Ana Bratoš Cetinić, s Odjela za primijenjenu ekologiju Sveučilišta u Dubrovniku, ističe kako sve treba analizirati veterinarski inspektor i objašnjava utjecaj vrulja na području Bistrine, što je za razliku od Brijeste, na školjke moglo utjecati povoljno.

“Smatra se da je to otprilike 11 stupnjeva Celzijusa. Kada dođe određena količina slatke vode s tom temperaturom, jasno da onda i hladi to područje, pogotovo u dubljim slojevima, pa je onda i ugroženost od povišenih temperatura manja, ali to su sad sve špekulacije”, navela je za HRT Bratoš Cetinić.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Iz MUP-a otkrili koliko vozača ima negativne bodove i gdje ih je najviše

Objavljeno

-

By

U prvih šest mjeseci ove godine vozačima u Hrvatskoj izrečeno je 14.604 negativnih prekršajnih bodova, u najvećem broju slučajeva zbog vožnje pod utjecajem alkohola.

Nedavno smo pisali o tome kako vozači jednostavno mogu provjeriti imaju li na svome kontu negativnih bodova za počinjenje težih prometnih prekršaja.

Vozaču je dovoljno da OVDJE, na stranicama MUP-a, unese serijski broj svoje vozačke dozvole, a potom i generiranu lozinku te dozna dokad mu je dozvola važeća, ima li i koliko negativnih prekršajnih bodova te izrečenih zaštitnih ili sigurnosnih mjera zabrane upravljanja motornim vozilom.

Ove godine 372.000 prekršaja

Prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, vozačima sa skupljenih 12 negativnih bodova, a mladim vozačima (do 24 godine starosti) s 9 negativnih bodova, ukida se i oduzima vozačka dozvola. Negativni prekršajni bodovi brišu se iz evidencije nakon proteka dvije godine od dana pravomoćnosti odluke o prekršaju na temelju koje su upisani.

Na naš upit, iz Ministarstva unutarnjih poslova (MUP) rekli su nam da je u 2023. godini utvrđeno 760.373 prometnih prekršaja, uključujući i prekršaje u prometnim nesrećama, dok ih je u prvom polugodištu ove godine utvrđeno 371.958. Najviše je utvrđenih prekršaja bilo zbog vožnje brzinom većom od dopuštene, nekorištenja sigurnosnog pojasa, alkoholiziranosti vozača, nepropisnog korištenja mobitela za vrijeme vožnje te upravljanja neregistriranim i tehnički nepregledanim vozilom.

Negativne bodove ima 96.000 vozača

Za prekršaje počinjene tijekom prošle godine izrečeno je 96.178 negativnih prekršajnih bodova, a u prvih šest mjeseci ove godine izrečeno je 14.604 negativnih prekršajnih bodova. U najvećem broju slučajeva, negativni bodovi izrečeni su za vožnju pod utjecajem alkohola.

MUP nam je dostavio i tablicu s trenutnim stanjem negativnih prekršajnih bodova, razvrstanih prema broju bodova i prema policijskim upravama gdje su izrečene.

U Hrvatskoj je više od 2,3 milijuna vozača, a njih 96.052 ili oko 4 posto ima negativne bodove. Pribrojimo li im vozače s hrvatskim državljanstvom kojima je prebivalište izvan Republike Hrvatske, 96.412 vozača ima negativne bodove.

MUP RH

U Zagrebu 22.365 vozača s kaznenim bodovima

Najviše je vozača s tri negativna boda na kontu – njih čak 57.268, a potom onih sa šest negativnih bodova – njih 13.322. Više od 9 negativnih bodova skupilo je 4.048 vozača.

Najviše negativnih bodova izrečeno je, naravno, na područjima policijskih uprava gdje je i najveći broj stanovnika. Prednjači Grad Zagreb s 22.365 vozača s negativnim bodovima, slijede Splitsko-dalmatinska županija (13.410), Osječko-baranjska (6.710), Primorsko-goranska (4.682) te Istarska (4.617). Najmanje je vozača s negativnim bodovima na području Ličko-senjske (924) te Požeško-slavonske županije (2.217).

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Drama na nebu iznad Hrvatske, avion nije odgovarao kontroli leta, dignuti MIG-ovi

Objavljeno

-

By

Na nebu iznad Hrvatske odvijala se prava drama kada je maleni zrakoplov ušao u naš zračni prostor, ali nije odgovarao na pozive kontrole leta. Obaviješten je i MORH te su dignuti nadzvučni lovci presretači MiG-21.

Zrakoplov Piper PA-24 u nedjelju je oko 10:50 ušao u hrvatski zračni prostor, ali nije uspostavio komunikaciju s oblasnom kontrolom leta niti nakon desetak ponovljenih upita, piše Dnevnik.hr.

U presretanje jednomotornog zrakoplova poslan je dežurni dvojac 191. eskadrile lovačkih zrakoplova 91. krila HRZ-a, koji je presreo Piper te u okolici Slunja završio s akcijom, objavio je AvioRadar.

Nije uspostavljena radioveza

Taj incident potvrdila je i Hrvatska kontrola zračne plovidbe.

“Dana 21. 7. 2024. zrakoplov registarske oznake UR-OTF ušao je u zračni prostor RH u 10:51 UTC na visini od 7000 ft. Možemo potvrditi da s pilotom zrakoplova nakon višekratnih pokušaja na nekoliko radnih frekvencija nije uspostavljena uobičajena dvosmjerna radioveza. U ovom trenutku nemamo provjerenih pojedinosti o naravi problema, ali možemo sa sigurnošću potvrditi da je naša komunikacija na svim frekvencijama bila uredna s ostalim zrakoplovima. Zrakoplov je napustio zračni prostor RH u 12:11 UTC. Pokrenut je standardni postupak u takvim situacijama te je obaviješten MORH, koji nadzire hrvatski zračni prostor u ovom kontekstu.”

Prema neslužbenim informacijama kojima raspolaže AvioRadar, radiostanica spornog zrakoplova bila je namještena na pogrešan kanal, zbog čega nije bilo moguće uspostaviti komunikaciju sa zrakoplovom.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu