Tech
Koje aplikacije prikupljaju i prodaju najviše podataka?

Svakodnevno koristimo brojne aplikacije i sve je manje svakodnevnih stvari koje bismo teško ili nikako mogli obaviti bez njih, bez obzira je li riječ o razgovoru s prijeteljima, obitelji i poznanicima, praćenju naših fitnes aktivnosti ili pak igranju igara.
Nedavno provedeno istraživanje tvrtke pCloud, koja je pružatelj usluga pohrane podataka u oblaku, koristilo je Appleovu novu značajku oznake privatnosti tijekom korištenja App Storea, kako bi otkrili koje aplikacije prikupljaju najviše privatnih podataka korisnika za vlastitu uporabu, koje dijele najviše tih podataka s trećim stranama te koje su generalno gledano najinvazivnije. Rezultati su iznenađujući, piše Zimo.
Moglo bi vam zvučati iznenađujuće da 52 posto aplikacija dijele vaše privatne podatke s trećim stranama. Ti podaci mogu uključivati podatke poput vaše lokacije, povijesti pregleda na web pregledniku, detalje o kontaktima, fitnes podatke, detalje o bankarenju i tako dalje.
Dok su neki od razloga tih aplikacija za prikupljanje vaših privatnih podataka legitimni, poput praćenja načina vaše interakcije s dotičnim aplikacijama kako bi poboljšali vaše iskustvo i otklonili bugove, tvrtka koja stoji iza aplikacije tako prikupljene podatke može dalje prodavati trećim stranama, koje pak te podatke koriste za ciljano oglašavanje.
U stvarnosti, vaši podaci često završe u rukama kompanija za društveno osluškivanje, poput Hootsuite ili BuzzSumo, koje prikupljaju vaše podatke kako bi dozvolili tvrtkama da vas analiziraju te u konačnici prodaju vam proizvode.
Najgori prijestupnici
Među najgorim prijestupnicima po tom pitanju zapravo su aplikacije koje većina koristi svakodnevno, a to su Instagram, Facebook, eBay, LinkedIn i YouTube.
Prema istraživanju pClouda, Instagram je najgori jer dijeli 79 posto podataka prikupljenih od vas s trećim stranama, uključujući i osobne podatke, podatke o kupovini i povijest pretraživanja na webu.
Iza Instagrama je Facebook, koji to čini s 57 posto vaših podataka, a iza Facebooka su LinkedIn koji to čini s 50 posto privatnih podataka korisnika, zatim YouTube s 42 posto te TikTok s 36 posto.
YouTube privatne podatke korisnika dijeli tako da ih prodaje trećim stranama, koje pak korisnika ciljaju putem niza drugih platformi te koriste podatke za određivanje reklama koje će korisnici vidjeti tijekom pregleda videa.
I eBay dijeli 36 posto privatnih podataka korisnika s trećim stranama.
Čak kad i ne dijele vaše podatke, aplikacije ih prikupljaju radi vlastitih potreba (koje ne moraju nužno biti podlih namjera). Društvene mreže prednjače u ovoj kategoriji s procijenjenih 80 posto privatnih podataka korisnika koje koriste na takav način.
Facebook i Instagram zapravo su iznad tog prosjeka s 86 posto privatnih podataka korisnika koje koriste u vlastite svrhe. Twitter, LinkedIn i eBay to čine s oko 50 posto podataka korisnika koje prikupljaju.
Kako zaštititi privatne podatke?
Može li se uopće učiniti nešto po pitanju zaštite privatnih podataka od strane samih korisnika? Obzirom da je istraživanje provedeno na iOS uređajima, dobra vijest je da nadogradnja operativnog sustava iOS 14.5 dolazi s opcijom “App Tracking Transparency”, koja će korisnika upozoriti i ponuditi opciju da omogući ili onemogući aplikaciji praćenje privatnih podataka.
Isto tako dodirom na opciju “Ask App Not to Track”, korisnik aktivno može zaštititi svoje privatne podatke te ih zadržati privatnima.
Postoje naravno i aplikacije koje koriste vrlo malo privatnih podataka korisnika, a najpoznatiji primjeri su Skype, Microsoft Teams i Google Classrooms. Ako volite svoju privatnost na mobilnim uređajima, Signal je uvijek dobra alternativa WhatsAppu i brojnim drugim chat aplikacijama, prenosi Zimo.
Tech
Pod hitno izbrišite ove tri aplikacije s mobitela: Potajno vas špijuniraju

Stručnjaci za kibernetičku sigurnost upozoravaju korisnike pametnih telefona na tri aplikacije koje, iako djeluju bezopasno, prikupljaju osobne podatke bez znanja korisnika.
Ove aplikacije često se predstavljaju kao korisni alati, ali u pozadini mogu prikupljati osjetljive informacije, prenosi Večernji.
Stručnjaci preporučuju korisnicima da pažljivo pregledaju dozvole koje aplikacije zahtijevaju prilikom instalacije te da preuzimaju aplikacije isključivo iz pouzdanih izvora. Također, redovito ažuriranje aplikacija i operativnog sustava može smanjiti rizik od neovlaštenog prikupljanja podataka.
Aplikacije za svjetiljku (Flashlight Apps)
Iako većina pametnih telefona dolazi s ugrađenom funkcijom svjetiljke, dodatne aplikacije za ovu svrhu mogu zahtijevati nepotrebne dozvole, poput pristupa kontaktima ili lokaciji. Prema izvješću Wireda, neke od ovih aplikacija postoje radi prikupljanja osobnih podataka korisnika.
Aplikacije za vremensku prognozu
Iako je razumljivo da ovakve aplikacije trebaju pristupiti vašoj lokaciji kako bi pružile točne informacije, neke od njih prikupljaju i dodatne podatke poput imena, adrese e-pošte ili čak poštanske adrese. Stručnjaci savjetuju oprez pri korištenju ovakvih aplikacija te preporučuju provjeru lokalne vremenske prognoze putem pouzdanih izvora.
Popularne igre
Neke popularne igre, poput “Angry Birds”, mogu prikupljati osobne podatke korisnika i dijeliti ih s trećim stranama. Prema izvješćima, čak su i obavještajne agencije poput NSA hakirale baze podataka ovakvih igara zbog velike količine prikupljenih informacija.
Tech
Upozorenje za korisnike Androida: Odmah izbrišite ove popularne aplikacije

Ako koristite Android mobitel, obratite pažnju – Google šalje važno sigurnosno upozorenje.
Android je ponovno na meti hakera. Ovoga puta riječ je o kibernetičkim kriminalcima koji se bave sofisticiranom oglasnom prijevarom. Na taj način mogu zaraditi velike svote novca, a pritom usporiti mobitele korisnika koje zaraze. Novi napad nazvan SlopAds otkrio je Satori tim za sigurnosna istraživanja, a utvrđeno je da je zaraženo čak 224 aplikacije.
Te aplikacije preuzete su više od 38 milijuna puta putem Google Play trgovine.
“Otkrili smo i razbili sofisticiranu operaciju oglasne i klik-prevare nazvanu SlopAds”, priopćili su stručnjaci, prenosi Express.
Napadači su upravljali mrežom od 224 aplikacije (i broj raste), koje su ukupno preuzete u 228 zemalja i teritorija. Korištena je metoda steganografije, a aplikacije su otvarale skrivene prozore (WebView) kako bi generirale lažne prikaze i klikove oglasa te tako varale oglasne mreže.
Google je sve problematične aplikacije već uklonio iz trgovine, tako da ih novi korisnici više ne mogu preuzeti.
Kako se zaštititi?
Ako imate uključenu opciju Google Play Protect, vaš će uređaj automatski biti zaštićen jer će sustav blokirati i upozoriti na aplikacije povezane sa SlopAds-om već pri instalaciji.
Ako ste već preuzeli neku od tih aplikacija, na uređaju ćete dobiti upozorenje i uputu da je odmah izbrišete. Play Protect dolazi uključen po defaultu na svim Android uređajima s Google Play uslugama.
Važno: Ako dobijete obavijest da izbrišete neku aplikaciju, učinite to odmah – nemojte ignorirati upozorenje.
Tech
POPIS / Ovo su “službeno” najružniji automobili na svijetu: Slažete li se s izborom?

Kompanija Vanarama provela je zanimljivo istraživanje u kojem su, koristeći matematiku, znanost i zlatni rez, pokušali otkriti koji je automobil najmanje estetski dizajniran.
Svaki je automobil ocijenjen na temelju dvaju ključnih dizajnerskih čimbenika: ukupnih dimenzija vozila i vizualnih proporcija, odnosno kako našim očima izgledaju oblici i linije automobila, piše Vanarama, a prenosi danas.rs.
Istraživanje je analiziralo omjere kod 50 automobilskih modela, uzimajući u obzir dimenzije poput međuosovinskog razmaka i duljine, ali i ključne dizajnerske značajke – raspored svjetala, oznake i detalje karoserije.
Naravno, nisu zaboravili ni zlatni rez, proporciju koju naše oči nesvjesno prepoznaju kao najljepšu i najharmoničniju. Automobili koji su bili najbliži zlatnom rezu u postocima dobili su najviše ocjene.
Najljepši automobili za svakodnevnu uporabu
Audi A3 – 83 boda
Ovaj je model ocijenjen kao najljepši svakodnevni automobil, s visokim brojem bodova koji odražavaju njegovu estetsku usklađenost.
Volkswagen Golf i Vauxhall Mokka – 80 bodova
Oba modela dijele drugo mjesto, sa sličnim ocjenama koje ukazuju na njihov privlačan dizajn.
BMW Serija 1 – 78 bodova
Ovaj se model ističe svojim prepoznatljivim izgledom i visokim ocjenama u istraživanju.
Mercedes-Benz A-klasa – 77 bodova
Elegantan i sofisticiran dizajn ovog modela doprinosi njegovoj visokoj poziciji na listi.
Opel Astra – 76 bodova
Ovaj model nudi dobar balans između funkcionalnosti i estetskog izgleda, što ga čini popularnim izborom.
U prosjeku, njemački brendovi dominiraju u kategoriji najljepših automobila za svakodnevnu uporabu, s prosječnom ocjenom od 77 bodova.
Koji su automobili prošli najlošije?
Kia Picanto – 7 bodova
Ovaj je model ocijenjen kao najružniji, sa značajno nižim brojem bodova u odnosu na konkurenciju.
Citroën C1 – 12 bodova
Iako popularan, ovaj se model nije istaknuo u estetskom smislu prema istraživanju.
Kia Sportage – 15 bodova
Ovaj SUV ocijenjen je kao treći najružniji, unatoč svojoj funkcionalnosti i popularnosti.
Na dnu liste našla se Kia Picanto, koja je dobila samo 7 od 100 bodova jer je, prema analizi, “svjetlosnim godinama” udaljena od zlatnog reza i samim time manje ugodna oku. Ipak, podaci o prodaji pokazuju da kupci imaju drukčije mišljenje.
Drugo mjesto zauzeo je Citroën C1 s 12 bodova, dok je treće pripalo još jednom Kijinim modelu – Kia Sportage, sa svega 15 bodova. Ipak, Sportage spada među najpopularnije automobile u Europi, što potvrđuje pogled na europske ulice.
Dakle, Kia je odnijela “titulu” najružnijeg proizvođača u ovom istraživanju.
Brend Kia ističe se kao najslabiji u pogledu dizajna, s prosječnom ocjenom od 19 bodova, dok su Citroën i Fiat također među najslabijima s prosječnim ocjenama od 22 boda.
Automobili južnokorejskog proizvođača u prosjeku su dobili samo 11 bodova, dok je Land Rover s prosječnih 18 bodova zauzeo drugo mjesto, a Fiat s 22 boda treće.
Najlošiju ocjenu kod talijanskog brenda dobio je Fiat 500, iako je taj model i dalje jedan od najpopularnijih automobila i kod nas.
S druge strane, najbolje su prošli Audi A3, VW Golf i Opel Mokka, koji su prema ovom istraživanju najugodniji za oko.
-
magazin4 dana prije
FOTOGALERIJA / Rođendan City Gallerije
-
Svijet4 dana prije
NOVI SOJEVI / Liječnik upozorava: Odmah potražite pomoć ako imate ovaj simptom covida
-
ZADAR / ŽUPANIJA5 dana prije
FOTOGALERIJA / Zadarska županija partner 27. manifestacije Jesen u Lici: OPG-ovi i KUD-ovi ujedinili tradiciju
-
ZADAR / ŽUPANIJA4 dana prije
FOTOGALERIJA IZ CRKVE SV. FRANE / Nadbiskup Zgrablić na blagdan sv. Frane: “Grijeh nas čini tvrdima, zatvara srce i čini nesposobnima čuti Božji glas”