Connect with us

Tech

Koje aplikacije prikupljaju i prodaju najviše podataka?

Objavljeno

-

Svakodnevno koristimo brojne aplikacije i sve je manje svakodnevnih stvari koje bismo teško ili nikako mogli obaviti bez njih, bez obzira je li riječ o razgovoru s prijeteljima, obitelji i poznanicima, praćenju naših fitnes aktivnosti ili pak igranju igara.

Nedavno provedeno istraživanje tvrtke pCloud, koja je pružatelj usluga pohrane podataka u oblaku, koristilo je Appleovu novu značajku oznake privatnosti tijekom korištenja App Storea, kako bi otkrili koje aplikacije prikupljaju najviše privatnih podataka korisnika za vlastitu uporabu, koje dijele najviše tih podataka s trećim stranama te koje su generalno gledano najinvazivnije. Rezultati su iznenađujući, piše Zimo.

Moglo bi vam zvučati iznenađujuće da 52 posto aplikacija dijele vaše privatne podatke s trećim stranama. Ti podaci mogu uključivati podatke poput vaše lokacije, povijesti pregleda na web pregledniku, detalje o kontaktima, fitnes podatke, detalje o bankarenju i tako dalje.

Dok su neki od razloga tih aplikacija za prikupljanje vaših privatnih podataka legitimni, poput praćenja načina vaše interakcije s dotičnim aplikacijama kako bi poboljšali vaše iskustvo i otklonili bugove, tvrtka koja stoji iza aplikacije tako prikupljene podatke može dalje prodavati trećim stranama, koje pak te podatke koriste za ciljano oglašavanje.

U stvarnosti, vaši podaci često završe u rukama kompanija za društveno osluškivanje, poput Hootsuite ili BuzzSumo, koje prikupljaju vaše podatke kako bi dozvolili tvrtkama da vas analiziraju te u konačnici prodaju vam proizvode.

Najgori prijestupnici

Među najgorim prijestupnicima po tom pitanju zapravo su aplikacije koje većina koristi svakodnevno, a to su Instagram, Facebook, eBay, LinkedIn i YouTube.

Prema istraživanju pClouda, Instagram je najgori jer dijeli 79 posto podataka prikupljenih od vas s trećim stranama, uključujući i osobne podatke, podatke o kupovini i povijest pretraživanja na webu.

Iza Instagrama je Facebook, koji to čini s 57 posto vaših podataka, a iza Facebooka su LinkedIn koji to čini s 50 posto privatnih podataka korisnika, zatim YouTube s 42 posto te TikTok s 36 posto.

YouTube privatne podatke korisnika dijeli tako da ih prodaje trećim stranama, koje pak korisnika ciljaju putem niza drugih platformi te koriste podatke za određivanje reklama koje će korisnici vidjeti tijekom pregleda videa.

I eBay dijeli 36 posto privatnih podataka korisnika s trećim stranama.

Čak kad i ne dijele vaše podatke, aplikacije ih prikupljaju radi vlastitih potreba (koje ne moraju nužno biti podlih namjera). Društvene mreže prednjače u ovoj kategoriji s procijenjenih 80 posto privatnih podataka korisnika koje koriste na takav način.

Facebook i Instagram zapravo su iznad tog prosjeka s 86 posto privatnih podataka korisnika koje koriste u vlastite svrhe. Twitter, LinkedIn i eBay to čine s oko 50 posto podataka korisnika koje prikupljaju.

Kako zaštititi privatne podatke?

Može li se uopće učiniti nešto po pitanju zaštite privatnih podataka od strane samih korisnika? Obzirom da je istraživanje provedeno na iOS uređajima, dobra vijest je da nadogradnja operativnog sustava iOS 14.5 dolazi s opcijom “App Tracking Transparency”, koja će korisnika upozoriti i ponuditi opciju da omogući ili onemogući aplikaciji praćenje privatnih podataka.

Isto tako dodirom na opciju “Ask App Not to Track”, korisnik aktivno može zaštititi svoje privatne podatke te ih zadržati privatnima.

Postoje naravno i aplikacije koje koriste vrlo malo privatnih podataka korisnika, a najpoznatiji primjeri su Skype, Microsoft Teams i Google Classrooms. Ako volite svoju privatnost na mobilnim uređajima, Signal je uvijek dobra alternativa WhatsAppu i brojnim drugim chat aplikacijama, prenosi Zimo.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Tech

Isključite ovaj mali kućni aparat preko noći i račun za struju će se prepoloviti

Objavljeno

-

By

Unsplash/Alex Gagareen

Kad je riječ o plaćanju računa, onaj za struju uvijek je najveći i najzabrinjavajući, a mnogi tvrde da ih uvijek iznenadi cifra koju vide na računu. No, mnogi isto tako tvrde da ako imate enormnu potrošnju, možete ostvariti i velike uštede struje. Na razne načine.

Kada razmišljate o stvarima koje troše puno električne energije u vašem domaćinstvu, vjerojatno vam ne pada na pamet ruter za povezivanje na internet. Ali ako ga ostavite uključenog cijeli dan, trošit će znatno više električne energije, piše Krstarica.

Stoga bi trebali obratiti pažnju na energetsku efikasnost rutera pre nego što ga kupite i pobrinite se da ima najmanju moguću potrošnju energije kada je uključen i u stand-by modu, prenosi City Magazine.

Njemačka savezna agencija za zaštitu okoline (UBA) tvrdi da je to posebno važno ako se ruter ne može isključiti jer koristi i telefonsku liniju. Ako je to slučaj, savjet je da nabavite ruter koji ima mogućnost barem isključivanja Wi-Fi-ja kada nije u upotrebi.

Ruter za internet ne troši više struje od frižidera ili drugih uređaja, ali opet bi bilo poželjno isključiti ga kada nije u upotrebi.

 
Nastavi čitati

Tech

Pripazite! Pojavila se nova prevara na WhatsAppu, mogla bi vas skupo koštati

Objavljeno

-

By

foto: Pixabay

Ako na WhatsAppu dobijete poruku od prijatelja ili člana obitelji u kojoj vas traže veću količinu novca, budite jako oprezni prije nego što pošaljete novac. Naime, upravo se takva prevara proširila ovom popularnom aplikacijom za dopisivanje, a ako nasjednete na nju, ova bi vas prevara mogla skupo koštati.

Kako prenosi Makeuseof, pojavila su se izvješća o nizu prijevara putem WhatsAppa, a posebno povećanje zabilježeno je u studenom 2023. godine. Žrtve pomisle da im poruku šalje bliska osoba, a zatim se od njih traži veći iznos da bi se riješila neka hitna situacija koja zapravo ni ne postoji.

Makeuseof prenosi da je samo početkom studenog ove godine zabilježeno više od 200 ovakvih prevara koji su žrtve ukupno koštale više od 600.000 dolara. Što je još gore, žrtve nisu odmah ni svjesne da su prevarene, nego to zaključe tek nekoliko tjedana ili mjeseci kasnije.

Kako prevara funkcionira?
U ovoj konkretnoj prijevari, prevaranti kombiniraju dvije već poznate prijevare u jednu: lažni rezultat pretraživanja za WhatsApp Web Google i društveni inženjering.

Prevarant najprije postavi postavi lažni oglas za web stranicu WhatsApp Web. Kada žrtva pretražuje WhatsApp Web, pojavit će se i ta lažna verzija, ponekad čak i na vrhu liste rezultata.

Ako kliknete na taj lažni rezultat za WhatsApp, ponudit će se opcija za skeniranje QR koda, baš kao što to od vas traži i autentična web stranica za WhatsApp. No, kada se skenira ovaj lažni QR kod, prevaranti dobiju pristup vašem WhatsApp računu.

Nakon tog slijedi druga faza – društveni inženjering, u kojoj prevaranti, nakon pristupa žrtvinom WhatsApp računu, počnu slati poruke članovima obitelji i prijateljima žrtve. Pritom prevarant osmisli uvjerljivu priču o nekoj hitnoj situaciji – žrtva pljačke, hitna medicinska pomoć, zakašnjela stanarina i slično – kako bi drugu stranu motivirala da u kratkom roku i bez previše razmišljanja uplati veći iznos.

Treba naglasiti da u takvim situacijama prijatelji i obitelj doista pomisle da pomažu bliskoj i dragoj osobi, ali novac ustvari uplaćuju na račun prevaranta.

Kako izbjeći ovu prevaru?
Najsigurniji način za izbjegavanje ove prevare jest da uopće na Googleu ne pretražujete WhatsApp Web. Umjesto toga, puno sigurnija opcija jest da izravno odete na web.whatsapp.com i prijavite se na svoj račun.

To je URL koji se lako pamti i vodi vas na originalnu i autentičnu stranicu. No, ako ipak preko Googlea pretražujete WhatsApp Web, izbjegavajte one rezultate kod kojih piše “oglas”. Uvijek obratite pažnju na URL rezultata pretraživanja.

 
Nastavi čitati

Tech

Policija objavila upozorenje roditeljima zbog nove Appleove značajke

Objavljeno

-

By

Nekoliko policijskih postaja u američkoj saveznoj državi Massachusetts podijelilo je upozorenje za roditelje o novom ažuriranju Appleovog softvera.

Policija u Dightonu i Andoveru bila je među prvima koji su objavili upozorenje na društvenim mrežama nakon nedavnog izdanja softvera iOS 17, piše CBS.

“Ako imate iPhone i izvršili ste nedavno ažuriranje Apple iOS 17, postavljena je nova značajku koja se zove NameDrop na zadanu vrijednost ON. Ova značajka omogućuje dijeljenje vaših kontakt podataka samo približavanjem telefona”, objavila je policija.

Odjeli su predložili roditeljima da isključe ovu zadanu postavku tako da odu u postavke, a zatim u opće postavke, pa tamo mogu odabrati AirDrop, zatim “Bringing Devices Together” i isključiti.

Policija je predložila roditeljima da promijene postavku na telefonima, iPadima i drugim Apple uređajima svoje djece.

Stručnjak za tehnologiju i kibernetičku sigurnost Alan Crowetz rekao je za CBS da značajka može biti posebno opasna za djecu.

“Ako stranac prođe pored vašeg djeteta i dobije njegove podatke za kontakt, imaju sve. Vidjeli smo već kako loši dečki, pedofili i što već ne iskorištavaju e-poštu, telefonski broj za slanje poruka. Oni to stvarno iskorištavaju. I ne daj Bože da su odlučili koristiti kućnu adresu za posjete ili uhoditi još dublje. S točke cybersigurnosti, ovo je velika crvena zastava”, rekao je.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi

U trendu