Hrvatska
Od danas vrijede nova pravila u prometu: Ovo su promjene…

U subotu je na snagu stupio Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, kojim se uvode značajne novosti u zakonsku regulativu na području sigurnosti prometa na cestama.
Riječ je o obuhvatnim izmjenama krovnog zakonskog propisa o sudjelovanju u prometu na cestama, za koje su učinjene detaljne preliminarne analize kako bi se postojeće prakse unaprijedile iz svakog, za veću sigurnost i praktičniju vožnju, potrebnog rakursa te su u izradi konzultirane sve povezane struke i institucije, kao i građani, objašnjavaju iz Ministarstva unutarnjih poslova.
U nastavku se navode neke od najvažnijih izmjena.
Nova kategorija vozila – osobno prijevozno sredstvo
Prvi se put zakonski reguliralo sudjelovanje u prometu električnih romobila, električnih monocikli, segwaya i slično, koji se svrstavaju u posebnu kategoriju vozila, za koju je uveden i zajednički izraz – osobno prijevozno sredstvo.
Osobno prijevozno sredstvo je vozilo koje nije razvrstano niti u jednu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima, bez sjedećeg je mjesta, a čiji radni obujam motora nije veći od 25 cm³ ili čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,6 kW i koje na ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću od 25 km/h, odnosno čija najveća konstrukcijska brzina ne prelazi 25 km/h (vozilo koje se može samo uravnotežiti, monocikl s motornim ili električnim pogonom, romobil s motornim ili električnim pogonom i sl.).
Zbog ovakvog definiranja navedenih prijevoznih sredstava i uvođenja novog izraza, prilagođene su i ostale odredbe Zakona koje se odnose na njihovo sigurno sudjelovanje u prometu. Novi Zakon propisuje pravo i način korištenja površina po kojima se mogu kretati te uvjete koje moraju ispunjavati vozila i njihovi vozači prilikom sudjelovanja u prometu.
Također, vozači osobnog prijevoznog sredstva, kao i vozači bicikala, sukladno novom Zakonu, ne smiju upravljati vozilom koristeći slušalice na ili u oba uha, čime bi se umanjila mogućnost reagiranja i sigurnog upravljanja vozilom. U slučaju kršenja propisane obveze, propisana je sankcija, odnosno novčana kazna u iznosu od 300 kuna.
Novim Zakonom, dodatno se propisuju površine kojima je vozač dužan prilagoditi brzinu kretanja vozila. Tako su u Zakon uvedene tzv. “druge površine”, kako bi regulativa i u tom dijelu bila primjenjiva i na nove kategorije vozila, odnosno na osobna prijevozna sredstva. Uz to, vozačima B kategorije novi Zakon omogućuje upravljanje motornim triciklima na području Hrvatske, uz ispunjavanje određenih uvjeta.
Privremena nesposobnost za vožnju i obveza liječnika
Izmjenom članka 233. uvodi se obveza svim liječnicima, odnosno liječniku koji je obavio pregled ili je liječio vozača te izabranom liječniku, da sukladno pravilniku kojim se propisuju zdravstveni pregledi vozača i kandidata za vozače, upozore vozača o privremenoj nesposobnosti, koja ne može biti duža od šest mjeseci. Liječnici su u obavezi dano upozorenje evidentirati i u medicinskoj dokumentaciji.
Po isteku roka o privremenoj nesposobnosti vozač se neće upućivati na ponovni liječnički pregled, a za liječnike koji ne obavijeste vozača o privremenoj nesposobnosti te podatak o tome ne evidentiraju u medicinskoj dokumentaciji propisane su prekršajne sankcije.
Sankcije su predviđene i za vozače koji će upravljati vozilom u prometu na cesti za vrijeme dok im je izdano navedeno upozorenje liječnika o privremenom zdravstvenom stanju.
No, ističemo kako će odredbe o privremenoj nesposobnosti vozača za upravljanje vozilom stupiti na snagu danom donošenja izmjena Pravilnika o zdravstvenim pregledima vozača i kandidata za vozače, koji je u nadležnosti Ministarstva zdravstva.
Propisan je rok da ministar nadležan za zdravstvo, uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za unutarnje poslove, uskladi Pravilnik o zdravstvenim pregledima vozača i kandidata za vozače (“Narodne novine”, br. 137/15, 132/17 i 10/20) s odredbama ovoga Zakona u roku od 12 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Vezano uz sigurnosne i zdravstvene faktore, novim Zakonom propisuje se i sankcija od 300 kuna za prekršaj vozača koji u prometu na cesti upravlja vozilom koje nema kutiju prve pomoći, sukladnu pravilniku kojim se propisuju tehnički uvjeti vozila u prometu na cestama.
Koridor za prolazak vozila hitnih službi
Krizne situacije unazad dvije godine ukazale su na nedovoljnu istaknutost i poznavanje nužnih reakcija sudionika u prometu, kako bi se hitnim, incidentnim lokacijama pristupilo što lakše i brže.
Stoga novi Zakon jasno definira koridor za prolazak vozila hitnih službi na prometnicama s više od dvije prometne trake, prilikom nastanka incidentne situacije, a kako bi se stekla navika kod vozača, kao i sama vozačka kultura o ujednačenom načinu osiguravanja koridora za prolazak vozila interventnih službi. Koridor definiran Zakonom, jednačen je s ostalim zemljama Europske unije, što dodatno utječe na brzinu potrebne reakcije.
Uvođenje novih pojmova i viša kazna za prekoračenje brzine
Definirani su i novi pojmovi, kao što su “zona prometa u zaštićenoj kulturno-povijesnoj cjelini i kontaktnoj zoni”, “pomoćna pješačka sredstva”, “jahač” i “automatizirano vozilo”.
Po prvi se puta regulira sudjelovanja jahača u prometu na cestama, a uvodi se i novi pojam koji označava potpuno automatizirano vozilo, odnosno vozilo koje se može kretati na cesti bez prisutnosti vozača (potpuno automatizirano vozilo bez upravljača).
S tim u vezi, propisuje se i sankcija za vozače koji koriste vozila s ugrađenim sustavima za pomoć vozaču (djelomično automatizirano vozila) na način da vozilo upravlja samostalno, a pritom, dakle za vrijeme vožnje, vozači niti ne sjede na vozačkom sjedalu, čime nisu u mogućnosti reagirati u nepredviđenim slučajevima.
Također, novi Zakon regulira zabranu parkiranja vozila na mjestima namijenjenim samo za punjenje električnih vozila i omogućuje sankcioniranje nesavjesnih vozača kao i premještanje vozila koja ne koriste usluge punjenja, a parkirana su na mjestima namijenjenim samo za punjenje električnih vozila.
Sukladno primjerima iz prakse, izmijenjena je, odnosno proširena obveza dostave vjerodostojnih podataka o osobi koja je upravljala vozilom u traženom trenutku.
Naime, po novom, Zakon i korisniku vozila propisuje obveza da na zahtjev policijskog službenika ili službene osobe jedinice lokalne samouprave da vjerodostojan podatak o osobi koja je upravljala vozilom u vrijeme počinjenja prekršaja, a pritom se dostava podataka o više osoba koje su upravljale vozilom u vrijeme počinjenja prekršaja ne smatra dostavom vjerodostojnih podataka o identitetu osobe kojoj je dao vozilo na upravljanje, te se propisuje sankcija za korisnika ako ne dostavi te podatke.
Budući da trenutna visina kazne vozače ne odvraća od činjenja prekršaja, novim se Zakonom povećava i iznos kazne za prekršaj neprilagođene brzine (koji se najčešće izriče prilikom događanja prometne nesreće) s 500 na tisuću kuna.
Ostale važnije izmjene
Najnovijim izmjenama, detaljno se pojašnjavaju odredbe članka Zakona koje se odnose na odgovornosti osobe kojoj su za vrijeme provođenja vozačkog ispita iz nastavnog predmeta Upravljanje vozilom dostupne udvojene komande na vozilu.
Također, budući da s aspekta sigurnosti prometa na cestama ne postoji potreba, ukidaju se registarske pločice s crvenim i zelenim brojkama i slovima.
Pravnim ili fizičkim osobama obrtnicima olakšava se obavljanje poslova kojima se bave (proizvodnja, nadogradnja, servisiranje, prijevoz ili prodaja vozila na malo), odnosno dopušta se korištenje prenosivih pločica i za svrhe prijevoza do mjesta obavljanja tehničkog pregleda i registracije vozila, a za što je dosad bilo propisano korištenje pokusnih pločica.
Osobama koje su završile najmanje preddiplomski sveučilišni studij ili preddiplomski stručni studij, u trajanju od tri godine prometnog smjera (gradskog), omogućuje se obavljanje poslova nadzornika tehničke ispravnosti vozila te poslova ispitivanja vozila i obrade dokumentacije, s obzirom na kompatibilnost programa obrazovanja za navedena zanimanja.
Sankcije za prekršaje
Također, detaljnije se uređuje postupanje prema vozačima motornih vozila kojima su, kao pravna posljedica pravomoćne osude za određene prekršaje iz Zakona o sigurnosti prometa na cestama određeni i upisani negativni prekršajni bodovi u evidenciju, a imaju vozačku dozvolu izdanu u državi članici Europskog gospodarskog prostora ili inozemnu vozačku dozvolu.
Uz to, detaljnije se uređuje i način zamjene takvih dozvola za hrvatsku vozačku dozvolu, kao i sankcije za navedene prekršaje.
Naposljetku, u kontekstu detaljnijeg uređivanja pojedinih situacija, propisana je i mogućnost da se osobi koja počini prometni prekršaj koristeći vozačku dozvolu izdanu u državi članici Europskog gospodarskog prostora ili inozemnu vozačku dozvolu, umjesto zaštitne mjere zabrane upravljanja motornim vozilom može primijeniti zaštitna mjera zabrane korištenja vozačke dozvole na području Republike Hrvatske, u trajanju od mjesec dana do dvije godine.
Hrvatska
DOMAĆINI OPĆE SKUPŠTINE EUROPSKE PUTNIČKE KOMISIJE (ETC) / U Zadarskoj županiji održan i sastanak Odbora direktora ETC-a


Teme Opće skupštine ETC-a i sastanka Odbora direktora ETC-a ponajviše su bile vezane uz postignute turističke rezultate na razini Europe u prošloj godini i na početku ove, uz aktivnosti i planove ETC-a, utjecaj geopolitičkih i gospodarskih okolnosti na daljnju promociju Europe kao jedinstvene turističke destinacije te uz aktualne i buduće turističke trendove koji će oblikovati europski turistički sektor. Osim toga, izabrana je nova potpredsjednica ETC-a, Lidija Bajarūnienė iz Litve, usvojeno je Godišnje izvješće ETC-a za 2024. godinu te se raspravljalo o situaciji na dalekim tržištima s naglaskom na SAD i Kinu.
„Velika je čast ugostiti lidere europskog turizma u Hrvatskoj, zemlji koja zahvaljujući bogatoj turističkoj ponudi može živjeti turizam tijekom cijele godine. Činjenica da je ETC odabrao HTZ kao domaćina za svoje redovite sjednice na najvišoj razini priznanje je i Hrvatskoj kao jednoj od vodećih svjetskih destinacija. Iznimno sam zadovoljan ishodom sastanaka koje smo održali ovdje u Zadarskoj županiji, a posebno na činjenicu da je naša zemlja jedna od onih članica Europske unije koje kontinuirano ulažu u kvalitetu u turizmu i postižu ponajbolje turističke rezultate. Hrvatski, ali i europski turizam, u izazovnim su vremenima uvijek znali pokazati svoju snagu i prilagodljivost te čvrsto vjerujem da ćemo i u budućnosti svjedočiti zadržavanju pozitivnih turističkih trendova, kako na domaćoj, tako i na međunarodnoj razini“, kazao je direktor Staničić.

Na važnost kontinuirane suradnje i koordinacije među ključnim dionicima europskog turizma, kao i na spremnost svih zemalja na prilagodbu kako bi se učinkovito odgovorilo na suvremene izazove, ukazali su Miguel Sanz, predsjednik ETC-a, i Eduardo Santander, glavni izvršni direktor ETC-a.
„Ova Opća skupština okupila je turističke čelnike iz cijele Europe upravo u ključnom trenutku, neposredno pred početak ljetne sezone. Bila je to prilika za razgovore oko otpornosti sektora putovanja, usklađivanja ključnih prioriteta i postizanja napretka u mjerenju stvarnog utjecaja turizma – ne samo kroz broj dolazaka, već i kroz njegove ekološke, društvene i gospodarske efekte. Snažna suradnja kojoj smo ovdje svjedočili potvrđuje naše zajedničke napore u izgradnji održivijeg i usmjerenijeg turističkog sektora“, poručio je Miguel Sanz, predsjednik ETC-a.
„Iskreno zahvaljujemo Hrvatskoj turističkoj zajednici na domaćinstvu Opće skupštine ETC-a u Zadru. Hrvatska je iznimno angažirana članica ETC-a, aktivno podržava naše inicijative diljem Europe i na ključnim svjetskim tržištima. Ovo je ujedno bila i vrijedna prilika za upoznavanje s hrvatskom obalnom i nautičkom ponudom, koja je važan dio raznolike europske turističke scene“, zaključio je Eduardo Santander, izvršni direktor ETC-a.

ETC je osnovan 1948. sa sjedištem u Bruxellesu, a uz nacionalne europske turističke organizacije okuplja i pridružene članice iz privatnog sektora, odnosno agencije, prijevoznike i druge pružatelje usluga u turizmu. Glavni cilj ETC-a je jačanje održivog razvoja Europe kao turističke destinacije, unapređenje turističkih politika na razini Europske unije te daljnje promicanje Europe kao vodeće svjetske turističke destinacije.
Hrvatska
Porastao broj pneumonija za 80 posto. Pulmolog upozorava: “Teško je shvatiti razlog…”

Pulmolog Saša Srića i voditelj Odjela interne medicine KBC-a Zagreb bio je gost Novog dana kod Tihomira Ladića s kojim je razgovarao o stanju zdravstvenog sustava u Hrvatskoj.
Položen je kamen temeljac za novi Imunološki zavod.
Saša Srića tvrdi da je obećanja za poboljšanja zdravstvenog sustava bilo puno: “Vjerujem u obećanja Andreja Plenkovića i ministrice Irene Hrstić. Imunološki zavod nam je prijeko potreban u vremenima globalnih kriza, imamo sjećanje na pandemiju, nove pandemije su moguće u budućnosti. Proizvodnja antitoksina, zmijskog protuotrova i cjepiva je nešto što je vrlo bitno, vjerujem u izgradnju Imunološkog zavoda.”
“Beroš nije ulijevao povjerenje”
“Bivši ministar Vili Beroš nije ulijevao toliko povjerenje, vjerujem da aktualna ministrica ima inicijativu, želju, pokazala je sposobnosti upravljanja i vjerujem da će se ovo ostvariti.”
U KBC-u Zagreb porastao je broj pneumonija za 80 posto, a liječnik objašnjava zašto je do toga došlo:
“Pneumonije su češće u zimskim mjesecima kada ljudi borave u zatvorenim prostorima, tada je pik i najviše ih je, doista ih je bilo. Za očekivati je smanjenje u proljetnom periodu, ali imamo trend porasta. Tipično je za osobe starije populacije, ali i za ostalu populaciju. Teško je shvatiti koji je razlog, vjerojatno pad imuniteta čitave populacije i neracionalno korištenje i zloupotreba antibiotika, na što stalno apeliramo. To je nešto što treba brinuti.”
Covid soba
“Pneumonije, bakterijske, ne bi trebale imati povezanosti s covidom. One koje smo imali u zimskim mjesecima su se nadovezivale u sklopu komplikacija gripe koju smo imali u zimskim mjesecima.”
Dodaje kako je u KBC-u Zagreb bila otvorena covid soba, ali je sada zatvorena: “Covid virus je nepredvidiv, pojavio se prije 10-ak dana, imali smo otvorenu covid sobu, to su bili pacijenti s blažim oblikom bolesti i dobro su prošli. Nemamo pacijenata koji su na respiratoru”, kazao je Srića u Novom danu.
Hrvatska
Povlači se popularna vrsta zimnice: Nije sigurna za konzumaciju, javite se u trgovinu

Iz trgovine su kupce obavijestili da proizvod povlače iz predostrožnosti.
Proizvod se povlači iz prodaje zbog moguće prisutnosti komadića stakla u sadržaju, izvijestili su iz KTC-a.
Riječ je o staklenkama Zvijezda delikates krastavaca 670 g. Obavijest se odnosi na LOT broj: L040425N102, rok trajanja: 23. 1. 2028., dobavljač:Zvijezda plus d. o. o.
Iz KTC-a su pozvali kupce da se jave na prodajno mjesto gdje su proizvod kupili radi povrata novca.
Proizvod su odlučili povući iz prodaje iz predostrožnosti, nakon što je nekoliko dana prije na stranicama “Halo, inspektore” objavljeno da je jedan kupac u staklenki krastavaca koju je kupio u Sparu pronašao komadiće stakla.
Na upit platforme “Halo, inspektore” iz Zvijezde su odgovorili kako se ispričavaju kupcu te su odmah pokrenuli interni postupak i kontaktirali s proizvođačem Naturala d. o. o. iz Slatine.
-
ZADAR / ŽUPANIJA2 dana prije
Zadar će biti među prvim većim gradovima u Hrvatskoj s besplatnim vrtićima za svu djecu!
-
Hrvatska3 dana prije
Stiže promjena vremena. Bit će obilne kiše, grmljavine…
-
magazin3 dana prije
Horoskop za 13. svibnja 2025.
-
Hrvatska3 dana prije
Porastao broj pneumonija za 80 posto. Pulmolog upozorava: “Teško je shvatiti razlog…”