ZADAR / ŽUPANIJA
FOTOGALERIJA S BOKANJCA / Nadbiskup Zgrablić na Prvu nedjelju Došašća: “Bdijte i pazite – to neka bude program našeg Došašća”
Na prvu nedjelju Došašća, 3. prosinca, svečano misno slavlje u crkvi sv. Pavla u Novom naselju na Bokanjcu u Zadru predvodio je zadarski nadbiskup Milan Zgrablić.
U svetom vremenu došašća mislimo na Isusov povijesni dolazak, njegovo rođenje u povijesti, „ali, Isus nam dolazi i tijekom euharistije, želi nam dati dar svoga spasenja. Gospodina grlimo u svakoj euharistiji, u svakoj riječi koju nam progovara, u svakoj svetoj pričesti“, rekao je nadbiskup.
Razmatrajući navješteno evanđelje, mons. Zgrablić je istaknuo da su za ispravno shvaćanje i življenje došašća važna dva poticaja po kojima Božja riječ kaže što je došašće. Ti poticaji izraženi su s Isusovim riječima Pazite i Bdijte.
„Te dvije riječi u evanđelju govore o bîti došašća. U tom kratkom tekstu koji ima svega pet redaka, Isus čak tri puta ponavlja ‘Bdijte’. I kaže, ‘Pazite’. Time Božja riječ želi skrenuti našu pozornost za došašće. Neka to bude program našeg došašća i najvažnije za nas, da došašće provedemo u pažnji i bdjenju, da radosno zagrlimo Gospodina kad slavimo njegovo rođenje“, istaknuo je mons. Zgrablić.
Riječ ‘Pazite’ čovjek izgovara drugome kad ga želi zaštititi od neke opasnosti. Osoba bude u poslu, obavezama, oko nje se događa nešto važno, može biti i opasno, a da osoba to ne primjećuje, iako je tome blizu. Odrasli često djeci za koju su pozvani brinuti kažu ‘Pazi’.
„Riječ Božja želi nam reći što je važnije od zemaljskoga koje vidimo tijekom došašća u blještavilu ovog svijeta, od pripreme na ulicama, zabave i razonode. Nije ružno da se ljudi vesele, druže i da nam zajedno bude lijepo, ali opasnost je da u takvom življenju propustimo najvažnije – da Božić prođe mimo nas, da nismo doživjeli najvažnije što on sa sobom donosi“, upozorio je nadbiskup, rekavši da Božić znači Božje rođenje u životu čovjeka.
„Ništa ljepše i veće ne može se dogoditi, nego da nas pohodi onaj koji je Stvoritelj, život, istina, punina, ljubav, koji nas traži, zove i viče Pazi, tu sam. Primi ono što ti ja želim darovati. Da ne bismo prošli mimo toga pohoda, trebamo se duhovno pripremiti, ne samo tijelom i kićenjem naših domova. I to je potrebno, ali neka to bude izraz našeg srca“, potaknuo je mons. Zgrablić, poželjevši da izvanjski znakovi budu odraz istinskoga duhovnoga što se događa u čovjeku.
„Neka došašće bude svjetlo koje će svijetliti u našoj duši, radost koja će izvirati iz naše duše i susreta s Gospodinom. Da vanjski znak okićenosti ne bude lažna potraga za onim što nismo našli, što nam je bilo tako blizu, a promaknulo nam je, jer nismo bili dovoljno pažljivi“, upozorio je nadbiskup.
Razmatrajući Isusovu riječ ‘Bdijte, jer ne znate kad je čas’, mons. Zgrablić je rekao da bdjeti znači trajno stanje osobe, to je trajna svijest čovjeka o trajnoj Božjoj prisutnosti u našem životu. Riječ ‘čas’ znači čas Božje blizine, čas Božjeg djela.
„Bog djeluje sada i ovdje, prolazi sa svojim bogatstvom, s puninom svojih darova, a naše ruke mogu biti u džepovima ili drugdje, da ne primamo ono što nam Gospodin želi dati i darovati. Taj čas protegnut je na cijeli naš život. To nije jedan trenutak, nego to je čas koji ne prestaje, koji je jednak bdjenju, ne-spavanju, kad moramo i uz napor i svijest bdjeti i namjerno ne htjeti spavati, kako bismo bili svjesni te Božje blizine i prolaza“, rekao je nadbiskup.
Pojašnjavajući Isusovu prispodobu „Kao kad ono čovjek neki polazeći na put ostavi svoju kuću, upravu povjeri slugama, svakomu svoj posao, a vrataru zapovjedi da bdije“, nadbiskup je rekao da tu Isus govori o sebi kao o Sinu Božjem po kome je Bog u sili i snazi Duha Svetoga i nama darovao život.
„Gospodin nam je povjerio kuću koju ima, a to je život, jer Bog je život. Mi živimo u kući našeg života koja nam je povjerena da s njom upravljamo. Nismo je sami izgradili, nego nam je darovana. Gospodin nam je povjerio kuću života, a on kao da je negdje otišao – ima toliko ljubavi i povjerenja da nam ostavlja da mi upravljamo našim životom. Gospodin nam povjerava naš život iz velike ljubavi prema nama, povjerava nam ono najveće i najdragocjenije – život, svoju ljubav, da je živimo i time upravljamo“, rekao je mons. Zgrablić, istaknuvši: „Posao Gospodina je da nas ljubi, to je njegov vrhovni zadatak. Kad ljubimo Gospodina, nećemo ljubiti samo neku ideju, nešto imaginarno, daleko, nepoznato, nego ćemo ljubiti Gospodina koji se utjelovio, koji je postao čovjekom, koji nije daleko od nas. Gospodin je toliko blizu čovjeku da živi u tvojoj duši, u tvojoj nutrini“, poručio je predvoditelj slavlja.
Nadbiskup je istaknuo da se u evanđelju izrijekom spominje naziv službe samo jednog sluge za kojega se zna što radi, a to je vratar. Njemu je zapovjeđeno da bdije, da čuva vrata. Time „Gospodin misli na našu savjest. To je naš vratar, koji nam govori koga pustiti, a koga ne pustiti u našu kuću, u naše srce. Kome dozvoliti da uđe u naš život, da li da uđe dobrota ili zlo. Tko dolazi na naša vrata, koga pustiti u naš život, onoga tko će nam donijeti dobro ili zlo? Na to trebamo misliti, na to trebamo paziti“, potaknuo je mons. Zgrablić.
Budući da se Gospodin utjelovio u našem životu, prepoznajemo ga u svakom bratu čovjeku. „Gospodina možemo ljubiti ako ljubimo jedni druge, ako činimo dobro jedni drugoga, ako slušamo vratara, savjest, koji nam kaže što trebamo činiti bližnjemu. Tada živimo naše bdjenje.
Taj stav moramo živjeti cijelog našeg života. To je napor i nastojanje koje moramo učiniti, to je posao koji nam je Gospodin povjerio. Da bismo to mogli trajno otkrivati, prepoznavati, potrebno nam je još jedno bdjenje, a to je molitva. Molitva preobražava naš život, povezuje nas s Gospodinom, po njoj možemo doprijeti do Gospodina. Molitva čisti naše srce, pomaže da Duh Sveti siđe u naše biće, da nas očisti od svega što nije Božje, što nije bitno, da duhovno u sebi možemo oplemenjivati“, rekao je nadbiskup.
Molitva mora biti trajna, jer ona potiče trajno prisjećanje da je Bog prisutan u našem životu, da smo u njega uronjeni, da radimo njegov posao. „Da budemo s Bogom povezani i kad pogriješimo, kad shvatimo da smo na Gospodina zaboravili, da smo ga zanemarili, da smo zaboravili na milosti koje smo primili, koje smo pripisivali sebi, da su naše. Da uvidimo da smo gospodarili našim životom kako smo mi htjeli, a ne kako nam je Gospodin povjerio. Po molitvi vidimo da nas naši grijesi nose, pa molimo da nam se Gospodin smiluje i oprosti“, potaknuo je mons. Zgrablić. Približavanje Gospodinu po molitvi čovjek može učiniti znakom križa, po svetoj slici, nabožnom predmetu, zazivom Bogu, jednom riječju ili rečenicom, makar samo reći: Bože, hvala, Bože, slava ti, Bože, oprosti.
„Molitva uprisutnjuje Boga u našem životu. Tako ćemo Boga staviti u naše srce i biti u Božjoj prisutnosti, da sve što činimo u Gospodinovoj blizini činimo s ljubavlju prema njemu. Tako će neprestano naše srce biti otvoreno da bdije, da budemo s Gospodinom i da možemo prepoznati njegovu nazočnost u čovjeku. Da tako možemo primiti plod došašća – radost života s Bogom, milost njegove blizine i našeg spasenja“, poručio je mons. Zgrablić.
Nadbiskup je slavio misu u crkvi sv. Pavla u župi sv. Šimuna i Jude Tadeja na Bokanjcu kao svoj zaključni susret s vjernicima tijekom svoga pastoralnog pohoda, odnosno vizitacije toj župi.
Nadbiskup Zgrablić je u proteklom vremenu od jeseni u pastirskim pohodima župama grada Zadra. Prije završnog nedjeljnog misnog slavlja koje predvodi u župnoj zajednici, nadbiskup se osobno susretne s predstavnicima vjerničkih skupina i angažiranih suradnika u pojedinoj župi. Naime, dužnost svakog biskupa je da najmanje jedanput godišnje osobno ili posredstvom svoga posrednika obiđe sve vjerske zajednice u povjerenoj biskupiji.
Mons. Zgrablić je pohvalio prisutnost brojnih obitelji s djecom u župi, rekavši da je taj Božji dar najdragocjenija stvarnost. Bokanjački župnik Roland Jelić zahvalio je nadbiskupu na dolasku i prigodi da s njegovim pohodom župa započne vrijeme došašća.
U prilog brojnih mladih obitelji u župi, što je primijetio i nadbiskup po prisutnosti mnogih roditelja s djecom tijekom mise, župnik Jelić je rekao da stalni porast novodoseljenih stanovnika na Bokanjac potvrđuje i činjenica kako je za ovu godinu, župniku Jeliću za božićni blagoslov prijavljeno 43 obitelji više u odnosu na prošlu, 2022. godinu. Povećanu brojnost puka na misi u Novom naselju potvrđuje i da je don Roland uveo slavlje još jedne nedjeljne mise u crkvi sv. Pavla u Novom naselju na Bokanjcu.
Ines Grbić
Foto: I. Grbić
ZADAR / ŽUPANIJA
OSIGURAJTE SE NA VRIJEME / Evo kako u nedjelju rade trgovine i centri u Zadru…
Donosimo raspored rada većih marketa i supermarketa, odnosno trgovačkih lanaca ove nedjelje u Zadru:
BAUHAUS:
zatvoreno
KAUFLAND:
zatvoreno
EUROSPIN:
zatvoreno
HEY PARK
zatvoreno
TOMMY
Bože Peričića 5 – od 8 do 14
KONZUM:
Put Pudarice 34 – od 7 do 20
A. Starčevića – od 7 do 13
LIDL:
Put Murvice – od 8 do 21
INTERSPAR
Zatvoreno
PLODINE
zatvoreno
SUPERNOVA:
zatvoreno
STUDENAC:
Radno vrijeme trgovina Studenca provjerite OVDJE.
RIBOLA
Ulica Zrinsko Frankopanska 18 – od 7 do 21
Ulica Andrije Hebranga 10a – od 7 do 21
PEVEX
zatvoreno
ZADAR / ŽUPANIJA
FOTOGALERIJA / Fra Andrija Bilokapić o pet 800-tih obljetnica Franjevačkog reda na susretu pokreta Zadarske nadbiskupije u crkvi sv. Frane
Fra Andrija Bilokapić održao je na susretu crkvenih zajednica i pokreta Zadarske nadbiskupije u srijedu, 2. kolovoza, u crkvi sv. Frane u Zadru, prigodni nagovor povodom proslave pet jubileja 800 godina u vezi sa životom sv. Franje koje obilježavaju Franjevački red i cijela Crkva. Zato je susret pokreta i održan u zadarskoj crkvi sv. Frane koja je najstarija franjevačka crkva u svijetu, izvan Italije, izgrađena još za života sv. Frane, u zahvalnosti vjernika za karizmu sv. Frane. Crkva posjeduje i relikviju sv. Frane koja je bila izložena na pokrajnjem oltaru.
„Crkva se sastoji od dva plućna krila, hijerarhijskog i karizmatskog. Crkva živi s ta dva krila. Ako je samo karizmatsko, ono će se rasplinuti. Ako je samo hijerarhijsko, ono će okoštati“, upozorio je fra Andrija.
Franjevci su 2023. godine obilježili 800 godina od potvrđenog Pravila sv. Frane (1223.) koje je od tada na snazi u Franjevačkom redu. Sv. Frane je bio zatražen napisati pravilo. U prvo Pravilo koje je napisao „stavio je previše Evanđelja, pa nije bilo prihvaćeno“, rekao je fra Andrija. Kasnije ga je doradio, pa je 1223. prihvaćeno Franjevačko pravilo koje počinje sa „Opsluživati evanđelje Gospodina našega Isusa Krista“.
„Sve je rečeno u toj rečenici. Dakle, uprisutniti evanđelje, da ono ima tijelo, da Duh Sveti ima tvoje tijelo, oči, ruke, dušu. Iste, 1223. godine, sv. Frane počinje slaviti Božić na način da je postavio kazališnu scenu Božića na kojoj su se okupili ljudi, pjevali i započeo je živi Božić“, rekao je fra Andrija, spominjući se druge jubilejske proslave, 800 godina od prvih jaslica koje je sv. Frane izradio u Grecciu, što se u Crkvi također obilježilo 2023. godine. Geslo za prvu, 2023. godinu proslave franjevačkih jubileja, potvrđenog Pravila i prvih jaslica bilo je ‘Ti si radost’, jer Evanđelje je radost.
„Božić je božansko ljudska drama. Bog postaje čovjekom da čovjeka pobožanstveni. Bog je postao naš brat da nas učini svojim bratom. To je bio sv. Frane“, rekao je fra Andrija.
Treća franjevačka obljetnica je proslavljena ove, 2024. godine, spomen 800 godina od rana sv. Frane.
„Sv. Frane je molio, imao je viđenje Raspetoga na La Verni. Na svom tijelu doživio je rane na mjestima na kojima ih je imao i Isus, na stopalima i na rukama. Želio je postati jedno s Kristom. Geslo za ovu godinu jubileja glasi ‘Ti si ljubav’. Sv. Frane iščitava Božju ljubav u naumu križa i tu spoznaje svoju ljubljenost, ali i svoju grešnost. Ta ljubav s križa u sv. Frani oblikuje Krista, kršćanina. Nema ništa ljepše i čudesnije nego da netko može reći da ste kršćanin. Znači, ti si pomazan Božjim božanstvom. Tvojoj ljudskosti je darovano Božje božanstvo. To sv. Frane čita s križa“, istaknuo je fra Andrija.
Sv. Frane je molio Gospodina da za svoga života osjeti bol koju je on podnio u vrijeme svoje pregorke muke i da posije u njegovom srcu onu neizmjernu ljubav kojom je gorio Sin Božji, da dragovoljno podnese toliku muku za nas grešnike.
„Sv. Frane moli da osjeti bol. Ljudi inače žele maknuti bol iz svoga života. Onda smo daleko od evanđelja i od Franinog kršćanstva. Ako smo daleko od evanđelja, daleko smo od Krista. Sv. Frane moli da osjeti bol i da spozna ljubav kojom je ljubljen. Križ je drama ljudske ljubavi i drama ljudske grešnosti. Križ je objava našim slabostima“, naglasio je Bilokapić. Podsjetio je na poticaj sv. Bonaventure da Ljubavi – Kristu, uzvratimo ljubavlju.
„Ljubitelju uzvratiti ljubavlju. To hoće sv. Frane – na dramu križa, na dramu ljubavi, odgovoriti ljubavlju. Opreka između naravi i poticaja Duha nigdje nije tako očita kao u potrebi da nam ljudi budu zahvalni, da budemo poznati, uspješni. Zdrava suprotnost tome je križ, obilježiti se križem. Ljudski gledano, Isus je doživio neuspjeh. Kršćanski gledano, Isus je pobjednik nad zlom, grijehom i smrti“, istaknuo je fra Andrija.
Podsjetio je kako je do vremena sv. Frane križ bio slikan s prikazom Krista uskrsloga, proslavljenoga, a od sv. Frane, na Zapadu, na križu je prikazan Krist koji trpi, Krist patnik.
„Sv. Frane je svetac božanske ljudskosti, božanske patnje. Tko ljubi, može patiti. Sretni smo gdje živimo u logici križa, gdje smo darovani. Danas je u mnogim ljudima praznina, osamljenost. Blizinu možemo pronaći samo u istini da smo voljeni, a znak te ljubavi, te voljenosti je križ Isusa Krista. Tu možemo naći blizinu, iz te blizine možemo biti blizu, kao što je po tom znaku Bog nama postao blizu. Uzeti svoj križ znači prigrliti svoje tijelo, darovati se, otvoriti se, trpjeti s onim i zbog onoga koga voliš. U svoju slabost, na taj način, u ljubavi primamo jakoga, pobjednika, Isusa Krista“, poručio je fra Andrija.
Četvrta obljetnica u Franjevačkom redu je spomen 800 godina od nastanka ‘Pjesme stvorova’ sv. Frane, koja se slavi 2025. godine. „Ta pjesma je kontemplacija, zrenje Boga, spoznavanje Boga u svim stvorenjima. To je prvi zapisani pjesnički tekst u talijanskoj književnosti. Sv. Frane je začetnik talijanske poezije. Geslo te godine je ‘Ti si ljepota’.
‘Pjesmu stvorova’ sv. Frane nije sastavio u trenutku emotivnog zanosa, ushita, jer je nešto doživio. Nego tada sv. Frane gotovo ništa ne vidi, boluje od mnogih bolesti, nalazi se uslijed teškoća, jako je usamljen, braća ga ne mogu slijediti, nije se dogodilo ono što je on očekivao. Činilo mu se da se svijet nije promijenio. On svijet gleda iz perspektive nebeskog zajedništva i u to vrijeme puno trpi. Neki još razdiru tkivo Crkve, svađaju se, sebični su. Približava mu se i smrt. Sv. Frane u tom trenutku doživljava vlastiti neuspjeh. I tada kaže ‘Hvaljen budi, Gospodine moj’.
Sv. Frane hvali Boga za sva stvorenja i smrt naziva sestrom. To je na crti Učitelja Isusa Krista. Čovjek je bitno odnos. Svatko od nas ne može ne biti odnos. Odnos se može živjeti izravno i neizravno. Odnos možemo živjeti ja – ti i ja – ono – ti.
U ‘Pohvalama Bogu’ sv. Frane obraća se izravno Bogu. Ti si dobro, ti si istina, ti si ljubav, ti si pravednost… A u ‘Pjesmi stvorova’ promatra sunce i kaže ‘Hvaljen budi, Gospodine, po našem bratu suncu. Ono je sjajno’. Gleda vodu, dolazi do Boga. Gleda Boga, dolazi do vode. U daru prima Darivatelja. I sv. Frane opjevava darovanost“, rekao je fra Andrija.
Peta obljetnica je preminuće sv. Frane (1226.) u Porcijunkuli blizu Asiza, što će se proslaviti 2026. godine. Geslo za tu godinu je ‘Ti si naša nada’. „Sv. Frane u svojoj smrti doživljava Pashu. On gleda Isusovu Pashu, Isusov prijelaz s ovoga svijeta k Ocu. I ne stvara nikakvu dramatiku oko smrti. On smrt pretvara u bogoslužje, u svjedočenje, u nadu. On živi iz eshatološkoga, iz punine sretnog dočetka, iz punine susreta s Bogom, gdje će Bog biti sve i u svemu. Sv. Frane zahtijeva da mu uz njegovu smrt braća čitaju evanđelje i pjevaju Psalme i premine“, rekao je fra Andrija, potaknuvši vjernike da svoje srce okrenu prema Gospodinu i da pjevaju hvale Bogu, po primjeru i u duhu kojega je ostavio sv. Frane Asiški.
Nakon nagovora fra Andrije, troje članova Franjevačkog svjetovnog reda iz Zadra predmolili su ‘Molimo sa sv. Franom’: ‘Pjesmu stvorova’, čiji pripjev glasi: ‘Svevišnji, svemožni, Gospodine dobri, tvoja je hvala i slava i čast i blagoslov svaki’. Zatim, u ‘Pismu vjernicima I.’ sv. Frane obraća se onima koji čine pokoru kao Isusovim zaručnicima. U ‘Pohvalama Bogu’ (za brata Leona) sv. Frane navodi niz kreposti i svojstava što je sve Bog, završavajući: „Veliki i divni Gospodine, svemogući Bože, milosrdni Spasitelju“.
Ines Grbić
Foto: I. Grbić
ZADAR / ŽUPANIJA
(AUDIO) INTERVJU / Načelnik Pelicarić o Rogovu, marini u Sv. Petru, gradnji doma za starije i nemoćne…
U Aktualnom satu Radija BnM gostovao je načelnik Općine Sv. Filip i Jakov, Zoran Pelicarić.
O temama tvrtke Rogovo, marini u Svetom Petru i gradnji doma za starije i nemoćne poslušajte u razgovoru na njihovom podcast kanalu:
Izvor: Radio BnM
-
magazin2 dana prije
MEGA FOTOGALERIJA / Biograd na Moru ugostio najveći modni spektakl! Bure centar bio je premalen za sve koji su željeli uživati u ovoj modnoj poslastici
-
ZADAR / ŽUPANIJA4 dana prije
NIZ OBAVIJESTI IZ VODOVODA: U četvrtak bez vode Vrsi i šest ulica u Zadru; a u petak…
-
Grad4 dana prije
Iz Biograda danas starta druga etapa utrke CRO Race
-
ZADAR / ŽUPANIJA5 dana prije
FOTOGALERIJA / Prijem studenata prve godine na Sveučilištu u Zadru