Connect with us

ZADAR / ŽUPANIJA

“I ROD DONOSITE” Evo koje je značenje gesla i grba mons. Milana Zgrablića, imenovanog zadarskog nadbiskupa koadjutora…

Objavljeno

-

Mons. Milan Zgrablić, imenovani zadarski nadbiskup koadjutor, odredio je izgled svoga biskupskoga grba i svoje biskupsko geslo koje glasi „I rod donosite“.

Za heraldičku i grafičku obradu grba zaslužan je vlč. mr. sc. Tomislav Hačko. Donosimo službeno tumačenje biskupskog gesla i grba mons. Milana Zgrablića.

1. Pojašnjenje gesla „I rod donosite“

„Ne izabraste vi mene, nego ja izabrah vas i postavih vas da idete i rod donosite i rod vaš da ostane te vam Otac dadne štogod ga zaištete u moje ime“ (Iv 15, 16). Ove Isusove riječi upućene apostolima na Posljednjoj večeri mladomisničko su geslo mons. Milana Zgrablića, novoimenovanog  zadarskog nadbiskupa koadjutora. Iz ovih Isusovih riječi za svoju biskupsku službu izabrao je geslo „I rod donosite“.

Bog je ljubav, kaže sv. Ivan (1 Iv 4, 8; 4, 16). Najdragocjeniji i najslađi plod (rod) Božje ljubavi je Isus Krist. Po Isusu, čovjek se hrani plodovima Božje ljubavi i po Duhu srasta u njegovo božanstvo i posinjenje. Riječju i djelom Isus svjedoči: “Kao što je Otac ljubio mene, tako sam i ja ljubio vas”(Iv 15, 9).

Onaj koji ide i rod donosi raste na Uskrsnom mističnom Tijelu Kristovu koje je njegova Crkva, te sam rađa plodovima ljubavi. Donoseći rod ljubavi ostvaruje se nova Isusova zapovijed koju je dao svojim učenicima: “Ljubite jedni druge; kao što sam ja ljubio vas tako i vi ljubite jedni druge“ (Iv 13, 34).

Rod koji su kršćani pozvani donositi ljudima svih vremena i svih naroda jest Kristova bezuvjetna ljubav. Ići i rod donositi poziv je i poslanje svakog čovjeka. Od svih kreposti, kako uči sv. Pavao, najveća je ljubav. Sve proizlazi iz Ljubavi, sve smo pozvani činiti po Ljubavi i radi Ljubavi, sve želi završiti u Ljubavi. Ljubav je jedina krepost koja ostaje za vječnost (usp. 1. Kor 13, 1 – 13). Sve ostalo prolazi i ima svoju bit kada služi Ljubavi.

2. Pojašnjenje grba

Grb simbolizira Presveto Trojstvo. Crvena boja označava Boga Oca, riba Sina (grč. ἰχθύς – riba; je akronim za izraz: »Isus Krist, Božji Sin, Spasitelj) a rozeta kroz koju prodire svjetlost simbol je Duha Svetoga.

U grbu dominira crvena boja koja simbolizira Boga koji je ljubav. „Plod“ koji se rađa iz Božje ljubavi je Uskrsli Krist – mistično Tijelo Kristovo – Narod Božji – Crkva.

Oblik ribe na grbu je simbol porečke bazilike – katedrale, a oblik rozete je simbol zadarske katedrale. Riba simbolizira mjesnu Crkvu, Biskupiju Porečku i Pulsku u kojoj je novoimenovani nadbiskup koadjutor djelovao do sada najveći dio svoje svećeničke službe, a motiv rozete uzet je iz pročelja zadarske katedrale sv. Stošije i simbolizira Zadarsku nadbiskupiju u kojoj je djelovao tri godine kao svećenik i sada nastavlja poslanje u biskupskoj službi.

Zvijezde u gornjem desnom i lijevom dijelu grba simboliziraju Božji poziv, vjeru,  poslanje i blagoslov (usp. Post 12, 1 – 3  – poziv Abrahamov, Post 15, 5 i drugdje). Mudraci s Istoka vođeni zvijezdom (usp. Mt 2, 1 – 12) preko Jeruzalema i Pisma dolaze do mjesta gdje se zaustavila zvijezda i rodio Isus.

Zvijezda je i simbol dostojanstva svakog kršćanina. Prvi kršćani gradili su bazilike („bασιλεύς“, staro grč. „kralj“), palače u kojima su Boga slavili i primali otajstva spasenja. Time što su po vjeri Crkve postali djeca Božja, primili su „kraljevsku“, najveću čast i dostojanstvo. Današnjim rječnikom rečeno, postali su „zvijezde“.

Na osobiti način, zvijezda s dvanaest krakova (usp. Otk 12,1) koja se nalazi u desnom uglu grba simbolizira Blaženu Djevicu Mariju, Majku Isusovu, ikonu Crkve, Majku i Učiteljicu Crkve, Majku obitelji i Kraljicu apostola.

Zvijezda s deset simboličkih krakova u lijevom gornjem uglu grba označava svakog čovjeka (usp. Izl 20 – deset zapovijedi; i Mt 25 1 – 13 – prispodoba o deset djevica) koji se prepoznaje u svom kršćanskom identitetu kao osoba koju Bog ljubi.

Sv. Ivan Evanđelista prepoznaje sebe kao „onaj učenik koga je Gospodin ljubio“ (usp. Iv 13, 23 i 19, 26). Odazivajući se na Božji poziv, primajući Božji blagoslov, slijedeći „mudrost zvijezde – Pisma“ susreće se Isusa Spasitelja. Time što nas Bog ljubi, primamo najveće dostojanstvo i čast koji nadilaze čak i sve naše misli i naše želje. Iz tog identiteta proizlazi cijelo kršćansko poslanje, pa i biskupska služba.

Križ s dvije grede u grbu preuzet je iz nadbiskupskog grba mons. Želimira Puljića,  nadbiskupa zadarskog.  Geslo „I rod donosite“ istoznačno je s geslom „Ljubiti Crkvu“ mons. Ivana Prenđe, pokojnog zadarskog nadbiskupa. Dvanaest zvijezda je u grbu pokojnog zadarskog nadbiskupa mons. Marijana Oblaka.

Oblikom križa, geslom i zvijezdama u grbu naznačen je kontinuitet apostolske i biskupske službe u Zadarskoj nadbiskupiji. Mons. Zgrablić 114. je biskup i 70. nadbiskup na biskupskoj službi u sedamnaeststoljetnoj povijesti Crkve u Zadru.

Zeleni ukrasni ornamenti oko grba označavaju nadbiskupsku službu.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

ZADAR / ŽUPANIJA

Uklonjena bespravna gradnja na Galešnjaku, svjetski poznatom otoku u obliku srca

Objavljeno

-

By

Udruga za promicanje ekološke proizvodnje hrane, zaštite okoliša i održivog razvoja Eko-Zadar, koja je član Mreže Zelenih telefona Hrvatske, putem Zelenog telefona sredinom ožujka je zaprimila prijavu o započetoj bespravnoj gradnji mola na istočnoj obali otoka Galešnjaka, ispred katastarske čestice 5682 katastarske općine Pašman. Navedenu bespravnu gradnju je Eko Zadar zatim pismenim putem prijavila Općini Pašman koja je, kako saznajemo, brzom reakcijom uklonila započetu gradnju i vratila sve u prvobitno stanje.

Naime, na spomenutoj lokaciji zamijećene su napunjene vreće položene u moru u pravokutnom obliku kao priprema za izgradnju mola. a na jednom dijelu iz vreća su virile metalne šipke. Radi se o divljoj obali gdje ljeti sidri najviše nautičara.

Kako saznajemo iz Općine Pašman, odmah po zaprimanju prijave, poduzete su odgovarajuće radnje s ciljem da se pronađu odgovorne osobe koje su započele bespravnu gradnju dok je samu prijavu Općina proslijedila Lučkoj kapetaniji Zadar, u čijoj nadležnosti su, sukladno novom Zakonu o pomorskom dobru i morskim lukama, slučajevi bespravne gradnje na morskoj obali. Lučka kapetanija je zatim po službenoj dužnosti prijavu proslijedila Državnom odvjetništvu Republike Hrvatske koje je angažiralo kriminalnu policiju radi pronalaska počinitelja kaznenog djela te su po zadnjim saznanjima započete izvidne radnje.

Lučka kapetanija Zadar je 5. travnja donijela rješenje kojim je naloženo Općini Pašman da u roku od 30 dana iz morskog akvatorija ukloni započetu protupravnu predmetnu građevinu. Po dobivenom rješenju Općina Pašman je naručila uklanjanje bespravne građevine tako da je ista sad već uklonjena s navedene lokacije što je dokumentirano fotografijama.

Od načelnika Općine Pašman Krešimira Ćosića saznajemo kako se bespravna gradnja neće tolerirati na području općine.

– Općina Pašman u suradnji s ostalim nadležnim ustanovama u ovom je slučaju odmah po dojavi brzo reagirala na način da je o svom trošku angažirala izvođača radova te kompletno uklonila započetu bespravnu gradnju. Stupanjem na snagu novog zakona o pomorskom dobru i morskim lukama postrožuju se propisi o zaštiti pomorskog dobra te ako se počinitelj pronađe, tražit će se nadoknada troškova uklanjanja bespravne građevine. Smatram da je ovakvo ponašanje pojedinaca neprihvatljivo i nadam da se u budućnosti neće ponavljati, komentirao je ovaj slučaj načelnik Ćosić.

Izvor: otokpasman.hr

 
Nastavi čitati

ZADAR / ŽUPANIJA

FOTOGALERIJA / Fra Stanko Škunca proslavio 60 godina svećeništva u crkvi sv. Frane – Dijamantni svećenički jubilej

Objavljeno

-

By

foto: Ines Grbić/Zadarska nadbiskupija

Fra Stanko Škunca, OFM, član Franjevačke provincije sv. Jeronima i redovničke zajednice u samostanu sv. Frane u Zadru, proslavio je 60 godina svoga svećeništva u nedjelju, 14. travnja, u crkvi sv. Frane u Zadru.

Uz svoj dijamantni svećenički jubilej pod geslom ‘O kako je velika, Gospodine, tvoja dobrota, koju čuvaš za one koji te se boje’ (Ps 31,20), fra Stanko (87) je u crkvi sv. Frane predvodio misno slavlje, a propovijedao je fra Tomislav Šanko, provincijal Franjevačke provincije sv. Jeronima. Suslavili su fra Stipe Nosić, gvardijan samostana sv. Frane i fra Andrija Bilokapić iz zadarske župe Presvetog Srca Isusova.

Tumačeći navješteno evanđelje o susretu učenika i uskrslog Isusa, fra Tomislav je istaknuo značenje rečenice „Isus stane u sredinu“. „Rečenica ‘Isus stane u sredinu’ je jako bitna i apostol Ivan je nije slučajno napisao, da Isus stane baš u sredinu. Na koji način Isus dolazi u sredinu našeg života? Kako je došao u sredinu nečijeg srca? Nije došao na silu. Nekad mi ljudi želimo doći u neku sredinu, stati u centar nečega, ali na način koji nije Božji,  često je ljudski. Onda koristimo neke sile, smicalice. Imamo neke svoje načine. Kako je Isus stao u sredinu? U sredinu nečijeg srca ne možeš doći prevarom, na silu, da to kupiš. Isus dolazi u našu sredinu tako da dopušta da se njega makne iz sredine. On je bio maknut iz naše sredine. Uzeo je na sebe sav naš teret, suosjećanje, patnju“, rekao je fra Tomislav.

Propovjednik je istaknuo kako osoba zna da je netko voli radi nje same po tome koliko je drugi spreman suosjećati s njom, koliko je spreman ući u nečiju bol i tu ostati, i kad ne dobiva nagradu za to. „Mi često zamijenimo ljubav za ono što primamo. I lijepo je kad nešto primiš. Ali, istinska ljubav dokazuje se onda kad znaš ostati. Apostol Ivan lijepo uzima tu riječ ‘ostati, čuvati’. To je za njega riječ ljubavi. Danas ima puno bjegova. Ljudi bježe. Teško je doći do istinskog mira. Mir o kojem Isus govori nije posljedica bježanja, samo da je čovjek u miru, kad kaže: ‘Pusti me na miru’. Isus govori o miru koji dolazi preko toga da imaš hrabrosti ući u nemir. Mi svakodnevno to živimo“, rekao je fra Tomislav, razmatrajući kako ostati u miru, kad  je vanjski nemir. Važnost toga da Isus bude u centru, u sredini, ilustrirao je na primjeru osovine na dva kotača. „Ako je bez osovine, kotač je jako opasan. Tako i čovjek, ako nije na osovini, ako nema centar oko kojeg se vrti i koji mu daje smjer, postaje razoran, opasan. Taj centar, ta osovina je Gospodin“, istaknuo je fra Tomislav. I jubilarcu fra Stanku „Bog je došao u centar da bi on taj centar nosio drugima, da bi druge uvodio u taj centar. Da bi to mogao činiti, najprije ti sam moraš postati svjedok. Isus je rekao, ‘Bit ćete mi svjedoci’. Svjedok ne može biti netko tko nije doživio nešto ‘iz prve ruke’. Svjedok ima iskustvo da je Bog u njegovom centru, da je on njegov centar i da iz tog centra ide drugima“, poručio je fra Tomislav.

Podsjetio je na molitvu u drugom Kanonu: ‘Zahvaljujemo ti, Gospodine, što si nas pozvao, da stojimo pred tobom i tebi služimo’. „To je za svećenika jako bitno. Prvo, da znaš stati, da Gospodin dođe u tvoj centar, da bi ti onda znao posluživati kako je on posluživao. Svećenik prije svega treba biti svjedok. Pavao VI. je rekao da danas ljudi više ne slušaju teorije. Slušaju teorije samo ako to netko svjedoči svojim životom. Ljudi današnjeg vremena neće više toliko slušati učitelje, nego će slušati učitelje, ako su svjedoci. Svećenik kao svjedok trebao bi biti svjedok služenja. Isus je postao svjedok služenja pokazavši i da nam je oprao noge. Oprati noge, sagnuti se. Poslužiti čovjeka. To je prekrasno kod Isusa, kako on hvata naš ritam. Ljubav uvijek ima ritam onoga koji je sporiji. Ljubav trči kad treba nešto reći, dati, kad se daje, kad se razdaje. Kad nekoga voliš, vidi se i po tome znaš li usporiti, stati, znaš li osluhnuti“, poručio je fra Tomislav.

Iz vlastitog iskustva, rekao je kako ljudi kažu svećeniku da ne očekuju od njega neke velike odgovore ili rješenja, nego da svećenici „znaju biti ljudi koji će se sagnuti, koji će biti tu, koji će znati slušati, suosjećati. Biti čovjek koji će znati poslužiti. Svećenik bi trebao biti čovjek u čijoj blizini će se ljudi odmoriti. Kako je lijepo kad nakon susreta s nekom osobom odeš odmoran. Mi svećenici bismo trebali biti ljudi koji će znati dati taj Božji odmor, Božji mir, Božju toplinu“, poručio je fra Tomislav, rekavši da, nažalost, postoji iskustvo i kad čovjek ode od neke osobe još umorniji, još mu je teže. „Čovjeka odmori istina. Kad si u društvu ljudi koji nisu patvoreni, licemjeri, to osobu odmori. Umori te laž. Kad si u društvu ljudi koji lažu, koji muljaju, to čovjeka umori“, upozorio je propovjednik.

Nadalje je tumačio Isusovu riječ ‘Čuvajte zapovijedi’. „Čuvaš kad je nešto tvoje, kad nešto voliš. Kad nešto prihvaćaš kao svoje, onda ti je stalo do toga. Čuvaš svoju djecu, svoju obitelj, župu. Čuvanje je povezao sa čistoćom svećenika. Čuvanje znači da ne odrađujem nešto na silu. Nešto samo odrađivati. Čuvati zapovijedi ne znači samo vršiti, izvršiti. Kad nešto čuvaš, tada daš sebe, staviš srce. To znači da bi svećenik trebao biti strastven, koji daje sebe, daje taj žar“, poručio je fra Tomislav, istaknuvši da čistoća nije samo moralna kategorija, da se ne prekrši neko pravilo. „To je premalo. Nije čist svećenik koji odradi sve što mu je rečeno. Čist svećenik stavi sebe, izgara za ljude. Može on biti moralno sasvim čist, a da nije čist. I u braku, suprug je moralno čist ako nije prevario ženu. Ali, ako on nije sa srcem u obitelji, ako se ne daje za djecu, žrtvu, ako nema srca, on nije čist. Ako svećenik samo odradi misu, ispovijed, susret s ljudima – svećenik nije čist“, upozorio je fra Tomislav.

Šanko je razmatrao i riječ „Isusa su prepoznali u lomljenju kruha“. „O Bogu više zna onaj koji se lomi, koji se daje; ako živiš ljubav, ako se daješ za nekoga, ako se razlamaš za nekoga. O Bogu zna najviše onaj koji voli. Duhovnost nije teorija, duhovnost je susret. Koliko lijepi i duboki susret imaš, toliko si duhovan. Koliko lijepo i duboko možeš ući i razgovarati s drugima, osjetiti druge ljude, po tome ćeš biti pamćen. Uspješan je onaj koji je imao u svom životu nešto što je vrijednije od njega, za što se dao. Dati se, razdati se“, potaknuo je provincijal Šanko.

Pojasnio je i korake Božjeg izabranja pojedinca. „Najprije, Bog te uzme. Fra Stanka je Bog uzeo, ali ne samo za njega. Kad te Bog uzme, odabere, to nikad nije samo za tebe. Benedikt XVI. kaže: ‘Kad Bog odabire, on odabire da uključi druge, ne da isključi’. Bog ne izabire da isključi one slabije. Bog izabire da uključi sve. Pa te blagoslovi. Biti svjedok Božje ljubljenosti. To nije narcisoidnost, nego biti svjedok da sam ljubljen, voljen. Da me Bog izabrao. Kako ću druge uvoditi u ljubav, ako ja sâm nisam u toj ljubavi?

Mi svećenici trebamo duhovno rađati ljude, uvoditi ih u Božju blizinu. Onda te razlomi. To je jako bitan glagol za svećenike, da si razlomljen. Da se dopustiš lomiti. Ne moraš ništa izmišljati, samo dopusti da dani dođu kako jesu. Da dođu situacije, ljudi, problemi. Lomit će te. Ali i tu treba ostati, nepomičan. I onda postaneš plodan za druge. Onda drugome nećeš govoriti neke jeftine odgovore, nego ćeš govoriti nešto što je prošlo kroz tvoj život i što preko tebe Gospodin može dati drugima“, poručio je fra Tomislav.

Provincijal Šanko je poželio da fra Stanko i dalje bude svjedok služenja, mira, Božje utjehe, Božje blizine i Božje topline.

Na kraju mise, gvardijan Nosić istaknuo je fra Stankovo dobro tjelesno zdravlje, i u visokoj dobi. Radi božićne jaslice u crkvi sv. Frane i u devetom desetljeću života još uvijek vozi automobil, bicikl, ide brati šparoge. I dalje istražuje, još uvijek je aktivan u pastoralu, osobito Neokatekumenskog puta. Fra Stipe je pročitao čestitku fra Stankovog rođaka, fra Bernardina Škunce. Fra Bernardin je rekao da je fra Stanko revni svećenik. Podsjetio je na fra Stankovu mladu misu koju je slavio u crkvi sv. Katarine u rodnoj Novalji 12. travnja 1964. i na fra Stankovog rođaka fra Silvestra koji je bio veliki svjedok vjere u teškim vremenima.

Fra Bernardin i fra Stanko su bili školski kolege koji su zajedno u jesen 1949. došli u razrušeni Zadar i započeli gimnazijsko obrazovanje. Fra Stanko je zaređen za svećenika 30. ožujka 1964. u crkvi sv. Frane u Zadru po rukama zadarskog nadbiskupa Mate Garkovića, koji je bio prvi nadbiskup nakon što je Zadar vraćen u hrvatsku domovinu maticu. Fra Stanko je trideset godina bio proveo u Zadru i pratio razvoj grada od njegove razrušenosti u Drugom svjetskom ratu. Kad je došao u samostan sv. Frane u Zadru, dio samostana je bio pod ruševinama.

Fra Stanko je rođen 17. prosinca 1937. u Novalji, od roditelja Jure i Rože, kao drugorođeni u obitelji s četvero djece. Na kraju mise, fra Stanko je zahvalio Bogu za dobre kršćanske roditelje, za redovničko i svećeničko zvanje, za dobre profesore i odgojitelje, poput Sluge Božjeg fra Ive Perana. Zahvalio je Bogu što ga je kroz tolike godine čuvao od velikih nevolja i za sve darove u životu.

Na proslavu dijamantnog jubileja fra Stanku je došla čestitati i njegova rodbina iz Novalje i mnogi vjernici iz Zadra, u zahvalnosti za njegovo svećeničko djelovanje.

Ines Grbić

Foto: I. Grbić

 
Nastavi čitati

ZADAR / ŽUPANIJA

OBAVIJEST: Slivnica u petak bez vode!

Objavljeno

-

By

Zbog izvođenja građevinskih radova tvrtke Vodoinstalacija d.o.o., dana 19.04.2024. godine (petak) u vremenu od 08:00do 13:00h bez vode biti će potrošači u mjestu Slivnica.

Tijekom radova do ponovne uspostave vodoopskrbe, cisterna s vodom za ljudsku potrošnju biti će smještena u Ulici Slivnica II, kod kuć.br. 82B.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu