Connect with us

ZADAR / ŽUPANIJA

“ČOVJEK, GLUMAC, PUTNIK, PILAC” Pročitajte tekst Tomislava Marijana Bilosnića o Zlatku Košti…

Objavljeno

-

U četvrtak 17. studenoga, s početkom u 18:00, Ogranak Matice hrvatske u Zadru i Kazalište lutaka Zadar, pred mnogobrojnom zadarskom publikom, predstavili su knjigu Teodore Vigato: “San putujućeg glumca, Zlatko Košta”. Predstavljanje je upriličeno u Maloj dvorani Kazališta lutaka Zadar, a u povodu Noći kazališta i Dana Grada Zadra. U programu su sudjelovali, autorica Teodora Vigato, glumica Milena Dundov i književnik Tomislav Marijan Bilosnić. Voditeljica programa bila je Jelena Alfirević Franić, mag. philol. croat.

U nastavku donosimo Bilosnićev tekst o Zlatku Košti pročitan na predstavljanju knjige:

“ZLATKO KOŠTA
ČOVJEK
Zlatko nije bio gord, niti mu je to zvučalo nečim velikim i važnim. Kako za kavanskim stolom, tako i na pozornici pod reflektorima, bio je otvoren čovjek, izravan i jednostavan, ponekad živeći potpuno gol. Pri tom je pazio da nikome ne nanese kakvu uvredu, bol, kao što nikad javno nije iznosio svoju skrivenu tragiku. Bio je mudrac svjestan da je istodobno zemlja, atmosfera i nebo. Bio je pjesnik s vjerom da svijet pripada duhu. Bio je društven, a tajanstven. Nepovodljiv ni od jedne strane, ne pokušavajući ostvariti išta za što nije ima dara i interesa. A sve mu je bilo svečano i čudesno, pa i pozdrav u prolazu. Zaokupljen svojim mislima svom je srcu nosio nezavidnost. Recimo, nikad ga nisam vidio revoltirana, ali niti ponižena. Nekonformist kojemu je sve bilo prolaznost osim živosti, onoga života koji je satkan od osjećaja. Po svojoj naravi bio je sklon samozatajnom načinu ophođenja u društvu, da ga se danas upravo toliko više sjećamo.

GLUMAC
Zlatko nije bio glumac, baš onako kao što to nisu svi veliki dramski, kazališni ili filmski umjetnici. To nisu ljudi kojima su potrebite gestikulacije i vika, trud kako prijeći iz jednoga u drugi čin, briga kako iz uloge u ulogu biti drukčiji, ni u jednome času nije im potrebna maska, promjena karaktera, jer su poput glazbenika koji glazbaju na jednoj žici, na struni svoje duše, svojih osjećaja, uvijek prepoznajući odnose svih zvukova spremni ih izvesti u svakome času, bilo odvojeno, bilo harmonično, i sanjivo, i veselo, i tužno. Zlatko je tako na pozornici, kao i u životu bio prirodan, kod njega se zavjesa nije ni otvarala, ni zatvarala. Van svoje osobne mašte i umijeća, van svakodnevne memorije ovoga glumca nije zanimalo išta osim osobnog karaktera, bez osobnoga značaja. Ništa bez egzistencije. Lutke za njega nisu bile male ljudske ili životinjske figure iza kojih stoji nevidljivi umjetnik, već živi stvorovi od krvi, kosti i mesa, što se potvrdilo njegovim izlaskom na otvorenu scenu. Lutka se u njegovim rukama ponašala kao i on sam bez lutke. Nije bila simbol, figura ili sjena, već strast, živo biće koje iskazuje najistančanije osjećaje, pravu dramu življenja. Toliko o Zlatku kao glumcu.

PUTNIK
Nikada nigdje Zlatko nije otputovao dalje od sebe. Toliko često putovali smo zajedno i daleko, ali on nikad nije imao interes za, recimo, Italiju, Španjolsku, Švicarsku ili Englesku, sva su ta putovanja za njega predstavljala put u vlastiti karakter, u samu nutrinu svojega bića u koje je s lakoćom stizao. Promjenu mjesta gotovo da nije ni zamjećivao, vrijeme u kojemu su se izmjenjivali prostori Zlatko bi provodio u igri karata, mure, spavanju ili pjevanju, u duhovitim komentarima, kao da u svom intimnom prostoru za svojim stolom zabavlja svoje upravo pristigle goste. Nisu ga zanimali novi svjetovi, ostajao je u sebi, u onome što mu je bilo poznato, a drugima vidljivo i jasno. Zapravo svijet mu je izgledao upravo onakav kako se on kao čovjek osjećao u zadarskoj Varoši.

PILAC
Zlatko je bio anakreontski pilac s lirom. Svaka čaša, nova pjesma, pa zatim ponovno dok se ne istroši šutljivo vrijeme. Toliko smo puta pili zajedno, a pijana ga nisam vidio. Iza stola se uvijek dizao, kao što se ljudi poslije sna dižu iz kreveta. A svakom novom piću prethodila je nova žeđ, bio je to obred na razini pričesti. U svakome slučaju transcendentalno, koliko je dovoljno da se ne osramoti piće. Zato je sa Zlatkom bilo izazovno piti, pilo se od radosti, u radosti i za radost, dok smo svoj odraz s dubokom tugom gledali u dnu čaše, uvijek je dižući veselo jer smo znali što ćemo s njim, kamo je izliti. Zlatkova zdravica mogla bi se svesti u rečenicu: Biti veselje sebi i drugima, znači da se može i dalje piti.”

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

ZADAR / ŽUPANIJA

Svečano otvorenje novog Doma kulture u Benkovcu

Objavljeno

-

By

Svečano otvorenje novog Doma kulture u Benkovcu upriličit će se u petak, 19.4.2024. godine s početkom u 19,00 sati (Šetalište kneza Branimira 44, Benkovac). Nazočne očekuje bogat program, između ostalog, moći će uživati uz vrhunske glasove 4 tenora, Klape Asserie, Klape Kotaranke i KUD-a Branimir.

 
Nastavi čitati

Grad

Povodom najvećeg katalonskog praznika kulture – besplatan koncert za Zadrane

Objavljeno

-

By

Predstavništvo Vlade Katalonije i Sveučilište u Zadru pozivaju na koncert elektro folka Glòrije Ribere

Bliži se najveći katalonski praznik kulture, Dan sv. Jurja (Diada de Sant Jordi), 23. travnja. Tradicionalno na taj dan zaljubljeni poklanjaju jedni drugima knjige i ruže, a ulice se pretvaraju u knjižare na otvorenom gdje se u jednom danu proda više od milijun knjiga i kada se podijeli oko šest milijuna ruža. UNESCO je taj dan proglasio Svjetskim danom knjige i autorskih prava. Datum je simboličan jer su na taj dan rođeni ili umrli mnogi poznati književnici poput Williama Shakespearea, Miguela de Cervantesa, Mauricea Druona, Halldóra K. Laxnessa, Ngaie Marsh, Vladimira Nabokova, Victorie Glendinning, Josepa Plaa, Terese de la Parra, P.L. Travers ili Manuela Mejíe Valleja.

Tim povodom, Predstavništvo Vlade Katalonije u jugoistočnoj Europi u suradnji u suradnji s jedinom Sveučilištem u Hrvatskoj na kojem se predaje katalonski jezik, organizira u Zadru, koncert mlade katalonske elektro folk umjetnice. Glazbenica Glòria Ribera, kraljica žanra cuplet 21. stoljeća, predstavlja svoj raznolik i ekstravagantan repertoar. Ribera će održati glazbeno putovanje kroz suvremene interpretacije ovog tradicionalnog glazbenog žanra. Putovanjem kroz pjesme i glazbeničinih osvrta na originalne autorice koje su ih izvodile krajem 19. stoljeća, publika će se upoznati s ovim revolucionarnim glazbenim stilom koji je otvorio put feminizmu i promjenama u društvenom položaju žena.

Koncert je besplatan i otvoren za javnost te će se održati u četvrtak, 25. travnja 2024. u 19:00 sati, u prostoru novog Studentskog doma, Put Stanova 1a, 23000 Zadar.

 
Nastavi čitati

Grad

Dragon Teatar reprizno izvodi Hinkemanna

Objavljeno

-

By

Koncem 2023. godine  Dragon teatar je premijerno odigrao avangardnog i ekspresionističkog Tollerovog „Hinkemanna” povodom stogodišnjice njegovog tiskanja.

 “Hinkemann” je drama u ekspresionističkom stilu. Na tu je dramu, kao i općenito na umjetnost toga vremena, uvelike utjecao povijesni kontekst u kojem je nastala – situacija za vrijeme Prvog svjetskog rata i poratnog razdoblja, zajedno s revolucijama koje su izbijale. Tadašnja umjetnička djela označavala su svojevrsnu borbu protiv tradicionalne funkcije umjetnosti – njezinog iluzionističkog karaktera. Tako “Hinkemann” označava vapaj za pravednijim društvom izražen prenošenjem duševnog stanja u umjetničku građu te nastoji ispraviti “krivu” sliku društva i prikazati istinu.

Hinkemann je tragični lik koji ne može pobjeći svojoj sudbini. On je ratni vojni invalid kojem je metak u Prvom svjetskom ratu oduzeo muškost te iako je izvukao živu glavu, rat je duševno slomio tog nekad snažnog muškarca.

Njegova nesreća nastavlja se i nakon povratka kući. Iako metci više ne lete pokraj njegove glave, on sukob proživljava unutar sebe. Sve ono što ga je nekad ispunjavalo sada ga je iznevjerilo – žena mu postaje nevjerna, oko sebe ne pronalazi prijatelja, za domovinu je samo još jedna kolateralna žrtva rata, a u crkvi ne nalazi utočište.

“Hinkemann”  je alegorija društva u cjelini. U središtu radnje je individualizirani karakter, ali i radništvo, proletarijat, tzv. obični ljudi potlačeni i iskorištavani sukladno političkoj volji i konstelaciji vladajućih stranaka. 

Praizvedba je održana 1923. godine u Altes Theatheru u Leipzigu, a na njemačkim se pozornicama izvodila sve do dolaska nacista na vlast 1933. godine. Danas je vrlo popularna i izvodi se u kazalištima diljem svijeta, a ukoliko je još niste pogledali , svakako je prilika da to učinite.

Reprizno igranje će se održati u utorak,16. travnja 2024. godine u 20 sati u Polivalentnoj dvorani Providurove palače.

Dramatizaciju, produkciju i režiju potpisuje Maja Šimić, kostimografiju Mihaela Gregov, a šminku Zrinka Lovrić.

U predstavi igraju: Leo Rogić, Senka Marković, Marijana Marjanović, Renato Pizek, Simona Perić, Ines Fantov, Karla Kresoja i Anica Tomazinić.

 
Nastavi čitati

U trendu