Connect with us

Hrvatska

Udruge potrošača zatrpane prigovorima. Pogledajte na što se kupci najviše žale

Objavljeno

-

Potrošač u Hrvatskoj zaštićena je vrsta, ako je suditi samo po broju zakona koji ga štite od pretrpljenih šteta i nepoštenih praksi. No usprkos Zakonu o zaštiti potrošača, Zakonu o obveznim odnosima, Zakonu o općoj sigurnosti proizvoda te nekoliko drugih, u udrugama potrošača neprestano zvone telefoni i stižu mailovi nezdovoljnih građana.

Predstavnike nekih od tih udruga upitali smo na što se potrošači najčešće žale i koje savjete traže. U udrugama ih jedino mogu savjetovati što da učine, uputiti komu da se obrate i na što da usmjere pažnju.

Neisporučeni namještaj, zakašnjela dostava

“Ove godine najviše smo prigovora potrošača dobivali zbog problema s majstorima i nabavom namještaja. Stolari koji izrađuju namještaj, trgovci pa čak i veliki prodajni centri namještaja nisu isporučivali robu na vrijeme, u rokovima u kojima su najavili. Odgovaralo im je da onima kojima su već naplatili kuhinju ili neki drugi namještaj prolongiraju dostavu jer su u međuvremenu imali bolje ponude od novih kupaca koji su bili spremniji dati više novca da što prije dođu do kuhinje ili naještaja”, rekao nam je Marko Paripović, predsjednik Potrošačkog centra iz Rijeke.

Veliki je problem, dodaje, i s dostavnim službama koje robu kupljenu preko interneta ne dostavljaju kupcima na adekvatan način, pogotovo razne uređaje koji se pritom oštete. A sami potrošači, kaže, slabo su upoznati s obvezama koje preuzimaju na sebe kada odluče kupovati u online trgovinama.

Tvornički neispravni uređaji

Jedan od češćih prigovora potrošača odnosi se na nekvalitetne električne uređaje.

“Mnogi takvi uređaji već u startu su neispravni i imaju tvorničke nedostatke prema Zakonu o obveznim odnosima i Zakonu o zaštiti potrošača. Problem je što trgovci često nastoje natjerati potrošače da se brzo zamore od podnošenja prigovora i da jednostavno preuzmu neispravni uređaj”, napominje Paripović.

S druge strane, kaže da se ove godine, barem na širem riječkom području, smanjio broj prigovora potrošača na teleoperatere i davatelje javnih usluga, kojima je ranije bila adresirana većina primjedbi.

“Kvarovi, loše usluge… nema čega nema”

U Hrvatskoj udruzi za zaštitu potrošača (HUZP) sa sjedištem u Zagrebu dnevno prime i po 40 poziva s pitanjima ili primjedbama nezadovoljnih građana.

“Najviše je prigovora zbog kvarova na mobitelima, laptopima, kućanskim uređajima, ali i na automobilima. Toga ima najviše. Drugi najčešći prigovori odnose se na teleoperatere i režijske troškove. Ima dosta prigovora i na zdravstvene usluge, turistička putovanja… ma nema čega nema”, nabraja nam predsjednica HUZP-a Ana Knežević.

Na pitanje kakva je daljnja “sudbina” tih prigovora potrošača kojih u HUZP-u godišnje dobiju na tisuće, Knežević kaže da je njihov posao savjetovati ih kome i kako da upute službeni prigovor te im objasniti proceduru.

“U slučaju kvarova robe i drugih nedostataka, potrošač se najprije mora obratiti trgovcu, a ako s njim ne riješi problem ili je nezadovoljan kako je problem riješen, onda se obraća Državnom inspektoratu. U slučaju prigovora na javne usluge, potrošač se prvo treba obratiti obratiti službama za potrošače u poduzećima koja pružaju usluge, a zatim, ako i dalje nisu zadovoljni, postoji treća instanca – nadležne agencije. Za poštu, teleoperatore i željeznicu to je HAKOM, za banke i osiguravajuća društva – HANFA, a za distributere struje i plina nadležna je HERA. Ako i time nisu zadovoljni, onda se potrošači obraćaju Državnom inspektoratu, a na koncu im preostaje sudski postupak”, objasnila je Knežević.

“Već godinu i pol čeka montažu kuhinje”

Ona satra da je zaštita potrošača u Hrvatskoj loša, a tu je tvrdnju potkrijepila s nekoliko primjera.

“Žali mi se jedna gospođa da ima problema s montažom kuhinje koju joj prodavatelj nije osigurao. U travnju prošle godine prijavila je to državnom inspektoratu, a njezin slučaj do danas nije riješen. Staru kuhinju više nema, nova joj nije montirana i nikog nije briga što da radi. Da kuha kod susjeda”, ispričala je Knežević.

Od prošle godine, kaže, izmjenama Zakona o obveznim odnosima svi uređaji koji se pokvare najprije moraju ići na popravak u servis, a tu nastaje problem.

“U Hrvatskoj nea dovoljno servisa, u servisima nema dovoljno majstora, a nema ni dovoljno rezervnih dijelova pa ljudi dugo čekaju na popravak. Ljetos su zaredali problemi s kosilicama trave. Bilo je kišovito, trava je rasla k’o blesava, a nama se nekoliko ljudi javilo da su novokupljene kosilice zbog kvara morali odnieti na servis. Tko je kupio kosilicu da kosi travu u vrijeme kada se trava kosi, njemu ona ne treba mu sada za Božić. Na kraju je čovjek platio košnju trave dok u je kosilica bila na popravku. On, naravno, ima pravo na naknadu štete, ali ona se ostvaruje sudskim putem, a s dokazivanjem štete i vještačenjem to traje užasno dugo.

Dok je uređaj na popravku – kupi novi

Ispričala na je Knežević i pripetiju jednog Vinkovčanina kojemu se pokvarila perilica i sušilica rublja jednog poznatog proizvođača, nedugo nakon što ju je kupio.

“U cijeloj Slavoniji nema ovlaštenog serivsa za tu marku perilice, najbliži je u Zagrebu. Kad je nazvao taj servis, rekli su mu da imaju previše posla ovdje i da im ne pada na pamet ići u Vinkovce radi popravka. Kada ih je pitao što onda da radi, rekli su mu da ovu baci i kupi drugu.”

Knežević ističe kako se ljeti najčešće kvare hladnjaci i klima-uređaja.

“Kad se ljeti, na +40, pokvari hladnjak, gdje ćete držati namirnice? Na balkonu? Pa dok je hladnjak na ppravku, morate kupiti drugi da vam se hrana ne pokvari. Ili još jednu kosilicu dok vam je ona koju ste kupili pa se pokvarila – na poopravku. Umjesto da smanjimo elektronički otpad – što je trebao biti smisao izmjena zakona o oveznim odnosima – sada ga ima još više. Napravit ćemo analizu primjene tog zakona i na svim ovim primjerima pokazati da su izmjene donijele više štete nego koristi”, rekla je Knežević.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Hrvatska

OSPICE SU SE OPET POJAVILE U HRVATSKOJ / U Dubrovniku troje zaraženo, jedan slučaj sumnjiv. U BiH je epidemija

Objavljeno

-

Ovog mjeseca na dubrovačkom području zabilježena su tri slučaja ospica. Trenutno se sumnja na još jedan.

“Za sada nemamo širenja unutar županije. Svi kontakti su obrađeni. Radi se o osobama koje su se zarazile u Bosni i Hercegovini”, rekao je Mato Lakić, ravnatelj ZZJZ-a Dubrovačko-neretvanske županije.

“Imamo uvjete za širenje epidemije, pitanje je samo hoće li doći do kontakta nekog oboljelog kojeg će onda zaraziti”, rekao je Lakić.

Kontejner pred dubrovačkom bolnicom

“Kao mjera opreza Opća bolnica Dubrovnik je sukladno možebitnoj pojavi ospica poduzela određene mjere među kojima je i dopremanje kontejnera u kojem bi se trebalo u slučaju većeg broja zaraženih osoba raditi testiranje”, rekao je za HRT ravnatelj dubrovačke bolnice Mario Bekić.

Među oboljelima dvoje djece

“Radi se o dvije oboljele osobe koje su se zarazile u BiH i gdje trenutno vlada epidemija ospica. Jedna osoba je dijete iz BiH koje je za prvosvibanjske praznike boravilo u Dubrovniku i gdje su na Dječjem odjelu OB Dubrovnik dokazane ospice. Drugi slučaj je školsko dijete iz Dubrovnika koje je u sklopu međunarodnog natjecanja u baletu boravilo u BiH i tamo se zarazilo”, za DUlist su rekli iz epidemiološke službe. Djeca nisu bila cijepljena protiv ospica.

Za treću zaraženu osobu ne navodi se tko je, kao niti za sumnjivi slučaj. No, svi su se zarazili u BiH.

“Činjenica je da, ako uđe virus u populaciju koja je neimuna ili nije dobro procijepljena, postoji velika potencijalna opasnost od širenja bolesti, tim više kad je riječ o ospicama kao jednoj visoko zaraznoj bolesti”, rekao je gostujući u Dnevniku HRT-a Zoran Barušić, infektolog i zamjenik ravnateljice Klinike za infektivne bolesti Dr. Fran Mihaljević.

Apel roditeljima

Dubrovački zavod za javno zdravstvo objavio je prije par dana apel roditeljima zbog pojave ospica.

“U svibnju ove godine u Dubrovačko-neretvanskoj županiji registrirana su tri slučaja oboljenja od ospica (morbila) i to kod tri osobe (jedna osoba je strani državljanin) koje su se zarazile u Bosni i Hercegovini. U tijeku je obrada kontakata. O ovome su obaviještene sve zdravstvene ustanove naše županije.

Molimo sve roditelje čija djeca nisu cijepljena da se što prije jave svojim izabranim pedijatrima ili školskim liječnicima radi nadoknade cijepljenja. Također, svi oni koji imaju osip neka se jave telefonom liječniku prije eventualnog dolaska”, poručuju.

U nastavku je obavijest Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo koju prenosimo u cijelosti.

“S obzirom na povećan broj prijava oboljenja od ospica u Europi i nama susjednim zemljama* povećava se mogućnost unosa bolesti u našu populaciju te donosimo kratko priopćenje.

U Hrvatskoj su cijepni obuhvati zadnjih godina nešto niži od optimalnih za postizanje kolektivnog imuniteta i razlikuju se među županijama i mjestima. Postoji mogućnost uspostave cirkulacije virusa ospica pojavi li se u nekim od gradova s niskim cijepnim obuhvatima, pogotovo ako bi se radilo o djeci predškolske dobi, što bi moglo rezultirati manjim epidemijama. Od početka 2024. godine zaprimili smo osam prijava/dojava oboljelih od ospica.  Preliminarni podaci upućuju da se u sedam slučajeva radi o unosu infekcije iz inozemstva i jednom sekundarnom slučaju unutar Hrvatske.

Osnovna mjera za sprečavanje epidemije ospica održavanje je visokih cijepnih obuhvata stanovništva (≥ 95 %), čime se onemogućava prijenos bolesti u slučaju unosa izvana.

Stoga savjetujemo :

roditeljima i liječnicima, prvenstveno specijalistima pedijatrije i školske medicine, ne odgađati cijepljenje protiv ospica predviđeno kalendarom cijepljenja te nadoknaditi cijepljenje djece koja nisu primila cjepiva sukladno svojoj dobi u skladu s kalendarom cijepljenja (ako ne postoje kontraindikacije);

svim osobama koje putuju van zemlje da se posavjetuju u cijepnim stanicama nadležnih županijskih zavoda trebaju li se (do)cijepiti protiv ospica;

svim osobama koje su se vratile s putovanja i/ili bile u kontaktu s osobama nerazjašnjene bolesti praćene povišenom tjelesnom temperaturom i osipom da se jave liječniku čim prije, a liječnicima koji pregledavaju takve pacijente da diferencijalnodijagnostički u obzir uzmu i ospice (preporučljivo je dolazak liječniku najaviti telefonom ili mailom da se izbjegne čekanje s drugim bolesnicima u čekaonici, s obzirom na to da grupiranje osoba u čekaonicama pogoduje širenju infekcije virusom ospica);

svim liječnicima koji postave sumnju na ospice da odmah izoliraju oboljelog, telefonom obavijeste nadležnu epidemiološku službu te odmah prijave sumnju na ospice elektronički organizacijskoj jedinici za higijensko-epidemiološku zaštitu (HE) putem CEZIH-a ili na obrascu Prijava oboljenja – smrti od zarazne bolesti i odmah obrazac dostave organizacijskoj jedinici za HE zaštitu;

u sprečavanju daljnjeg širenja ove vrlo zarazne bolesti potrebna je brza epidemiološka intervencija te je bitna uska suradnja oboljelih, kontakata oboljelih i liječnika s epidemiološkim timovima.”

U Federaciji BiH 3000 djece dobilo ospice, u tri županije proglašena epidemija

Od početka godine u entitetu Federacije Bosne i Hercegovine 3000 djece oboljelo je od ospica koje u kombinaciji s velikim kašljem predstavljaju veliki zdravstveni rizik za njih, što je rezultat male procijepljenosti najmlađih obveznim cjepivima, upozorili su danas zdravstveni dužnosnici.

Ravnatelj Zavoda za javno zdravstvo FBiH dr. Siniša Skočibušić izjavio je za medije u Mostaru kako je stanje zabrinjavajuće jer mala djeca nisu u dovoljnoj mjeri cijepljena osnovnim cjepivima protiv dječjih zaraznih bolesti.

Niska procijepljenost

“Osim ospica suočavamo se i s epidemijom velikog kašlja. Velika zabrinutost leži u činjenici da se radi o cjepivima protiv preventivnih bolesti”, izjavio je Skočibušić.

Dodao je kako je od kraja prošle godine do danas proglašena epidemija ospica u tri županije,  Tuzlanskoj, Sarajevskoj i Zeničko-dobojskoj, te da je u Federaciji BiH zabilježeno 3000 slučajeva obolijevanja. Jedno dijete je preminulo od posljedica komplikacija kombinacijom dviju zaraznih bolesti.

U Tuzli i Živinicama 13 djece hospitalizirano je zbog teških komplikacija izazvanih ospicama što je rezultat niskog stupnja cijepljenja. Najveći broj zaraženih su djeca predškolskog i školskog uzrasta, a glavni put prijenosa bio je preko vrtića.

Prema podacima Zavoda za javno zdravstvo FBiH procijepljenost protiv ospica iznosi nešto iznad 50 posto, dok je za postizanje kolektivnog imuniteta potrebno da 95 posto populacije bude cijepljeno.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Uskok dobio na korištenje Audi koji je oduzet dileru droge

Objavljeno

-

Zamjenici ravnateljice Uskoka nedavno su na sud stigli u luksuznom Audiju crne boje. Uobičajeno smo ih viđali u službenim Opelima, a N1 piše da su ga dobili na korištenje nakon što je oduzeto dileru droge kojeg je policija uhitila upravo po nalogu Uskoka.

Oduzimanje imovine kriminalcima

Novi je to, dakle, slučaj da imovina oduzeta osuđenim osobama završava u državnim tijelima na svakodnevnom korištenju.

Prije dvije godine portal Telegram objavio je da vozilo što ga je ranije koristio krijumčar droge koristi ondašnji državni tajnik Središnjeg ureda za obnovu i stambeno zbrinjavanje Goran Hanžek, koji je sada savjetnik za obnovu u Gradu Zagrebu.

Njemu je bilo dodijeljeno puno luksuznije vozilo od ovog. Naime, Hanžek je dobio luksuzni Audi Q7 s 268 konjskih snaga, proizveden 2015. godine. Ubrzo nakon Telegramovog otkrića Hanžek je vozilo vratio.

Uskok tražio automobil

Iz Uskoka su za N1 potvrdili da im je na njihov zahtjev za dodjelu službenog vozila Ministarstvo prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine još u srpnju 2022. na korištenje dalo Audi A4.

Radi se, kako su pojasnili, o automobilu koji je oduzet u kaznenom predmetu vođenom upravo na temelju Uskokove optužnice. U tom slučaju, potvrđuju, okrivljenici su se nagodili, odnosno priznali krivnju, a dio nekretnina i pokretnina za koje su stekli nezakonito, im je oduzet.

Koliko se imovine oduzima?

Oduzimanje nezakonito stečene imovine dio je zakonom propisane procedure, pa se tako u rukama države našao i ovaj Audi A4. To je vozilo, zajedno s ostalom imovinom na temelju izvansudske nagodbe zaključene između okrivljenika i Građansko upravnog odjela Državnog odvjetništva, predano Republici Hrvatskoj.

“U predmetima iz nadležnosti Uskoka oduzet je veći broj raznih vozila, no ovo je jedini slučaj u kojem je vozilo oduzeto u kaznenom postupku odlukom ministarstva dodijeljeno na korištenje upravo USKO-u”, pojasnili su za N1 iz Uskoka .

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Hrvatska u top deset najtraženijih destinacija u Europi

Objavljeno

-

By

Većina Europljana planira ove godine putovati na odmor, a među top deset najtraženijih destinacija, posebice za ljeto, je i Hrvatska, pokazalo je novo istraživanje Europske putničke komisije (ETC) predstavljeno na sastanku ETC-a u Litvi, izvijestili su u srijedu iz HTZ-a.

Na sastanku odbora direktora ETC-a u litvanskom gradu Kaunasu sudjelovao je i direktor Hrvatske turističke zajednice (HTZ) Kristjan Staničić, ujedno i potpredsjednika ETC-a, koji je poručio da novo ETC-ovo istraživanje, kao i najave s tržišta potvrđuju dobru poziciju turističke Hrvatske.

“Istraživanje potvrđuje naše najave i pozitivna očekivanja od turističke 2024., a da je Hrvatska među traženijim europskim destinacijama pokazuju i podaci do sada ove godine iz sustava eVisitor, s više od 3,4 milijuna dolazaka turista i 10,4 milijuna noćenja, što je za 11 odnosno 10 posto više nego u isto vrijeme prošle godine”, ističe Staničić.

Staničić je izvijestio i da se se na sastanku direktora ETC-a razgovaralo i o prioritetima Europe za razdoblje od 2024. do 2029. s naglaskom na održivost i zelenu tranziciju, konkurentnost i digitalizaciju, kao i o aktualnim geopolitičkim i tržišnim trendovima.

O istraživanju ETC-a napominje da je provedeno na deset europskih tržišta, među kojima nisu bile obuhvaćene zemlje poput Slovenije, Češke, Slovačke ili Mađarske, na kojima je Hrvatska vodeća inozemna destinacije za ljetna putovanja, a da jesu, rezultati bi za Hrvatsku, smatra Staničić, bili i bolji.

Hrvatska na 7. mjestu najtraženijih destinacija

Riječ je o 18. istraživanju ETC-a o namjerama turističkih putovanja unutar Europe, provedenom u travnju ove godine na uzorku od gotovo 6000 odraslih pojedinaca iz 10 zemalja – Njemačke, Ujedinjenog Kraljevstva. Francuske, Nizozemske, Italije, Belgije, Švicarske, Španjolske, Poljske i Austrije – od kojih 75 posto u 2024. ili 3 posto više nego 2023. planira putovati između svibnja i listopada.

Oni od oko 55 godina će najviše putovati, njih 81 posto, a većina Europljana ili 60 posto planira bar jedno putovanje po regiji (Europi), dok su najpopularniji mjeseci za putovanje srpanj i kolovoz, za 44 posto njih. Najviše ih, oko 36 posto, pritom želi odmarati na suncu i plažama te kratko posjetiti gradove (‘city breaks”), a slijede motivi poput ljepota krajolika, lokalne kuhinje, atrakcije i drugi.

Hrvatska je u tom istraživanju, među preferiranim destinacijama u Europi za odmore, u top deset, odnosno na 7. mjestu, dok su na prva dva Italija i Španjolska, koje slijede Francuska, Grčka, Njemačka, Portugal, a nakon Hrvatske do desetog mjesta su još Austrija, Velika Britanija i Turska.

Iz ETC-a komentiraju i da Španjolska inače privlači najveći broj stalnih posjetitelja, a slijede Grčka, Italija i Francuska. Za Grčkz, Portugal i Hrvatsku prognoziraju da će u proljeće i ljeto 2024. ugostiti više novih posjetitelja od ostalih destinacija. Iznose i da među 10 tržišta gdje su provodili istraživanje, u 2024. u idućih šest mjeseci najviše namjeravaju putovati turisti iz Italije, Španjolske, Poljske, Ujedinjegno Kraljevstva i Nizozemske.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu