Connect with us

Hrvatska

Od danas vrijede nova pravila u prometu: Ovo su promjene…

Objavljeno

-

U subotu je na snagu stupio Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, kojim se uvode značajne novosti u zakonsku regulativu na području sigurnosti prometa na cestama.

Riječ je o obuhvatnim izmjenama krovnog zakonskog propisa o sudjelovanju u prometu na cestama, za koje su učinjene detaljne preliminarne analize kako bi se postojeće prakse unaprijedile iz svakog, za veću sigurnost i praktičniju vožnju, potrebnog rakursa te su u izradi konzultirane sve povezane struke i institucije, kao i građani, objašnjavaju iz Ministarstva unutarnjih poslova.

U nastavku se navode neke od najvažnijih izmjena.

Nova kategorija vozila – osobno prijevozno sredstvo

Prvi se put zakonski reguliralo sudjelovanje u prometu električnih romobila, električnih monocikli, segwaya i slično, koji se svrstavaju u posebnu kategoriju vozila, za koju je uveden i zajednički izraz – osobno prijevozno sredstvo.

Osobno prijevozno sredstvo je vozilo koje nije razvrstano niti u jednu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima, bez sjedećeg je mjesta, a čiji radni obujam motora nije veći od 25 cm³ ili čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,6 kW i koje na ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću od 25 km/h, odnosno čija najveća konstrukcijska brzina ne prelazi 25 km/h (vozilo koje se može samo uravnotežiti, monocikl s motornim ili električnim pogonom, romobil s motornim ili električnim pogonom i sl.).

Zbog ovakvog definiranja navedenih prijevoznih sredstava i uvođenja novog izraza, prilagođene su i ostale odredbe Zakona koje se odnose na njihovo sigurno sudjelovanje u prometu. Novi Zakon propisuje pravo i način korištenja površina po kojima se mogu kretati te uvjete koje moraju ispunjavati vozila i njihovi vozači prilikom sudjelovanja u prometu.

Također, vozači osobnog prijevoznog sredstva, kao i vozači bicikala, sukladno novom Zakonu, ne smiju  upravljati vozilom koristeći slušalice na ili u oba uha, čime bi se umanjila mogućnost reagiranja i sigurnog upravljanja vozilom. U slučaju kršenja propisane obveze, propisana je sankcija, odnosno novčana kazna u iznosu od 300 kuna.

Novim Zakonom, dodatno se propisuju površine kojima je vozač dužan prilagoditi brzinu kretanja vozila. Tako su u Zakon uvedene tzv. “druge površine”, kako bi regulativa i u tom dijelu bila primjenjiva i na nove kategorije vozila, odnosno na osobna prijevozna sredstva. Uz to, vozačima B kategorije novi Zakon omogućuje upravljanje motornim triciklima na području Hrvatske, uz ispunjavanje određenih uvjeta.

Privremena nesposobnost za vožnju i obveza liječnika

Izmjenom članka 233. uvodi se obveza svim liječnicima, odnosno liječniku koji je obavio pregled ili je liječio vozača te izabranom liječniku, da sukladno pravilniku kojim se propisuju zdravstveni pregledi vozača i kandidata za vozače, upozore vozača o privremenoj nesposobnosti, koja ne može biti duža od šest mjeseci. Liječnici su u obavezi dano upozorenje evidentirati i u medicinskoj dokumentaciji.

Po isteku roka o privremenoj nesposobnosti vozač se neće upućivati na ponovni liječnički pregled, a za liječnike koji ne obavijeste vozača o privremenoj nesposobnosti te podatak o tome ne evidentiraju u medicinskoj dokumentaciji propisane su prekršajne sankcije.

Sankcije su predviđene i za vozače koji će upravljati vozilom u prometu na cesti za vrijeme dok im je izdano navedeno upozorenje liječnika o privremenom zdravstvenom stanju.

No, ističemo kako će odredbe o privremenoj nesposobnosti vozača za upravljanje vozilom stupiti na snagu danom donošenja izmjena Pravilnika o zdravstvenim pregledima vozača i kandidata za vozače, koji je u nadležnosti Ministarstva zdravstva.

Propisan je rok da ministar nadležan za zdravstvo, uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za unutarnje poslove, uskladi Pravilnik o zdravstvenim pregledima vozača i kandidata za vozače (“Narodne novine”, br. 137/15, 132/17 i 10/20) s odredbama ovoga Zakona u roku od 12 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.

Vezano uz sigurnosne i zdravstvene faktore, novim Zakonom propisuje se i sankcija od 300 kuna za prekršaj vozača koji u prometu na cesti upravlja vozilom koje nema kutiju prve pomoći, sukladnu pravilniku kojim se propisuju tehnički uvjeti vozila u prometu na cestama.

Koridor za prolazak vozila hitnih službi

Krizne situacije unazad dvije godine ukazale su na nedovoljnu istaknutost i poznavanje nužnih reakcija sudionika u prometu, kako bi se hitnim, incidentnim lokacijama pristupilo što lakše i brže.

Stoga novi Zakon jasno definira koridor za prolazak vozila hitnih službi na prometnicama s više od dvije prometne trake, prilikom nastanka incidentne situacije, a kako bi se stekla navika kod vozača, kao i sama vozačka kultura o ujednačenom načinu osiguravanja koridora za prolazak vozila interventnih službi. Koridor definiran Zakonom, jednačen je s ostalim zemljama Europske unije, što dodatno utječe na brzinu potrebne reakcije.

Uvođenje novih pojmova i viša kazna za prekoračenje brzine

Definirani su i novi pojmovi, kao što su “zona prometa u zaštićenoj kulturno-povijesnoj cjelini i kontaktnoj zoni”, “pomoćna pješačka sredstva”, “jahač” i “automatizirano vozilo”.

Po prvi se puta regulira sudjelovanja jahača u prometu na cestama, a uvodi se i novi pojam koji označava potpuno automatizirano vozilo, odnosno vozilo koje se može kretati na cesti bez prisutnosti vozača (potpuno automatizirano vozilo bez upravljača).

S tim u vezi, propisuje se i sankcija za vozače koji koriste vozila s ugrađenim sustavima za pomoć vozaču (djelomično automatizirano vozila) na način da vozilo upravlja samostalno, a pritom, dakle za vrijeme vožnje, vozači niti ne sjede na vozačkom sjedalu, čime nisu u mogućnosti reagirati u nepredviđenim slučajevima.

Također, novi Zakon regulira zabranu parkiranja vozila na mjestima namijenjenim samo za punjenje električnih vozila i omogućuje sankcioniranje nesavjesnih vozača kao i premještanje vozila koja ne koriste usluge punjenja, a parkirana su na mjestima  namijenjenim samo za punjenje električnih vozila.

Sukladno primjerima iz prakse, izmijenjena je, odnosno proširena obveza dostave vjerodostojnih podataka o osobi koja je upravljala vozilom u traženom trenutku.

Naime, po novom, Zakon i korisniku vozila propisuje obveza da na zahtjev policijskog službenika ili službene osobe jedinice lokalne samouprave da vjerodostojan podatak o osobi koja je upravljala vozilom u vrijeme počinjenja prekršaja, a pritom se dostava podataka o više osoba koje su upravljale vozilom u vrijeme počinjenja prekršaja ne smatra dostavom vjerodostojnih podataka o identitetu osobe kojoj je dao vozilo na upravljanje, te se propisuje sankcija za korisnika ako ne dostavi te podatke.

Budući da trenutna visina kazne vozače ne odvraća od činjenja prekršaja, novim se Zakonom povećava i iznos kazne za prekršaj neprilagođene brzine (koji se najčešće izriče prilikom događanja prometne nesreće) s 500 na tisuću kuna.

Ostale važnije izmjene

Najnovijim izmjenama, detaljno se pojašnjavaju odredbe članka Zakona koje se odnose na odgovornosti osobe kojoj su za vrijeme provođenja vozačkog ispita iz nastavnog predmeta Upravljanje vozilom dostupne udvojene komande na vozilu.

Također, budući da s aspekta sigurnosti prometa na cestama ne postoji potreba, ukidaju se registarske pločice s crvenim i zelenim brojkama i slovima.

Pravnim ili fizičkim osobama obrtnicima olakšava se obavljanje poslova kojima se bave (proizvodnja, nadogradnja, servisiranje, prijevoz ili prodaja vozila na malo), odnosno dopušta se korištenje prenosivih pločica i za svrhe prijevoza do mjesta obavljanja tehničkog pregleda i registracije vozila, a za što je dosad bilo propisano korištenje pokusnih pločica.

Osobama koje su završile najmanje preddiplomski sveučilišni studij ili preddiplomski stručni studij, u trajanju od tri godine prometnog smjera (gradskog), omogućuje se  obavljanje poslova nadzornika tehničke ispravnosti vozila te poslova ispitivanja vozila i obrade dokumentacije, s obzirom na kompatibilnost programa obrazovanja za navedena zanimanja.

Sankcije za prekršaje

Također, detaljnije se uređuje postupanje prema vozačima motornih vozila kojima su, kao pravna posljedica pravomoćne osude za određene prekršaje iz Zakona o sigurnosti prometa na cestama određeni i upisani negativni prekršajni bodovi u evidenciju, a imaju vozačku dozvolu izdanu u državi članici Europskog gospodarskog prostora ili inozemnu vozačku dozvolu.

Uz to, detaljnije se uređuje i način zamjene takvih dozvola za hrvatsku vozačku dozvolu, kao i sankcije za navedene prekršaje.

Naposljetku, u kontekstu detaljnijeg uređivanja pojedinih situacija, propisana je i mogućnost da se osobi koja počini prometni prekršaj koristeći vozačku dozvolu izdanu u državi članici Europskog gospodarskog prostora ili inozemnu vozačku dozvolu, umjesto zaštitne mjere zabrane upravljanja motornim vozilom može primijeniti zaštitna mjera zabrane korištenja vozačke dozvole na području Republike Hrvatske, u trajanju od mjesec dana do dvije godine.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Hrvatska

PANDEMIJA “Koje su to osobine pojedinca koje mu omogućuju da izbjegne zarazu 2 godine?”

Objavljeno

-

By

Epidemiolog Bernard Kaić gostovao je u Newsroomu i komentirao epidemiološku situaciju u Hrvatskoj.

“Ovo je peti val, koji traje već dugo. Negdje tijekom ljeta izgledalo je kao da će krenuti prema dolje, što i jest. Ipak, posljednjih nekoliko tjedana je na istoj razini. Tako da ne možemo reći da broj oboljelih pada, zapravo možemo očekivati da će rasti najesen”, rekao j

Kako navodi, puno je faktora koji utječu na širenje virusa. “Omikron varijanta, koja je dominantna, više je zarazna od prethodnih. Kod velikog dijela cijepljenih cjepivo ih nije štitilo od omikrona. Tako da mislim da je to kombinacija veće zaraznosti i novih varijanti”, rekao je.

“Vidimo da je ipak više oboljelih među necijepljenima, ali i da od blagih oblika bolesti cjepivo i ne štiti, ali itekako je efektivno u zaštiti od težih oblika. Dugo nismo radili procjene djelotvornosti, ali kada se usporedi udio cijepljenih među teško oboljelima, vidi se da je ipak manji udio nego u općoj populaciji”, rekao je.

Kaže da je veoma neobično da je nekome uspjelo izbjeći zarazu nakon dvije godine. “Koje su to osobine pojedinca koje mu omogućavaju da ne razvije simptome nakon zaraze? To je nejasno. Ima puno nelogičnosti kod korone”, rekao je.

“Četvrta doza za starije od 80 preporučena je jer su istraživanja pokazala da ljudima nakon četiri ili pet mjeseci ponovo raste rizik od teškog oblika bolesti. Preporuka za starije od 60 došla je krajem ljeta. Ipak, za mlađe od 60 godina bez kroničnih bolesti, i dalje nema dokaza da je četvrta doza potrebna”, rekao je.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

OD SUTRA! Na snazi novi Cjenik poštanskih usluga u unutarnjem prometu

Objavljeno

-

By

Od sutra, 1. listopada 2022. na snagu stupa novi Cjenik poštanskih usluga u unutarnjem prometu. Slijedom odobrenja HAKOM-a, cijena usluge slanja pisma do 50 grama te razglednica i čestitaka iznosit će 3,55 kuna, odnosno 0,47 eura prema fiksnom tečaju konverzije (7,53450 kuna za 1 euro). Povećanje cijene iznosi 25 lipa, odnosno 3 eurocenta.

Cijena poštanskih usluga u Hrvatskoj i dalje je među najnižima u Europskoj uniji. Prosječna cijena slanja najjeftinije pismovne pošiljke u zemljama Europske unije je 0,93 eura, a samo tri zemlje nude jeftiniju uslugu od Hrvatske – Bugarska, Cipar i Malta (tablica u prilogu).

Hrvatska pošta pristupila je Etičkom kodeksu za transparentno uvođenje eura čime se obvezala na transparentno poslovanje u procesu uvođenja eura, bez neopravdanog povećanja cijena. Ovo povećanje cijena ponajprije je vezano uz rast cijena energenata koji izravno utječe na rast operativnih troškova tvrtke. Troškovi goriva čine znatan dio troškova obavljanja osnovne djelatnosti, a porasli su čak 40%. Kako bi se u takvim uvjetima održala postojeća visoka kvaliteta usluge, Hrvatska pošta morala je korigirati cijene usluga.

Uz uslugu slanja pisma mase do 50 grama vezana je i cijena dopunske usluge povratnica, koja od 1. listopada također iznosi 3,55 kuna (0,47 eura). Kako se cijena sudskih pismena sastoji od cijene preporuke i cijene povratnice, i cijena slanja sudskog pismena uvećana je za 25 lipa, tj. 3 eurocenta.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Povlače se napolitanke s polica dućana! Pronađena salmonela

Objavljeno

-

By

foto: Pixabay

Državni inspektorat Republike Hrvatske izvijestio je u petak da se povlači proizvod Tastino napolitanke s kremom okusa lješnjaka XXL, 1000g, LOT broja i roka trajanja do 19. 8. 2023. zbog prisutnosti bakterije Salmonella Typhimurium u proizvodu.

Proizvod nije u skladu s europskom Uredbom o utvrđivanju općih načela i uvjeta zakona o hrani te utvrđivanju postupaka u područjima sigurnosti hrane. Obavijest o povlačenju odnosi se isključivo na spomenuti proizvod.

Proizvođač je Pak Rampart d.o.o. iz Visokog u Bosni i Hercegovini, a na hrvatsko tržište stavlja ga tvrtka Lidl Hrvatska na čijoj se stranici mogu vidjeti detaljniji podatci o povlačenju.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi

U trendu