Hrvatska
Od ponoći nove cijene goriva, benzin će pojeftiniti

Od utorka cijena litre osnovnog benzinskog goriva na benzinskim postajama u Hrvatskoj iznosit će 1,47 eura, što je smanjenje od dva centa u odnosu na dosadašnju cijenu, dok cijena osnovnog dizela ostaje nepromijenjena na 1,38 eura po litri, odluka je Vlade na telefonskoj sjednici u ponedjeljak.
U sljedeća dva tjedna i cijena litre plavog dizela ostaje na dosadašnjih 0,84 eura po litri, dok UNP za spremnike poskupljuje pet centi po kilogramu, na 1,07 eura.
Cijena kilograma UNP-a za boce bit će 1,64 eura, također poskupljenje od pet centi, sukladno izmjeni Uredbe o utvrđivanju najviših maloprodajnih cijena naftnih derivata.
Da nema mjera Vlade te da se maloprodajne cijene u potpunosti slobodno formiraju na razini premija energetskih subjekata prije prve Uredbe, litra osnovnog benzinskog goriva stajala bi 1,59 eura, a osnovnog dizelskog 1,54 eura.
Plavi dizel bio bi 0,93 eura, a UNP za spremnike 1,32 eura po kilogramu. Na kraju, kilogram UNP-a za boce stajao bi 1,95 eura, izvijestili su iz Vlade.
Na današnjoj sjednici donesena je i Uredba o izmjeni Uredbe o visini trošarine na energente i električnu energiju.
Vlada je, navodi se, izmjenama Uredbe o visini trošarine na energente i električnu energiju tijekom 2022. godine u devet navrata snižavala visinu trošarine na bezolovni motorni benzin i dizelsko gorivo te u prosincu 2022. godine i na loživo ulje radi ublažavanja rasta maloprodajne cijene energenata, a od početka 2023. u trideset navrata.
S obzirom da i dalje postoje okolnosti koje utječu na povećanje cijena energenata te nastavno na snižavanja visine trošarine tijekom 2022. i 2023. godine, predloženom se izmjenom Uredbe o visini trošarine na energente i električnu energiju, a radi sprečavanja njihovih negativnih utjecaja, smanjuju visine trošarine za najprodavanije energente bezolovni motorni benzin i dizelsko gorivo, za razdoblje od 4. lipnja do 17. lipnja 2024., i to za 56,31 eura na tisuću litara bezolovnog motornog benzina i 23,13 eura na tisuću litara dizelskog goriva odnosno 0,0563 eura po litri bezolovnog motornog benzina te 0,0231 eura po litri dizelskog goriva.
Hrvatska
PROGNOZA / Ljeto se ne predaje: Vraćaju se vrući dani, evo kad je moguća promjena

U nastavku četvrtka prevladavat će sunčano diljem Hrvatske, bura će na moru oslabjeti i okrenuti na sjeverozapadnjak.
Pretežno vedro je diljem Hrvatske, temperature su niske, 6.8 stupnjeva izmjereno je jutros u Gospiću i Otočcu. Mjestimice ima i magle, vidljivost je smanjena na cestama u unutrašnjosti, vozače se poziva na oprez.
U nastavku četvrtka prevladavat će sunčano diljem Hrvatske, bura će na moru oslabjeti i okrenuti na sjeverozapadnjak.
Petak također donosi stabilne prilike, prevladavat će sunčano, s tim da ujutro treba računati na maglu u unutrašnjosti. Danju će biti toplo i vrlo toplo, mjestimice i vruće, do 31.
Stabilno vrijeme nastavit će se i za vikend. Sunca će biti u izobilju i u subotu i u nedjelju. Ujutro će na kopnu mjestimice biti magle.
Danju iznadprosječno toplo, mjestimice i vruće, lokalno i do 31,32.
Sunčano će biti i na početku novog radnog tjedna, no čini se da u nastavku stiže nestabilnije i manje toplo vrijeme.
Hrvatska
NOVA PRAVILA / HAC objavio kako će se plaćati cestarina

Hrvatska uskoro uvodi potpuno novi elektronički sustav naplate cestarine koji će omogućiti slobodan protok vozila bez zaustavljanja na naplatnim kućicama. Umjesto dosadašnjeg sustava gotovinskog plaćanja pri izlasku s autoceste, građani će birati između ENC uređaja ili automatskog očitanja registarskih oznaka vozila.
Stiže novi Zakon o naplati cestarine
Za razliku od sadašnjeg sustava naplate cestarine koji zahtjeva zaustavljanje korisnika na ulasku na autocestu radi evidentiranja početka korištenja i na izlasku s autoceste radi plaćanja cestarine, novi sustav naplate temeljit će se na slobodnom protoku bez zaustavljanja na ulasku i izlasku s autoceste, a cestarina će se plaćati putem ili ENC-a ili automatskog sustava očitanja registarskih oznaka vozila, izvijestili su u srijedu iz Hrvatskih autocesta (HAC).
Potaknuti napisima vezanim uz skorašnji novi Zakon o naplati cestarine i što on donosi građanima, iz HAC-a su pojasnili ključne postavke plaćanja cestarine u novom u potpunosti elektroničkom sustavu.
“Imajući u vidu da u novom sustavu naplate neće biti naplatnih kućica, cestarina će se plaćati ili putem uređaja ugrađenog u vozilo (ENC) ili putem automatskog sustava očitanja registarskih oznaka vozila, ovisno o tome za što se sami korisnici odluče”, napominju iz HAC-a.
Prema tome, na prolasku kroz autocestu, obzirom na tehnologiju, neće biti moguće plaćanje gotovinom, ali će se gotovinom kao i dosad moći nadoplatiti jedan od odabranih načina – ENC ili registarske oznake, na prodajnim uredima HAC-a i koncesionara, kao i na drugim prodajnim mjestima, primjerice benzinskim postajama, pojašnjavaju.
Gotovinsko plaćanje i dalje moguće
Dodaju i da neće biti isključeno gotovinsko plaćanje, ali ono neće tehnički biti moguće na samoj autocesti, odnosno po izlasku s autoceste jer na njima neće biti naplatnih kućica, već će se gotovinom moći nadoplatiti račun putem kojeg se korisnik odluči koristiti autocestu.
U priopćenju HAC-a ističe se da će najveća promjena za građane biti prolazak bez zaustavljanja na naplatnim kućicama, ali uz obaveznu prethodnu prijavu u sustav na jedan od načina koji će na vrijeme biti iskomuniciran.
Nadalje, uz prethodnu prijavu u sustav i valjano sredstvo plaćanja cestarina će se plaćati putem ENC uređaja ili očitavanjem registarske oznake vozila. Isto tako, više neće postojati mogućnost da korisnik na izlazu s autoceste blagajniku plati cestarinu gotovinom. Dakle, gotovina ne nestaje u potpunosti – svaki će korisnik moći sam odabrati način plaćanja i prijave u sustav, uključujući i gotovinsku uplatu u prodajnim uredima HAC-a i koncesionara, kao i na drugim prodajnim mjestima, primjerice benzinskim postajama.
ENC obvezan za teška vozila
ENC će biti obavezan za teška vozila budući da elektronički sustavi naplate cestarine u EU moraju omogućiti uslugu europske elektroničke naplate cestarine, a kojoj je cilj da se jednim uređajem na teškom vozilu omogući korištenje autoceste diljem Europe. Navodi se i kako sve zemlje u europskom okruženju za teška vozila imaju obvezno korištenje uređaja u vozilu.
U utorak je objavljeno kako Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture namjerava predložiti novi Zakon o naplati cestarina, kojim će se isključiti mogućnost plaćanja cestarine u gotovini, a za sva teretna vozila i motocikle uvela obveza korištenja uređaja u vozilu za plaćanje cestarine.
Vlada je, navodi se u obrascu iskaza o procjeni učinaka propisa za nacrt prijedloga Zakona o naplati cestarine, Nacionalnim planom za oporavak i otpornost predvidjela uvođenje elektroničkog sustava naplate cestarine.
Potrebno urediti pitanje nadzora plaćanja
“Navedeni elektronički sustav naplate cestarine temelji se na odabranim tehnologijama (a ne na svim tehnologijama koje su Direktivom 2019/520 i Zakonom o cestama dozvoljene), isključuje mogućnost plaćanja cestarine u gotovini i za sva teretna vozila i motocikle uvodi obvezu korištenja uređaja u vozilu za plaćanje cestarine, a što će omogućiti slobodan prometni tok, bez zaustavljanja vozila zbog naplate cestarine. Zbog slobodnog prometnog toka nužno je urediti pitanje nadzora plaćanja cestarine”, stoji u tom obrascu koji je u javnom savjetovanju do 15. listopada.
Mikrovalna tehnologija na frekvenciji 5,8 GHz
Kako se između ostalog ističe, novim zakonom o naplati cestarine po prvi put će se uspostaviti jedinstveni sustav elektroničke naplate cestarine na cjelokupnoj mreži autocesta u RH.
“Promjena koja se postiže je novi elektronički sustav naplate cestarine u Republici Hrvatskoj, temeljen na slobodnom prometnom toku, s mikrovalnom tehnologijom na frekvenciji 5,8 GHz i tehnologijom automatskog prepoznavanja registarskih pločica.
Zakonom će se isključiti mogućnost da se korištenje autoceste plati u gotovini, što će posljedično smanjiti operativne troškove naplate cestarine. Sva teretna vozila i motocikli imat će obvezu korištenja uređaja u vozilu za plaćanje cestarine.
Hrvatska
Opasni insekt vratio se u Hrvatsku nakon više od 50 godina. Posebno je opasan u ovo doba godine

Vratio se Orijentalni stršljen. Nakon više od 50 godina viđen je u okolici Splita. Osim po boji ne razlikuje se od stršljena na kakve smo naviknuli. Posebno su aktivni i opasni u ovo doba godine.
Iako su emigracije popularne, zabilježen je i slučaj imigracije. Nakon više od 50 godina u Hrvatsku se vratio Orijentalni stršljen.
“Za njega se zna da je on bio prisutan i prije, međutim literaturnih podataka nema još od 70-tih godina prošlog stoljeća tako da se povukao i sad se ponovno vraća na svoje staro stanište. Na područjui Splita ga je zabilježio oko Kaštela u jednom kamenolomu”,rekao je Nediljko Landeka iz Zavoda za javno zdravstvo za NovuTV.
Prije nekoliko godina viđen je u Trstu. Tamo je stigao brodom. Nakon toga prešao je granicu sa Slovenijom.
Riječ o stršljenu koji je veličinom gotovo isti kao europski stršljen, ali se potpuno razlikuje po boji. Posebno je opasan u ovo doba godine. Nakon uboda izazviva brojne alergijske reakcije, čak i smrt.
“U prvom trenutku treba isprati to mjesto sapunom i vodom, ako imamo staviti neko antiseptičko sredstvo i nakon toga hladni oblog – kazala je Ljupka Hitrova iz Zavoda za hitnu medicinu. Preporuka je da se ljudi odmah javeliječniku jer su ove situacije mogu biti opasne za život.
-
Hrvatska4 dana prije
VIDEO / Država daje do 9000 eura za kupnju novog automobila, evo kako se možete prijaviti
-
ZADAR / ŽUPANIJA5 dana prije
POLICIJA POZIVA NA OPREZ / Jučer na zadarskom području u padu s romobila teško ozlijeđeno još jedno dijete
-
Hrvatska5 dana prije
ZLU NE TREBALO / Znate li koliko je skloništa u Zadarskoj županiji, gdje su i koliko ljudi u njih stane?
-
Sport4 dana prije
HRVATSKA TRAIL LIGA / Filip Buturić iz AK Biograd drugi na zahtjevnom Sinj Trailu