Ogroman objekt vuče druge planete prema sebi. Je li to 9. planet ili nešto drugo?

Percival Lowell bio je čovjek s mnogo mana. Vrlo bogati putopisac i biznismen iz 19. stoljeća pročitao je knjigu o Marsu i na temelju toga odlučio postati astronom. Tijekom sljedećih desetljeća iznio je niz fantastičnih tvrdnji.

Bio je uvjeren da postoje Marsovci i mislio je da ih je pronašao (a nije). Drugi su dokumentirali čudne linije koje prolaze planetom, a Lowell je sugerirao da se radi o kanalima koji su izgrađeni kao posljednji pokušaj umiruće civilizacije da dođe do vode iz polarnih ledenih površina. Iskoristio je svoje bogatstvo za izgradnju kompletne zvjezdarnice, samo kako bi imao bolji pogled. Pokazalo se da je riječ o optičkoj iluziji koju stvaraju planine i krateri na Marsu kad ih se gleda kroz nekvalitetne teleskope, piše BBC.

Lowell je vjerovao da planet Venera ima žbice, što se u njegovim bilješkama vidi kao paukove niti koje izviru iz središta (a koje ne postoje). Iako su ih njegovi suradnici pokušali pronaći, činilo se da je samo on mogao vidjeti taj neočekivani detalj. Danas se pretpostavlja da su to bile sjene koje su proizlazile iz šarenice njegova oka dok je gledao kroz teleskop.

No, najviše je Lowell bio odlučan pronaći deveti planet u Sunčevu sustavu, hipotetski planet X, za kojeg se u to vrijeme smatralo da je odgovoran za nepravilne orbite planeta najudaljenijih od Sunca, hladno-plavih i ledenih divova Urana i Neptuna. Iako nikad nije ugledao tog fantomskog monstruma, potraga je progutala posljednje desetljeće njegova života. Nakon nekoliko nervnih slomova, umro je u 61. godini. Nije mogao pretpostaviti da će potraga trajati i 2021. godine.

Lažni trag

Neopterećen vlastitom smrtnošću, Lowell je oporukom ostavio milijun dolara za pronalaženje planeta X. Tako je nakon kratkog prekida zbog pravnog spora s njegovom udovicom Constance Lowell, njegova zvjezdarnica nastavila potragu. Samo 14 godina kasnije, 18. veljače 1930., mladi astronom gledao je dvije fotografije neba prošaranog zvijezdama i spazio malu mrlju. Pronašao je planet Pluton koji se neko vrijeme smatrao planetom X.

Ali to nije dugo potrajalo. Uskoro su znanstvenici shvatili da to ne može biti ono što je Lowell tražio jer nije bio ni približno dovoljno velik da odvuče Neptun i Uran s njihovih očekivanih orbita. Pluton je bio samo slučaj uljez koji se našao u tom području.

Konačni udarac planetu X 1989. godine zadao je svemirski brod Voyager 2 koji je prohujao pored Neptuna i otkrio da je nešto lakši nego što se prvotno mislilo. Imajući to na umu, jedan je NASA-in znanstvenik izračunao da su orbite vanjskih planeta cijelo vrijeme imale smisla. Lowell je pokrenuo potragu koja uopće nije bila potrebna. No, baš kad je ugašen koncept skrivenog planeta, postavljeni su temelji za njegovo uskrsnuće.

Voyagerova misija dovela je do još jednog velikog otkrića – postojanja Kuiperova pojasa. Ova kozmička krafna smrznutih objekata proteže se odmah iza Neptunove orbite i jedno je od najvećih obilježja Sunčeva sustava. Toliko je golema da se smatra kako sadrži stotine tisuća objekata promjera većeg od 100 kilometara te bilijun kometa.

Ubrzo su znanstvenici shvatili da Pluton vjerojatno nije jedini veliki objekt u vanjskim dijelovima Sunčeva sustava te se počeli pitati je li Pluton zapravo planet. Potom su pronašli Sednu (oko 40 posto Plutonove veličine), Quaoar (oko polovine veličine Plutona) i Eris (gotovo iste veličine kao Pluton). Postalo je jasno da astronomima treba nova definicija.

Međunarodna astronomska unija odlučila je 2006. godine da se Pluton degradira na patuljasti planet, zajedno s drugim otkrivenim prinovama. Mike Brown, profesor planetarne astronomije na California Institute of Technologyju koji je vodio znanstvenu ekipu koja je identificirala Eris, sebe smatra “čovjekom koji je ubio Pluton”. Devetog planeta više nema.

Sablasni potpis

Istodobno je otkriće tih novih objekata otkrilo novi trag u potrazi za skrivenim planetom.

Pokazalo se da se Sedna ne kreće kako je očekivano, prateći eliptične prstenove oko Sunca, unutar Kuiperova pojasa. Umjesto toga, ovaj patuljasti planet kreće se bizarnom i neočekivanom putanjom, od samo 76 distanci Zemlja-Sunce (oko 11 milijardi kilometara) u centru Sunčeva sustava do više od 900 distanci (oko 135 milijardi km). Sednina orbita toliko je krivudava da joj treba 11.000 godina da bi se zaokružila, posljednji put kad je Sedna bila na sadašnjoj poziciji ljudi su tek otkrili poljoprivredu. Izgledalo je kao da nešto odvlači Sednu s očekivane putanje.

Moguće je da se radi o hipotetskoj prinovi u Sunčevu sustavu, ali ne onako kako se prije mislilo. Isti onaj Mike Brown koji je ubio Pluton, zajedno s kolegom Konstantinom Batiginom, također profesorom planetarnih znanosti na Caltechu, 2016. godine napisao je rad u kojem nagađa o postojanju golemog planeta, pet do deset puta većem od Zemlje.

Njihova ideja proizašla je iz zapažanja da Sedna nije jedini objekt koji odskače. Ima ih još šest i svi imaju odmak prema istom smjeru. Postoje i drugi tragovi, poput činjenice da je svaki objekt nagnut na svojoj osi u potpuno istom smjeru. Dva znanstvenika izračunala su da je vjerojatnost da svih šest svemirskih tijela bude slučajno povučeno u istom smjeru pod istim nagibom samo 0,007 posto.

“Smatrali smo da je ovo prilično zanimljivo. Kako je to uopće moguće? Ovakvo okupljanje objekata bi se s vremenom raspršilo pod utjecajem gravitacija planeta”, kaže Batigin za BBC.

Umjesto toga, oni sugeriraju da je Planet 9 ostavio svoj sablasni otisak u vanjskim dijelovima Sunčeva sustava, iskrivljujući orbite objekata oko sebe svojom gravitacijskom silom. Nekoliko godina kasnije, broj svemirskih tijela koja se uklapaju u ekscentrični orbitalni uzorak povećao se na 19. Iako nitko još nije vidio hipotetski planet, o njemu se može zaključiti dosta toga. Kao i kod drugih objekata izvan Kuiperova pojasa, orbita novog Planeta 9 bila bi toliko iskrivljena da se kreće od 600 distanci Zemlja-Sunce (90 milijardi km) do 300 distanci (45 milijardi km). Znanstvenici su također nagađali i o njegovoj estetici, napisavši da je zaleđen i da ima čvrstu jezgru kao Uran ili Neptun.

Potom je tu i intrigantno pitanje odakle je uopće mogao doći Planet 9. Zasad postoje tri glavne teorije. Jedna je da se formirao tamo gdje se trenutačno skriva, što Batigin odbacuje kao malo vjerojatno jer bi to zahtijevalo da se rani Sunčev sustav protegne daleko do njegova skrovišta. Postoji zanimljiva sugestija da je Planet 9 zapravo uljez, objekt koji je davno ukraden drugoj zvijezdi dok je Sunce još bilo u zvjezdanom jatu u kojem je rođeno.

“Problem s ovakvom pričom je u tome da će Sunce u sljedećem susretu isto tako vjerojatno izgubiti planet. Dakle, statistički je ovaj model problematičan”, objašnjava Batigin.

Zatim imamo Batiginovo omiljeno objašnjenje, za koje ipak kaže kako nije sasvim pouzdano. U ovom scenariju, planet se formirao mnogo bliže Suncu, u vrijeme kad je Sunčev sustav još bio u ranoj fazi postojanja i planeti su se tek počeli koagulirati iz plina i prašine.

“Planet 9 nekako se motao oko područja formacije velikih planeta, potom su ga odgurnuli Jupiter ili Saturn, da bi na kraju njegova orbita bila modificirana prolazećim zvijezdama”, rekao je Batigin.

Zašto ga ne vidimo?

Naravno, sve ovo vodi očitom pitanju – ako je Planet 9 zaista tamo, zašto ga nitko još nije pronašao?

“Nisam imao predodžbu kako je teško pronaći Planet 9, sve dok ga nisam počeo tražiti teleskopom zajedno s Mikeom. Teško ga je pronaći zato što većina astronomskih istraživanja ne traži jednu konkretnu stvar”, nastavlja Batigin.

Na primjerom, astronomi obično traže klasu objekata, poput određen vrste planeta. Čak i ako su rijetki, ako se istražuje dovoljno široko prostranstvo, pronaći će se nešto. Ali tražiti konkretan objekt kao što je Planet 9, nešto je sasvim drugo.

“On se nalazi u jednom sasvim malom djeliću neba”, kaže Batigin dodajući da je drugi faktor u potrazi vremenska raspoloživost prave vrste teleskopa.

“Jedina opcija za traženje Planeta 9 trenutačno je teleskop Subaru”, rekao je Batigin. Ovaj 8,2-metarski uređaj smješten je na vrh uspavanog vulkana Maunakeje na Havajima i sposoban je uhvatiti čak i slabo svjetlo udaljenih nebeskih tijela. S obzirom na to da je zasjenjeni planet tako daleko, mala je vjerojatnost da će odražavati puno sunčeve svjetlosti.

“Imamo samo jedan uređaj koji možemo koristiti, a godišnje na njemu dobijemo možda tri noći. Dobra je vijest da Vera Rubin teleskop postaje operativan u sljedećih nekoliko godina i oni će ga vjerojatno pronaći”, smatra Batigin. Ovaj teleskop sljedeće generacije koji se trenutačno gradi u Čileu, sustavno će skenirati nebo, fotografirajući cjelokupni dostupan pogleda, svakih nekoliko noći.

Intrigantna alternativa

Međutim, postoji jedan zaista neobičan scenarij u kojem planet na ovaj način nikad neće biti pronađen. Možda ipak nije riječ o planetu, nego o crnoj rupi.

“Svi dokazi o postojanju planeta su gravitacijski”, ističe James Unwin, profesor fizike sa Sveučilišta Illinois u Chicagu koji je prvi iznio ovu teoriju, zajedno s Jakobom Scholtzom, istraživačem Sveučilišta u Torinu.

Unwin kaže kako postoje i drugi objekti koji mogu stvarati snažnu gravitacijsku silu. Umjesto Planeta 9 mogla bi postojati mala kugla ultrakoncentrirane tamne tvari ili iskonska crna rupa. Budući da su crne rupe među najgušćim objektima u svemiru, Unwin objašnjava da je posve moguće da jedna takva iskrivljuje orbite udaljenih objekata u vanjskom Sunčevu sustavu.

Crne rupe kakve poznajemo obično uključuju zvjezdane crne rupe koja imaju masu triput veću od Sunca i supermasivne crne rupe, koje su milijune ili milijarde puta teže od Sunca. Dok ove prve nastaju iz umirućih zvijezda koje se urušavaju same u sebe, ove druge su tajnovitije. Možda počinju kao kolosalne zvijezde koje implodiraju, a potom postupno akumuliraju sve više mase proždirući sve oko sebe, uključujući i druge crne rupe.

Iskonske crne rupe su drukčije. Nikad nisu uočene, ali smatra se da potječu iz maglice energije i materije koje su se formirale u prvoj sekundi Velikog praska. U tako neujednačenom okruženju, neki dijelovi svemira možda su postali tako gusti da su se stisnuli u malene džepove s masom planeta. Unwin ističe da ova crna rupa nije nastala od zvijezde, budući da takva tijela zadržavaju svoje snažno gravitacijsko privlačenje, a ova je samo koncentrirana. Čak i najmanje zvjezdane crne rupe imaju masu triput veću od Sunca, pa bi to značilo da postoje tri dodatna Sunca koja privlače planete Sunčevu sustavu. Ukratko, definitivno bismo primijetili takvo nešto.

Međutim, Unwin i Scholtz kažu da bi to mogla biti iskona crna rupa, jer se smatra da su one znatno manje.

“Budući da su takva tijela rođena u ranim fazama svemira, gusta područja od kojih su nastala možda su bila posebno mala. Kao rezultat toga, masa sadržana u ovoj crnoj rupi može biti značajno manja od mase zvijezde. Možda se radi o samo nekoliko kilograma”, rekao je Scholtz za BBC. Ovo je u skladu s nagađanjima o masi Planeta 9, za koju se smatra da je deset puta veća od Zemljine.

Kako bi to izgledalo? Trebamo li biti zabrinuti? Bi li ovo moglo biti još uzbudljivije od otkrivanja planeta? Prvo, iskonske crne rupe dovoljno su guste da iz njih nikakva svjetlost ne može pobjeći. One su najdublji oblik crnog. To znači da se ova crna rupa ne može vidjeti nijednim postojećim teleskopom. Ako bismo gledali ravno u nju, jedini trag njene prisutnosti bila bi praznina, sićušni procjep u zvjezdanom pokrivaču na noćnom nebu.

To nas dovodi do pravog problema. Iako bi masa ove crne rupe bila jednaka procijenjenoj masu Planeta 9, dakle deset puta veća od mase Zemlje, bila bi zgusnuta u volumen veličine naranče. Da bismo pronašli takav objekt, potrebna je određena domišljatost. Dosadašnji prijedlozi uključuje traženje gama zraka koje emitiraju predmeti dok upadaju u crne rupe ili slanje stotina malih svemirskih letjelica koje bi uz malo sreće mogle proći dovoljno blizu da ih privuče i ubrza na uočljivu razinu.

Budući da misteriozno gravitacijsko privlačenje proizlazi iz najudaljenijih dijelova našeg Sunčeva sustava, sonde bi se morale slati laserskim navođenjem sa Zemlje, koje bi ih ubrzalo na 20 posto brzine svjetlosti. Ako bi sonde putovale sporije, trebale bi im stotine godina da stignu do crne rupe, pa bi eksperiment potrajao duže od ljudskog životnog vijeka. Ove futurističke letjelice već se razvijaju za još jednu ambicioznu misiju, projekt Breakthrough Starshot, čiji je cilj poslati ih u zvjezdani sustav Alpha Centauri, udaljen 4.37 svjetlosnih godina.

Ako bismo otkrili prijeteću crnu rupu, a ne hladan planet, Unwin kaže kako nema razloga za paniku: “U središtu naše galaksije nalazi se supermasivna crna rupa, ali nismo zabrinuti da će progutati Sunčev sustav jer smo u stabilnoj orbiti oko nje”. Dakle, iako primitivna crna rupa usisava sve što joj se nađe na putu, to ne bi uključivalo i Zemlju koja joj se, kao i drugi unutarnji planeti, nikad ne približava.

“Ne radi se o usisavaču”, objašnjava Unwin dodajući da iz perspektive bilo koga sa Zemlje, postojanje neotkrivene crne rupe u Sunčevu sustavu nije toliko različito od postojanja neotkrivenog planeta. No, dok su zvjezdane i iskonske crne rupe u suštini iste, ove potonje nikad nisu pronađene i proučene, pa se očekuje da će razlika u razmjerima dovesti i do nekih bizarnih fenomena.

“Rekao bih da su stvari koje se događaju s malim crnim rupama zanimljivije od onoga što se događa s velikim crnim rupama”, kaže Scholtz.

Jedan od primjera je postupak prigodno nazvan špagetifikacija, koji često ilustrira basna o astronautu koji je došao preblizu crnoj rupi, do točke s koje ni svjetlost ne može pobjeći te pao glavom prema naprijed. Iako su glava i stopala bile udaljene samo koji metar, razlika u gravitacijskim silama koje djeluju na njih bile su tako velike da je astronaut bio rastegnut poput špageta.

Zanimljivo je da bi ovaj učinak trebao biti dramatičniji što je crna rupa manja. Scholtz objašnjava da se radi o relativnoj udaljenosti. Ako ste visoki dva metra i padnete preko granice djelovanja koja je samo jedan metar od središta iskonske crne rupe, razlika u položaju vaše glave i stopala veća je u usporedbi s veličinom crne rupe. To znači da biste se rastegnuli mnogo više nego da se upali u zvjezdanu crnu rupu koja je promjera milijunima kilometara.

Špagetifikacija je već uočena teleskopom, kad je jedna zvijezda došla preblizu crnoj rupi na 215 milijuna svjetlosnih godina od Zemlje i pritom bila rastrgana. No, ako u našem Sunčevu sustavu postoji iskonska crna rupa, to bi astrofizičarima omogućilo proučavanje njenog ponašanja izbliza. Što Batigin misli o mogućnosti da je dugo traženi deveti planet zapravo crna rupa?

“To je kreativna ideja i ne možemo je potpuno isključiti, ali mislim da su planeti ipak malo češći. Možda je to samo moja pristranost, budući da sam profesor planetarnih znanosti”, rekao je Batigin.

Dok Unwin i Scholtz navijaju za iskonsku crnu rupu kako bi eksperimentirali, Batigin je jednako željan otkriti divovski planet, navodeći činjenicu da su u galaksiji najčešći upravo planeti mase slične Planetu 9.

“Većina egzoplaneta koji kruže oko zvijezda sličnih Suncu veći su od Zemlje i bitno manji od Neptuna i Urana”, dodaje Bagatin. Ako znanstvenici ipak pronađu nestali planet, to će biti najbliže što mogu doći u uvidu kakvi planeti postoje drugdje u galaksiji. Vrijeme će pokazati hoće li ova potraga biti uspješnija od Lowellove, ali Batigin je uvjeren da je njihova misija potpuno drukčija: “Svi su prijedlozi prilično različiti u podacima koje žele objasniti i u mehanizmima koje koriste u objašnjenju”.

U svakom slučaju, potraga za legendarnim devetim planetom već je pomogla promijeniti naše razumijevanje Sunčeva sustava. Tko zna što ćemo još pronaći prije nego potraga završi.

Što se dogodi nakon što nekog blokirate na WhatsAppu?

Blokiranje kontakta na WhatsAppu znači da više od njih nećete dobivati pozive niti poruke. Također, ne postoji izravna indikacija da ste nekog blokirali zato jer im WhatsApp neće poslati nikakvu obavijest

WhatsApp mnogi koriste kao glavnu metodu digitalne komunikacije. Aplikacija jako korisna za grupne razgovore s prijateljima, no ponekad neke razgovore treba prekinuti. Tome služi opcija za blokiranje koja vas može spasiti od poziva ili poruka koje stižu od nepoznatih brojeva ili poznatih osoba koje vas zanovijetaju, piše Business Insider.

Blokiranje je jednostavan i bezbolan proces. Pitanje je, doduše, što se dogodi kada nekog odlučite blokirati ili on blokira vas?

Za početak, u prozoru za čavrljanje nećete vidjeti kada su zadnji put bili aktivni. Ako nekoga blokirate, prestat ćete od njega primati poruke. Čak i ako ih odluče slati, nikad se neće pojaviti na vašem telefonu. Vaše informacije poput statusa, promjene profilne slike i oznake ‘posljednji put viđen’ neće im biti vidljive.

Blokiranje osobe na WhatsAppu će prekinuti direktni kontakt s osobom, no neće ga izbrisati iz vašeg imenika. Kako biste to napravili, kontakt ćete morati izbrisati ručno. Blokadu također možete maknuti, što znači da ako vam treba mala pauza, i dalje ćete moći s osobom razgovarati kada blokadu odlučite poništiti, prenosi Tportal.

Nekoliko uređaja u stanu jedni su od glavnih krivaca za goleme račune za struju

foto: Pixabay

Svaki obračun struje u vama izaziva strah jer niste sigurni koliko će ovoga puta biti razlika između potrošenog i plaćenog? Jasno je kao dan da su cijene energenata u posljednje vrijeme itekako porasle, no još uvijek postoji način da uštedite na energiji, ali i svom novcu

Prema pisanju Bloomberg Newsa, prosječni Amerikanac platio je oko 15 posto više računa za struju u srpnju 2022. nego za isti taj period godinu ranije. Vjerujemo da ništa manje nisu porast cijena energenata osjetili i Hrvati, zbog čega se svi očajnički hvataju za slamku spasa, pokušavajući na sve načine smanjiti mjesečne račune za električnu energiju.

Ne biste vjerovali, ali možda upravo sami nesvjesno povećavate svoje račune za struju zbog uređaja koje stalno držite uključenima, pa čak i kada ih ne koristite. Riječ je o tzv. vampirskim uređajima ili energetskim vampirima kojima je cilj samo jedan – izvući i zadnji novčić iz vašeg novčanika, piše Tportal.

Što je vampirski uređaj?

Energetski vampir ili vampirski uređaj je bilo koji uređaj koji kontinuirano koristi energiju, pa čak i kada je isključen, ali je i dalje priključen na električni sustav vašeg doma. Takvi uređaji troše gotovo četvrtinu potrošene energije u vašem domu, što se itekako odražava na kućnom računu za struju svakog mjeseca.

Jednostavnim rječnikom, ovdje je riječ o televizorima, kabelskim prijemnicima, konzolama za videoigre, ali i uređajima poput klima-uređaja, koje možete uključiti daljinskim upravljačem.

Isključite sve uređaje koje ne koristite, kao i one na koje ste u potpunosti zaboravili. Nakon što napravite popis dobro ga proučite. Uređaji koji imaju standby mode ujedno su oni najgori.

Analiza stručnjaka s Berkeleyja o potrošnji energije u stanju mirovanja mnogih uređaja pokazala je da primjerice stolno računalo koristi 73,97 vata u stanju mirovanja i 2,84 vata kada je isključeno. I punjači za prijenosna računala, koja su priključena kada i ne pune, troše oko vat po satu, a ne biste vjerovali – bojler je najgori energetski vampir.

Stručnjaci preporučuju da kada vam nije potrebna vruća voda snizite temperaturu u bojleru do temperature koja vam je sasvim dovoljna. Možete nabaviti i tajmer koji ćete postaviti tako da se voda ne zagrijava uzaludno kada vam to nije potrebno.

Apple predstavio novi iPhone 14, ali i Apple Watch i AirPods Pro

Screenshot: YouTube

Kao i svake godine u ovo vrijeme, Apple predstavlja novu liniju uređaja, od kojih je redovito najzanimljiviji najnoviji iPhone. Ovog puta radi se o iPhoneu 14 i svim očekivanim varijacijama uređaja (Pro, Pro Max).

Kako to obično biva, šuškanja su preplavila društvene mreže mjesecima prije službenog predstavljanja i premda smo mogli pročitati gomilu više ili manje provjerenih informacija, uglavnom se radi o provjerenim izvorima i nagađanjima koja će se ostvariti.

Ovog puta, osim nove 14-ice, očekuje se i Apple Watch Series 8, poboljšani Apple Watch SE 2, dugoočekivani AirPods Pro 2, a postoji šansa i da će Apple barem najaviti svoj AR/VR sustav. Daleko je realnije očekivati da će se to dogoditi tijekom iduće godine, ali uvijek se možemo nadati.

Inače, ovo je jedna od onih godina u kojoj se od kompanije ne očekuju revolucionarni potezi, već više poboljšana verzija već viđenog.

Odmah na početku postalo je jasno da se Apple uspješno vratio sektaškom pristupu prezentaciji, koji je s vremenom gotovo iščeznuo, ali učinili su to daleko učinkovitije. Ovog puta predstavljanja se nisu odvijala u dvorani, već na travnjaku ispred Appleovog centra, u savršenim sterilnim prostorijama i na raznim lokacijama u prirodi, a prezenteri su se obraćali izravno potrošačima uvjeravajući ih smirenim glasom da je ovo najbolje što smo ikad vidjeli.

Tim Cook je ekspresno potvrdio sva nagađanja pričom o iPhoneu, Apple Watchu i AirPodsima.

Apple Watch Series 8/SE 2/Ultra

Predstavljanje je započelo s već tradicionalnim ispovijedima ljudi kojima je Apple Watch spasio život, a to je bio savršen uvod u novu seriju. Na prvi pogled izgleda gotovo identično kao i Series 7, ali Apple je tu da nas uvjeri da je ovo nešto potpuno drugačije.

Šalu na stranu, Apple Watch je bio i ostao predivan proizvod koji je savršeno pomirio funkciju i stil, a osim svih klasičnih opcija koje je Apple Watch imao i unaprijedio, novi dodatak je senzor koji mjeri temperaturu i unaprijeđeni sustav praćenja ovulacijskih ciklusa, koji parovima može pomoći u slučaju da žele začeti.

Da ne bi bilo zabune, ovo je tehnologija koja već postoji u drugim pametnim satovima na tržištu, a neki tvrde da je koncentracija industrije na plodnost žena pomalo uznemirujuća. Posebno zato što bi se informacije koje se prikupljaju tako mogle zloupotrijebiti u državama koje brane pobačaj. Apple je naglasio da im je privatnost najbitnija, ali mnogi su i dalje sumnjičavi.

Osim toga, tu je i nova detekcija prometnih nesreća, koja je daleko naprednija i detektira sve od zvuka do naglog pada brzine te niza sitnih detalja koji ukazuju na to da se nesreća dogodila te vam istog trena nudi opciju da pozovete pomoć.

S čisto tehničke strane, Serija 8 ima veći zaslon i opciju manje potrošnje koja je prenesena s iPhonea.

Tu je i jeftinija verzija sata, Apple Watch SE 2, koji izgleda kao i prošla verzija, ali je naprednija.

No tu je i “pro” verzija sata koja je prilagođena ekstremnim sportovima i zove se Apple Watch Ultra. Osim što je lijep i izdrživ, treba naglasiti opciju Backtrack, koja vam pomaže da se više nikada ne izgubite u divljini, a neki su već primijetili da je Apple ovu opciju “posudio” od Garmina, ali radi se o uistinu korisnoj stvari.

Cijene:

Apple Watch Series 8 – 399 dolara (GPS) ili 499 dolara (cellular)
Apple Watch SE 2 – 249 ili 299 dolara (GPS/cellular)
Apple Watch Ultra – 800 dolara

AirPods Pro 2

Nakon satova fokus je prebačen na slušalice, koje su, pogađate, njihove “najnaprednije slušalice ikad”. Na stranu jezivo ukočena prezentacija slušalica od strane žene u žutom, općeprihvaćen stav je da su Ultra jedine Appleove slušalice koje se isplati kupiti.

Uglavnom, nove slušalice imaju Appleov H2 čip, koji će omogućiti savršen zvuk, bolju bateriju (6 sati), kvalitetniji punjač u kutiji (30 sati), ali najveća pobjeda bez ikakve je sumnje to što dolaze s manjim vrhovima, koji lakše mogu ući u prosječno uho, što je, da ne zaboravimo, jedna od najvećih zamjerki Appleovim slušalicama.

Cijena: 250 dolara

iPhone 14 i iPhone 14 Plus

“Ljudi vole iPhone”, uzbuđeno je poviknuo Cook prije nego što je predstavio ono što smo svi čekali.

iPhone 14 dolazi u dvije veličine, obični (6.1 inča) i 6.7-inčni Plus, a to znači da smo se pozdravili od Minija, što je i najavljeno, baš kao i šuškanje da se izrez s prednje strane neće smanjivati na slabijim modelima.

Nepromijenjen je ostao i prošlogodišnji A15 čip, koji je samo optimiziran pa je brži i učinkovitiji. No novitet je to što su iPhone 14 i iPhone 14 Plus dobili daleko kvalitetniju bateriju.

Kvalitetnije su i kamere. Selfie kamera sad ima autofokus (u prijevodu, bit će manje mutne), fotografije su svjetlije i oštrije u situacijama slabije osvijetljenosti, a tu je i bolja stabilizacija videa. Novi hardver i softver (Photonic Engine) pomoći će vam i da dobijete bolje snimke u pokretu ili “u akciji”.

Inače, Appleova riječ dana je “action”.

Dobra stvar (za SAD) je i to što napuštaju ulaz za SIM karticu i prelaze ekskluzivno na eSIM (kao što se i predviđalo), koji je bolja i sigurnija opcija. No sve ostaje isto za Hrvate.

Cijena:

iPhone 14 – 799 dolara
iPhone 14 Plus – 899 dolara

iPhone 14 Pro i iPhone 14 Pro Max

Još se jedno predviđanje ostvarilo, a to je da Pro modeli imaju manji prednji izrez. Definitivno nije neprimjetan, ali svakako je bolji jer Apple je uveo nešto što se zove Dynamic Island.

Ukratko, izrez je uvjetno rečeno “animiran” i koliko god će ih internet sprdati zbog naziva, radi se o izuzetno zanimljivom rješenju jer je izrez (točnije, prostor oko izreza) dobio niz dodatnih funkcija.

Osim boljeg zaslona koji je također “najbolji ikad”, tu je i always-on display (koji Androidi imaju već godinama). Pro modeli imat će A16 čip koji je 40% brži od konkurencije i svakako bolji prijatelj vašoj bateriji. Tu je i izravna komunikacija sa satelitima, koja vam omogućuje da pozovete pomoć čak i ondje gdje nemate signala.

Pro modeli unijeli su i neke promjene vezane za kameru, a to je veliko poboljšanje. Naime, Apple napokon dodaje megapiksele pa 14 Pro ima glavnu kameru od 48 megapiksela sa 65% većim senzorom od 13 Pro. To, dakako, ne znači da je kamera bolja, ali fotke će imati više detalja (potpuna 48-megapikselna rezolucija).

Apple je oduvijek imao perfektne fotografije i video, ali očekivano su otišli korak dalje, bilo to u normalnim okolnostima ili slabije osvijetljenim prostorima. I kad kažu “najbolje ikad”, to u njihovom slučaju znači upravo to jer koliko god se neki vlasnici Androida uvjeravali u suprotno, Apple je na vrhu što se kamere tiče.

Cijena:

iPhone 14 Pro – 999 dolara