Connect with us

ZADAR / ŽUPANIJA

NADBISKUPI PULJIĆ I ZGRABLIĆ S VODITELJIMA KATOLIČKE KARIZMATSKE OBNOVE P. Sebastian: “Naš smisao nije biti paralelan pokret, nego pokret koji će donijeti novi život Crkvi”

Objavljeno

-

Foto: Zadarska nadbiskupija

Zadarski nadbiskup Želimir Puljić i zadarski nadbiskup koadjutor Milan Zgrablić podržali su održavanje susreta duhovnika, voditelja te zamjenika voditelja Katoličke karizmatske obnove u Duhu Svetome (KKODS) koji se održava u kongresnoj dvorani hotela Kolovare u Zadru.

Sudionici su svoj četverodnevni susret počeli sudjelovanjem na misnom slavlju koje je u četvrtak, 24. studenoga u katedrali sv. Stošije u Zadru predvodio nadbiskup Želimir Puljić.

Nakon blagdanske mise sv. Krševana, grupa voditelja KKODS-a susrela se u zadarskoj prvostolnici s nadbiskupom Puljićem i koadjutorom Zgrablićem koji su  izrazili dobrodošlicu sudionicima susreta poželjevši im blagoslovljeno djelovanje.

Nadbiskup Puljić rekao je kako je karizma, specifičnost KKODS-a osobito nastojanje njihovih članova za dubokim iskustvom vjere po djelovanju Duha Svetoga. „Isus Krist je rekao apostolima, ‘Neću vas ostaviti same, kao siročad’, obećao im je poslati Duha Svetoga. Duh Sveti uvodi u istinu, on je tješitelj, branitelj, savjetnik. Prije svoga odlaska u smrt Isus je rekao apostolima da će moliti Oca koji će im dati drugoga Branitelja, da bude zauvijek s njima.

Isus Krist je živ, Duh Sveti je tu, s nama. To je Isusova milosna, duhovska ostavština. Crkva sada zapravo, do ponovnog Kristovog dolaska, živi duhovsko vrijeme. To smo pozvani osvijestiti i sebe još više predavati u molitvi i zahvali u odnosu s Duhom Svetim, da nas on nadahnjuje, upravlja naše korake, odluke i da nas vodi“ rekao je nadbiskup Puljić, poželjevši da živimo puninu vjere koja počiva na Presvetom Trojstvu božanskih osoba: Boga Oca, Sina Isusa Krista i veze njihove ljubavi, Duha Svetoga.     

Zadarske nadbiskupe pozdravio je i p. Sebastian Šujević, SJ, predstavnik duhovnika KKODS-a, zahvalivši im za prijem i podršku. Susret je bio lijepa eklezijalna slika zajedništva svećenika i laika koji su upućeni na međusobnu suradnju i dio su jednoga, Kristovoga tijela.

„Privilegija je pratiti KKODS jer baš kroz suradnju s laicima upoznao sam dubinu karizmatskog pokreta, bolje reći, struje milosti čiji je smisao obnova cijele Crkve: obnova laika, župa, biskupija, obnova cijelih mjesnih Crkava i Crkava u narodima. Smisao našeg djelovanja nije biti neki paralelan pokret, nego pokret koji će se stopiti s tijelom Crkve i donijeti novi život Crkvi. Tu sam doživio dubinu svoga svećeništva, preko laika.

S druge strane, doživio sam da laici imaju potrebu i žeđ za pastirima, da se događa međusobna struja milosti koju i mi dajemo laicima preko sakramenata, molitve, savjeta, preko raznih pastirskih dužnosti i ljubavi.

Ali, i mi svećenici od laika dobivamo smisao našeg identiteta. Kroz tu suradnju svećenik, redovnik, može doživjeti puninu svoga svećeništva, svoga identiteta. To je ljepota koja se nudi Crkvi i vidi se ta potreba“ rekao je p. Sebastian.

Šujević je istaknuo kako je važno naglasiti i da su župe mjesto gdje se obnova može dogoditi, da se po njihovom djelovanju donosi i oživljavanje župa.

„Ne da u župi neka zajednica ima svoj život, nego da je to zajednica koja pomaže, koja se stapa sa župom i raznim aktivnostima. Da vjernici ne odrade samo neku službu, neki posao, nego da budemo osviješteni vjernici, ljudi duha, molitve, ljudi koji donose snagu župniku, pa će od župnika dobiti povrat. Tako će se širiti ta struja milosti i blagoslov na cijelu župu“ poručio je p. Sebastian.

Postoje primjeri lijepih suradnji, „župa koje se obnavljaju dinamikom koja nije osmišljena nekim ljudskim planom, nego prepuštanjem Duhu koji voli svoju Crkvu, voli svoju zaručnicu, Duha koji neprestano daje i daruje nove poticaje“.    

Pojašnjavajući stvarnost molitve slavljenja koja je osobito prisutna na susretima KKODS-a, p. Sebastian je rekao da je čovjek današnjice zaokupljen obvezama, pritiscima, očekivanjima, službama, kako to sve ostvariti.

„U toj svojoj bitci za vrijeme za Gospodina, čovjek gubi smisao, pita se koji je smisao svega toga što radi. Čovjek je stvoren da Gospodina Boga svoga hvali, da ga štuje, da mu daje čast, da mu služi i tako spasi dušu svoju.

Crkva je zapravo mjesto slavljenja. Za svaki sakrament ne kažemo: Sakrament se događa, nego kažemo – Sakrament se slavi!

Slavi se sveta misa, euharistija, slavi se sakrament krštenja, pričesti, svete potvrde. Sveto Pismo kaže: ‘Živi čovjek je Božja slava’. A živi čovjek je duboko i sa srcem, jako povezan s Gospodinom“ poručio je p. Sebastian.

KKODS je u početku svoga djelovanja nailazio kod nekih pojedinaca ili razina u Crkvi i na poneku sumnjičavost glede nekih aspekata njihovog djelovanja. No, blagoslov djelovanju KKODS-a predstavlja podrška i predstavnika hijerarhije Crkve upravo po biskupima koji su pozvani razlučivati duhove i plodove različitih stvarnosti koje djeluju u Crkvi.   

„To je normalan put sazrijevanja. Svaka pojavnost u Crkvi prolazila je svoj put sazrijevanja, preispitivanja od strane Crkve je li to autentično. Ja sam član Družbe Isusove i ta je Družba također kroz to prolazila. Suočavalo se s pitanjima je li to doista služi Crkvi, donosi li to plodove? Te procese prošli su i franjevci, salezijanci, neokatekumeni, Comunione e Liberazione u Italiji.

Svi novi pokreti i zajednice koje donose novi zahvat duha u Crkvu uvijek imaju vrijeme provjere, a to je ujedno vrijeme sazrijevanja, čišćenja. Svaki pokret u početku ima ‘djetinjih’ problema, onoga ljudskoga, ali to polako sazrijeva. Zatim se uspostavlja povjerenje i onda obje strane uživaju plodove.

To se događa i sa Strujom milosti, s CHARIS-om koji je službeni naziv za objedinjene sve struje milosti i pojavnosti karizmatskog pokreta i sada doživljava zrelost.

To se sve više prepoznaje i potvrđuje međusobno, hijerarhijski darovi i karizmatski darovi. Onda se plodovi uživaju obostrano. A to dovodi do zajedništva, jedinstva, što je i želja Kristova, da budemo jedno“ poručio je p. Sebastian nakon susreta sa zadarskim nadbiskupima Puljićem i Zgrablićem u zadarskoj katedrali sv. Stošije.         

Ines Grbić

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

ZADAR / ŽUPANIJA

FOTOGALERIJA / Fra Stanko Škunca proslavio 60 godina svećeništva u crkvi sv. Frane – Dijamantni svećenički jubilej

Objavljeno

-

By

foto: Ines Grbić/Zadarska nadbiskupija

Fra Stanko Škunca, OFM, član Franjevačke provincije sv. Jeronima i redovničke zajednice u samostanu sv. Frane u Zadru, proslavio je 60 godina svoga svećeništva u nedjelju, 14. travnja, u crkvi sv. Frane u Zadru.

Uz svoj dijamantni svećenički jubilej pod geslom ‘O kako je velika, Gospodine, tvoja dobrota, koju čuvaš za one koji te se boje’ (Ps 31,20), fra Stanko (87) je u crkvi sv. Frane predvodio misno slavlje, a propovijedao je fra Tomislav Šanko, provincijal Franjevačke provincije sv. Jeronima. Suslavili su fra Stipe Nosić, gvardijan samostana sv. Frane i fra Andrija Bilokapić iz zadarske župe Presvetog Srca Isusova.

Tumačeći navješteno evanđelje o susretu učenika i uskrslog Isusa, fra Tomislav je istaknuo značenje rečenice „Isus stane u sredinu“. „Rečenica ‘Isus stane u sredinu’ je jako bitna i apostol Ivan je nije slučajno napisao, da Isus stane baš u sredinu. Na koji način Isus dolazi u sredinu našeg života? Kako je došao u sredinu nečijeg srca? Nije došao na silu. Nekad mi ljudi želimo doći u neku sredinu, stati u centar nečega, ali na način koji nije Božji,  često je ljudski. Onda koristimo neke sile, smicalice. Imamo neke svoje načine. Kako je Isus stao u sredinu? U sredinu nečijeg srca ne možeš doći prevarom, na silu, da to kupiš. Isus dolazi u našu sredinu tako da dopušta da se njega makne iz sredine. On je bio maknut iz naše sredine. Uzeo je na sebe sav naš teret, suosjećanje, patnju“, rekao je fra Tomislav.

Propovjednik je istaknuo kako osoba zna da je netko voli radi nje same po tome koliko je drugi spreman suosjećati s njom, koliko je spreman ući u nečiju bol i tu ostati, i kad ne dobiva nagradu za to. „Mi često zamijenimo ljubav za ono što primamo. I lijepo je kad nešto primiš. Ali, istinska ljubav dokazuje se onda kad znaš ostati. Apostol Ivan lijepo uzima tu riječ ‘ostati, čuvati’. To je za njega riječ ljubavi. Danas ima puno bjegova. Ljudi bježe. Teško je doći do istinskog mira. Mir o kojem Isus govori nije posljedica bježanja, samo da je čovjek u miru, kad kaže: ‘Pusti me na miru’. Isus govori o miru koji dolazi preko toga da imaš hrabrosti ući u nemir. Mi svakodnevno to živimo“, rekao je fra Tomislav, razmatrajući kako ostati u miru, kad  je vanjski nemir. Važnost toga da Isus bude u centru, u sredini, ilustrirao je na primjeru osovine na dva kotača. „Ako je bez osovine, kotač je jako opasan. Tako i čovjek, ako nije na osovini, ako nema centar oko kojeg se vrti i koji mu daje smjer, postaje razoran, opasan. Taj centar, ta osovina je Gospodin“, istaknuo je fra Tomislav. I jubilarcu fra Stanku „Bog je došao u centar da bi on taj centar nosio drugima, da bi druge uvodio u taj centar. Da bi to mogao činiti, najprije ti sam moraš postati svjedok. Isus je rekao, ‘Bit ćete mi svjedoci’. Svjedok ne može biti netko tko nije doživio nešto ‘iz prve ruke’. Svjedok ima iskustvo da je Bog u njegovom centru, da je on njegov centar i da iz tog centra ide drugima“, poručio je fra Tomislav.

Podsjetio je na molitvu u drugom Kanonu: ‘Zahvaljujemo ti, Gospodine, što si nas pozvao, da stojimo pred tobom i tebi služimo’. „To je za svećenika jako bitno. Prvo, da znaš stati, da Gospodin dođe u tvoj centar, da bi ti onda znao posluživati kako je on posluživao. Svećenik prije svega treba biti svjedok. Pavao VI. je rekao da danas ljudi više ne slušaju teorije. Slušaju teorije samo ako to netko svjedoči svojim životom. Ljudi današnjeg vremena neće više toliko slušati učitelje, nego će slušati učitelje, ako su svjedoci. Svećenik kao svjedok trebao bi biti svjedok služenja. Isus je postao svjedok služenja pokazavši i da nam je oprao noge. Oprati noge, sagnuti se. Poslužiti čovjeka. To je prekrasno kod Isusa, kako on hvata naš ritam. Ljubav uvijek ima ritam onoga koji je sporiji. Ljubav trči kad treba nešto reći, dati, kad se daje, kad se razdaje. Kad nekoga voliš, vidi se i po tome znaš li usporiti, stati, znaš li osluhnuti“, poručio je fra Tomislav.

Iz vlastitog iskustva, rekao je kako ljudi kažu svećeniku da ne očekuju od njega neke velike odgovore ili rješenja, nego da svećenici „znaju biti ljudi koji će se sagnuti, koji će biti tu, koji će znati slušati, suosjećati. Biti čovjek koji će znati poslužiti. Svećenik bi trebao biti čovjek u čijoj blizini će se ljudi odmoriti. Kako je lijepo kad nakon susreta s nekom osobom odeš odmoran. Mi svećenici bismo trebali biti ljudi koji će znati dati taj Božji odmor, Božji mir, Božju toplinu“, poručio je fra Tomislav, rekavši da, nažalost, postoji iskustvo i kad čovjek ode od neke osobe još umorniji, još mu je teže. „Čovjeka odmori istina. Kad si u društvu ljudi koji nisu patvoreni, licemjeri, to osobu odmori. Umori te laž. Kad si u društvu ljudi koji lažu, koji muljaju, to čovjeka umori“, upozorio je propovjednik.

Nadalje je tumačio Isusovu riječ ‘Čuvajte zapovijedi’. „Čuvaš kad je nešto tvoje, kad nešto voliš. Kad nešto prihvaćaš kao svoje, onda ti je stalo do toga. Čuvaš svoju djecu, svoju obitelj, župu. Čuvanje je povezao sa čistoćom svećenika. Čuvanje znači da ne odrađujem nešto na silu. Nešto samo odrađivati. Čuvati zapovijedi ne znači samo vršiti, izvršiti. Kad nešto čuvaš, tada daš sebe, staviš srce. To znači da bi svećenik trebao biti strastven, koji daje sebe, daje taj žar“, poručio je fra Tomislav, istaknuvši da čistoća nije samo moralna kategorija, da se ne prekrši neko pravilo. „To je premalo. Nije čist svećenik koji odradi sve što mu je rečeno. Čist svećenik stavi sebe, izgara za ljude. Može on biti moralno sasvim čist, a da nije čist. I u braku, suprug je moralno čist ako nije prevario ženu. Ali, ako on nije sa srcem u obitelji, ako se ne daje za djecu, žrtvu, ako nema srca, on nije čist. Ako svećenik samo odradi misu, ispovijed, susret s ljudima – svećenik nije čist“, upozorio je fra Tomislav.

Šanko je razmatrao i riječ „Isusa su prepoznali u lomljenju kruha“. „O Bogu više zna onaj koji se lomi, koji se daje; ako živiš ljubav, ako se daješ za nekoga, ako se razlamaš za nekoga. O Bogu zna najviše onaj koji voli. Duhovnost nije teorija, duhovnost je susret. Koliko lijepi i duboki susret imaš, toliko si duhovan. Koliko lijepo i duboko možeš ući i razgovarati s drugima, osjetiti druge ljude, po tome ćeš biti pamćen. Uspješan je onaj koji je imao u svom životu nešto što je vrijednije od njega, za što se dao. Dati se, razdati se“, potaknuo je provincijal Šanko.

Pojasnio je i korake Božjeg izabranja pojedinca. „Najprije, Bog te uzme. Fra Stanka je Bog uzeo, ali ne samo za njega. Kad te Bog uzme, odabere, to nikad nije samo za tebe. Benedikt XVI. kaže: ‘Kad Bog odabire, on odabire da uključi druge, ne da isključi’. Bog ne izabire da isključi one slabije. Bog izabire da uključi sve. Pa te blagoslovi. Biti svjedok Božje ljubljenosti. To nije narcisoidnost, nego biti svjedok da sam ljubljen, voljen. Da me Bog izabrao. Kako ću druge uvoditi u ljubav, ako ja sâm nisam u toj ljubavi?

Mi svećenici trebamo duhovno rađati ljude, uvoditi ih u Božju blizinu. Onda te razlomi. To je jako bitan glagol za svećenike, da si razlomljen. Da se dopustiš lomiti. Ne moraš ništa izmišljati, samo dopusti da dani dođu kako jesu. Da dođu situacije, ljudi, problemi. Lomit će te. Ali i tu treba ostati, nepomičan. I onda postaneš plodan za druge. Onda drugome nećeš govoriti neke jeftine odgovore, nego ćeš govoriti nešto što je prošlo kroz tvoj život i što preko tebe Gospodin može dati drugima“, poručio je fra Tomislav.

Provincijal Šanko je poželio da fra Stanko i dalje bude svjedok služenja, mira, Božje utjehe, Božje blizine i Božje topline.

Na kraju mise, gvardijan Nosić istaknuo je fra Stankovo dobro tjelesno zdravlje, i u visokoj dobi. Radi božićne jaslice u crkvi sv. Frane i u devetom desetljeću života još uvijek vozi automobil, bicikl, ide brati šparoge. I dalje istražuje, još uvijek je aktivan u pastoralu, osobito Neokatekumenskog puta. Fra Stipe je pročitao čestitku fra Stankovog rođaka, fra Bernardina Škunce. Fra Bernardin je rekao da je fra Stanko revni svećenik. Podsjetio je na fra Stankovu mladu misu koju je slavio u crkvi sv. Katarine u rodnoj Novalji 12. travnja 1964. i na fra Stankovog rođaka fra Silvestra koji je bio veliki svjedok vjere u teškim vremenima.

Fra Bernardin i fra Stanko su bili školski kolege koji su zajedno u jesen 1949. došli u razrušeni Zadar i započeli gimnazijsko obrazovanje. Fra Stanko je zaređen za svećenika 30. ožujka 1964. u crkvi sv. Frane u Zadru po rukama zadarskog nadbiskupa Mate Garkovića, koji je bio prvi nadbiskup nakon što je Zadar vraćen u hrvatsku domovinu maticu. Fra Stanko je trideset godina bio proveo u Zadru i pratio razvoj grada od njegove razrušenosti u Drugom svjetskom ratu. Kad je došao u samostan sv. Frane u Zadru, dio samostana je bio pod ruševinama.

Fra Stanko je rođen 17. prosinca 1937. u Novalji, od roditelja Jure i Rože, kao drugorođeni u obitelji s četvero djece. Na kraju mise, fra Stanko je zahvalio Bogu za dobre kršćanske roditelje, za redovničko i svećeničko zvanje, za dobre profesore i odgojitelje, poput Sluge Božjeg fra Ive Perana. Zahvalio je Bogu što ga je kroz tolike godine čuvao od velikih nevolja i za sve darove u životu.

Na proslavu dijamantnog jubileja fra Stanku je došla čestitati i njegova rodbina iz Novalje i mnogi vjernici iz Zadra, u zahvalnosti za njegovo svećeničko djelovanje.

Ines Grbić

Foto: I. Grbić

 
Nastavi čitati

ZADAR / ŽUPANIJA

OBAVIJEST: Slivnica u petak bez vode!

Objavljeno

-

By

Zbog izvođenja građevinskih radova tvrtke Vodoinstalacija d.o.o., dana 19.04.2024. godine (petak) u vremenu od 08:00do 13:00h bez vode biti će potrošači u mjestu Slivnica.

Tijekom radova do ponovne uspostave vodoopskrbe, cisterna s vodom za ljudsku potrošnju biti će smještena u Ulici Slivnica II, kod kuć.br. 82B.

 
Nastavi čitati

ZADAR / ŽUPANIJA

FOTOGALERIJA / Međunarodna noć geografije obilježena na Sveučilištu u Zadru

Objavljeno

-

By

Članovi Hrvatskog geografskog Društva – Zadar u suradnji s nastavnicima osnovnih i srednjih škola u Zadarskoj županiji, nastavnicima na Odjelu za geografiju i Odjelu za nastavničke studije u Gospiću Sveučilišta u Zadru i članovima EGEA-e Zadar zajednički su obilježili Međunarodnu noć geografije koja se održala 12. travnja 2024. godine.

Noć geografije ove godine obilježena je s 238 aktivnosti u 36 država svijeta. Uz koordinaciju Hrvatskog geografskog društva – Zadar u Hrvatskoj je ove godine provedeno 38 aktivnosti, od čega 10 u Zadru. Noć geografije organizira EUGEO (European Geographical Organisation) u suradnji s geografskim društvima država Europe.

Pod vodstvom Josipe Zanki, prof. geografije,  organizirano je orijentacijsko kretanje i potraga za određenim detaljima u zadarskim perivojima (Perivoj Gospe od Zdravlja i Perivoj kraljice Jelene), dok su prof. geografije Katarina Mandić i Luca Bašić poučile polaznike kako se orijentirati u prostoru i kretati po azimutu otkrivajući etape urbanog razvoja grada Zadra pomoću reprezentativnih točaka na poluotoku.

S ciljem upoznavanja UNESCO-ove baštine u gradu Zadru učenici su pod noćnim svjetlima grada fotografirali detalje na gradskim zidinama uočavajući povijesna obilježja i detalje reljefnih oblika kamena. Nakon dokumentiranja fotografske građe učenici su s mentoricom Zrinkom Klarin, prof. geografije, organizirali izložbu te pripremili zanimljiva pitanja i igre za sudionike Noći geografije. Anita Mustać, prof. biol. organizirala je radionicu na temu svjetlosnog onečišćenja. Sudionici su promatrali utjecaj javne rasvjete na svjetlosno onečišćenje neba. Prof. geografije Manuela Margetić Longin i Željko Pijaca učenike nižih razreda osnovne škole  upoznali su s kontinentima svijeta i svjetskim oceanima slaganjem puzzle te igrom memory. Izv. prof. dr. sc. Marica Mamut, prof. geografije Dinko Marin i Ivana Maruna organizirali su radionicu izrade hipsometrijskih modela zadarskih otoka. Lidija Ivon, prof. geografije s astrofotografima Natalijom Kosović i Ivicom Rogićem održali su zanimljivo predavanje na temu izrade astrofotografije.

Prof. geografije Renata Cvetkoski i prof. matematike Anita Šimac organizirale su  EkoAR: radionicu održivosti kroz proširenu stvarnost. Radionica povezuje proširenu stvarnost, STEM i geografiju kombinirajući tehnološke inovacije, koncepte zvučnog i svjetlosnog onečišćenja te njihov utjecaj na okoliš i ljudsko zdravlje. Tijekom radionice polaznici su usvojili osnovne koncepte proširene stvarnosti kroz virtualna putovanja, interaktivne geografske karte i geografske simulacije.

Doc. dr. sc. Ivan Marić, Lovre Panđa, mag. geogr., izv. prof. dr. sc. Ante Šiljeg, izv. prof. dr. sc. Silvija Šiljeg i doc. dr. sc. Fran Domazetović demonstrirali su različite geoprostorne tehnologije koje omogućuju geografima obavljanje kompleksnih istraživačkih zadataka, s posebnim naglaskom na istraživanje područja koja su do sada bila teško dostupna, poput zabačenih dijelova našeg planeta, ili čak dijelova obližnjih planeta Sunčevog sustava. Geografija se zasniva na interdisciplinarnom pristupu rješavanju kompleksnih problema i izazova, koristeći se pritom različitim geoprostornim tehnologijama iz sfere GIS-a i daljinskih istraživanja. Dostupnost velikih količina podataka, uz sofisticirane analitičke alate omogućava geografima detaljnije proučavanje i razumijevanje našeg planeta.

U organizaciji izv. prof. dr. sc. Jadranke Brkić-Vejmelka i izv. prof. dr. sc. Ane Pejdo na Odjelu za geografiju postavljena je izložba plakata kao retrospektiva pojedinih aktivnosti Društva tijekom 35 godina djelovanja.

Noć geografije bila je ujedno prilika za obilježavanje 35 godina Hrvatskog geografskog društva – Zadar i 30 godina Odjela za geografiju Sveučilišta  u Zadru.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu