Connect with us

Hrvatska

Od danas vrijede nova pravila u prometu: Ovo su promjene…

Objavljeno

-

U subotu je na snagu stupio Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, kojim se uvode značajne novosti u zakonsku regulativu na području sigurnosti prometa na cestama.

Riječ je o obuhvatnim izmjenama krovnog zakonskog propisa o sudjelovanju u prometu na cestama, za koje su učinjene detaljne preliminarne analize kako bi se postojeće prakse unaprijedile iz svakog, za veću sigurnost i praktičniju vožnju, potrebnog rakursa te su u izradi konzultirane sve povezane struke i institucije, kao i građani, objašnjavaju iz Ministarstva unutarnjih poslova.

U nastavku se navode neke od najvažnijih izmjena.

Nova kategorija vozila – osobno prijevozno sredstvo

Prvi se put zakonski reguliralo sudjelovanje u prometu električnih romobila, električnih monocikli, segwaya i slično, koji se svrstavaju u posebnu kategoriju vozila, za koju je uveden i zajednički izraz – osobno prijevozno sredstvo.

Osobno prijevozno sredstvo je vozilo koje nije razvrstano niti u jednu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima, bez sjedećeg je mjesta, a čiji radni obujam motora nije veći od 25 cm³ ili čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,6 kW i koje na ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću od 25 km/h, odnosno čija najveća konstrukcijska brzina ne prelazi 25 km/h (vozilo koje se može samo uravnotežiti, monocikl s motornim ili električnim pogonom, romobil s motornim ili električnim pogonom i sl.).

Zbog ovakvog definiranja navedenih prijevoznih sredstava i uvođenja novog izraza, prilagođene su i ostale odredbe Zakona koje se odnose na njihovo sigurno sudjelovanje u prometu. Novi Zakon propisuje pravo i način korištenja površina po kojima se mogu kretati te uvjete koje moraju ispunjavati vozila i njihovi vozači prilikom sudjelovanja u prometu.

Također, vozači osobnog prijevoznog sredstva, kao i vozači bicikala, sukladno novom Zakonu, ne smiju  upravljati vozilom koristeći slušalice na ili u oba uha, čime bi se umanjila mogućnost reagiranja i sigurnog upravljanja vozilom. U slučaju kršenja propisane obveze, propisana je sankcija, odnosno novčana kazna u iznosu od 300 kuna.

Novim Zakonom, dodatno se propisuju površine kojima je vozač dužan prilagoditi brzinu kretanja vozila. Tako su u Zakon uvedene tzv. “druge površine”, kako bi regulativa i u tom dijelu bila primjenjiva i na nove kategorije vozila, odnosno na osobna prijevozna sredstva. Uz to, vozačima B kategorije novi Zakon omogućuje upravljanje motornim triciklima na području Hrvatske, uz ispunjavanje određenih uvjeta.

Privremena nesposobnost za vožnju i obveza liječnika

Izmjenom članka 233. uvodi se obveza svim liječnicima, odnosno liječniku koji je obavio pregled ili je liječio vozača te izabranom liječniku, da sukladno pravilniku kojim se propisuju zdravstveni pregledi vozača i kandidata za vozače, upozore vozača o privremenoj nesposobnosti, koja ne može biti duža od šest mjeseci. Liječnici su u obavezi dano upozorenje evidentirati i u medicinskoj dokumentaciji.

Po isteku roka o privremenoj nesposobnosti vozač se neće upućivati na ponovni liječnički pregled, a za liječnike koji ne obavijeste vozača o privremenoj nesposobnosti te podatak o tome ne evidentiraju u medicinskoj dokumentaciji propisane su prekršajne sankcije.

Sankcije su predviđene i za vozače koji će upravljati vozilom u prometu na cesti za vrijeme dok im je izdano navedeno upozorenje liječnika o privremenom zdravstvenom stanju.

No, ističemo kako će odredbe o privremenoj nesposobnosti vozača za upravljanje vozilom stupiti na snagu danom donošenja izmjena Pravilnika o zdravstvenim pregledima vozača i kandidata za vozače, koji je u nadležnosti Ministarstva zdravstva.

Propisan je rok da ministar nadležan za zdravstvo, uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za unutarnje poslove, uskladi Pravilnik o zdravstvenim pregledima vozača i kandidata za vozače (“Narodne novine”, br. 137/15, 132/17 i 10/20) s odredbama ovoga Zakona u roku od 12 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.

Vezano uz sigurnosne i zdravstvene faktore, novim Zakonom propisuje se i sankcija od 300 kuna za prekršaj vozača koji u prometu na cesti upravlja vozilom koje nema kutiju prve pomoći, sukladnu pravilniku kojim se propisuju tehnički uvjeti vozila u prometu na cestama.

Koridor za prolazak vozila hitnih službi

Krizne situacije unazad dvije godine ukazale su na nedovoljnu istaknutost i poznavanje nužnih reakcija sudionika u prometu, kako bi se hitnim, incidentnim lokacijama pristupilo što lakše i brže.

Stoga novi Zakon jasno definira koridor za prolazak vozila hitnih službi na prometnicama s više od dvije prometne trake, prilikom nastanka incidentne situacije, a kako bi se stekla navika kod vozača, kao i sama vozačka kultura o ujednačenom načinu osiguravanja koridora za prolazak vozila interventnih službi. Koridor definiran Zakonom, jednačen je s ostalim zemljama Europske unije, što dodatno utječe na brzinu potrebne reakcije.

Uvođenje novih pojmova i viša kazna za prekoračenje brzine

Definirani su i novi pojmovi, kao što su “zona prometa u zaštićenoj kulturno-povijesnoj cjelini i kontaktnoj zoni”, “pomoćna pješačka sredstva”, “jahač” i “automatizirano vozilo”.

Po prvi se puta regulira sudjelovanja jahača u prometu na cestama, a uvodi se i novi pojam koji označava potpuno automatizirano vozilo, odnosno vozilo koje se može kretati na cesti bez prisutnosti vozača (potpuno automatizirano vozilo bez upravljača).

S tim u vezi, propisuje se i sankcija za vozače koji koriste vozila s ugrađenim sustavima za pomoć vozaču (djelomično automatizirano vozila) na način da vozilo upravlja samostalno, a pritom, dakle za vrijeme vožnje, vozači niti ne sjede na vozačkom sjedalu, čime nisu u mogućnosti reagirati u nepredviđenim slučajevima.

Također, novi Zakon regulira zabranu parkiranja vozila na mjestima namijenjenim samo za punjenje električnih vozila i omogućuje sankcioniranje nesavjesnih vozača kao i premještanje vozila koja ne koriste usluge punjenja, a parkirana su na mjestima  namijenjenim samo za punjenje električnih vozila.

Sukladno primjerima iz prakse, izmijenjena je, odnosno proširena obveza dostave vjerodostojnih podataka o osobi koja je upravljala vozilom u traženom trenutku.

Naime, po novom, Zakon i korisniku vozila propisuje obveza da na zahtjev policijskog službenika ili službene osobe jedinice lokalne samouprave da vjerodostojan podatak o osobi koja je upravljala vozilom u vrijeme počinjenja prekršaja, a pritom se dostava podataka o više osoba koje su upravljale vozilom u vrijeme počinjenja prekršaja ne smatra dostavom vjerodostojnih podataka o identitetu osobe kojoj je dao vozilo na upravljanje, te se propisuje sankcija za korisnika ako ne dostavi te podatke.

Budući da trenutna visina kazne vozače ne odvraća od činjenja prekršaja, novim se Zakonom povećava i iznos kazne za prekršaj neprilagođene brzine (koji se najčešće izriče prilikom događanja prometne nesreće) s 500 na tisuću kuna.

Ostale važnije izmjene

Najnovijim izmjenama, detaljno se pojašnjavaju odredbe članka Zakona koje se odnose na odgovornosti osobe kojoj su za vrijeme provođenja vozačkog ispita iz nastavnog predmeta Upravljanje vozilom dostupne udvojene komande na vozilu.

Također, budući da s aspekta sigurnosti prometa na cestama ne postoji potreba, ukidaju se registarske pločice s crvenim i zelenim brojkama i slovima.

Pravnim ili fizičkim osobama obrtnicima olakšava se obavljanje poslova kojima se bave (proizvodnja, nadogradnja, servisiranje, prijevoz ili prodaja vozila na malo), odnosno dopušta se korištenje prenosivih pločica i za svrhe prijevoza do mjesta obavljanja tehničkog pregleda i registracije vozila, a za što je dosad bilo propisano korištenje pokusnih pločica.

Osobama koje su završile najmanje preddiplomski sveučilišni studij ili preddiplomski stručni studij, u trajanju od tri godine prometnog smjera (gradskog), omogućuje se  obavljanje poslova nadzornika tehničke ispravnosti vozila te poslova ispitivanja vozila i obrade dokumentacije, s obzirom na kompatibilnost programa obrazovanja za navedena zanimanja.

Sankcije za prekršaje

Također, detaljnije se uređuje postupanje prema vozačima motornih vozila kojima su, kao pravna posljedica pravomoćne osude za određene prekršaje iz Zakona o sigurnosti prometa na cestama određeni i upisani negativni prekršajni bodovi u evidenciju, a imaju vozačku dozvolu izdanu u državi članici Europskog gospodarskog prostora ili inozemnu vozačku dozvolu.

Uz to, detaljnije se uređuje i način zamjene takvih dozvola za hrvatsku vozačku dozvolu, kao i sankcije za navedene prekršaje.

Naposljetku, u kontekstu detaljnijeg uređivanja pojedinih situacija, propisana je i mogućnost da se osobi koja počini prometni prekršaj koristeći vozačku dozvolu izdanu u državi članici Europskog gospodarskog prostora ili inozemnu vozačku dozvolu, umjesto zaštitne mjere zabrane upravljanja motornim vozilom može primijeniti zaštitna mjera zabrane korištenja vozačke dozvole na području Republike Hrvatske, u trajanju od mjesec dana do dvije godine.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Hrvatska

Global Finance: OTP banka najbolja Sub-Custodian  banka u Hrvatskoj

Objavljeno

-

By

Split, 13. lipnja 2024. – OTP banka potvrdila svoj položaj vodeće banke skrbnika u Hrvatskoj

Global Finance časopis je objavio rezultate za 22. godišnju nagradu za najbolju banku podskrbnika. Izbor se provodi u 83 zemlje i 7 regija svijeta. Uredništvo časopisa Global Finance svoj izbor temelji na istraživanjima tržišta, mišljenju stručnjaka iz ovog područja i podacima dobivenim od samih banaka, kako bi odabrali najbolju banku na svakom lokalnom tržištu. Kriteriji odabira uključuju odnos s klijentima, kvalitetu usluge, konkurentnu cijenu usluge, tehnologiju, plan za kontinuitet poslovanja, poznavanje lokalnih zakona i primjenjivanje najboljih poslovnih praksi, kao i postupanje u situacijama koje zahtijevaju različita izuzeća. Global Finance je također proveo i istraživanje o zadovoljstvu među korisnicama skrbničke usluge na svim tržištima od 1. siječnja 2023. do 31. prosinca 2023. godine.

OTP banka je 10. put prema svim navedenim kriterijima izabrana za najbolju banku skrbnika u Republici Hrvatskoj, što nam je posebno drago jer prikazuje kontinuitet i izvrsnost našeg poslovanja u skrbničkim poslovima, koju naši klijenti, ali i stručni krugovi prepoznaju već dugi niz godina.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Tko kupuje nekretine u Hrvatskoj? Eksplodirao interes dijaspore, a kupci sve češće i iz jedne susjedne zemlje

Objavljeno

-

By

Unsplash / Ozren Cuculic

Građani Slovenije tradicionalno su najbolji kupci nekretnina na hrvatskom tržištu. Lani su kupili čak 3.403 nekretnine u našoj zemlji. Vlasnici agencija za nekretnine ipak primjećuju da se ove godine za kupnju nekretnina, osobito u Istri i na Kvarneru, zanima i sve veći broj građana još jedne susjedne zemlje.

“Zanimljivo je da u zadnje vrijeme sve više upita i kupaca dolazi iz Srbije. To su kupci veće platežne moći koji preferiraju kupnju skupljih nekretnina na elitnim destinacijama. U pravilu zainteresirani su za kupnju nekretnina u Opatiji i Istri s naglaskom na zapadnu obalu”rekao je Jutarnjem listu Branko Papeš, direktor agencije Dogma nekretnine.  Opatiju, izgleda, vole svi. Prije je bila omiljena bogatim Rusima koji su tamo htjeli imati ljetnikovce.

Građani Srbije su prošle godine kupili 167 nekretnina u Hrvatskoj.

“Nismo primijetili veći interes građana Srbije za nekretninama u Dalmaciji, rekla bih da je interes isti kao ranije i to uglavnom ako je jedan od vlasnika, ako su kupci bračni par, porijeklom iz Hrvatske”, kaže Jasminka Biliškov, direktorica agencije Biliškov nekretnine.

Interes za kupnju nekretnina u Hrvatskoj ima i dijaspora, a broj zainteresiranih eksplodirao je nakon korone. U nekoliko mjeseci udeseterostručili su se upiti.

“U 2022. godini 36 posto svih kupnja nekretnina u Hrvatskoj realizirano je od strane stranih državljana, a po mom mišljenju barem 50 posto kupaca pripada dijaspori iz regije”, navodi Papeš. On objašnjava da su Istra i Kvarner posebno zanimljivi zbog blizine i prometne povezanosti. Novi kupci nekretnina u roku od nekoliko sati mogu stići do tih područja i uživati u moru.

U agencijama za nekretnine kažu kako su se cijene zaustavile, uglavnom nema rasta ili je minimalan. Neki smatraju da se sad tržište zapravo stabiliziralo te da je situacija nakon pandemije bila izuzetak, piše Jutarnji list.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Poskupljuje i čokolada

Objavljeno

-

By

Cijena zrna kakaovca od početka je godine udvostručena, što će uskoro osjetiti i krajnji potrošači, između ostalog, i u Hrvatskoj.

Većina svjetskog kakaovca uzgaja se u zapadnoj Africi, a Gana i Obala Bjelokosti dvije su vodeće zemlje dobavljačice. No u zadnje tri godine proizvodnja ne zadovoljava potražnju na tržištu, zbog čega su cijene porasle čak i prije nego što su nedavne oluje, bolesti usjeva i zatvaranje tvornica dodatno poremetili žetvu i rad prerađivača kakaovca. Do početka veljače cijene na tržištu kakaa premašile su 5000 dolara po toni, najviše od 1977. godine.

“Očekuje se znatan pad proizvodnje u zemljama u kojima djeluju najveći proizvođači jer se predviđa da će oni osjetiti štetan učinak nepovoljnih vremenskih uvjeta i bolesti usjeva”, objavio je nedavno ICCO, Međunarodna organizacija za proizvodnju kakaovca, pri čemu se već ove godine očekuje pad ponude za 11 posto, premda je potražnja povećana za 5 posto.

Iz tvrtke Mondelez, koja među brendovima drži Milku i Toblerone, još su početkom godine za agenciju dpa rekli da će morati povećati cijene svojih čokolada zbog inflacije kakaovca. I CoBank, američki zajmodavac za agrobiznise, u izvješću je upozorio da su “vjerojatna dodatna poskupljenja čokoladnih proizvoda tijekom cijele godine”.

Što to znači za jednog prosječnog kupca?

Iako se o poskupljenju kakaovca govori već neko vrijeme, sada je došao trenutak kad će to osjetiti i krajnji kupci. U narednim mjesecima, potrošače očekuju korigirane cijene čokolada na policama hrvatskih supermarketa, piše Index.

Hoće li Kraš dignuti cijene?

“Nedovoljna briga o nasadima kakaovca te ekstremne klimatske promjene uzrokovale su smanjenje uroda i proizvodnje kakaovca u zemljama zapadne Afrike koje su najveći globalni proizvođači, što već dulje vrijeme snažno utječe na cijenu kakaovca koja je dosegla povijesne razine. Naime, već od početka 2023. godine cijene kakaovca na svjetskim burzama su u neprestanom porastu.

Samo u posljednjih godinu dana, cijena je dosegnula rekordnu razinu u zadnjih 50-ak godina. Na londonskoj je burzi u prvom kvartalu cijena po toni iznosila čak 10.000 funti, dok je prošle godine u istom razdoblju bila oko 2100 funti, što je gotovo pet puta više. Iako je nakon toga cijena blago pala, i dalje je riječ o velikoj razlici, odnosno otprilike 300 posto većoj cijeni u odnosu na prije. Paralelno s tim, uslijed smanjenih zaliha, rasli su i primarni troškovi prerade kakaovca, što je uvelike utjecalo na cijene kakao mase, kakao maslaca i kakao praha koji se koriste u proizvodnji čokolada i pralina te keksa i vafla. Ovako snažan, dugotrajan rast troškova sirovina utječe na konditorsku industriju na globalnoj razini, a u Krašu smo u proteklom razdoblju činili sve kako bismo ga interno amortizirali.

Situacija na tržištu je takva da je danas mnogima uopće teško doći do sirovina, s obzirom na njihovu dostupnost i potražnju, no možemo reći da u Krašu imamo osigurane dovoljne količine za naredno razdoblje. Nažalost, kad je riječ o cjenovnim pritiscima, ne nazire se stabilizacija, a ako i do nje dođe, cijena se neće vratiti na razine koji su bile u prethodnim godinama. Kako smo u Krašu i ranije najavili, uslijed otežanih okolnosti primorani smo korigirati cijene naših proizvoda koji sadržavaju kakao. Te korekcije su napravljene sukladno udjelu kakao dijelova u sadržaju pojedine kategorije proizvoda.

U Krašu smo maksimalno dugo odgađali poskupljenja za krajnje potrošače, no radi očuvanja stabilnosti poslovanja i radnih mjesta te održivosti cijelog proizvodnog procesa, ovaj je korak nažalost bio nužan i neizbježan. Krašu će i dalje u poslovanju biti prioritet proizvodnja visoko kvalitetnih proizvoda po već poznatim tradicionalnim recepturama te od toga ne odustajemo i u ovim izazovnim vremenima. Upravo povjerenje potrošača daje nam poticaj da nastavimo čuvati stoljetnu tradiciju izvrsnosti koja Kraš čini prepoznatljivim”, rekli su iz Kraša za Index.

Zvečevo ne diže cijene

“Posljednje povećanje cijena vlastitih proizvoda Društvo Zvečevo d.d. je napravilo u 2023. godini. U ovom trenutku, Društvo Zvečevo d.d. neće povećavati cijene svojih proizvoda, osim u slučaju novih drastičnih promjena cijena ključnih sirovina. Društvo Zvečevo d.d. vjeruje da će u narednim periodima doći do korekcije cijena ključnih sirovina, čime će doći i do relaksacije cjenovnih pritisaka ključnih inputa na cijenu gotovog proizvoda”, dodali su za Index.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu