Connect with us

ZADAR / ŽUPANIJA

FOTOGALERIJA IZ KATEDRALE Blagoslov o. Jeronima Adama Marina, opata Slavenske benediktinske kongregacije

Objavljeno

-

O. Jeronim Adam Marin, OSB, prior benediktinskog samostana Sv. Kuzme i Damjana na Ćokovcu na otoku Pašmanu, novi je opat predsjednik Slavenske benediktinske kongregacije sv. Vojtjeha-Adalberta. Svečano misno slavlje s obredom blagoslova novog opata Marina u četvrtak 17. veljače u katedrali sv. Stošije u Zadru predvodio je zadarski nadbiskup Želimir Puljić.

Za vrijeme obreda nadbiskup Puljić uručio je opatu Marinu Pravilo Sv. Benedikta, prsten, štap i mitru. Za vrijeme mise, do trenutka kada je primio te znakove opatske službe, o. Jeronim bio je u prednjem dijelu prezbiterija, a do njega u pratnji bili su o. Jozo Milanović s Ćokovca i o. Nahum iz Rajhrada u Češkoj.

U svijetu postoji 25 benediktinskih kongregacija i oko 8000 benediktinaca. Slavenska benediktinska kongregacija obuhvaća pet samostana: tri u Češkoj, jedan u Sloveniji i samostan na Ćokovcu, jedini muški benediktinski samostan u Hrvatskoj koji postoji od 1125. godine, gdje su benediktinci došli iz Biograda n/m, nakon što im je Venecija srušila matični samostan u Biogradu n/m.

U Češkoj djeluje nadopatija sv. Vojtjeha-Adalberta i Margarete u Pragu-Brevnovu, tri opatije: sv. Vaclava i Vencele u Broumovu, sv. Petra i Pavla u Rajhradu te Djevice Marije i sv. Jeronima u Pragu-Emauzy te dva priorata: sv. Ćirila i Metoda u Mariboru u Sloveniji i sv. Kuzme i Damjana na Ćokovcu u Hrvatskoj.

O. Jeronim rođen je 12. srpnja 1975. u Zadru. Monaške zavjete položio je na Ćokovcu 5. srpnja 2001. Priorom samostana na Ćokovcu imenovan je 3. siječnja 2010. Za svećenika je zaređen 20. studenog 2011. u katedrali sv. Stošije u Zadru. Za novog opata predstojnika Slavenske benediktinske kongregacije sv. Vojtjeha-Adalberta izabran je na Generalnom kapitulu u Benediktinskoj opatiji Brevnov u Pragu, 21. listopada 2021. godine. U službi opata koja se bira na mandat od šest godina naslijedio je opata Edmunda Wagenhofera, OSB.

O. Jeronim i dalje ostaje prior samostana sv. Kuzme i Damjana na Ćokovcu u kojem trenutno djeluje šest monaha. Na kraju mise prigodnu riječ prisutnima u katedrali sv. Stošije uputio je opat Marin.

„Novi opat će nastojati živjeti riječ staroga opata Benedikta koji je rekao da dobar opat svoje učenike treba poučavati svemu što je dobro i sveto, više djelom, nego riječju. Zahvaljujem monasima moje Kongregacije koji su me izabrali za svoga predsjednika. Još i sad, četiri mjeseca od toga izbora, čudim se njihovoj hrabrosti i vjeri, što su izabrali jednog od neiskusnijeg i mlađeg, da ih vodi. Vjerujem da će Bog blagosloviti tu njihovu hrabrost“ rekao je opat Marin, dodavši kako je Slavenska benediktinska kongregacija najmanja od 25 benediktinskih kongregacija u svijetu.

„Mi smo po mnogo čemu najmanja kongregacija, ne samo brojem. Ali, što je to zapravo veliko, a što malo, to najbolje zna Gospod. I ja sam danas još jednom naučio tu lekciju“ rekao je o. Jeronim. U tom kontekstu, rekao je da je na dan blagoslova svoje službe opata, par sati prije početka slavlja u katedrali sv. Stošije, o. Jeronim nazvao njihovog subrata, o. Aleša u Pragu. „O. Aleš nije mogao doći, a inače je član našeg Vijeća. Zamolio sam ga da nazove nekoga i da kaže da ovo ipak nema smisla, da bi bilo dobro ovo zaustaviti; da izbor možda nije bio valjan. Ali on je samo rekao tihim glasom: „Treba prihvatiti križ kojeg nam Bog daje“. A glas je bio tih, jer on leži u postelji. Vjerojatno umire. Ovo su njegovi posljednji dani“ rekao je o. Jeronim ganuto, pa nakon emotivne stanke poručio: „Veliki smo onda kada poput brata Aleša tako hrabro prihvatimo svoj križ. A mali smo kad bježimo od križa. Veliki smo kad ga prihvatimo jer on nas veže s Kristom, veže nas jedne s drugima, čini velikima u Božjim očima. Preporučam u vaše molitve našu kongregaciju, da budemo veliki u prihvaćanju križa kojeg Gospodin stavlja na nas. Taj križ nije samo muka i teret, on je i izvor mnogih blagoslova i konačno, znak i sigurnost uskrsnuća“ poručio je opat Marin.

Zahvalio je svima i preporučio se u molitve. Zahvalio je nadbiskupu Puljiću i Zadarskoj nadbiskupiji „koja se pokazala kao velikodušan domaćin“ i ponudila da organiziraju to slavlje u katedrali. Zahvalio je Katedralnom zboru sv. Stošije s mo. Žanom Morovićem, u orguljaškoj pratnji Dragana Pejića koji je predvodio pjevanje na misi i Sjemeništu Zmajević u kojem je priređen agape za uzvanike događaja.

„Mogli smo samo mirno doći i prepustiti se u njihove ruke. Hvala svima koji su došli, svećenicima, redovnicima i redovnicama, koludricama sv. Marije. Crkva sve vas svojom molitvom uvijek iznova rađa i preporađa na novi život. Svi ste bili ta majka, ta Crkva koja rađa nešto novo u Kristu“ rekao je o. Jeronim u obraćanju vjernicima među kojima su bili opatova obitelj, rodbina, župljani zadarske župe Bezgrešnog začeća BDM na Puntamici gdje je o. Jeronim živio i župe sv. Eufemije iz Sutomišćice – Poljana na otoku Ugljanu, odakle je o. Marin rodom.

Svečanost blagoslova opata prigoda je „osjetiti jeku stoljetne duhovne nazočnosti karizme svetog monaha Benedikta koji je diljem Europe umrežavao i povezivao različite jezike i narode te stvarao ozračje rada i molitve da se moglo disati punim plućima. A monasi su se osjećali doma kako u Clyniju, Kölnu, Monte Cassinu, Pragu i Maria Laachu, tako i u Mariboru, Istri, Pagu, Zadru, Šibeniku, Trogiru, Splitu, Šipanu i Mljetu“ rekao je nadbiskup Puljić u propovijedi, poručivši: „Sveti Benedikt je utemeljitelj reda koji je zadužio povijest Europe i Hrvatske, osobito Zadra“.

Nadbiskup je opisao okolnosti turbulentnog vremena u kojem je živio Benedikt. „U Europu prodiru novi barbarski narodi koji su pljačkom i osvajanjem tuđih krajeva rješavali svoje životne potrebe da prežive. Sveti Benedikt im je ponudio stabilnije rješenje: njih koji su osvajali tuđe krajeve, stvarali nerede i stalno ratovali, Benedikt je zamolio neka odlože mačeve, a kruh svagdanji neka zarađuju vlastitim rukama. „Moli i radi“ postalo je prepoznatljivo geslo ovih Božjih radnika koji će pomalo „osvojiti barbare“, politi ih krsnom vodom i učiniti plemenitim članovima nove zajednice. U ondašnji svijet surovosti, ovaj Božji čovjek sa svojim monasima unosio je mir i duhovnost, pa ga je sveti Pavao VI. proglasio zaštitnikom Europe“ rekao je nadbiskup Puljić, istaknuvši da je sveti Benedikt i sad aktualan.

Ljudi su i u naše vrijeme stalno u pokretu, zbog posla, odmora i turizma. „Dakle, i u ovo doba kao i u Benediktovo, ljudi su u trajnoj seobi. Premda je pismenost ljudi danas na zavidnoj razini, za razliku od ondašnjih barbara, napretek je slučajeva „barbarskog ponašanja“ u pogledu odnosa prema životu, dostojanstvu čovjeka i obitelji, kao i u „barbarskom odnosu“ prema „radu i zaradi na crno“ i s obzirom na neodgovorno ponašanje prema prirodi i okolišu. Zato je Benedikt suvremen i aktualan. Jer, pokazao je alternativu barbarskom načinu preživljavanja. I ne samo to. On je „pripitomio i preodgojio barbare“, pa od njih učinio prikladnima članove europske obitelji čiji pozitivan doprinos i danas osjećamo“ rekao je mons. Puljić.

Sv. Benedikt to je ostvario određenim načelima. „Ponudio je stabilnost mjesta u seobi naroda i pokazao u praksi ondašnjim selilačkim suvremenicima kako se može biti kod kuće i zarađivati za život, svojim rukama, motikom i žuljevima. U vidu dobrog funkcioniranja zajednice, odredio je neka se redovnici drže kućnog reda. U tom radu, redu i programu ravnomjerno je rasporedio rad i molitvu, čitanje Svetog Pisma, odmor i rekreaciju“ naglasio je mons. Puljić.

„Uz stabilnost i funkciju kućnog reda, Benedikt je uspostavio i treći stup opisan principom jednakosti braće, bilo da se radi o potomcima Latina ili pridošlicama pogana, bilo da su bili pismeni ili nepismeni, članovi kraljevskih dvorova ili potomci seoskih obitelji. Stoga, sasvim je pogrešna percepcija u javnosti da je načelo jednakosti i bratstva plod Francuskog veleprevrata (revolucije). Ne, pravi i istinski veleprevrat europskih i svjetskih razmjera dogodio se početkom 6. st. s pojavom skromnog, ali radinog i blagoslovljenog monaha Benedikta koji je proglasio Pravilnik o jednakosti braće. Stupu „jednakosti braće u pravima i obvezama“ Benedikt je dodao i „princip autoriteta, koji je utjelovljen u liku opata““ rekao je nadbiskup Puljić, naglasivši temelje benediktinskog reda: stabilnost mjesta, rad i red, jednakost braće u pravima i obvezama s principom opatovog autoriteta. U tom vidu sveti monah Benedikt je suvremen i aktualan.

Istaknuvši da nam je u suvremenoj krizi potrebna budnost te obnova kulture i društva, mons. Puljić je podsjetio kako je veliki sveti Ivan Pavao II. „bio uvjeren da autentično kršćanstvo i kršćanski humanizam mogu preobra­ziti suvremeno društvo i ljude. Takvim optimizmom bile su prožete njegove brojne enciklike, knjige i razmatranja. To je posebice istaknuo u enciklici Otkupitelj čovjeka gdje se u središtu nalazi Krist koji preko Crkve i obitelji stvara obrise kršćanskog humanizma. Krist je svojim utjelovljenjem objavio čovjeku punu istinu o njemu i otkrio mu njegovu veličinu, dostojanstvo i vrijednost. Stoga, kao odgovor na upit apostola Petra „Gospodine, kamo ćemo poći“, jedino pravo „usmjerenje duha, razuma i srca jest prema Kristu, Otkupitelju čovjeka i svijeta“, kako je govorio Karol Wojtyla“ rekao je nadbiskup, istaknuvši da je to u teoriji i praksi pokazao sveti Benedikt kad je pred općom seobom naroda ponudio stabilnost mjesta s kućnim redom u kojem je rasporedio rad i molitvu, čitanje Svetog Pisma, odmor  i rekreaciju.

Nadbiskup je zahvalio članovima Slavenske kongregacije što su priora samostana na Ćokovcu izabrali za opata. U želji da o. Jeronima „Gospodin obdari milošću i snagom da riječju i djelom vodi braću putem svetosti“, nadbiskup je opatu i članovima Slavenske kongregacije poželio Božji blagoslov i zaštitu utemeljitelja Reda, sv. Benedikta.

Prema Pravilu sv. Benedikta, opat mora „naslov starješine djelima opravdati. Vjeruje se da je on u samostanu namjesnik Kristov, čijim ga se imenom oslovljava, po Apostolovoj riječi: Primiste Duha posinjenja u kojem kličemo: Abba, Oče! Stoga opat ne smije ništa naučavati, određivati ni zapovijedati, izvan onoga što je po Gospodnjoj zapovijedi. Njegovo bi zapovijedanje i poučavanje moralo kao kvasac Božje pravednosti prožeti srca učenika“ zapisao je sveti Benedikt.

Sve dobro i sveto opat treba pokazati više djelima nego riječima. „Sposobnijim učenicima neka Božje zapovijedi izlaže riječima, a onima tvrđega srca i jednostavnijima božanske zapovijedi svojim djelima predočuje. Neka uvijek vlastitim primjerom pokazuje kako se ne smije činiti ono što svoje učenike poučava da valja izbjegavati“ potiče sv. Benedikt. Ističe da se opat mora držati Apostolovog pravila: ‘Opominji, savjetuj, kori’. Neka poveže strogost s blagošću, pokaže strogost učitelja, a blagu osjećajnost oca.

Opat se treba sjećati što mu ime znači, jer od onoga komu je više dano, više će se i tražiti. „Neka zna da je na sebe primio tešku i napornu zadaću: voditi duše i služiti različitim ćudima: kod jednoga će pokušati blagošću, kod drugoga ukorom, kod trećega nagovaranjem. Neka se prilagodi i ravna prema naravi i shvaćanju svakog pojedinca, tako da ne trpi zbog štete u povjerenom stadu, nego da se i raduje napretku dobroga stada“ kaže sv. Benedikt. Opat mora skrbiti za braću koja su pogriješila, „jer ne trebaju zdravi liječnika, nego bolesni“. Opat je preuzeo „skrb za bolesne duše, a ne samovlast nad zdravima“.

U svom Pravilu, sv. Benedikt o naravi opata piše: „Opat neće uznemirivati povjereno stado niti što nepravedno odlučivati, kao da ima neograničenu vlast. Mora se uvijek sjećati da će za sve svoje prosudbe i čine Bogu polagati račun. Neka misli kome će odgovarati za svoje upravljanje. Kad mora opominjati, neka to čini mudro, ne pretjerano, da previše stružući rđu ne razbije posudu. Time ne želimo reći da dopusti neka se šire mane, već neka ih iskorjenjuje razborito i s ljubavlju, prema svakome prikladno. Neka se trudi da radije bude voljen, nego da ga se boje. Ne smije biti nemiran, tjeskoban, neobuzdan, svojeglav, zavidan ni odveć sumnjičav, jer inače neće nikad imati mira“.

U misi su sudjelovali benediktinci s Ćokovca i iz Slavenske kongregacije te benediktinke iz samostana sv. Marije u Zadru.

Uz svećenike iz Zadarske nadbiskupije, koncelebrirali su nadopat o. Prokop Siostrzonek, o. Edmund Wagenhofer, dosadašnji opat Slavenske benediktinske kongregacije i fra Andrija Bilokapić, provincijal Franjevačke provincije sv. Jeronima.

O.  Edmund Wagenhofer bio je opat 24 godine. Dolazi iz samostana Sv. Petar u Salzburgu gdje je bio nadopat, a sada je prior u samostanu u Mariboru. U Sloveniji su trenutno tri benediktinca, jedan je slovenski kandidat. „Jako je teško. To je za nas novi početak nakon Drugog svjetskog rata. U Africi ima puno zvanja, kao i na Istoku, u Aziji. U Europi i Sjevernoj Americi je lošije s brojem zvanja, učinjen je korak unatrag. Važna riječ koja se može pročitati u našim samostanima je Pax – Mir. Naša briga je da među narodima vlada mir“ rekao je o. Edmund, istaknuvši: „Tražili smo mlađeg nasljednika za opata i zamolili o. Jeronima da preuzme tu službu. Obećao sam da ću mu pritom pomoći“.

U slavlju je sudjelovao i austrijanac o. Maximilian Kren, viši poglavar u samostanu u Rajhradu pokraj Brna u Češkoj. „Za nas je izbor o. Jeronima bio i izbor simpatične osobe, ali i razuma. On je dragi, ponizni benediktinac, ali i onaj koga sada trebamo, također i za budućnost. On je još mlad i mi smo jako zahvalni što je rekao Da za tu odgovornost. Crkva se pomlađuje, uvijek iznova ima nove prinove u zvanjima. Opat Jeronim pripada tome“ rekao je o. Maximilian. U cijeloj Europi, na Zapadu, broj zvanja se smanjuje, pa i kod benediktinaca. „Zajednice postaju starije i manje, ali valjda ćemo se i obnoviti. Trebamo povjerenje u Duha Svetoga i sami se moramo uvijek iznova koncentrirati na Krista. Mislim da je to naš put. Treba puno povjerenja i zajedničkog rada. Poznajemo o. Jeronima kao jako poniznog, skromnog čovjeka, ali on će pomalo rasti u toj službi, u svijesti da je on otac, opat otac – da ima očinsku dužnosti, ali i radost će imati u toj službi. Vjerujem da će korak po korak rasti u službi opata“ ohrabrio je o. Maximilian, potaknuvši sve da slušaju Božju riječ. „To je naša središnja poruka, naša zadaća – slušati i prihvatiti Božju riječ, da je ukorijenimo u sebi. Onda ćemo moći ovom svijetu dati ono što treba“poručio je o. Kren.

Radost blagoslova opata izrazila je i č. m. Anastazija Čizmin, opatica zadarskog benediktinskog samostana sv. Marije čije su se koludrice rado odazvale pozivu o. Jeronima da dođu u katedralu.

Zajedništvo svih benediktinki izvan njihove samostanske crkve sv. Marije nije česti prizor za puk. Opatica im je rekla, tko želi, može ići na blagoslov opata. „Rekla sam koludricama, neću nikoga prisiliti, ali ni odbiti tko izrazi želju da dođe u katedralu. Iz Marijina krila, iz sjene Kolomanova zvonika, skupile se u kapitularnoj dvorani i krenule uz zvonik. Sv. Benedikt gleda koludrice, golubice, lete na Forum, uz katedralu. U katedralu, u Stošijin dom, da hvale i slave Boga svoga, da mole za opata Jeronima, brata svoga. Imenovanje opata znači puno, jedan je od najmlađih. Molimo za njega. Oni su potomci sv. Benedikta, a mi potomke sv. Benedikta i sv. Skolastike. To nas združuje. Molimo jedni za druge. Sretne smo da smo mogle doći“ rekla je opatica Čizmin. Ona je uz zadarsku katedralu i osobno vezana jer se kao djevojka sklonila u portun katedrale prije nego je ušla u samostan i počela monašku formaciju.

„Poslije toliko godina, uživam u katedrali. Nekidan sam morala proći ispred katedrale sv. Stošije. Nisam gledala u glavni portal, nego pokrajnji u koji sam se kao malena bila skučila i čekala dok je zazvonilo zvono koludrica sv. Marije, da im se mogu pridružiti“ sjetila se opatica Čizmin.

Č. M. Anastazija rodom je iz Sutomišćice kao i o. Jeronim. Čizmin se u školi družila s Jeronimovom tetom, starijom sestrom njegove majke, sa Zdenkom koja živi u Americi i njenom djecom. „U malom sutomiškom selu djeca su dobro odgojena. Blagopokojni zadarski nadbiskup Mate Garković za sutomiško selo je rekao: ‘To je neki vrtić koji se Bogu jako svidio i išao je tamo brati cvijeće’“ rekla je opatica Čizmin, u kontekstu činjenice da je župa Sutomišćica – Poljana tijekom povijesti Zadarskoj Crkvi dala mnoga duhovna zvanja, pa i dvoje benediktinskih monaha, opata i opaticu: Anastaziju Čizmin i Jeronima Adama Marina.  

Ines Grbić

Foto: I. Grbić
 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

ZADAR / ŽUPANIJA

KAZALIŠTE LUTAKA ZADAR / “Donatolina” poziva na premijeru predstave “Igramo se grada”

Objavljeno

-

By

U utorak, 18. lipnja u 19:30 sati održati će se premijera predstave “Igramo se grada” polaznika dramsko-lutkarske radionice DONATOLINA Kazališta lutaka Zadar.

Djeci je dosadno, uhvatila ih je fjaka, pa su se dosjetili da se igraju grada i svega nečega što jedan grad čini.

Ideja im se svidjela, to ih je motiviralo, razbudilo, pa su se zaigrali i pri tom se lijepo zabavili.
Predstava “Igramo se grada” nastala je prema igrokazu Tina Kolumbića, a naši Donatolinci radnju predstave obojali su našim gradom Zadrom.

Voditeljica: Gabrijela Meštović Maštruko
Suradnik: Marin Bakmaz
Plakat izradile: Pia & Nora

 
Nastavi čitati

ZADAR / ŽUPANIJA

ZLATNI JUBILEJ / Zagrebački nadbiskup o 50 godina svećeništva mons. Puljića: “Vaš život i služenje utjelovljuju suštinu svećeničkog poziva”

Objavljeno

-

By

foto: Ines Grbić/Zadarska nadbiskupija

Na proslavi zlatnog svećeničkog jubileja, 50 godina svećeništva umirovljenog zadarskog nadbiskupa Želimira Puljića, na svečanom misnom slavlju u katedrali sv. Stošije u Zadru u nedjelju, 16. lipnja, propovijedao je zagrebački nadbiskup Dražen Kutleša, predsjednik HBK.

Propovijed nadbiskupa Kutleše donosimo u cijelosti:

“Danas smo se okupili u velikoj radosti i zahvalnosti kako bismo proslavili pedeset godina svećeničke službe nadbiskupa Želimira Puljića. Ovaj iznimni jubilej nije samo prilika za slavlje, već i za duboko razmatranje o vrijednostima koje su oblikovale njegovu službu i koje nas sve pozivaju na obnovu i jačanje našeg kršćanskog života i zajedništva. Geslo koje je nadbiskup Želimir odabrao za svoju službu glasi: „unitas, libertas, caritas“. Te su riječi preuzete iz rečenice koja se pripisuje svetom Augustinu, a čini se da ju je prvi upotrijebio splitski nadbiskup Markantun de Dominis 1617. godine u svom djelu De Republica Ecclesiastica: “In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas” što znači: “U bitnome jedinstvo, u dvojbama sloboda, a u svemu ljubav”. Jedinstvo je prvo i temeljno načelo koje daje kontekst slobodi, a hrani se ljubavlju koju nam je naš raspeti Otkupitelj posvjedočio svojim životom.

Duboko ukorijenjen u vjernosti Katoličkoj Crkvi, nadbiskup Želimir održavao je veze jedinstva potičući ljubav i odanost prema Petrovim nasljednicima, vjernost u nauku i crkvenoj disciplini. Za isto se jedinstvo zdušno zalagao među biskupima kao predsjednik Hrvatske biskupske konferencije kroz deset godina. U teškim društvenim i političkim trenucima ta je zadaća zahtjevnija jer je pred njom izazov uvažavanja razlika u mišljenjima i stavovima. U svemu je trebalo predstavljati stajališta koja su rezultat zajedničkih napora i uvida u cjelokupnu vjerničku stvarnost Crkve u Hrvatskoj. Jednostavnost, neposrednost, blizina i spremnost na šalu, kojima je nadbiskup Želimir pristupao svemu, plodovi su ljubavi.

Nadbiskup Želimir je pastir koji je znao da samo kroz istinsko jedinstvo u temeljnim stvarima možemo rasti kao zajednica vjernika i svjedočiti Kristovu ljubav svijetu. U svojoj je mudrosti znao kada je važno naglasak staviti na čvrstoću istine, a kada dopustiti raznolikost mišljenja i praksi prepoznajući da različitost može obogatiti naše zajedništvo.

Po uzoru na sv. Ivana Pavla II., kojega toliko cijeni, isticao je važnost dijaloga i razumijevanja među različitim kulturama i tradicijama unutar Crkve, čuvajući u svemu ljubav „koja daje smisao i jedinstvo različitosti“.[1]

Danas je prigoda da na svemu zahvalimo Bogu, i u poniznosti molimo blagoslov i milosrđe, svjesni odgovornosti za dar svećeništva i ozbiljnosti poziva na pastirsko služenje. Zato s vama u ovoj prigodi želim razmišljati o četiri točke:

1. Dar svećeništva

Benedikt XVI. rekao je da je život svećenika najzanimljivija i najpotrebnija pustolovina za svijet, da je to pustolovina pokazivanja i uprisutnjenja punine života za kojom svi žude.[2] U čemu je ta pustolovina? Zašto bi bila privlačnija od mnoštva drugih ljudskih životnih izbora i zašto se u nju ne upušta više onih koje privlači punina života? Svaki svećenik zna da odgovore na ta pitanja neće naći polazeći od samoga sebe.

Život svakog čovjeka, posebno svećenika, možemo promatrati na razini onoga što sâm čini svojim slobodnim izborima, odlukama i opredjeljenjima, ali i na razini onoga što Bog čini, u čemu nas susreće i prati ili što nam pokazuje dovršeno u svome promislu i vodstvu. Odgovor na svećenički poziv je kao prihvaćanje sjemena koje je Gospodin posijao na tlo našega života. Jednom prihvaćeno, to sjeme, baš kako nas poučava i današnje Evanđelje, raste „spavao čovjek ili bdio, noću i danju (…) sam ne zna kako“; samo od sebe „donosi plod: najprije stabljiku, onda klas, i napokon puno zrnja na klasu.“

Vjerujem, dragi nadbiskupe Želimire, da je nakon pedeset godina svećeništva na klasu Vašeg svećeničkog poziva puno zrnja. Ono je dozrijevalo u krilu Crkve, hranilo se darom vjere i jačalo snagom intimnog zajedništva s Kristom. To troje daje smisao ovako zaslužnoj svećeničkoj obljetnici i potiče nas na obnovljeno divljenje i slavljenje Boga za ono što on čini.

2. Dar Crkve

Svećenički poziv ostvaruje se u Crkvi i po Crkvi. On nije samo osobna stvar. On je za Crkvu, zajednicu vjernika povezanih istim vezovima vjere, poslušnosti i stege. Drugi vatikanski sabor kaže da je Crkva sakrament najprisnijeg sjedinjenja s Bogom i jedinstva cijelog ljudskog roda.[3] Gospodin joj je dao početak propovijedajući radosnu vijest kraljevstva Božjega. Ta je riječ sjeme koje raste vlastitom snagom.[4] Upravo današnja parabola o sjemenu govori nam o nekoliko stvari bitnih i za razumijevanje Crkve.

Govori nam o ljudskoj bespomoćnosti i o konačnoj uspostavi kraljevstva Božjega. Sjeme posjeduje tajnu života i rasta unutar sama sebe. Mi ne stvaramo Božje Kraljevstvo niti je Crkva ljudska tvorevina. U svojim članovima njezina svetost može manje ili više zablistati, ali u konačnici, Crkva je Zaručnica oprana u Kristovoj krvi. Po toj je krvi Crkva sveta. Ako biljku gledamo svaki dan, nećemo primijetiti njezin rast. Ali, on se događa iz dana u dan po zakonima prirode. Tako je i Kristovo kraljevstvo među nama i ne postoji ni najmanja sumnja u njegovu konačnu pobjedu.

Također, Božje djelo napreduje bez buke i neodgodivo. Bog neprestano ostvaruje svoj plan. Unatoč ljudskoj pobuni, neposlušnosti ili slabosti, Božje djelo napreduje; i ništa na koncu ne može zaustaviti njegove namjere.

Parabola nam govori da postoji dovršenje i ispunjenje. Propovjednik lijepo veli: „Sve ima svoje doba i svaki posao pod nebom svoje vrijeme. Vrijeme rađanja i vrijeme umiranja; vrijeme sađenja i vrijeme čupanja posađenog“ (Prop 3, 1-2). Ima i vrijeme žetve. Neizbježno se pri žetvi događaju dvije stvari: dobar se plod skuplja, a pljeva i kukolj se uništavaju. Žetva i sud idu ruku pod ruku. Kad razmišljamo o tom nadolazećem danu žetve tri su nam stvari stavljene na dušu: poziv na strpljivost, poziv na nadu te poziv da bdijemo i budemo pripravni.

Ako živimo u strpljivosti koja ne može biti poražena, u nadi koja ne može očajavati i u spremnosti koja život promatra u svjetlu vječnosti, mi ćemo, s milošću Božjom, biti spremni za njegovo dovršenje svijeta kada dođe. Vjernici su u dan žetve pozvani uspraviti se i podignuti glave (usp. Lk 21, 28), baš kao žeteoci nakon naporne žetve.

Poštovani nadbiskupe Želimire, tijekom Vaših pedeset godina svećeničkog služenja, bili ste dar Crkvi. Vaš život i služenje utjelovljuju suštinu svećeničkog poziva – posvećenost zajednici vjernika, nepokolebljivu vjeru i predanost širenju Evanđelja. Vaše svećeništvo nije bilo samo osobno putovanje, već putovanje za Crkvu obogaćujući je Vašom mudrošću vodstvom i postojanom ljubavlju. Vi ste svojim služenjem bili svjetionik postojanosti, nade i spremnosti, nadahnjujući i vodeći vjernike prema dubljem jedinstvu s Kristom.

3. Ustrajnost u vjeri

Svećenički poziv pretpostavlja vjeru. U prvome redu, riječ je o osobnoj vjeri u Boga koji poziva, o vjeri koja daje snagu za odaziv i, na koncu, o vjeri koja u dinamici poziva prerasta u život i navještaj Crkve. Svećenik ne ispovijeda niti navješćuje svoj doživljaj, nego poslušnošću vjere daje svoj pristanak Bogu koji se objavljuje i jamči za istinitost svojih riječi.

O važnosti vjere za život Crkve svjedoči i činjenica da najteže rane na njezinu tijelu nisu one zbog slabosti ljudske naravi, već su to rane raskola, razilaženja u temeljnim istinama vjere. Vez vjere jedan je od tri veza zajedništva Crkve. Uvijek postoji opasnost da se vjera izgubi i da jasnoća istine potamni nedosljednošću našeg življenja. Zbog toga u vjeri treba rasti i ustrajati, čuvati je i sačuvati.

Pavao u vezi s gubitkom vjere upozorava Timoteja: „Taj ti zadatak predajem (…): Bij boj plemeniti, imajući vjeru i dobru savjest, koju su neki odbacili i doživjeli brodolom vjere“ (1 Tim 1, 18-19).

Apostol predlaže Timoteju da pristupi svom pastoralnom poslanju kao što bi general pristupio vojnoj operaciji. Riječ koja se ovdje prevodi kao „boj“ na klasičnom grčkom znači „vojna ekspedicija“. Timotejeva misija na čelu Crkve u Efezu nije samo pitanje borbe u jednoj bitci; on je uključen u rat i mora nastaviti djelovati kao vođa vjernika sve do konačne pobjede. Sveti Pavao voli koristiti vojne metafore za opisivanje kršćanskog života (usp. Ef 6, 10-17; 2 Tim 2, 3).[5] Naš blaženi kardinal Alojzije još je u svoje vrijeme prepoznao da je „borba za duše pokrenuta na svim linijama“, da se ona vodi svim sredstvima jer same crkve „više nisu dovoljne za pridobivanje duša za Krista.“[6] Danas nam je to više nego jasno.

Druga stvar koju sveti Pavao poručuje Timoteju veza je između vjere i ispravne i čiste savjesti: kad savjest zaluta, to znači brodolom vjere. „Onaj koji se oprosti od kršćanskog života, za sebe osmišljava vjeru koja je u skladu s njegovim moralnim ponašanjem“, upozorava i sveti Ivan Zlatousti u svojoj propovijedi na prvu poslanicu Timoteju. Tako, doktrinarna zbunjenost često potječe iz moralno nedoličnog ponašanja.

Da bismo živjeli, rasli i u vjeri do kraja ustrajali, moramo se hraniti riječju Božjom i moliti Gospodina da nam uveća vjeru. Ona treba biti „ljubavlju djelotvorna“ (Gal 5, 6), podržavana nadom i ukorijenjena u vjeri Crkve.[7]

Zbog stalnog opadanja vjere u Crkvi i u svijetu možemo biti obeshrabreni. No, kao što u malom gorušičinu zrnu možemo prepoznati veliko stablo, tako vjerom prepoznajemo i priznajemo da je Crkva kraljevstvo otkupljenih koje sâm Bog vodi njegovu konačnom ispunjenju. To pouzdanje svećeniku daje hrabrost za uzvišenu zadaću poziva kojim je pozvan. Također ga oslobađa uskogrudnosti i isključivosti.

Jednako tako, kao što se na razgranatom stablu gorušice gnijezde različite vrste ptica, tako se i u Crkvi Božjoj može naći mjesta za različite vrste mišljenja, stavova, duhovnosti i obreda. Svećenik, a biskup još više, pozvan je njegovati bogatstvo različitosti čuvajući vez vjere.

4. Intimnost zajedništva

Današnje Evanđelje pred nas stavlja još jednu stvar važnu za svećenički poziv, a to je blizina onoga koji poziva. Marko kaže da je Isus naviještao riječ mnoštvu, kako je već tko mogao slušati. Govorio im je u prispodobama i primali su kako je već tko bio u stanju razumjeti. Samo je učenicima nasamo sve razjašnjavao. Mudar učenik traži učiteljevo društvo. One koji su se s Isusom zadržavali, nije htio ostaviti, već im je razotkrivao značenje svih stvari. Ako je netko uistinu veliki učitelj, nisu toliko riječi ni njihovo značenje ono što mi želimo upoznati. To je nadasve sama osoba učitelja. Njegova će poruka uvijek biti ne toliko u tome što on kaže, koliko u tome što on jest. Čovjek koji želi od Krista učiti mora se s Kristom družiti, dijeliti najprisnije zajedništvo s njime. Eto, to je poziv svećenika: „Biti s njime i biti poslani – dvije međusobno nerazdvojne stvari. Samo tko je ‘s Njime’ uči ga upoznavati i doista ga može naviještati. A tko je s Njime, ne zadržava za sebe ono što je pronašao već to mora prenositi.“[8]

Draga braćo i sestre, vratimo se na kraju na geslo nadbiskupa Želimira noseći s ovoga misnoga slavlja tri poruke i za svoj život.

Prva poruka koju trebamo ponijeti sa sobom jest važnost jedinstva u bitnim stvarima naše vjere. Vidjeli smo u svjetlu Evanđelja da je to jedinstvo odraz ispravne i čiste savjesti i neprestane duhovne borbe. Moramo biti svjesni odgovornosti našeg kršćanskog poziva i borbe koja se na duhovnom području vodi za naše duše. Budimo u toj borbi saveznici i suradnici Božji jer on nas je iz ljubavi stvorio bez nas, ali nas bez nas ne može spasiti.

Druga poruka je sloboda u ne nužnim i dvojbenim stvarima. Sloboda Kristovih učenika ne može biti izlika bezakonju i neredu. Njezin je kontekst spasenje svakog čovjeka i dobro Crkve. Omogućuje da budemo otvoreni za različitost darova i karizmi unutar Crkve, za uključivost, susretljivost i misionarsku zauzetost prema svima izvan nje. Drugi vatikanski sabor je to jasno izrazio zahtjevom da „prije svega u samoj Crkvi promičemo uzajamno uvažavanje, poštovanje i slogu, priznajući svaku zakonitu različitost, da bi se uvijek plodonosnije uspostavljao dijalog između svih onih koji tvore jedan Božji narod, bili oni pastiri ili Kristovi vjernici. Jače je, naime, ono što vjernike sjedinjuje negoli ono što ih dijeli“.[9]

Treća i najvažnija poruka za nas jest ljubav u svemu. Ljubav je srž kršćanskog života. Pozvani smo da u svemu što činimo budemo vođeni ljubavlju – ljubavlju koja prašta, koja se žrtvuje i koja donosi nadu i utjehu onima u potrebi. Ljubav se po svojoj nutarnjoj logici, baš poput sjemena, širi i grana, pružajući svoje plodove svima koji je traže. Ne pravi razlike ni po vjerskoj, ni nacionalnoj, ni spolnoj, ni dobnoj, ni socijalnoj razlici. Ljubav je kraljica svih kreposti i po njoj ćemo svi biti suđeni.

Dragi nadbiskupe Želimire! Pedeset godina Vašega svećeničkoga života, od čega trideset četiri godine biskupskoga služenja, razlog su da parafraziramo riječi koje je sveti Pavao primijenio na samoga sebe i uputimo ih Vama: Dobar si boj bio, trku završio, vjeru sačuvao. Stoga, pripravljen ti je vijenac pravednosti kojim će ti u Dan žetve uzvratiti Gospodin. Baš kao i svima nama koji s ljubavlju čekamo njegov pojavak (usp. 2 Tim 4, 7-8).

Molimo Gospodina da Vas obdari svim duhovnim i tjelesnim blagodatima te da Vam umirovljenički dani budu ispunjeni mirom, radošću i blagoslovom. Neka Vas nadahnjuju primjeri blaženog Alojzija Stepinca i sluge Božjeg kardinala Franje Kuharića, čiji su životi i služenje bili svjetionici vjere, nade i ljubavi. Radovat ćemo se svakom Vašem pastirskom iskustvu i mudroj riječi koju budete htjeli podijeliti s nama u svakoj prigodi. Od srca Vam upućujemo najsrdačnije čestitke i zajedno s Vama slavimo Boga.”

Foto: I. Grbić

 
Nastavi čitati

ZADAR / ŽUPANIJA

FOTO / Turistu pozlilo na Velebitu. HGSS opisao spašavanje

Objavljeno

-

By

foto: HGSS

Jednom strancu u nedjelju je pozlilo na Velebitu, objavio je HGSS. Opisali su kako je izgledala akcija u koju je bio uključen i helikopter.

“HGSS – Stanica Zadar dobila je dojavu o hitnoj akciji na Velebitu. Strani državljanin imao je simptome slabosti, povraćanja i jakih bolova u trbuhu tijekom planinarenja na putu od Stapa prema Ljubotiću.

17 članova HGSS-a iz Starigrada odmah je krenulo na teren, a istovremeno je upućen zahtjev za podizanje helikoptera.

Akcija je završena u 15:55 sati kada je unesrećeni predan timu HMS na zračnoj luci Zemunik. Ukupno je sudjelovalo 20 članova iz 6 stanica HGSS-a, uključujući 17 članova zemaljskim putem i 3 letača spašavatelja, te helikopter i posada HRZ-a”, objavio je HGSS.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu