Hrvatska
DANAS U KLUPE SJEDA 36 TISUĆA PRVAŠIĆA Iz MUP-a čestitka za početak škole i poruka: “Trebaju punu, aktivnu pažnju svih nas!”
Od danas, u prometu će ravnopravno sudjelovati i 36 tisuća učenika prvih razreda osnovnih škola, koji zbog svojih godina, razigranosti i impulzivnosti trebaju punu, aktivnu pažnju svih nas – stoji u objavi iz MUP-a
Danas će diljem Hrvatske u osnovnoškolske klupe po prvi puta sjesti oko 36 tisuća prvašića, a na našim prometnicama započeti svoje samostalno sudjelovanje u prometu!
Živahni i uzbuđeni, kako i priliči početku tog važnog razdoblja, pozorno će upijati mnogobrojne novosti koje ih očekuju, što je pravi trenutak za usmjeravanje njihove pažnje i na vrlo bitan faktor sigurnosti u svemu tome, a posebice prometne sigurnosti.
Stoga s prvim danima nove školske godine, Ministarstvo unutarnjih poslova i hrvatska policija po 28 puta zaredom (1995. godine) započinju svima poznatu akciju „Poštujte naše znakove“, s ciljem učenja mališana i prevencije potencijalnih neželjenih događaja u trenutcima njihovih velikih radosti. Osim podučavanja naših najmanjih, ujedno i najranjivijih sudionika u prometu, akcija se provodi i s ciljem podsjećanja odraslih, prvenstveno vozača i roditelja, o važnosti smirenog i sigurnog sudjelovanja u prometu, te beskompromisnog pridržavanja svih prometnih propisa.
Aktivnosti policije prije početka školske godine
Kao dio akcije, policija je već s predstavnicima tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave nadležnim za promet te poduzećima nadležnim za održavanje prometnica obavila pregled prometnica i prometne signalizacije u blizini škola, kako bi se na vrijeme uklonili i popravili eventualno uočeni nedostaci. Policijski će službenici, u dogovoru s ravnateljima i djelatnicima škola, u narednom razdoblju posjetiti sve osnove škole i prvašićima održati 20-minutno predavanje na temu propisnog i poželjnog ponašanja djece, kao i onih koji o njima brinu, u prometu na cestama.
Za vrijeme trajanja akcije
Osim što će djecu upoznati s temeljnim pravilima sigurnog sudjelovanja u prometu, policijski službenici sudjelovat će i na prvom roditeljskom sastanku te roditeljima prenijeti najvažnije poruke o sigurnom sudjelovanju njihove djece u prometu, dok će tijekom čitavog mjeseca rujna, svakoga dana, a posebice u vrijeme početka i završetka nastave, pojačano operativno-preventivno nadzirati prilazne ceste, ulice i raskrižja u blizini škola.
Temeljna zadaća policijskih službenika, koji će obavljati nadzor odvijanja prometa, a po potrebi i upravljati prometom, je omogućiti siguran prijelaz djece preko kolnika. Uz to će, naravno, policija poduzimati i sve zakonom propisane mjere prema nediscipliniranim vozačima, odnosno prema vozačima koji ne poštuju prednost prolaska pješaka na obilježenom pješačkom prijelazu.
Jednako tako, policijski službenici će sankcionirati i sva nepropisno parkirana i zaustavljena vozila u zonama škola, te će u istom razdoblju pojačano kontrolirati i brzinu kretanja vozila na prometnicama u zonama škola i represivno djelovati na vozače koji ne poštuju ograničenja brzine.
Već uobičajeno, za trajanja akcije u zonama škola radit će i pripadnici prometne jedinice mladeži, a što najviše veseli osnovnoškolce, tamo gdje su oformljene, na obilježenim pješačkim prijelazima radit će i školske prometne jedinice. Zadaća prometnih jedinica je da u vrijeme dolaska i odlaska djece u/iz škole upravljaju prometom pješaka na jednom pješačkom prijelazu u blizini škole, dok će u ostalom vremenu upozoravati vozače na nepropisno parkirana vozila.
Budući da se podjednako vodi računa o svim vidovima prometa, policija će samostalno, ali i u suradnji s Inspekcijom cestovnog prometa Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, provoditi nadzor autobusa kojima se organizirano prevoze djeca.
Što kažu brojčani pokazatelji od početka akcije – pozitivni pomaci
Primjera radi, 1994. godine u prometu je smrtno stradalo 57 djece, a 2021. desetero, dok ih je 2016. smrtno stradalo dvoje, a 2018. i 2020. po troje. Pomaci su pozitivni, smanjenje broja najtežih stradavanja je smanjeno, no unazad deset godina, u kojem razdoblju ih je smrtno stradalo ukupno 66, djeca više najviše ne stradavaju kao pješaci, kako je bilo prije, već kao putnici u vozilima, i to najčešće u vozilima svojih roditelja ili najbližih osoba, s kojima bi trebala biti i najsigurnija.
Kao putnici u vozilima djeca se nepropisno prevoze na prednjim sjedalima, sjede na stražnjim sjedalima nevezana ili se nalaze u neadekvatnim sjedalicama, koje ne zadovoljavaju najosnovnije uvjete sigurnosti. To je problem na koji će se, između ostalog, i dalje usmjeravati preventivno i represivno djelovanje policije, a ističe se i tijekom prvog roditeljskog sastanka u školi, u sklopu akcije „Poštujte naše znakove“.
Tijekom prvih osam mjeseci ove godine u prometu je smrtno stradalo petero djece, dok prošle godine u istom razdoblju stradalo njih šestero. Smanjen je broj teško ozlijeđene djece za 3,3%, ali povećan broj lakše ozlijeđene djece i to osam posto.
Osnovni razlozi zašto su djeca ugrožena kategorija sudionika u prometu
- nižeg su rasta što im onemogućuje dobru preglednost prometne situacije,
- vidno polje im je ograničeno,
- zbog nižeg rasta teže su uočljivi ostalim sudionicima u prometu, osobito vozačima,
- sposobnost točne procjene brzine kojom se kreću vozila, kao i njegove udaljenosti im je smanjena,
- nije im u potpunosti razvijena sposobnost usmjeravanja pozornosti na zbivanja u prometu,
- zbog zaigranosti, često reagiraju impulzivno,
- nemaju još u potpunosti razvijen osjećaj za procjenu opasnosti.
Savjeti roditeljima
- djecu u vozilima prevozite isključivo na propisan način,
- nikada, bez obzira koliko se žurili, a u pratnji ste djeteta, ne činite prometne prekršaje,
- porazgovarajte s djecom o prometu i ukažite im na potencijalne opasnosti koje im u njemu prijete,
- ukažite im na negativne, ali i pozitivne primjere ponašanja u prometu,
- vježbajte sigurno prelaženje kolnika,
- objasnite im svrhu pješačkog prijelaza i semaforskih uređaja, kao i razloge zbog kojih ih treba koristiti te ulogu prometnog policajca,
- ako je vaše dijete prvoškolac, posebnu pozornost posvetite putu u i iz škole,
- odaberite najsigurniji put (ne nužno i najkraći) i uvježbavajte s djetetom sigurno kretanje po njemu,
- ukažite djetetu na sva opasna mjesta na tom putu,
- ispravite dijete u situaciji kada pogriješi, ali i nagradite ako usvoji i primjeni određena prometna pravila,
- vlastitim promjerom pokažite djetetu kako se treba ispravno ponašati u prometu,
- ne parkirajte nepropisno u zoni škole,
- neka djeca u vozilo ulaze i iz njega izlaze na nogostup, a ne na kolnik,
- u situacijama kada dočekujete dijete pred školom ili kućom, ne činite to na suprotnoj strani ulice,
- ako se vaše dijete kreće u prometu noću ili u uvjetima smanjene vidljivosti, pobrinite se da bude vidljivo, da na sebi ima odjeću i obuću što svjetlijih boja, odnosno kupite mu odjeću, obuću i školsku torbu s ugrađenim reflektirajućim tvarima.
Savjeti vozačima
- podsjećamo da je u zonama svih osnovnih škola brzina kretanja vozila ograničena na 40 km/h,
- ne parkirajte nepropisno u zonama škola,
- povećajte pozornost u blizini škola,
- vodite računa da djeca ne znaju ili nedovoljno znaju prometne propise,
- poštujte znakove policajaca, pripadnika prometnih jedinica mladeži ili školskih prometnih jedinica,
- zaustavite vozilo i djeci dajte znak rukom da mogu sigurno preko ceste.
Savjeti djeci
- za kretanje koristite samo nogostup,
- cestu prelazite samo preko obilježenog pješačkog prijelaza – „zebre“,
- na mjestima gdje je semafor, preko ceste prelazite samo na znak zelenog svjetla na semaforu,
- obvezno provjerite ima li nailazećih vozila i tek tada stupite na kolnik,
- ako vozila neprekidno prolaze, sačekajte da se neko od njih zaustavi i vozač vam rukom pokaže da možete sigurno prijeći cestu.
Hrvatska
Prosječna hrvatska obitelj svaki mjesec treba gotovo 500 eura samo za osnovne potrepštine
Temeljna košarica za četveročlanu obitelj, koja uključuje prehranu i osnovnu higijenu, u studenom je na nacionalnoj razini stajala prosječnih 486,07 eura te je bila za 2,51 euro skuplja u odnosu na listopad, pri čemu po skupoći prednjači Požeško-slavonska županija, pokazuje mjesečno istraživanje portala za usporedbu cijena koliko.hr. Istraživanje jeprovedeno u suradnji s Hrvatskom udrugom za zaštitu potrošača (HUZP), a pokazalo je da su se, nakon blagog popuštanja u listopadu, cijene vratile na rujansku razinu.
Drugi mjesec zaredom najskuplja “košarica za preživljavanje” je bila u Požeško-slavonskoj županiji te je stajala 495,55 eura. Istovremeno, najjeftinija je bila u Sisačko-moslavačkoj županiji, 477,39 eura. Druga najskuplja košarica je u Dubrovačko-neretvanskoj županiji, 494,58 eura, a treća u Gradu Zagrebu, 491,06 eura. S druge strane, nakon Sisačko-moslavačke, najjeftinija košarica za četveročlanu obitelj je u Koprivničko-križevačkoj županiji, 478,19 eura, a slijedi je Virovitičko-podravska s 478,78 eura.
Slično je i kod tročlanih obitelji, pa tako nacionalni prosjek temeljne košarice iznosi 386,33 eura, što je 2,04 eura više no u listopadu. Najskuplja ostaje Požeško-slavonska županija s košaricom koja je stajala 393,95 eura, a najpovoljnija Sisačko-moslavačka s 379,68 eura.
Samački život najskuplji
Samački život i dalje je najskuplji pa je temeljna košarica u studenom samca koštala 250,31 euro, uz skok za 1,61 euro na mjesečnoj razini. I tu je najskuplja Požeško-slavonska županija s cijenom od 255,91 eura, dok je najjeftinija Koprivničko-križevačka županija u kojoj se ta košarica mogla kupiti za 245,69 eura.
Temeljna košarica sadrži 51 artikl i pokriva skromne, ali uravnotežene mjesečne potrebe kućanstva. U njoj su osnovne namirnice poput kruha, brašna, tjestenine, riže, krumpira, voća, povrća, mesa, jeftinije ribe, mliječnih proizvoda i začina te sredstva za osobnu i kućansku higijenu kao što su sapun, šampon, deterdžent i toaletni papir. Količine su prilagođene stvarnim minimalnim potrebama, bez raskoši i viškova i zato se ova košarica naziva “košaricom za preživljavanje”. Prednost se daje domaćim proizvodima koji su dostupni u većini trgovačkih lanaca, pojašnjavaju s portala.
Pritom, cijene po županijama izračunate su kao prosjek kontinuiranog praćenja maloprodajnih cjenika koje su trgovački lanci dužni svakodnevno objavljivati prema Vladinoj odluci od 2. svibnja ove godine. Cijena nacionalne košarice predstavlja prosjek županijskih vrijednosti i daje najtočniji prikaz troškova prehrane i higijene u Hrvatskoj.
Umirovljenici samci si mogu priuštiti samo pola košarice
Portal je izračunao i cijenu standardne košarice, koja uključuje širi izbor prehrambenih i higijenskih proizvoda, njih ukupno 77, te odražava stvarne potrošačke navike hrvatskih obitelji. U studenom je njezina cijena za četveročlanu obitelj dosegla 721,34 eura, 2,44 eura više no u listopadu, za tročlanu obitelj 575,82 eura ili dva eura više, a za samce je iznosila 326,59 eura, uz rast za 1,45 eura na mjesečnoj razini.
Prema riječima Siniše Domislovića s portala koliko.hr, u odnosu na listopad značajno su poskupjeli deterdžent za pranje rublja, šunka u ovitku, napolitanke, kao i povrće kojem završava sezona. No s druge strane, pojeftinili su luk, grah, svinjsko meso i toaletni papir. U priopćenju se prenosi i izjava predsjednice HUZP-a Ane Knežević, koja ističe da si umirovljenici samci mogu priuštiti kupnju samo pola košarice.
“Pojeftinjenje je bilo kratkog vijeka, a tek nas čeka ‘veselje’ s blagdanskim cijenama. Najviše nas žalosti to što su najskuplje košarice samačkih domaćinstava, a takvih je u Hrvatskoj čak 400.000 od njih ukupno 1,4 milijuna. Osobe starije od 65 godina čine 60 posto samačkih domaćinstava pri čemu imaju vrlo niske mirovine. Vidimo da je temeljna košarica za samca 250,31 eura, a ona s malo više proizvoda čak 326,59 eura. To znači da, kad podmire sve režijske troškove, ti naši sugrađani imaju poluprazne košarice. O tomu bi više računa trebali povesti oni koji vode ovu zemlju“, poručila je Knežević.
Hrvatska
Nedovoljan broj djece u Hrvatskoj ide u vrtiće. Poseban problem među siromašnijima
U državama članicama EU-a raste jaz u uključenosti djece u vrtiće, što u Hrvatskoj, u kojoj se i dalje bilježe velike regionalne i socioekonomske nejednakosti, zahtijeva snažnije djelovanje države i lokalnih vlasti, kaže se u tekstu osvrta Instituta za javne financije.
U periodičnoj publikaciji Instituta za javne financije ističe se da ciljne razine uključenosti djece mlađe od tri godine u rani i predškolski odgoj i obrazovanje (RPOO) nisu postignute ni na razini EU-a ni u Hrvatskoj, neovisno o socioekonomskoj skupini.
Da 2030. godine 45 posto djece mlađe od tri godine trebalo bi biti uključeno u RPOO, te 96 posto starije djecu predškolske dobi, ciljevi su Europske komisije.
Problem izraženiji kod siromašnijih
Ukupna uključenost se povećala, ali razlike među djecom različitog socioekonomskog statusa dodatno su porasle za čak 8,2 postotna boda u razdoblju od 2015. do 2024., odnosno s 12,1 na 20,3 postotna boda, kaže se.
Ni u skupini djece od tri godine do polaska u školu ciljevi još nisu ostvareni u EU-u i Hrvatskoj, no vidljiv je znatno veći napredak i u ukupnoj uključenosti i u smanjenju razlika.
Hrvatska je i dalje daleko od ciljne razine od 45 posto: u 2024. programe RPOO-a pohađalo je 34,6 posto djece koja nisu u riziku od siromaštva, dok je među djecom u rizičnoj skupini uključenost iznosila samo 8,2 posto, ističe se.
Iako je u proteklome razdoblju zabilježen rast uključenosti, razlike između djece različitoga socioekonomskog statusa znatno su se produbile. U odnosu na 2015., u 2024. je u Hrvatskoj jaz u uključenosti djece mlađe od tri godine prema socioekonomskome statusu narastao za 18,9 postotnih bodova (sa 7,5 na 26,4), što je dvostruko više od rasta zabilježenoga u EU-u. Dok je u Hrvatskoj jaz porastao, u susjednim zemljama poput Slovenije i Mađarske on se smanjio.
Pravo na mjesto u vrtiću
Uz socioekonomske razlike, u Hrvatskoj su izražene i značajne regionalne nejednakosti. Rezultati pokazuju veću uključenost djece u primorskim županijama i razvijenijim dijelovima u unutrašnjosti, dok je uključenost manja u slabije razvijenim područjima. Na takve razlike utječu ponajprije dostupnost vrtića i ukupna razvijenost pojedinog područja, kaže se.
Autorica Sara Čulo zaključno predlaže uvođenje zakonskog prava na mjesto u vrtiću, zatim uspostavu nacionalnog fonda za rani i predškolski odgoj i obrazovanje koji bi pomogao smanjiti regionalne razlike, kao i razvoj posebnih mjera usmjerenih na djecu iz ranjivih skupina. Naposljetku, ona smatra da bi određivanjem maksimalne cijene vrtića usluga mogla postati pristupačnija svim obiteljima.
Uključenost djece u RPOO ključna je za njihov kognitivni, socijalni i emocionalni razvoj, ali i za dugoročnu dobrobit društva. No vjerojatnost sudjelovanja u ranim obrazovnim programima i dalje uvelike ovisi o socioekonomskom statusu obitelji, zbog čega su djeca iz nepovoljnijih okruženja rjeđe uključena u RPOO, što dodatno produbljuje društvene nejednakosti. Osiguravanje dostupnih i kvalitetnih programa jedan je od najučinkovitijih načina smanjenja tih nejednakosti, kaže se.
Hrvatska
Francuzi objavili: Hrvatska naručila moćnih 18 haubica i 15 oklopnih vozila
Hrvatska nastavlja s opsežnim jačanjem svojih oružanih snaga narudžbom 18 francuskih samohodnih haubica Caesar Mk2 i 15 oklopnih vozila Serval. Potpisivanje ugovora dan ranije objavila je tvrtka KNDS France, a prenosi ukrajinski vojni portal Militarnyi. Ovi novi artiljerijski sustavi predstavljat će važnu komponentu vatrene podrške Hrvatske kopnene vojske. Vlada je krajem listopada odobrila nabavu, koja će se provesti putem europskog obrambenog instrumenta SAFE, navodi Militarnyi.
Moćne haubice Caesar Mk II
Francuski Caesar Mk II unaprijeđena je varijanta poznate samohodne haubice kalibra 155 mm, s maksimalnim dometom paljbe od 40 km pri korištenju standardnog streljiva.
Verzija Mk II donosi značajna poboljšanja, uključujući oklopnu kabinu s pojačanom balističkom i protuminskom zaštitom. Opremljena je i snažnijim dizelskim motorom od 460 konjskih snaga, novim automatskim mjenjačem te novom kotačnom šasijom proizvođača ARQUUS. Sustav također uključuje najnoviju verziju softvera za upravljanje paljbom.
Svestrana oklopna vozila Serval
Serval je lako oklopljeno višenamjensko oklopno vozilo s pogonom 4×4. Njegov oklop štiti posadu od paljbe iz malokalibarskog oružja, a posjeduje i pojačanu protuminsku zaštitu. Vozilo može prevoziti do 10 vojnika, uključujući dva člana posade.
Na bazi Servala moguće je razviti borbena, zapovjedna, izviđačka, evakuacijska i druga specijalizirana vozila. U borbenoj inačici, naoružanje se sastoji od borbenog modula s mitraljezom kalibra 12,7 mm ili 7,62 mm, ili automatskim bacačem granata kalibra 40 mm.
Ova nabava dio je šireg plana modernizacije Oružanih snaga RH. Podsjetimo, u studenom je odobrena i kupnja 44 najnovija glavna borbena tenka Leopard 2A8, kojima bi se trebale popuniti praznine nastale nakon isporuke tenkova Ukrajini.
Plenković: Produbili smo strateško partnerstvo
Premijer Andrej Plenković, koji je jučer u društvu ministra obrane Ivana Anušića i izaslanska Hrvatske gospodarske komore posjetio pariz i potpisao ugovor o nabavi oružja, zahvalio je francuskom predsjedniku Emmanuelu Macronu na pozivu u Francusku, istaknuvši kako vjeruje da će susret pridonijeti jačanju brojnih veza Hrvatske i Francuske.
“Naše strateško partnerstvo dodatno smo produbili potpisivanjem Akcijskog plana, kao i ugovora o suradnji u području obrane. Nakon nabave zrakoplova Rafalea, u Elizejskoj palači potpisali smo ugovor o nabavi samohodnih haubica Caesar – važan korak za naše oružane snage”, napisao je premijer Plenković.
Naglasio je i da kao saveznice u okviru EU-a i NATO-a, Hrvatska i Francuska zagovaraju postizanje pravednog i trajnog mira u Ukrajini, kojim se neće nagraditi agresora, nego poštovati ukrajinski suverenitet i temelje međunarodnog prava – dakle svega onoga na čemu je Europa i nastala.
-
magazin2 dana prijeŠPICA!
-
magazin4 dana prijeSTIŽE THOMPSON / Važna obavijest vlasnicima vozila na Višnjiku
-
Svijet4 dana prijeALARMANTNO STANJE / Stručnjaci upozoravaju na najgori mogući scenarij dok se u europskoj zemlji širi “super gripa”
-
ZADAR / ŽUPANIJA1 dan prijePLANIRAJTE NA VRIJEME / Danas u Zadru rade samo ove trgovine…







