Connect with us

magazin

Što voze Hrvati? Ovo su najčešći auti na našim cestama, a jedan model dominira

Objavljeno

-

“Svaki auto je dobar al’ švabo je švabo”, česta je rečenica koju ćete čuti u Hrvatskoj kada kupujete novi automobil. Mnogi će reći da je ta izjava samo mit, ali statistika će ih razoružati. Ona kaže da većina Hrvata stvarno vjeruje u tu legendarnu rečenicu.

Hrvatski vozni park nije reprezentativan, barem ne u većini, jer je starost vozila vrlo velika. Naime, prosječna starost automobila u 2022. iznosila je gotovo 14 godina, točnije 13,29. Usporedbe radi, taj prosjek u najrazvijenijim europskim zemljama iznosi oko 7-8 godina.

Da stvar bude gora, riječ je o negativnom trendu, odnosno starost automobila u Hrvatskoj raste iz godine u godinu. Primjerice, 2021. je prosječna starost bila 13,04 godina, a 2020. nešto malo ispod 13 godina. Stoga ne treba čuditi podatak da svaki peti automobil pada na tehničkom pregledu.

Najnovije automobile su Hrvati vozili u predkriznim godinama – 2007. i 2008. godine kada je prosječna starost bila nešto ispod 10 godina. Možda će vas malo šokirati podatak da se 2008. godine prodalo gotovo sto posto više novih automobila nego lani.

Razlog tomu je slabija kupovna moć koja mnoge okreće nemilosrdnom tržištu rabljenih automobila. Da je tome tako govori i podatak da je prošle godine kupljeno 44.476 novih automobila, a uvezeno je 62.035 rabljenih automobila, što je gotovo 50 posto više.

Najčešće marke na hrvatskim cestama

Često u medijima možemo čitati kako raste prodaje novih automobila i koji su modeli najprodavaniji. Tako je 2022. najprodavanija marka bila Volkswagen, a nakon nje slijedila je Škoda, zatim KiaOpel, a top pet zaokružuje Dacia. Zanimljivosti radi, lani je prodano i 1.578 novih Audija, 1.208 Mercedesa, 1.156 BMW-a, 247 Porschea, 213 Tesli, sedam Bentleya, četiri Lamborghinija, tri Ferrarija, tri Aston Martina te dvije Rimac Nevere i jedan Bugatti.

To su novi automobili koji čine tek mali udjel u ukupnom broju automobila jer, prema podacima iz 2022., hrvatskim cestama prometuje ukupno 1.836.016 osobnih automobila (dok je lani prodano 44.476 novih), otkrili su nam iz Centra za vozila Hrvatske (CVH).

Kada je riječ o markama u prvih deset dominiraju Nijemci. Tako je najzastupljenija marka Volkswagen koja čini 16,58 posto svih automobila u Hrvatskoj, slijedi Renault s 10,25 posto, Opel s 9,91 posto, Peugeot s 6,02 posto i Škoda s 5,72 posto.

Marka vozilaBroj prvih registracija i produženja PD 2022. g.Postotak od ukupnog broja registriranih
VOLKSWAGEN30447316.58
RENAULT18817510.25
OPEL1819399.91
PEUGEOT1104916.02
ŠKODA1050105.72
AUDI868404.73
FORD858254.67
CITROEN805964.39
BMW784084.27
MERCEDES774524.22
FIAT705273.84
HYUNDAI588733.21
TOYOTA563473.07
MAZDA456732.49
KIA380642.07
SUZUKI363121.98
SEAT327221.78
NISSAN305161.66
DACIA290981.58
CHEVROLET213711.16
HONDA185731.01

Najčešći automobili na hrvatskim cestama

Da je Volkswagen najzastupljenija marka na našim cestama i nije neko iznenađenje. No što je sa samim modelima automobila? Kako smo doznali iz CVH-a, i ondje dominira “narodni automobil”.

Volkswagen Golf

O Volkswagen Golfu se ne treba previše trošiti riječi. Automobil koji je postao sinonim za cijelu jednu klasu. Predstavljen 1974. godine do sada je doživio osam generacija, a prva je postala pravi oldtimer.

Volkswagen

Volkswagen je 1970-ih želio doći na jugoslavensko tržište pa je, da bi zadovoljio stroge carinske uvjete, otvorio tvornicu TAS u Vogošći pokraj Sarajeva gdje se proizvodio Golf I, a kasnije i Golf II. Golf je pred sobom imao težak zadatak je trebao zamijeniti legendarnu VW Bubu, no u tome je uspio.

Iako je Golf često sinonim za mobilnost u susjednoj BiH, on je najzastupljeniji model u Hrvatskoj. Prema podacima iz 2022. u našoj zemlji je bilo registrirano čak 129.435 Golfova što mu je donijelo uvjerljivo prvo mjesto i titulu najčešćeg automobila u zemlji.

Opel Astra

Drugi kompakt iz Njemačke je i na drugom mjestu sa 79.123 primjeraka na našim cestama. Opel Astra predstavljena je 1991. kada je zamijenila legendarnog Kadetta. U prodaji je trenutno njegova šesta generacija, a da je riječ o stvarno raznovrsnom modelu govori i podatak da se prije prodavala i kao limuzina, karavan, kabriolet i coupet. Kako je ova klasa automobila sve manje popularna u novije vrijeme, tako današnju Astru možete kupiti tek kao kompakt i kao karavan.

Opel

Renault Clio

Među najčešće modele smjestio se i gradski model – Renault Clio. Sa 70.175 “živućih” primjeraka u Hrvatskoj jedini je ne-Nijemac u top pet društvu. Clio je s nama na tržištu već punih 33 godine, pa njegova masovnost ne treba čuditi. Godine 1990. ovaj je model zamijenio popularni Renault 5. Clio nije samo popularan u Hrvatskoj nego i u Europi drži titulu jednog od najprodavanijih modela. Da je tome tako dokaz je da je, uz Golfa, jedini automobil koji je dvaput odnio nagradu Europskog automobila godine – 1991. i 2006.

U prodaji je trenutno peta generacija, a Renault je za kraj godine najavio i šesti model.

Renault

Volkswagen Passat

Na četvrtom mjestu se smjestio automobil od kojeg ćemo se uskoro morati oprostiti. Passat je s 61.355 komada jedina limuzina (u pravom smislu riječi) u deset najčešćih automobila na hrvatskim cestama. Osim što je bio popularan kod direktora, načelnika, ministara i dugih, Passat su voljeli i radnici.

Volkswagen

Predstavljen je 1973. i od tada je sinonim za prostrani obiteljski automobil. Danas gledamo odlazak njegove osme generacije, a kako su najavili iz Volkswagena, devete neće ni biti. Passat sukladno vremenu dobiva zamjenu u obliku električnog ID.7.

Volkswagen

Opel Corsa

Pet najčešćih automobila završavamo s još jednim gradskim automobilom. Riječ je o Opel Corsi s 54.805 primjeraka koji se voze hrvatskim cestama. Riječ je također o “starcu” jer se proizvodi od 1982. godine. Koliko je riječ o popularnom modelu dovoljno govori podatak da ih je već do 2007. prodano 18 milijuna komada.

Opel

Do danas je Corsa prošla kroz šest generacija te je postala jedan od najčešćih izbora Hrvata.

RangMarkaModelBroj vozila 2022.
1VOLKSWAGENGOLF129435
2OPELASTRA79123
3RENAULTCLIO70175
4VOLKSWAGENPASSAT61355
5OPELCORSA54805
6VOLKSWAGENPOLO51722
7ŠKODAOCTAVIA49608
8RENAULTMEGANE45136
9FIATPUNTO40266
10FORDFOCUS34065
11ŠKODAFABIA31456
12BMWSERIJA 331305
13AUDIA430289
14FORDFIESTA23310
15CITROENC321594
16PEUGEOT20621516
17AUDIA321270
18TOYOTAYARIS19191
19MERCEDESKLASA C17916
20RENAULTTWINGO17853
21PEUGEOT30815725
22MERCEDESKLASA A14297
23PEUGEOT30713972
24MAZDA313727
25MERCEDESKLASA E13708
26HYUNDAII3013413
27BMWSERIJA 113359
28SEATIBIZA13274
29NISSANQASHQAI13062
30BMWSERIJA 512996
31PEUGEOT20712854
32DACIASANDERO12609
33AUDIA612473
34CITROENC412272
35SUZUKISX411462
36RENAULTSCENIC10401
37SUZUKIVITARA10129
38KIACEE’D10076

Kada pogledamo listu najčešćih automobila, a koje uključuje samo vozila s preko 10.000 registriranih primjeraka, vidimo da dominiraju europski proizvođači, a najviše Nijemci i Francuzi.

Izuzev njih, u top 10 našli su se još češka Škoda, talijanski Fiat Punto i “američki” Ford Focus. U 20 najčešćih modela već se mogu naći neki luksuzniji primjerci poput BMW-a serije 3, Audija A4 i Mercedesa C Klase.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

magazin

Znate li što je vitamin N? Vrlo vjerojatno ste u deficitu, kao i većina ljudi

Objavljeno

-

By

unsplash

Vitamin N neophodan je za fizičko i mentalno blagostanje, oslobađa nas stresa, puni energijom kada smo loše raspoloženi i jača imunitet. O čemu se zapravo radi?

Moćni i svestrani vitamin N zapravo je priroda pa ga na hrvatskom slobodno možemo zvati i vitamin P.

Ne dobiva se hranom, a ne postoji ni čarobna tableta kojom ćemo unijeti potrebnu dozu. Jednostavno moramo ustati, maknuti se od ekrana i izaći na svjež zrak, što bliže nekom zelenilu, piše Zadovoljna.hr.

Vitamin N dobivamo kada smo u mogućnosti energizirati svoja osjetila u prirodnom okruženju i potpuno se opustiti. Njegova terapeutska moć potkrijepljena je i znanstvenim dokazima.

Provođenje većine svakog dana u zatvorenom prostoru, satima gledajući u ekran i dugotrajno sjedeći, postalo je normalno i potpuno uobičajeno.

I ne radi se tu samo o radu u sjedećem položaju, već i o navici da i slobodno vrijeme i vikende provodimo u zatvorenim prostorima, a čak i kad izađemo van, mobiteli su nam u rukama i revno odgovaramo na poruke i provjeravamo što ima novo na društvenim mrežama.

Dobrobiti

Ako vitamin N konzumiramo na pravi način, evo koje nas sve dobrobiti očekuju:

– smanjuje stres i poboljšava kvalitetu sna

– smanjuje rizik od krvnog tlaka, dijabetesa i pretilosti

– poboljšava funkciju imunološkog sustava

– jača mentalno zdravlje i smanjuje depresiju i tjeskobu

– pomaže da se osjećamo zadovoljniji sobom

– povećava socijalnu povezanost i učvršćuje odnose

Američki pisac i novinar Richard Louv posvetio je ovome vitaminu cijelu knjigu, a ustvrdio je i ovo: “Istraživanje je pokazalo da priroda jača dječju sposobnost učenja, pomaže im u izgradnji samopouzdanja, smanjuje simptome poremećaja pažnje i hiperaktivnosti, smiruje ih i pomaže im da se koncentriraju.“

Kako povećati svoju razinu vitamina N?

Kako bismo adekvatno „konzumirali“ vitamin N i imali koristi od njegove terapeutske i blagotvorne moći, važno je shvatiti koliko dugo moramo boraviti u prirodi, ali i koliko osviješteno i intenzivno.

Boravak u prirodi koji će nas stvarno energizirati mora biti potpuno svjestan i namjeran, slučajni prolazak parkom dok gledamo u mobitel i žurimo na posao zapravo se ne računa jer da bismo iz prirode upili sve ono korisno, moramo je biti u potpunosti svjesni.

Naravno, veća prirodna raznolikost i više zelenila dodatno pojačavaju efekt, ali ako niste u mogućnosti otići na duži ili dalji izlet, i obližnja će prirodna oaza biti sasvim dovoljna.

Barem 15 minuta… svaki dan

Dokazano je da nam je potrebno barem četvrt sata dnevno u prirodnom okruženju kako bismo od toga imali prave koristi. A 15 minuta doista nije puno, zar ne?

Stoga iskoristimo lijepo vrijeme i izađimo ovog, a i svakog idućeg vikenda i dana na svježi zrak. Vikendom to sasvim sigurno možemo i duže od 15 minuta, a u tjednu je sasvim dovoljno i toliko.

Ne moramo se mučiti obećanjima koja nećemo ispuniti i zadavati si ciljeve i odluke koje nisu izvedivi – i mali koraci sasvim su dovoljni za zdraviji i sretniji život.

 
Nastavi čitati

magazin

Koje piće je najbolje za hidrataciju? Ne, nije voda

Objavljeno

-

By

Pexels

Iako se voda smatra najzdravijim, a ujedno i najboljim pićem za hidrataciju, znanstvenici su dokazali da ipak postoji piće koje više od vode hidratizira tijelo.

Istraživanje škotskog sveučilišta St. Andrews došlo je do zaključka da su obična i mineralna voda dobar izbor, no prema novim saznanjima mlijeko je ipak bolje.

Prema riječima Ronalda Maughana, autora studije, jedan od faktora je količina određenog pića, kao i nutritivni sastav pića.

Tako je dokazano da mlijeko više hidratizira nego obična voda jer sadrži laktozu, bjelančevine i masti, a ovakav sastav pomaže u usporavanju pražnjenja tekućine iz želuca.

Osim toga, mlijeko također sadrži natrij, što dovodi do manjeg stvaranja urina.

Isto se može reći i za oralne rehidracijske otopine koje se koriste za liječenje proljeva. Sadrže male količine šećera, kao i natrija i kalija, koji također mogu pomoći u zadržavanju vode u tijelu, prenosi City Magazine.

 
Nastavi čitati

magazin

3./4. SVIBNJA, SV. FILIP I JAKOV / FJAKA film festival – jedini horor film festival u Hrvatskoj ove godine istražuje prikaz žena u žanru i dovodi M.O.R.T.! 

Objavljeno

-

By

Sedmi po redu FJAKA film festival i ove godine za ljubitelje filmske umjetnosti kroz dva dana priprema niz projekcija, predavanja i dobre glazbe

U organizaciji udruge Super 8, koja okuplja štovatelje sedme umjetnosti, u petak i subotu 3. i 4. svibnja u prostorijama DKC Kino Sv. Filip i Jakov održava se 7. FJAKA film festival, gdje će svi filmoljupci i ljubitelji dobre svirke imati priliku uživati u projekciji kultnog filma “Carrie” i dva nova klasika žanra “Ready or Not” i “Descent”, ali i u svirkama tri benda; zadarskih “Kriptida” i “Rich Mana” te legendarnog sinjskog benda “M.O.R.T”.

Ovogodišnji festival istražuje moć, složenost i dubinu ženskog iskustva unutar žanra horora. Kroz filmska djela istražit će se različiti aspekti ženskog lika u svijetu horora, od heroina do antiheroina, od žrtve do preživjele. Na ovom festivalu posvećenom ženama u hororu, istražit će se kako su se filmski stvaratelji bavili temama kao što su feminizam, identitet, moć i strah kroz objektiv ženskih protagonista.

“U sklopu ovog događaja, prikazat će se tri iznimna filma – “Carrie”, “Ready or Not” i “Descent”, koji svaki na svoj način istražuju različite aspekte ženskog iskustva unutar žanra horora te koji će vas emocionalno angažirati, potaknuti na razmišljanje i možda čak promijeniti vaš pogled na žanr horora”, kažu organizatori festivala.

“Carrie” (1976) je klasik horora koji je režirao Brian De Palma prema romanu Stephena Kinga. Carrie White (glumila ju je Sissy Spacek) predstavlja simbol snage i ranjivosti žene koja se bori s tinejdžerskim izazovima, nasiljem i majčinim zlostavljanjem. Ovaj film istražuje teme tinejdžerske osamljenosti, društvenog isključivanja i moći. Glavna glumica Sissy Spacek je za svoju ulogu Carrie White nominirana za Oscara, što je rijetko dostignuće za glumice u horor filmovima.

Horor-komedija “Ready or Not” (2019) donosi osvježavajući pristup žanru. Glavna junakinja Grace (glumila ju je Samara Weaving) postaje središnja figura u smrtonosnoj igri opstanka nakon što se uda za bogatu obitelj. Grace se suočava s izazovima i traumama dok se bori za vlastiti opstanak i pravdu. Film istražuje temu klase i privilegija te donosi snažnu poruku o nepravdi i borbi za preživljavanje.

Napeti horor triler “Descent” (2005) prati skupinu žena koje se bore za preživljavanje nakon što su zarobljene u pećini s neotkrivenim opasnostima. Glavna junakinja Sarah suočava se s unutarnjim demonima i traumama dok se bori za opstanak i osvetu.”Descent” istražuje temu snage i solidarnosti među ženama u ekstremnim situacijama, pružajući snažnu poruku o hrabrosti i otporu.

Koncerti tri benda; M.O.R.T., “Kriptidi” i “Rich Man”

Nakon brojnih festivalskih i klupskih nastupa, slavlje će ovogodišnjeg izdanja Fjaka Film Festivala u subotu hrabro zaokružiti ponajbolji rock bend u Hrvatskoj ; M.O.R.T. Opasni riffovi, razorna ritam sekcija, sirova svirka i katarzična izvedba sigurno će ujediniti energiju benda i publike. “Samo se ti smiji”, “Mali Isus”, “Buka u glavi”, “Draga majko”, “Nibiru”, “Nina”, “Na cesti”, “Plamen što kriješ” i “Olovni vojnici” odjekivat će kinom u Sv. Filip i Jakovu.

Od albuma prvijenca, “Vrhunsko dno” 2012. godine, M.O.R.T. iza sebe broji više od 400 koncerata i nastupe izvan regije. Između ostalog, može se izdvojiti mini-turneja u Londonu, Liverpoolu, Irskoj, kao i nastup u bugarskom Plovdivu 2018. godine. Bend je također nekoliko puta bio nominiran i za Porin 2015. godine. Osim nominacije za najboljeg izvođača godine, bendov treći studijski album, “Tužna kocka” nominiran je za rock album godine.

Dan prije, u petak, očekuje nas pak nastup dva vrhunska zadarska autorska benda; “Kriptidi” i “Rich Man”.

“Rich Man” je osnovan 2015. godine u Zadru s idejnim ciljem sviranja blues-rock klasika kao uvertira za stvaranje autorskih pjesama. Prva postavka benda djeluje kao četvorka a nedugo zatim u bend dolazi Renata Železnjak kao vokal te donosi svoje autorske materijale. Spletom okolnosti sredinom 2016. godine bend nastavlja s radom kao duo (Renata Železnjak i Marin Perica) te Renata uz vokal preuzima gitaru i i usnu harmoniku. Kao dvojac, zajedno rade na autorskom materijalu, predstavljajući tzv. “minimalizam”, nastupajući po koncertima i festivalima. Početkom 2018. godine bendu se priključuje basist Luka Baranović, a zatim od 2019.- 2023. godine zamjenjuje ga basist Eduard Plećaš. Ponovna izmjena događa se 2024. godine kada se bendu pridružuje basist Igor Punoš.

– Kao predstavnici tzv. “minimalizma”, naša je glazba spoj rock’ n rolla i bluesa. Ponekad se čini da u pjesmama ima više rock’ n rolla, dok ponegdje prevlada blaga doza bluesa, no sve su to samo nijanse koje se isprepliću i zajedno kao da se bore koja će prevladati – kazali su članovi. 

Bend je do sada nastupao na mnogim festivalima autorskih bendova (u sklopu festivala “Čuješ” u Ksetu, “St-art-u u Splitu, Kingfestu u Kninu, Rastok Festu u BiH…), motorijadama i gitarijadama u Zadru, Kninu, Splitu, Osijeku. Svoj prvi nastup bend je obilježio na “Summer Mul Blues” festivalu u Salima.  

“Kriptidi” su se pojavili u Zadru krajem 2016. godine. Taj bend čine iskusni članovi koji već godinama djeluju na underground sceni a ulogu frontmena preuzeo je zadarski underground pjesnik i kantautor Roberto Vodanović „Čopor” čiji su atmosferični, nadrealni i angažirani tekstovi istovremeno prožeti jezom svakidašnjice, pobunom, ali i suptilnim humorom. Ostatak benda neobičnom kombinacijom instrumenata stvara jedinstvene slojeve zvukova koji čine idealnu podlogu za Čoporove tekstove. „Kriptidi” su glazbeno putovanje u nepoznato čak i dobrim poznavateljima rock glazbe. Može se reći da njihova glazba uključuje izvjesne elemente bluesa, punka, noise-a i apsurdnog popa, ali zasigurno će svaki slušatelj imati svoj doživljaj ovog unikatnog benda.

PROGRAM

Petak, 3. svibnja

18:30   Otvorenje: izložba filmskih plakata

19:00   Ready or Not (2019), 95 min

21:00   Descent (2005), 99 min

22:30   Svirka: “KRIPTIDI” & “RICH MAN” (ZD)

Subota, 4. svibnja

19:00   Otvorenje: izložba filmskih plakata

20:00   Carrie (1976), 98 min

21:30   Razgovor s dr.sc. Jelenom Kupsjak

            Tema: Tjelesna autonomija i horor

22:00   Svirka: M.O.R.T.                                

Ulaz na sve sadržaje je besplatan.

Festival se održava po pokroviteljstvom Općine i Turističke zajednice Sv. Filip i Jakov te udruge “Napredak”.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu