Connect with us

Svijet

Hrvati napravili čip koji otkriva uzroke autizma, epilepsije…

Objavljeno

-

Tim hrvatskih znanstvenika na čelu s prof. dr. sc. Franom Borovečkim s Medicinskog fakulteta u Zagrebu razvio je poseban čip kojim se iz kapljice krvi mogu dijagnosticirati genski uzroci različitih poremećaja središnjeg živčanog sustava poput autizma, mentalne retardacije, odnosno razvojnog intelektualnog poremećaja i nekih vrsta epilepsije

Čipovi bi trebali omogućiti bolju dijagnostiku genetskih uzroka bolesti, a na temelju njih i kvalitetnije organiziranje terapije i skrbi te otkrivanje mogućnosti nasljeđivanja bolesti. Prema riječima Borovečkog, pacijentima će se uzeti malo krvi, iz nje će se izolirati DNK, a uzorak će se staviti na čip. Rezultati analize, koja će trajati nekoliko dana, otkrit će mogući genetski uzrok neurorazvojne bolesti te može li se ona prenijeti na pacijentovo potomstvo.

Tim već planira osnivanje spin-off kompanije u vlasništvu fakulteta koja bi komercijalizirala rezultate istraživanja. Prijedlog je da se zove Genoma-teh, a trebala bi zaživjeti do kraja godine ili početkom sljedeće. Patentiranje za Hrvatsku, SAD i Europu je u tijeku. Prema prvim procjenama jedan bi test koštao oko 3.000 kuna.

‘Konačna cijena ovisit će o tome koliko će se masovno čipovi proizvoditi’, rekao je za tportal Borovečki.

Dosadašnja, eksperimentalna testiranja bila su besplatna. Provedena su na ljudima koji su bili u obradi zbog neurorazvojnih poremećaja kojima se postojećim metodama nije mogao utvrditi točan uzrok.

‘Rezultati koje smo dobili su izvrsni, što je u nekim slučajevima pacijentima omogućilo bolju zdravstvenu skrb. Postoji zanimanje stručnjaka za njegovo korištenje kako u regiji tako i u Europi i SAD-u. Ponudit ćemo HZZO-u da u Hrvatskoj bude dostupan besplatno’, rekao je Borovečki.

Kako čip funkcionira?

‘Na ovom projektu radimo već tri godine. Tehnologija se temelji na mogućnosti da se vidi u kojem dijelu genoma postoji manjak ili višak kopija DNK, odnosno prisutnost genomskih aberacija. Mi smo razvili ciljani čip koji prepoznaje poznate regije u DNK povezane s neurorazvojnim bolestima, ali također i neke nove regije koje smo mi otkrili. To je dodana vrijednost, jer ne koristimo samo tuđa otkrića, već i vlastita. Osim toga, napravili smo vlastiti dizajn koji se temelji na tehnologiji američke tvrtke Agilent’, objasnio je naš znanstvenik.

Tehnologija, nazvana komparativna genomska hibridizacija na genskom čipu (aCGH) metoda je koja omogućava otkrivanje ne samo malih promjena genoma, već pruža i vrlo preciznu informaciju o veličini i mogućim posljedicama nađene promjene.

Temelji se na principu da se kratki odsječci DNK imobiliziraju robotikom na predmetnom staklu kako bi se odredio suvišak ili manjak kopija DNK u pojedinim dijelovima genoma. Preporuka struke je ta da se aCGH primjenjuje kao novi prvi standard u analizi genoma u pacijenata kod kojih postoji sumnja na neravnotežu u broju kopija DNK.

U razvoju projekta, uz Borovečkog, sudjelovali su i prof. dr. sc. Lukrecija Brečević, prof. dr. sc. Sanja Hajnšek te neki njihovi mlađi kolege.

Ulaganje u znanost vraća se mnogostruko

Borovečki smatra da je za hrvatsko gospodarstvo izuzetno važno da ulaže u znanost i nove tehnologije.

‘Mogućnosti razvoja genomskih tehnologija i njihove komercijalne primjene su ogromne. Mi na Odjelu za funkcionalnu genomiku trenutačno radimo i na sekvenciranju sljedeće generacije. S time smo prvi počeli u Jugoistočnoj Europi, a još uvijek smo jedini koji imamo takav aparat kojim se može sekvencirati cjelokupni genom. Prednost sekvenciranja sljedeće generacije je u tome da se u jednoj analizi može pregledati sve baze koje se nalaze u ljudskom genomu. Dakle, cjelokupni slijed nukleotida. Kada ćemo to moći šire primjenjivati, a za sada je tu ograničavajući faktor financiranje, moći ćemo dobiti još bolje spoznaje o tome koje varijacije u genomu utječu na nastanak bolesti. Genski čipovi ne daju ukupnu informaciju. Mislim da je za Hrvatsku ključno da ulaže u područja u znanosti u kojima se pokaže nekakav potencijal za daljnji razvoj. To se u znanosti i medicini može odrediti tako da se vidi kakav je međunarodni odjek grupa koje na tome rade. Takva investicija u nove tehnologije i spoznaje koje su primjenjive u industriji može se višestruko vratiti. To su pokazala iskustva brojnih zemalja, od Kine, preko Finske do Izraela. Što su veća ulaganja u znanost, to je uspješnije gospodarstvo’, napomenuo je Borovečki.

Projekt je financirala Poslovno-inovacijska agencija Republike Hrvatske. U njega je do sada uloženo 1,5 milijuna kuna, a osigurana su i dodatna sredstva za proces patentiranja rezultata.

 

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Svijet

Je li odzvonilo jeftinim letovima? Cijene će vjerojatno rasti, bile su zapravo nevjerojatno niske

Objavljeno

-

By

Dok se prijevoznici oporavljaju od prizemljenja diljem svijeta zbog pandemije koronavirusa, čelnici industrije rekli su novinarima da postoji nekoliko troškova koji će vjerojatno dovesti do povećanja cijena karata. Zaključak je to Međunarodne udruge zračnog prometa, koja je održala svoju godišnju skupštinu u ponedjeljak u Dubaiju, domu dugolinijskog prijevoznika Emirates.

Dio toga dolazi od svjetske inflacije, trajnog problema od početka pandemije. Troškovi mlaznog goriva, otprilike trećina svih troškova zračnih prijevoznika, i dalje su visoki. U međuvremenu, globalni pritisak za dekarbonizaciju zrakoplovne industrije dovodi do toga da se više prijevoznika bori za malu količinu takozvanog održivog zrakoplovnog goriva (SAD) dostupnog na tržištu, piše Time, a prenosi tportal.

“Zrakoplovne tvrtke nastavit će činiti sve što mogu kako bi troškove držale pod kontrolom što je više moguće, a za dobrobit potrošača”, rekao je Willie Walsh, glavni direktor Međunarodne udruge zračnog prometa. “Ali mislim da je nerealno očekivati ​​da zračni prijevoznici mogu nastaviti apsorbirati sve troškove… Ovo nije odluka koju želimo, ali je nešto što moramo učiniti.”

Također, pritisak na industriju je i pandemija mamurluka u proizvodnji zrakoplova, kažu oni. Prijevoznici sada duže lete starijim zrakoplovima koji troše više goriva. Također nema dovoljno novih zrakoplova za proširenje ruta i povećanje ponude kako bi se oborile ukupne cijene.

To upozorenje dolazi jer IATA procjenjuje da će prihodi zračnih prijevoznika na globalnoj razini dosegnuti gotovo milijardu dolara 2024., što je rekordna visina. Zrakoplovom će ove godine putovati 4,96 milijardi putnika, a ukupni troškovi prijevoznika doseći će 936 milijardi dolara, što znači još jedan rekord.

No također se očekuje da će profit industrije ove godine iznositi gotovo 60 milijardi dolara.

Emirates zabilježio rekordnu dobit

Konkretno, Emirates, glavni pokretač gospodarstva Dubaija, zabilježio je rekordnu dobit od 4,7 milijardi dolara u 2023. od prihoda od 33 milijarde dolara.

Rezultati Emiratesa prate rezultate za njegovu bazu, Međunarodnu zračnu luku Dubai. Najprometnija zračna luka na svijetu za međunarodne putnike imala je 86,9 milijuna putnika prošle godine, nadmašujući brojke za 2019. neposredno prije nego što je pandemija koronavirusa prizemljila globalno zrakoplovstvo.

Zračna luka sada planira preseliti se u drugu, prostranu zračnu luku grada-države u južnom dijelu pustinje u sljedećih 10 godina. Radi se o projektu vrijednom gotovo 35 milijardi dolara.

Tim Clark, predsjednik zračnog prijevoznika, to je u ponedjeljak nedvosmisleno priznao rekavši da ne želi da ljudi “vade kutije maramica i sviraju violine”, upozoravajući da su profitne marže industrije niske jednoznamenkaste brojke.

Potrošači su desetljećima uživali korist

Međutim, ustvrdio je da su se zračni prijevoznici povećavali, a prijevoznici konsolidirali, a uštede tih troškova prenijete su na potrošače.

“Poprilično je nevjerojatno da su cijene karata takve kakve su danas”, rekao je Clark. “Mislim da je ponuda vrijednosti za novac od koje su potrošači imali koristi desetljećima nešto što je jedan od onih skrivenih dijelova priče.”

Yvonne Manzi Makolo, izvršna direktorica RwandAira, također je istaknula poreze i naknade koje su prijevoznicima nametnule zemlje u kojima posluju. Posebno je navela one koje plaćaju prijevoznici koji lete iz afričkih zemalja kao “smiješne”.

 
Nastavi čitati

Svijet

Hezbolah: Nismo za širenje sukoba s Izraelom, no borit ćemo se bude li potrebno

Objavljeno

-

Libanonski Hezbolah ne nastoji proširiti sukob s Izraelom, ali je spreman voditi svaki rat koji mu bude nametnut, rekao je u utorak tv postaji Al-Jazeeri zamjenik vođe Hezbolaha šeik Naim Kasem, dok i dalje traju sukobi i neprijateljstva na libanonsko-izraelskoj granici.

Grupa Hezbolah koju podržava Iran, posljednjih osam mjeseci razmjenjuje vatru duž graničnog pojasa s Izraelom i to se događa paralelno s ratom u Gazi.

Međunarodna zajednica strahuje da bi mogao izbiti sukob još širih razmjera među teško naoružanim protivnicima.

Nasilje, koje je mjesecima osciliralo, posljednjih je dana eskaliralo. Hezbolah je u utorak objavio da je drugi dan zaredom lansirao eskadrilu bespilotnih letjelica na izraelsku vojarnu, nazvavši taj potez odgovorom na smrtonosan izraelski napad na Libanon.

Zamjenik vođe Hezbolaha šeik Kasem Al-Jazeeri je rekao da namjera grupe nije “proširiti rat”, već se boriti bude li joj sukob nametnut.

Ovo je najteži sukob između Izraela i Hezbolaha otkako su ušli u rat godine 2006., a deseci tisuća ljudi s obiju strana granice bili su prisiljeni napustiti svoje domove.

 
Nastavi čitati

Svijet

Konzumiranje alkohola pa drijemanje u avionu moglo bi biti loše za srce

Objavljeno

-

By

Odlazak na odmor uvijek je razlog za slavlje – a mnogi će putnici tom prigodom popiti nešto alkoholno na letu prije nego što malo zadrijemaju. Ali, prema novoj studiji – ovaj ritual nije baš tako dobar. 

Njemački znanstvenici otkrili su da kombinacija alkohola u letu i tlaka u kabini može opteretiti srce.  Otkrili su da kada ljudi zaspu nakon što su popili alkohol razina kisika u krvi pada, a broj otkucaja srca se povećava – čak i kod onih koji su zdravi i mladi.

“Iznenadili smo se kad smo vidjeli da je učinak tako jak”, rekla je koautorica studije dr. Eva-Maria Elmenhorst.

“Molim vas da ne pijete alkohol dok ste u avionu”, dodala je.

Istraživači su rekli da putnici sa srčanim problemima imaju povećan rizik od pogoršanja simptoma zbog smanjenog tlaka u kabini, koji se pojačava tijekom spavanja.

Alkohol, koji se često konzumira na brodu, ima slične učinke, dodali su, prenosi sky news.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu