Connect with us

Tech

(FOTO) UMJETNA INTELIGENCIJA I NJEN UTJECAJ NA TRŽIŠTE RADA / Okupila se stručna zajednica: “Nikad jača zadarska IT scena”

Objavljeno

-

U restoranu Morita tražila se stolica više. Prolaznici su znatiželjno zavirivali ne bi li otkrili razlog tolike gužve tik do Perivoja Gospe od zdravlja.

“Što se događa?”- upitao je jedan od slučajnih prolaznika.

Pa okupila se zadarska IT zajednica na drugom meet up-u ove godine! Krenuli su ljetos najavljujući snažno polijetanje, i nakon ovoga sinoć, možemo komotno reći da su poletjeli.

Poznata lica zadarskog IT-a došla su čuti razmišljanja svojih kolega vezano za goruću temu umjetne inteligencije i njenog utjecaja na tržište rada. Chat GPT unio je dozu zabrinutosti u IT sektor, ali napravio je to svojedobno i Google pa nas evo i dalje tu i radimo uz njegovu pomoć.

“Pozdrav svima i drago nam je vidjeti vas u ovolikom broju gdje zajedno gradimo zajednicu” – ovim riječima ekipu je pozdravio organizator Ive Botunac, predsjednik ZadarConnect-a.

Naime, događaj organizirao je ZadarConnect u suradnji s CroAI – Hrvatskom udrugom za umjetnu inteligenciju.

Iza inicijative ZadarConnect stoji udruga Zadar Developers Hub koja je odlučno krenula u jačanje lokalne IT zajednice kroz organizaciju ovog i sličnih događaja u budućnosti. Podršku im je pružila CroAI – Hrvatska udruga za umjetnu inteligenciju koja nastoji pozicionirati Hrvatsku kao zemlju jedinstvenih prilika za razvoj čovjekocentrične umjetne inteligencije kroz kulturu dijaloga između poduzetnika i donositelja odluka na nacionalnoj i europskoj razini.

Tema sinoćnjeg meet up-a bila je Kako će AI utjecati na tržište rada?, a svoja viđenja situacije dali su Danijel Fatović (OTP banka d.d.), Pankracije Barać (Rentlio), Ante Panjkota (Sveučilište u Zadru) i Toni Beverin (Cognism). Panel je moderirala Martina Silov iz CroAI, izvršna direktorica udruge CroAI, koja je naglasila kako neovisno o tome što radimo, AI utječe na nas.

Imali smo tako priliku čuti da nevezano radi li se o IT firmi, korporaciji ili znanstvenoj ustanovi, razmišljanja i problemi su slični. No, ono što je svima zajedničko jest da smatraju da straha za stručnjake na tržištu nema.

“Mi imamo level2 zaposlenike i kao takvi uvijek će biti potrebni bez obzira na nove alate za koje očekujemo da će ih samo dodatno osnažiti” – naglasio je Fatović iz OTP banke.

Nekoliko pitanja bilo je upućeno profesoru Panjkoti i načinu na koji Sveučilište priprema studente za buduće poslodavce. Trebaju li poznavati i koristiti alate AI-a ili ne? – “Da, želimo da poznaju alate, ali da razmišljaju svojom glavom koristeći ih, a ne slijepo ih slijedeći”.

S druge strane par pitanja je bilo usmjereno prema Pankraciju, Toniju i Danijelu, a odnosila su se na prepoznavanje molbi za zaposlenje napravljenih pomoću ChatGPT-a. “Teško je prepoznati molbu kreiranu ChatGPT-jem”- iskren je Barać- “ali to je tek jedan od koraka u procesu u kojem je najvažnije znanje i iskustvo kandidata.”

Zaključak svih panelista je bio isti – poznavanje i korištenje alata da, svakako, ali s mjerom. Ljudski faktor u svakom od spomenutih slučajeva je ipak nezamjenjiv.

Dok GPT modeli poput ChatGPT-a imaju sposobnost generiranja koda i tekstova koji sliče ljudskom pisanju, važno je razumjeti njihove ograničenja u odnosu na ljudske programere. GPT modeli mogu generirati kod koji je sintaktički ispravan i u nekim slučajevima funkcionalan, no ne posjeduju duboko razumijevanje logike i principa koji stoje iza tog koda. To znači da iako mogu asistirati u procesu kodiranja, oni ne mogu samostalno razumjeti niti izvršiti kod na način kako to čini ljudski programer.

Ljudski programeri ne samo da pišu i otklanjaju greške u kodu, već imaju sposobnost kritičkog razmišljanja, analize problema i razvoja inovativnih rješenja. Oni razumiju kontekst i svrhu koda koji pišu, što je ključno za razvoj kompleksnih softverskih rješenja. Osim toga, programeri su sposobni za kreativno mišljenje i inovacije, što je područje u kojem trenutni jezični modeli poput GPT-a još uvijek zaostaju.

Iako su GPT i slični jezični modeli postigli značajan napredak u generiranju koherentnog i relevantnog sadržaja, postoji jasna razlika između generiranja koda i razumijevanja programerskih principa koji stoje iza njega. Stoga, iako su ovi alati vrijedni asistenti u procesu programiranja, ne mogu zamijeniti ljudske programere koji donose dubinsko razumijevanje, kritičko mišljenje i kreativnost u procesu razvoja softvera.

Ako bi trebali izvući neki zaključak, onda bi rekli da za sada straha nema, treba tek vidjeti što nam budućnost nosi i daljnji razvoj alata umjetne inteligencije…

Kako bilo, nakon ovoga sinoć jasno je da za zadarsku IT scenu nema zime.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Tech

FOTO / Ovaj automobil je proglašen najboljim u 2024. godini

Objavljeno

-

By

Renault

Europski žiri proglasio je Scenic E-Tech electric Automobilom godine za 2024. godinu.

Rezultati su objavljeni u ponedjeljak 26. veljače na svečanosti Međunarodnog salona automobila u Ženevi u Švicarskoj.

Nakon prvog kruga glasovanja u studenome prošle godine, Scenic se našao među sedam finalista: BMW serije 5, BYD Seal, Kia EV9, Peugeot E-3008/3008, Renault Scenic, Toyota C-HR i Volvo EX30.

Renault

Pobjednika natjecanja birao je žiri sastavljen od 59 automobilističkih novinara iz 22 zemlje. Scenic je osvojio prvo mjesto s 329 bodova te je nakon Renaulta 16 (1966.), Renaulta 9 (1982.), Clija (1991.), Scenica (1997.), Meganea (2003.) i Clija (2006.) postao sedmo vozilo marke Renault kojemu je dodijeljen prestižni naslov „Automobila godine”.

Renault

BMW serije 5, koji je završio na drugom mjestu, bio je blizu Scenicu, s ukupno 308 glasova, a slijedi ga novi Peugeot 3008 sa 197 glasa. Ostali finalisti bili su ispod 200 bodova – Kia EV9 (190 bodova), Volvo EX30 (168), BYD Seal (131) i Toyota C-HR (127). Četiri od sedam modela u finalu bila su potpuno električna, uključujući pobjednika, a ostala tri su imala potpuno električne i/ili plug-in verzije.

Renault

“To nam priznanje potvrđuje da smo donijeli prave odluke: rekordan doseg, prostrana i primamljiva unutrašnjost i pomno reguliran ekološki otisak. Kad se tomu doda i užitak u vožnji te oprema dostojna jednog „vozila za život”, kao što je novi panoramski krov ili najnovija generacija multimedijskog sustava s ugrađenim Google uslugama, možemo sa sigurnošću reći da Scenic ima sve što je potrebno da osigura svoj položaj na europskom tržištu električnih vozila”, rekao je Fabrice Cambolive, direktor marke Renault.

Renault

E-Tech electric je električni automobil male mase (1890 kg) za tu klasu vozila i kompaktnih dimenzija (duljina od 4,47 m), a zbog velikog dosega od obećanih 625 kilometara je prikladan i za dulja putovanja.

Prvi naručeni primjerci u europske salone stižu uskoro, a to uključuje i dolazak na hrvatsko tržište.

 
Nastavi čitati

Tech

Marke automobila s najvećom kilometražom u Hrvatskoj: Je li i vaš auto na popisu?

Objavljeno

-

By

foto: Pixabay

Različiti automobili služe u različite svrhe pa se njihova kilometraža nakon nekoliko godina može značajno razlikovati. Međutim, mali oglasnici puni su vozila s malom kilometražom po sumnjivo pristupačnim cijenama, što postavlja pitanje o ispravnosti njihovog brojača kilometara.

Tvrtka za obradu podataka o automobilima carVertical provela je istraživanje u Hrvatskoj kako si saznala prosječnu kilometražu određenih marki automobila u državi i kako bi vozači mogli usporediti rezultate s kilometražom automobila koje voze.

Automobili s velikom kilometražom obično koštaju manje pa su mnogi kupci u iskušenju da kupe takva vozila i uštede novac. No, ova je odluka rizična jer mnogi dijelovi mogu biti istrošeni i automobil je skloniji kvarovima. Iako brojač kilometara vozila pokazuje njegovo stanje i moguću cijenu, njime se može lako manipulirati. Prevaranti smanjuju kilometražu kako bi prodali automobil za veću cijenu nego što zapravo vrijedi, prenosi Večernji.

“Posjedovanje vozila sa znatno većom kilometražom od tržišnog prosjeka može biti manje predvidljivo u smislu troškova jer je veća šansa da će se dijelovi automobila pokvariti. Međutim, automobil s originalnom kilometražom uvijek će koštati više od automobila s vraćenim brojačem kilometara”, sugerira Matas Buzelis, stručnjak za automobile i voditelj komunikacija u carVerticalu.

Među automobilima proizvedenim 2008. godine koji su provjereni na carVerticalu u Hrvatskoj, Audi (204.915 km), Mercedes-Benz (196.068 km) i Škoda (189.739 km) imaju najveću prosječnu kilometražu. Kada govorimo o automobilima starim deset godina, proizvedenim 2013. godine, najveću kilometražu ima Škoda (162.165 km), a slijede je Mercedes-Benz (160.648 km) i BMW (155.851 km). Među automobilima starim pet godina, proizvedenim 2018. godine, Škoda također zauzima prvo mjesto (116.531 km), a slijede ju Opel (108.612 km) i Peugeot (98.798 km).

Luksuzni automobili popularni su u državama s dobro razvijenom cestovnom infrastrukturom. Vozači koji prelaze velike udaljenosti često se odlučuju za vrhunska vozila jer ih je lakše voziti na dužim putovanjima, dok će u gradskim sredinama čak i automobili ekonomske klase izvrsno odraditi svoj posao.

Među automobilima proizvedenim 2008. godine, Peugeot ima najmanju kilometražu (127.111 km), a odmah iza su Nissan (145.786 km) i Mazda (145.904 km). Situacija se mijenja kod novijih automobila proizvedenih 2013. godine, gdje Nissan preuzima vodstvo sa 109.398 km nakon prvih deset godina korištenja. Peugeot u prosjeku ima 123.448 km na brojaču kilometara, a Toyota 127.566 km. Mazda ima najmanju kilometražu među automobilima koji su izašli iz tvornice 2018. – 37.200 km. Slijede je Toyota (48.561 km) i Nissan (77.030 km).

Ako je kilometraža vozila znatno veća od prosječne kilometraže tipične za njegovu marku, vlasnik bi trebao razmisliti o prodaji takvog vozila. Očitanje brojača kilometara povezano je s pouzdanošću – istrošeni dijelovi zahtijevaju više održavanja, što dovodi do skupih popravaka. Istraživanje carVerticala temelji se na stvarnim izvješćima o povijesti automobila koja su zatražili korisnici platforme između siječnja i listopada 2023., piše Večernji.

 
Nastavi čitati

Tech

Tajni kod: Znate li što znači ako na WhatsApp dobijete poruku – 14643?

Objavljeno

-

By

Na TikToku i WhatsAppu već se neko vrijeme dijeli broj 14643. Šalje se prijateljima, bližnjima, a malo njih zapravo zna što znači.

Važno je naglasiti da se ne radi o ničemu lošem, naprotiv, ima vrlo pozitivnu poruku. Kao što je objašnjeno u brojnim videima na TikToku, iza toga stoji poruka ljubavi.

Naime, iza ovih brojeva krije se lijepa poruka: “Uvijek ću te voljeti”, ili:

1 = I
4 = will
6 = always
4 = love

3 = you

Pomoću različitih numeričkih kodova mladi u posljednje vrijeme pojednostavljuju komunikaciju na društvenim mrežama.

Korisnici često vole koristiti zagonetne kombinacije brojeva za slanje poruka. Kodovi se pojavljuju izravno u videozapisima ili kao komentar. To se također odnosi na niz brojeva 14643, prenosi Fenix magazin.

Ako dobijete poruku s nizom brojeva 14643, sada barem znate da vas netko voli.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu