Connect with us

ZADAR / ŽUPANIJA

PRVI RAZGOVOR S NOVIM ZADARSKIM NADBISKUPOM Mons. Milan Zgrablić: “Pozdravljam od svega srca sve vjernike, svećenike, redovništvo i ljude dobre volje Zadarske nadbiskupije!”

Objavljeno

-

Zadarski nadbiskup Milan Zgrablić je 70. zadarski nadbiskup u kronotaksi zadarskih nadbiskupa i 114. pastir u 17 stoljeća Zadarske Crkve.

Od 14. siječnja, dosadašnji nadbiskup koadjutor Zgrablić postao je zadarski nadbiskup sa svim pravima i dužnostima dijecezanskog biskupa.

U subotu, 14. siječnja, na uočnicu svetkovine sv. Stošije, zaštitnice Zadarske nadbiskupije i naslovnice zadarske katedrale, Apostolska nuncijatura u Hrvatskoj obavijestila je kako je prihvaćeno odreknuće od službe zadarskog nadbiskupa Želimira Puljića.

Nakon službene objave iz Nuncijature u podne, 14. siječnja, mons. Milan Zgrablić u Salonu Nadbiskupskog doma u Zadru dao je svoj prvi razgovor kao zadarski nadbiskup za IKA-u i HKR.

Oče nadbiskupe, čestitam Vam na novoj službi! Čestitali smo Vam već po imenovanju za nadbiskupa koadjutora, a sada započinje Vaša služba zadarskog nadbiskupa. Koji Vas osjećaji prožimaju na dan službene objave iz Nuncijature?

Hvala Vam lijepa. Pa najprije, uvijek ono što je najbitnije i u ovoj službi. Bogu sam zahvalan za sve u mom životu, za sve što mi je Gospodin povjerio.

Zahvalan sam mu da me nikad u životu, u lijepim trenucima i u ružnim trenucima, u grešnim trenucima i u svakoj prilici života, Bog nikad nije napustio.

Pa tako i ovu službu, ovu novu odgovornost koju mi Crkva povjerava, povjeravam Gospodinu, molim za pomoć i pouzdajem se u Njegove snage. Neka mi da milosti i mudrosti da znam prepoznati Njegov glas. I vršiti ono što je Njegova volja, jer Njegova volja je najbolja volja za nas. Njegova volja je ono što i mi nosimo duboko u srcu. Kad se naša volja nađe, kad se susretne s Božjom voljom, onda je to najbolje za čovjeka, za ovaj svijet, za društvo, za Crkvu.

Upoznali ste već Zadarsku nadbiskupiju u ovih malo više od pola godine nakon imenovanja koadjutorom. Što biste poručili zadarskoj javnosti, prije nego što ćete uputiti svoje pastirske riječi s ambona u zadarskoj katedrali sv. Stošije na njenu uočnicu i svetkovinu?

Bogu hvala da sam imao ovo razdoblje preko sedam mjeseci, više od pola godine živeći u Zadru. U Zadarskoj nadbiskupiji dobrim djelom posjetio sam sve župnike. Nisam posjetio baš sve župe, jer to je preveliki broj, ali uspio sam i tijekom ljeta, jeseni i zime, uspio sam posjetiti sve župnike i svećenike koji nisu župnici.

U tim prigodama vrlo često to je bilo prisjećanje nečega što sam već znao, što je bilo negdje u mojoj podsvijesti i pozadini, jer sam prije 30 godina boravio u Zadarskoj nadbiskupiji pet godina. Tako da sam prilično upoznao Nadbiskupiju. Puno toga me podsjetilo na vrijeme od prije više od 30 godina kad sam bio u Zadru, ali puno toga se i promijenilo. Tako da sam doista morao puno toga i učiti.

Ponajprije, pozdravljam od svega srca sve vjernike naše Zadarske nadbiskupije! Pozdravljam sve svećenike, redovnike, redovnice, sve ljude dobre volje. Sve od srca pozdravljam i zazivam na sve Božji blagoslov.

Što mislite da je važno u obavljanju službe nadbiskupa? Ta služba nosi sa sobom i veću odgovornost, pa možda, u pozitivnom smislu, ima i straha pred Gospodinom za ono što Vam se povjerava. Što biste molili da Vam podari?

Crkva je ona u kojoj nije šef biskup. Nego onaj tko vodi Crkvu je Isus Krist. Duh Sveti vodi Crkvu.

Dakle, počevši od najoosbnijega, važno je da biskup i svećenici, svi najprije duboko osluškujemo što Bog govori svakom pojedinom u srcu, ali i što Bog govori Crkvi. Jer Bog vodi Crkvu! Da znamo slušati jedni druge, da slušamo ljude, da slušamo njihove potrebe, da slušamo njihove jade, njihove radosti.

Drugo, da uskladimo naš život proučavajući Evanđelje, proučavajući Riječ Božju. Kada to činimo, onda imamo mnoge milosti koje nam Gospodin želi udijeliti.

Zato nam je dao i različite sakramente u kojima se On susreće s nama, u kojima nam progovara, u kojima nam komunicira svoj život. I to je zapravo prvo poslanje – da navješćujemo, da posvećujemo.

Dakle, to je prva zadaća koja je trajna i u kojoj uvijek treba tražiti nove oblike, nove načine, nove mogućnosti, novi pristup čovjeku. Uvijek se ispitivati kako to činimo, da li dobro činimo, jesmo li koga isključili, kako to možemo bolje učiniti. Dakle, da uvijek budemo otvoreni novome i boljemu.

I ona treća dimenzija koja ostaje i koja je nužna – Crkva je društvo, jedna organizacija, jedno tijelo, jedno živo tijelo.

Nije ona negdje u zraku, nije Crkva neki mit, nego ona je sastavljena od živih ljudi, od osoba.

Prema tome, potrebno je i upravljati strukturama, upravljati dobrima, upravljati i onim materijalnim. To je trostruki zadatak, ne samo biskupa, nego i svećenika i svih odgovornih osoba koje su posvećene Evanđelju i životu po Evanđelju.

Oče nadbiskupe, za biskupa ste zaređeni na Bezgrešno Srce Marijino, Vaš početak službe nadbiskupa veže se uz svetkovinu sv. Stošije. Crkvu se poima Majkom. Gospodin Vas stavlja u okruženje snažnih žena, Gospe i sv. Stošije mučenice. Kako gledate na to da je početak Vaše nove službe vezan uz ranokršćansku mučenicu? Dolazite iz Istre gdje su također bili počeci mučeništva ranih kršćana na ovom području.

Pa da, vrlo je zanimljivo što je ovo imenovanje upravo uoči svetkovine sv. Stošije. Kada sam razmišljao o nadbiskupu Želimiru Puljiću kojemu doista od srca zahvaljujem za sve dobro koje je učinio i koje će učiniti ubuduće, uopće i za Crkvu u Hrvata, ali osobito ovdje za Zadarsku nadbiskupiju – danas je njegova 33. godišnjica ređenja. Isus je imao 33 godine. A ja sam zadnji put bio na proslavi svetkovine sv. Stošije prije 33 godine.

Da. Moram priznati da je moj život doista vezan uz prve kršćane. Moja prva ljubav je bila sv. Stošija, ali među njima je bila i sv. Eufemija koja je također njena vršnjakinja, negdje u isto vrijeme su živjeli, među prvim kršćanima.

U crkvi sv. Eufemije u Rovinju zaređen sam za svećenika 8. lipnja 1986. godine. Dugo godina bio sam njezin župnik i molio se oko nje.

Prema tome, vjerojatno su se one dogovarale, surađivale, sv. Stošija i sv. Eufemija, jer su suvremenice i podnijele su mučeništvo u isto vrijeme.

Dragi su mi ti mučenici, ti svjedoci čiji se duh prenosi kroz tolika stoljeća. Ali dragi su mi i novi sveci, mučenici, naš bl. Miroslav Bulešić i drugi hrvatski blaženici.

Dragi su mi, još ih ne možemo nazvati mučenicima u kršćanskom smislu, ali oni su stvarni, istinski svjedoci vjere koji su položili život u Zadarskoj nadbiskupiji u prošlom, 20. stoljeću, 1940.-ih godina.

Imamo desetak svećenika, redovnika, don Janeza Kranjca, don Srećka Lovretića, don Eugena Šutrina, don Antu Adžije, s. Agnezu Petroša, vjernika laika Ivu Mašina i druge, koji su stvarno pravi mučenici, koji su podnijeli teške muke zbog vjere, iz mržnje prema vjeri. I ostali su vjerni svome poslanju, svome životu i služili su Gospodinu. A bili su žrtve.

To sjeme koje klija, koje raste… Moja velika želja bila bi da jednog dana ti ljudi budu okrunjeni čašću oltara. Da imamo svoje zagovornike, da imamo svoje uzore.

Možda to Gospodin stavlja pred Vas kao zadarskog nadbiskupa, da taj proces dovršite.

Ako Gospodin to hoće, želi, evo. Mislim da imamo tu jako puno potencijala i da je to veliko duhovno bogatstvo ne samo za zadarsku mjesnu Crkvu. Jest i za ovu mjesnu Crkvu, ali sveci i blaženici nisu samo za jedno određeno područje.

Nego, oni su veliko blago za cijelu Crkvu, bogatstvo koje postoji. Svjetionici! Prijatelji naši koji nas prate.

Prema tome, velika bi mi radost bila i presretan bih bio kad bih do kraja moga mandata, ne znam koliko će mi Bog dati mandata ni godina. Presretan bih bio kad bi neki od njih, ili svi, mogli biti barem blaženici.

Oče nadbiskupe, dobro došli u Zadarsku nadbiskupiju i hvala Vam!

Hvala Vama. Pozdrav i Božji i blagoslov svima.

Ines Grbić

 

ZADAR / ŽUPANIJA

LIJEPE VIJESTI IZ PULE / Učenica iz Obrovca Dragana Buljević državna prvakinja iz povijesti!

Objavljeno

-

By

Na Državnom natjecanju iz povijesti, održanom u Puli od 17.- 19. 4. 2024., učenica drugog razreda gimnazije iz Srednje škole Obrovac Dragana Buljević, osvojila je prvo mjesto u kategoriji znanja. Uz nju su na prvenstvu svih škola u državi iz povijesti, sudjelovale i njene kolegice iz razreda Tena Nikodem i Lucija Karamarko, koje su bile 10. u kategoriji Istraživački rad s temom „Pravednici među narodima: Anka Oštrić i Matej Buterin“. Sve tri djevojke je pripremao i vodio mentor, profesor povijesti Jakov Krolo. Velik je to uspjeh za Srednju školu Obrovac koja broji svega 86 učenika, a od toga 19 gimnazijalaca.

Na ovom natjecanju je nastupilo ukupno šest učenika iz Zadarske županije, a Dragana Buljević iz SS Obrovac je jedina od njih koja je osvojila jedno od prva tri mjesta.

„Iskreno, još sam u šoku i ni sama nisam svjesna da sam odnijela titulu državne prvakinje, još mi se dojmovi trebaju skroz sleći. Priprema je bila jako zahtjevna i htjela bih se zahvaliti svom mentoru Jakovu Kroli koji me bodrio kroz svo ovo vrijeme i bivao mi podrška od školske razine natjecanja do samog kraja.“ Izjavila je s razlogom ponosna učenica obrovačke gimnazije, Dragana Bujević, koja je uz sve ove godine bila i županijska prvakinja iz biologije i kemije, a uskoro je čeka i državno natjecanje iz hrvatskog jezika.

 
Nastavi čitati

ZADAR / ŽUPANIJA

OVE SUBOTE: U Pagu svečana proslava Svetog Trna. Čuvaju ga benediktinke već sedam stoljeća…

Objavljeno

-

By

Proslava Svetog Trna u Pagu slavi se u subotu, 4. svibnja. Svečano misno slavlje u 18 sati u Zbornoj crkvi Uznesenja BDM u Pagu predvodi opat Jeronim Adam Marin, OSB, prior Benediktinskog samostana Sv. Kuzme i Damjana na Ćokovcu,  opat predsjednik Slavenske benediktinske kongregacije.

Nakon mise, opat Marin predvodi svečanu procesiju sa Svetim Trnom središtem grada Paga koja će završiti povratkom relikvije Svetog Trna u benediktinski samostan sv. Margarite gdje će Sveti Trn biti izložen vjernicima na čašćenje.

Čuvarice relikvije Svetog Trna već sedam stoljeća su paške benediktinke u čijem se samostanu u Pagu Trn nalazi. Sveti Trn u Pagu ima potvrdu Svete Stolice o autentičnosti, da je taj trn bio u trnovoj kruni koja je bila na glavi raspetog Isusa Krista. Sveti Trn donio je 1443. fra Ivan Tutnić svojoj sestri, koludrici Mariji, na njeno svečano monaško zavjetovanje u paški benediktinski samostan.

U subotu, 4. svibnja, u 15 sati će se svečano predati i viteški plašt u trajni postav Muzeja sakralne umjetnosti Benediktinskog samostana u Koludraškoj ulici.

 
Nastavi čitati

ZADAR / ŽUPANIJA

FOTOGALERIJA / Predstavljena Monografija “Stalna izložba crkvene umjetnosti u Zadru – Tragom bogate prošlosti”

Objavljeno

-

By

foto: Ines Grbić/Zadarska nadbiskupija

Monografija “Stalna izložba crkvene umjetnosti u Zadru – Tragom bogate prošlosti” autorice doc. dr. sc. Ane Jordan Knežević, kustosice Stalne izložbe crkvene umjetnosti (SICU) u Zadru, predstavljena je u dvorani SICU-a u Zadru, u srijedu, 24. travnja.

Monografiju su predstavile njene recenzentice, izv. prof. dr. sc. Ana Mišković i dr. sc. Đurđina Lakošeljac, povodom obilježavanja Dana SICU-a. Naime, predstavljanje je bilo na datum kad je prije 54 godine potpisan Sporazum o osnivanju SICU-a u Zadru. Sporazum su  24. travnja 1970. potpisali Grad Zadar, Zadarska nadbiskupija i Samostan sv. Marije.

Ta monografija je prvi svezak zbirke ‘Katalozi i monografije’ koju objavljuje SICU Zadar. Tekst kataloga „pisan je jezgrovito i jasno, razumljivo široj javnosti, kojoj je i namijenjen. Bogato je opremljen, sa čak 116 grafička priloga. Tri tematska poglavlja podijeljena su u manja potpoglavlja. Poglavljima prethodi uvodni tekst s objašnjenjem cilja kataloga. Posljednji dio su bibliografija i arhivski izvori. Cjeline su smisleno oblikovane i imaju logičan slijed popraćen prilozima i njihovim legendama“, rekla je dr. Mišković.

Katalog je nastao povodom izložbe ‘Stalna izložba crkvene umjetnosti u Zadru – Tragom bogate prošlosti’ koja je otvorena 5. prosinca 2022. godine. Autorica izložbe je Ana Jordan Knežević, kustosica SICU-a, a suradnici Antonija Mlikota i Robert Maršić. Za izložbu je korištena građa iz arhiva: SICU-a, Samostana benediktinki Sv. Marije u Zadru, Zadarske nadbiskupije, Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti u Zagrebu, Konzervatorskog odjela u Zadru, Arheološkog muzeja u Zadru, Narodnog muzeja u Zadru, Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu (Zbirka rukopisa i starih knjiga), Državnog arhiva u Zadru, Hrvatskog muzeja arhitekture HAZU-a, Hrvatskog restauratorskog zavoda, Znanstvene knjižnice u Zadru te iz privatne arhive Abdulaha Seferovića i Aleksandra Kotlara.

SICU – kapitalna hrvatska muzejska ustanova i među najvažnijim crkvenim zbirkama Europe

„Koncepcija kataloga prati metodologiju postava temeljenog na tri kronološko-tematske cjeline. Prva ‘Kao feniks iz pepela’ odnosi se na događaje uoči i nakon Drugog svjetskog rata koji su utjecali na ideju o osnivanju stalnog postava srednjovjekovne sakralne umjetnosti vezanog uz restauraciju i revitalizaciju benediktinskog samostana sv. Marije. Manja poglavlja nose naziv Drugi svjetski rat i Sv. Marija, Kako je spašeno zadarsko Zlato i srebro, JAZU i Muzej srednjovjekovne umjetnosti te Miroslav Krleža. S pravom je dan naglasak osnivačima i utemeljiteljima zbirke – glasovitom piscu i ljubitelju umjetnosti Miroslavu Krleži, potom Grgi Novaku, Branimiru Gušiću, Vjekoslavu Maštroviću koji je 1970. preuzeo i ulogu direktora SICU-a u izgradnji, instituciji tadašnje JAZU.

Drugo poglavlje kataloga ‘Kapitalni objekt kulture’ prati koncepciju drugog dijela izložbe koje se odnosi na vrijeme pregovora svjetovnih i crkvenih predstavnika o izgradnji ustanove SICU, na doba dok su artefakti crkvene riznice bili pohranjeni u prostorijama Zadarske nadbiskupije do svečanog otvorenja SICU-a 4. prosinca 1976. godine. Manje cjeline unutar poglavlja tematski su vezane uz Pregovore o obnovi i osnivanju Stalne izložbe crkvene umjetnosti (1960.–1970.), benediktinke čuvarice, Gradnju muzejskog kompleksa od nacionalne važnosti te uz Svečano otvorenje izložbe 1976. g., po čemu su dobile nazive. U tim vremenima izrazitu ulogu u osnivanju postava imali su predstavnici zadarske Crkve, nadbiskupi Mate Garković i Marijan Oblak.

Treće poglavlje, kao i treća kronološko-tematska cjelina izložbe s naslovom ‘Stalni postav – Riznica sakralnog blaga’ valorizira stalni postav kojeg je projektirao Edo Kovačević u suradnji s ostalim vrsnim stručnjacima i glasovitim dizajnerom interijera Bernardom Bernardijem. Stavljen je naglasak i na obnovu sakralnih umjetnina u vremenu poraća nakon Domovinskog rata kada je postav iznova i od tada neprekidno otvoren za javnost. Cjeline su nazvane: Stalni postav, Edo Kovačević, Obnova nakon Domovinskog rata, Konzervatorsko-restauratorski radovi na umjetninama, Poliptih sv. Martina i škrinja sv. Šime, Izložbe“, predstavila je dr. Mišković sadržaj monografije.

Izložba o SICU-u i njena prateća publikacija – katalog je „opravdani zahvat kojeg stalni postav SICU-a zaslužuje i kojem je bila potrebna suvremena prezentacija.  U nizu dosadašnjih kataloga koji obrađuju postav SICU-a, ovaj se razlikuje već u začetku“, istaknula je dr. Mišković, poručivši da namjera autorice kataloga „nije valorizirati umjetnine kao dio trajnog postava SICU-a ni donijeti njihovu katalošku obradu, nego istaknuti uzroke koji su posljedično doveli do koncepcije stalnog postava, pozadinu koja nije od plemenitih metala, iako posjeduje plemenitu namjeru, crno-bijele priloge koji kriju sve bogatstvo i duh događaja od krucijalnih važnosti za postav“.

Na predstavljanju su bile i benediktinke i M. Anastazija Čizmin, opatica samostana sv. Marije. Te „brižne redovnice, višestoljetne čuvarice bogate riznice sakralne umjetnosti, zaslužne su što možemo pratiti tragove bogate prošlosti u prostorijama samostana“, istaknula je dr. Mišković.

Dr. Knežević uspjela je predstaviti iz bogate prošlosti „događaje, ljude i činjenice koji su utjecali na formu današnje ustanove koja već desetljećima ima reputaciju jedne od najbogatijih europskih zbirki. Da se prošlost ne zaboravi u segmentima koji to ne zaslužuju jer su utjecali na očuvanje kulturne baštine, da se izvuku na svjetlo dana fotografije, dopisi, prijepisi, citati, ključne veze i osobe, bez čega ne bi bilo ni SICU-a“, naglasila je dr. Mišković, rekavši da će za katalog zanimati znanstvena javnost i šira populacija. Katalog je izdan 2023. uz financijsku potporu Ministarstava kulture i medija RH.

Dr. Lakošeljac istaknula je ozbiljnost znanstvenog rada koji je prethodio ostvarenju izložbe SICU-a i pisanju kataloga, jer u tome nije korištena samo stručna i znanstvena literatura nego obimna arhivska građa, dotad nepoznata. „Izložba i monografija donose niz novih informacija, podataka, foto dokumentacije koju je dr. Knežević brižljivo pronašla u raznim institucijama. To je iscrpan i dugotrajan rad koji stoji iza Izložbe i kataloga. Zanimljiv je podatak o pokušaju tadašnje talijanske vlade da otuđi, preveze dio umjetnina 1944. g. parobrodima u Italiju, što je bilo spriječeno“, rekla je dr. Lakošeljac. Edo Kovačević je jako puno utjecao da se valoriziraju eksponati i oformi SICU kao objekt od kulturne važnosti za cijelu Hrvatsku. „U pisanoj i foto dokumentaciji dr. Knežević pronašla je puno podataka koji su donekle uspjeli rasvijetliti sudbinu nekih današnjih eksponata koji i nisu više u našem vlasništvu i razjasniti put formiranja SICU-a kao kapitalne muzejske kulturne ustanove u Hrvatskoj. Želja je kustosice Knežević popularizirati SICU široj javnosti, zato je pokrenula Izložbu i katalog, jer SICU predstavlja najreprezentativniji i najcjelovitiji doseg crkvene umjetnosti u Hrvatskoj“, istaknula je dr. Lakošeljac, rekavši da je katalog namijenjen široj javnosti, a poslužit će i za buduća istraživanja jer su u njemu  brojni podaci koje istraživači mogu koristiti u različitim smjerovima.

Taj katalog je drugačiji od drugih kataloga crkvene umjetnosti jer nije posvećen umjetninama, nego SICU-u kao jedinstvenoj instituciji u Hrvatskoj koju su uz jako velike napore zajedno osnovali državna vlast i Crkva, rekla je dr. Lakošeljac, istaknuvši da u takvom procesu na visokoj diplomatskoj razini nije osnovana nijedna druga institucija u Hrvatskoj.

Želja je upoznati javnost i s povijesnim događajima koji su prethodili osnivanju SICU-a

Dr. Knežević izrazila je zadovoljstvo što je Izložba u SICU-u bila jako dobro posjećena. Za nju je vladao veliko zanimanje i njeno trajanje bilo je dva puta produženo. „Ideja za organizacijom Izložbe javila se spontano, tijekom istraživanja arhivske građe za obnovu stalnog postava u koju sam uključena kao kustosica. Kad sam vidjela veliki dio neobjavljene građe, potaknulo me organizirati izložbu. Osobito sam bila potaknuta činjenicom da je javnost upoznata samo s eksponatima u postavu i da ima jako malo saznanja o nizu povijesno-društvenih događaja koji su prethodili utemeljenju SICU-a, vrijedne i jedinstvene ustanove koja s razlogom nosi epitet kapitalnog objekta kulture u RH i jedne od najvažnijih europskih crkvenih zbirki. Jedan od ciljeva je bio da se valorizira stalni postav, cijela povijest do danas i da se publika upozna sa stalnim postavom Ede Kovačevića, koji se zbog svoje vrijednosti u muzejskoj zajednici interpretira kao kulturno dobro“, poručila je dr. Knežević.

Od neobjavljene građe koja je objavljena u monografiji koja ima 124 stranice, dr. Knežević osobito je istaknula rukopise iz Arhiva Zadarske nadbiskupije, fotodokumentaciju iz Arheološkog muzeja u Zadru i Narodnog muzeja u Zadru, rukopise Miroslava Krleže koji se čuvaju u NSK-u u Zagrebu, grafičke priloge i arhivsku građu iz Muzeja za umjetnost i obrt u Zagrebu, Hrvatskog muzeja arhitekture HAZU-a te iz Kabineta Grafike HAZU-a, među kojima neobjavljene plakate Ljube Babića i Ede Kovačevića koji je napravio plakat za poznatu zagrebačku izložbu Zlato i srebro Zadra u Zagrebu 1951. godine.

Dr. Knežević je zahvalila ustanovama i pojedincima uz čiju pomoć je organizirala Izložbu i izdala katalog. Na ustupljenoj arhivskoj građi zahvalila je Zadarskoj nadbiskupiji, osobito umirovljenom zadarskom nadbiskupu Želimiru Puljiću koji ju je i potaknuo na pisanje monografije te zadarskom nadbiskupu Milanu Zgrabliću na podršci, Samostanu Sv. Marije i opatici Anastaziji Čizmin. Vrlo vrijedna građa je neobjavljena građa Krleže u NSK-u u Zagrebu; rukopisi ‘Izlet u Liburniju’ i ‘Srebro i Zlato zadarskih riznica’, u želji da se to jednom publicira jer je Krleža u njima valorizirao Zadar.

Veliku zahvalu izrazila je Arheološkom muzeju u Zadru za jako vrijednu foto dokumentaciju preko koje se vidjelo što je sačuvano u Zadru od crkvenih umjetnina, a što je odneseno u Italiju u poraću. Istaknula je vrijedne grafičke priloge, tlocrte iz brojnih ustanova u Zagrebu, plakate Ljube Babića i prvi plakat Ede Kovačevića iz 1951., neobjavljen, s prve zagrebačke izložbe Zlato i srebro Zadra.

Dr. Knežević je zahvalila i Hrvatskom restauratorskom zavodu u Zagrebu i Restauratorskom odjelu u Zadru, osobito njihovoj fototeci; Narodnom muzeju u Zadru, za neobjavljenu zbirku fotografija Ante Brkana, Državnom arhivu u Zadru, Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici u Zagrebu, HAZU-u u Zagrebu, Hrvatskom muzeju arhitekture HAZU-a u Zagrebu koji su dali grafičke priloge, Muzeju za umjetnost i obrt u Zagrebu, Kabinetu grafike HAZU-a u Zagrebu, Zavodu za povijesne znanosti HAZU-a u Zadru, Konzervatorskom odjelu u Zadru i Znanstvenoj knjižnici u Zadru.

Zahvalila je recenzenticama, dr. Mišković i dr. Lakošeljac s Odjela za povijest umjetnosti Sveučilišta u Zadru, izv. prof. dr. sc. Antoniji Mlikoti na prijedlozima oko teksta nekih poglavlja, o poslijeratnoj obnovi gdje su uspoređivali rukopise.

U znanstvenim istraživanjima zahvalila je Ivi Ceraj, višoj kustosici u Hrvatskom muzeju arhitekture HAZU-a koja je pomogla dr. Knežević u istraživanju neobjavljenog dizajnerskog opusa Bernardija, poznatog hrvatskog arhitekta koji je radio namještaj i za postav SICU-a te Robertu Maršiću za pomoć u tehničkoj realizaciji Izložbe i u istraživanju fotografija iz Dokumentacijskog odjela AMZD-a.

Autorica Knežević je zahvalila i Abdulahu Seferoviću i Aleksandru Kotlaru koji su joj velikodušno ustupili fotografije iz svoje privatne arhive, dr. Anti Uglešiću,  predsjedniku Upravnog vijeća SICU-a, prof. Vedrani Jović Gazić, Editi Medić, Dušku Čaviću, Mladenu Košti i Mariji Marfat na suradnji i oblikovanju vizualnog identiteta Izložbe i kataloga, SICU-u i ravnatelju don Mariju Soljačiću, kolegicama Katarini Barić i Nataliji Žilić na potpori u realizaciji Izložbe i Ministarstvu kulture i medija RH za financijsku potporu u izdanju monografije.

Životopis Ane Jordan Knežević

Ana Jordan Knežević rođena je u Zadru 1979. godine. Diplomirala je na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zadru 2006., studijsku grupu – arheologija i povijest umjetnosti. Na Sveučilištu u Zadru je 2007. upisala poslijediplomski doktorski studij Arheologija istočnog Jadrana i 2016. doktorirala o temi  ‘Arheološka slika ranokršćanskih crkava s kontinuitetom u predromanici na zadarskom području’. Sudjelovala je u više arheoloških istraživanja na lokalitetima u Zadru i okolici: Podvršje – Glavčine, Dračevac – Crno Vrilo, u Ninu Sv. Križ, Sv. Asel i Plokata, u Biogradu Katedrala, Sv. Ivan Evanđelist, Sv. Toma, u Zadru Relja, Trg Petra Zoranića, Sv. Dominik, u Pagu Caska, Sv. Marija, Povljana – Sv. Martin, Starigrad – Sv. Petar, Udbina – Katedrala. Od 2001. do 2009. radila je kao student i kao diplomirani arheolog u Arheološkom muzeju u Zadru gdje se stručno izučila za rad u muzeju. Od 2012. zaposlena je na Odjelu za izobrazbu učitelja i odgojitelja Sveučilišta u Zadru gdje održava nastavu iz kolegija Umjetnost u kontekstu povijesti 1 i 2.

Od 2020. je kustosica u Stalnoj izložbi crkvene umjetnosti u Zadru. U listopadu 2021. izabrana je u znanstveno-nastavno zvanje naslovnog docenta te započinje s radom kao vanjski suradnik na Teološko-katehetskom odjelu gdje predaje kolegij Crkvena umjetnost. Od 2024. predaje i kolegij ‘Kulturno-povijesni spomenici u Hrvatskoj’ na seminaru za turističke vodiče koji se organizira na Odjelu za turizam i komunikacijske znanosti Sveučilišta u Zadru.

Ana Jordan Knežević aktivno je sudjelovala na više domaćih i međunarodnih znanstvenih skupova te je objavila brojne znanstvene i stručne radove iz područja arheologije, povijesti umjetnosti i kulturne baštine na zadarskom području. Njeni istraživački interesi su u području srednjovjekovne umjetnosti i nacionalne arheologije. Sudjelovala je u više kulturno-umjetničkih i znanstvenih projekata u Hrvatskoj i u inozemstvu, u realizaciji brojnih izložbi, radionica i kulturnih manifestacija. U dva mandatna razdoblja od 2008. do 2011. imenovana je članom Senata Sveučilišta u Zadru. Održala je više javnih predavanja u Zadru i Zagrebu. Od 2015. je članica Društva za povjesnicu Zadarske nadbiskupije ‘Zmajević’, Hrvatskog muzejskog društva, Hrvatskog arheološkog društva te Matice hrvatske.

Ines Grbić

Foto: I. Grbić

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu