Svijet
EU uvodi ogromne promjene oko vozačkih, evo svih detalja. Hrvati se pobunili
U Europskom parlamentu raspravljalo se o prijedlogu novih pravila o vozačkim dozvolama. Predložena direktiva Europske unije predviđa uvođenje jedinstvene digitalne vozačke dozvole, obvezne zdravstvene preglede za vozače svakih 15 godina, ali i stroža pravila za mlade vozače. Protiv prijedloga bilo je 11 hrvatskih eurozastupnika uz jednog suzdržanog.
Vozači početnici morat će, prema prijedlogu novih pravila, proći najmanje dvije godine probnog razdoblja tijekom kojeg će podlijegati određenim ograničenjima, vozačke dozvole za motocikle, automobile i traktore trebale bi vrijediti 15 godina, a za kamione i autobuse pet godina.
Eurozastupnici su se dogovorili i da se od vozača zatraži samoprocjena fizičke i mentalne sposobnosti prilikom izdavanja ili obnove vozačkih dozvola te da članice EU odluče žele li tu samoprocjenu zamijeniti liječničkim pregledom, među ostalim i minimalnim standardima provjere vida i kardiovaskularnog stanja. Podržali su i uvođenje digitalne vozačke dozvole koja bi bila dostupna na mobilnom telefonu i istovjetna fizičkoj vozačkoj dozvoli, priopćio je Europski parlament.
Nisu podržali prijedlog Komisije da se skrati razdoblje valjanosti vozačkih dozvola starijim građanima jer žele izbjeći diskriminaciju i jamčiti njihovo pravo na slobodu kretanja i sudjelovanja u gospodarskom i društvenom životu.
Kako bi se nadoknadio manjak profesionalnih vozača, zastupnici su se odlučili omogućiti 18-godišnjacima dobivanje dozvole za vožnju kamiona ili autobusa kapaciteta do 16 putnika, uz uvjet posjedovanja potvrde o stručnoj osposobljenosti. U tekstu se predlaže da se i 17-godišnjacima omogući dobivanje dozvole za vožnju automobila ili kamiona, uz pratnju iskusnog vozača, dodaje se u priopćenju.
Zastupnici žele da vozači budu spremniji za realne situacije i svjesni rizika, pogotovo kad je riječ o ranjivim skupinama u prometu, poput pješaka, djece, biciklista te korisnika električnih romobila. Stoga drže da bi testovi za vozačku dozvolu trebali uključiti vožnju u snježnim i skliskim uvjetima, mrtve kutove, sustave za pomoć vozaču, sigurno otvaranje vrata vozila kako se ne bi ugrozili drugi sudionici u prometu.
Potpredsjednica Europske komisije Dubravka Šuica ističe da je riječ o probnom roku za vozače početnike, digitalnoj vozačkoj dozvoli Europske unije, novom sustavu zamjene vozačkih dozvola trećih zemalja i ublažavanju jezičnih zahtjeva za podnositelje iz drugih zemalja.
“Bit će lakše dostupni podaci o vozačima. Ono što je posebno bitno, ako napravite prekršaj u jednoj zemlji, bit ćete sankcionirani u drugoj zemlji članici”, napominje Marko Šoštarić s Fakulteta prometnih znanosti.
Obvezni liječnički pregledi
Spornima se smatraju obvezni liječnički pregledi svakih 15 godina.
“Ne možemo prihvatiti obvezne liječničke kontrole, posebno ako bi se to odnosilo isključivo na dob, a ne na objektivne zdravstvene probleme, a naročito ako je to jedini način da se vidi je li netko sposoban za vožnju ili nije, kazala je Elżbieta Katarzyna Łukacijewska”, poljska zastupnica u Europskom parlamentu (EPP).
“Nije namjera kažnjavati vozače, nego zaštititi sve nas koji se koristimo javnim površinama. Kako možemo opravdati ideju da naša vozila moraju redovito prolaziti testove, a vozači ne?” upitao je Dominique Riquet, francuski zastupnik u Europskom parlamentu (Renew).
Jedno od ključnih pitanja je sigurnost mladih vozača, pa se za njih predlaže probno razdoblje od dvije godine.
“Mi imamo srednje prometne škole koje osposobljavaju i obrazuju vozače motornih vozila za zanimanje vozača motornog vozila i s navršenih 18 godina oni se mogu itekako upustiti u vožnju u realnim uvjetima prometa. Naš sustav se pokazao kao puno napredniji u odnosu na rješenja koja se sada predlažu”, rekao je Sinan Alispahić, pomoćnik glavnog tajnika HAK-a, prenosi HRT.
Stručnjaci su složni oko toga da u usporedbi s drugim europskim zemljama u Hrvatskoj imamo nižu prometnu kulturu.
“Manje poštujemo pravila, manje smo savjesni, manje smo odgovorni. Mi kao fakultet smo napravili jedan prijedlog da bismo uveli prometnu sigurnost i prometnu kulturu intenzivnije u nastavu u niže razrede osnovnih škola”, rekao je prometni stručnjak Marko Šoštarić.
Hrvatski eurozastupnici protiv
Stajalište Parlamenta prihvaćeno je s 339 glasova za, 240 protiv te 37 suzdržanih. Protiv je glasalo 11 hrvatskih zastupnika – pučani Karlo Ressler, Željana Zovko, Tomislav Sokol i Sunčana Glavak, socijaldemokrati Tonino Picula, Biljana Borzan, Predrag Fred Matić i Romana Jerković, Valter Flego (Renew), Ladislav Ilčić (ECR) i nezavisni Mislav Kolakušić. Nezavisni zastupnik Ivan Vilibor Sinčić bio je suzdržan.
Flego, zamjenski član Odbora EP-a za promet i turizam, glasao je protiv jer smatra da stajalište Parlamenta ne ide u smjeru smanjenja prometnih nesreća i veće sigurnosti sudionika u prometu.
“Kad govorimo o sigurnosti na cestama, mislim da kompromisa ne smije biti. U ovoj Direktivi imamo jasan prioritet i zadaću – veća sigurnost u prometu i očuvanje mladih života. Zato ne smije biti kompromisa kad pričamo o tome smiju li ili ne smiju mladi sa 17 godina voziti grdosije od kamiona ili aute od 300 konjskih snaga. Naravno da ne smiju”, rekao je Flego.
Hrvatskom zastupniku sporno je i što se predlaže da dopuštena razina alkohola u krvi mladih vozača bude 0,2 promila.
“Ne smije biti kompromisa ni kad govorimo o promilima. Naravno da mladi vozači ne smiju imati alkohola u krvi. U slučaju bijega s mjesta nesreće, naravno da je potrebno trajno oduzeti vozačku dozvolu. Na taj način možemo sačuvati puno života. Na mnoge važne stvari zatvorili smo oči. Vožnjom s 0,2 promila šaljemo krivu poruku – “Kad piješ, vozi!””, upozorava Flego.
Mladi vozači čine osam posto svih vozača automobila, ali dva od pet sudara sa smrtnim ishodom uključuju vozača, biciklista ili motociklista mlađeg od 30 godina, upozorila je Europska komisija u ožujku 2023. kad je predstavila prijedlog revizije direktive o vozačkim dozvolama.
Hrvatska ima treću najgoru stopu smrtnosti u EU
Na cestama EU smrtno je stradalo 20.640 ljudi u 2022. Najmanje stope smrtnosti bile su u Švedskoj i Danskoj s 22, odnosno 26 smrtnih slučajeva na milijun stanovnika, a najveće u Rumunjskoj (86) i Bugarskoj (78), prema podacima koje je Europska komisija objavila u listopadu prošle godine.
U Hrvatskoj je 2022. umrlo 275 ljudi. Sa 71 smrtnim slučajem na milijun stanovnika, Hrvatska ima treću najgoru stopu smrtnosti u Europskoj uniji.
Ni izvjestiteljica Karima Delli iz Kluba Zelenih nije u potpunosti zadovoljna usvojenim tekstom.
“Danas je Europski parlament imao priliku unaprijediti sigurnost na cestama u Europi i približiti se cilju nulte stope smrtnosti do 2050. te stvoriti robusniji okvir kojim se svi štite od nezgoda na cestama. Pravila uključuju moguće medicinske provjere pri izdavanju ili obnovi vozačkih dozvola te stroža pravila za vozače početnike”, rekla je Delli.
Ministri prometa država članica EU usvojili su svoje pregovaračko stajalište u prosincu prošle godine. Rad na izmjeni te direktive nastavit će se u novom sazivu Europskog parlamenta.
“Na konačnom prijedlogu zakona dalje će raditi novoizabrani zastupnici i vjerujem da kad se politička dodvoravanja nakon izbora završe, novi će zastupnici slušati struku i imati zajednički i jedini ispravan cilj – spašavanje života i smanjenje smrtnosti na cestama”, rekao je Flego.
Svijet
Ova bi zima mogla biti hladnija od prošle, prognostičari imaju objašnjenje
Dijelovi Europe suočavaju se s hladnijom zimom nego prošle godine nakon ekstremnog ljeta diljem kontinenta. Francuska, UK i Skandinavija bit će najhladnije regije ovog listopada, a jugoistočna Europa i Španjolska ostaju tople.
Iako će ove zime temperature vjerojatno biti niže nego prošle godine – djelomično, kažu meteorolozi, zbog fenomena La Niña – one bi sveukupno mogle biti toplije od dugoročnih prosjeka.
Zapadnu i središnju Europu također će pogoditi kraj nekoliko oluja koje dolaze s Atlantika u nadolazećim tjednima, piše Euronews.
Uvjeti zapadno od Afrike znače da su te oluje prisiljene pratiti preko sjevernog Atlantika i novi bi sustav mogao doći svakih nekoliko dana do sredine listopada.
To stvara znatnu neizvjesnost u vremenskim modelima i otežava predviđanje uvjeta u Europi u sljedećih nekoliko tjedana.
Što je La Niña i hoće li donijeti hladniju i vlažniju zimu u Europi?
La Niña je prirodni klimatski obrazac koji se javlja kada temperatura površine mora u središnjem i istočnom Tihom oceanu padne ispod prosjeka – suprotno od tople faze El Niño. Ima širok utjecaj na globalne vremenske prilike, uključujući one u Europi, prenosi tportal.
Stručnjaci Svjetske meteorološke organizacije predviđaju 60-postotnu vjerojatnost pojave La Niñe između listopada i veljače. Očekuje se da će ove zime biti slabe do umjerene jačine s pojavom koja će slabiti početkom sljedeće godine.
La Niña općenito donosi niže temperature od normalnih širom zapadne Europe, a prognostičari očekuju da će temperature pasti kako idemo prema studenom i prosincu. Općenito, ovaj klimatski obrazac također donosi vlažnije i hladnije uvjete u Alpe što može dovesti do češćih i jačih snježnih oborina.
Drugdje u Europi vremenski modeli predviđaju manje snijega od uobičajenog, osim u nekim sjevernim područjima i središnjim područjima oko Alpa. Sjeverozapadna i jugoistočna Europa obično su sušnije nego inače, dok je jugozapadna Europa općenito vlažnija.
No, što se više udaljavamo od epicentra u Tihom oceanu, utjecaje La Niñe i El Niña lakše će poremetiti lokalni vremenski obrasci. Zbog toga je teško predvidjeti njihove točne učinke u Europi jer ne postoje dva potpuno ista događaja.
Ozbiljnost drugih vremenskih ekstrema također se pojačava klimatskim promjenama. Količina oborina postala je promjenjivija, odstupajući od povijesnih prosjeka i očekivanih uzoraka. Porast stakleničkih plinova uzrokovan ljudskim djelovanjem povećao je učestalost i intenzitet ekstremnih vremenskih događaja, navodi se u Šestom izvješću o procjeni Međuvladinog odbora za klimatske promjene (IPCC).
Uz te ‘normalne’ vremenske prilike koje klimatske promjene mijenjaju, može biti teško predvidjeti što nosi budućnost.
Svijet
VIDEO / Otišla u nabavku u Trst i usporedila cijene s Hrvatskom: “Nisam ovo očekivala. Rastužilo me”
Jedna je korisnica TikToka bila u supermarketu u Trstu te odlučila usporediti cijene s onima u Hrvatskoj – i malo je reći da je bila šokirana razlikom.
Naime, gotovo svi proizvodi osjetno su skuplji u našim dućanima te kako je i sama rekla u videu – to ju je jako rastužilo.
Krenula je s keksima koje je u Italiji platila 2,29 eura (800 grama), dok su u Hrvatskoj oni od 350 grama oko 3 eura. Slatke je kroasane kod naših susjeda platila 1,5 euro, a kod nas bi za iste takve izdvojila 3,29 eura, prenosi Večernji list.
Kako je i sama rekla, na proizvodima za osobnu higijenu razlika je ogromna pa je tako u Trstu Dove gel za tuširanje 3,73 eura dok je u dva hrvatska dućana pronašla takve gelove po cijeni od 5,99 i 5,51 euro.
Nadalje, mala Lindt čokolada u Italiji je oko 2 eura, a Milka košta 1,29 euro. U Hrvatskoj za Lindt čokoladu morate izdvojiti od 2,50 do četiri eura, dok za Milku pripremite od 1,45 do 1,75 eura.
Njen, kako kaže, najdraži pesto pronašla je na akciji u Trstu po cijeni od 1,79 eura, a kod nas takav košta četiri eura. I, onda slijedi najveći šok. Naime, Vileda krpe za pranje podova u Italiji se prodaju po cijeni od 4,49 eura na akciji (redovna cijena je 5,99 eura), dok za istu takvu krpu u Hrvatskoj morate ‘iskeširati’ čak 22 eura.
“Iskreno na riži sam očekivala čak i veću razliku”, rekla je TikTokerica. U Trstu ona košta 3,49 eura, a u našim dućanima pronaći ćete je za 4,99 eura. Dalje, Nutella keksi preko granice koštaju 2,79 eura na akciji (redovna cijena 3,49 eura), a kod nas 4,49 eura. I za kraj, Vanish sredstvo za pranje rublja susjedi plaćaju 4,80 eura, a mi 10 do 10,50 eura.
Svijet
VIDEO / Što se događa s Ryanairom? Sve češće nesreće, ovaj put se u susjedstvu zapalio motor
Iz zrakoplova Ryanaira u četvrtak ujutro hitno su evakuirana 184 putnika. Avion je trebao poletjeti iz Brindisija u Italiji za Torino, a evakuaciji je prethodio incident kada se jedan od motora iznenada zapalio.
Lokalni dužnosnici zatražili saslušanje
Evakuacija putnika bila je hitna, a kapetan je odlučio koristiti tobogane. U međuvremenu su intervenirali vatrogasci koji su ugasili plamen, javljaju talijanski mediji.
Razlog požara na motoru zrakoplova još nije poznat, a zračna luka Puglia objavila je da je požar izbio kada je zrakoplov bio na mjestu polijetanja.
Lokalni dužnosnici u talijanskoj regiji Apuliji, gdje se nalazi Brindisi, zatražili su saslušanje o sigurnosti letova Ryanaira, zbog čestih nesreća.
“Srećom, nije bilo ozlijeđenih, ali ovo je druga nesreća u nekoliko dana u kojoj je sudjelovala irska tvrtka. “Prije samo dva dana eksplodirale su gume aviona pri slijetanju u Bergamo: nitko nije ozlijeđen, ali je zračna luka bila zatvorena satima”, podsjetili su dužnosnici, a prenose lokalni mediji.
“U svibnju, let iz Barija za London vratio se u apulijski grad zbog problema s instrumentima; nekoliko dana kasnije, let iz Bologne za Bruxelles sletio je u Luksemburg zbog požara. A ovo su samo neke od mnogih, previše nesreća koje su zadesile Ryanair posljednjih mjeseci, u Italiji i Europi”, zaključuju.
-
magazin3 dana prije
MEGA FOTOGALERIJA / Biograd na Moru ugostio najveći modni spektakl! Bure centar bio je premalen za sve koji su željeli uživati u ovoj modnoj poslastici
-
ZADAR / ŽUPANIJA1 dan prije
OSIGURAJTE SE NA VRIJEME / Evo kako danas rade trgovine i centri u Zadru…
-
Svijet5 dana prije
Znanstvenici otkrili kako poboljšati uspjeh učenika s pomoću pametnih telefona
-
Hrvatska4 dana prije
Povlači se popularno povrće, u njemu otkriven teški metal koji je kancerogen za ljude