Connect with us

Svijet

Nastavlja se obračun s nikotinskim proizvodima. Uvodi se još jedan porez?

Objavljeno

-

Europa se nastavlja obračunavati s duhanskom industrijom, a ovaj put na meti je proizvod koji uopće ne sadrži duhan – naizgled bezazlenoj nikotinskoj vrećici.

Popularnost ovih proizvoda je u porastu, a analiza pokazuje da se tržište nikotinskih vrećica udvostručilo između 2020. i 2021. u Hrvatskoj, Češkoj, Danskoj, Slovačkoj i Ujedinjenom Kraljevstvu.

Nikotinske vrećice dosad su izmicale oštrim regulatornim očima briselskih birokrata jer ne sadrže duhan. No, očekivane revizije zakona EU-a o duhanskim proizvodima, oporezivanju i oglašavanju mogle bi to promijeniti.

Sadašnja pravila već pokrivaju e-cigarete, koje također ne sadrže duhan, a naznake su da Komisija želi iskoristiti reviziju i za ograničenja prema nikotinskim vrećicama. Potencijalna zabrana, po uzoru na Belgiju, Nizozemsku i dijelove Njemačke, također bi mogla biti na stolu.

“Mislim da se uvesti porez na te proizvode na sličan načina kao na cigarete”, rekao je za Politico Philip Gorham, viši analitičar kapitala u Morningstaru, tvrtki za investicijska istraživanja.

Povjerenica za zdravstvo Stella Kyriakides također je rekla da rastuća popularnost nikotinskih vrećica predstavlja “ozbiljnu zabrinutost za javno zdravlje”.

Izuzetno ovisne, a slabo regulirane

Izvješće njemačkog Saveznog instituta za procjenu rizika pokazalo je da nikotin ima snažne učinke na kardiovaskularni sustav, a vrećice su visokorizične za djecu, trudnice i dojilje te one s kardiovaskularnim bolestima.

Jedna od glavnih briga jest potencijalna privlačnost mladima.

Iako je vremenski raspored oko revizije zakona o duhanu u Uniji još uvijek nejasan, preporuka za zabranu razbjesnila je industriju i neke zakonodavce, uključujući europarlamentara Charlieja Weimersa iz skupine Europskih konzervativaca i reformista.

Duhanske tvrtke uključujući Philip Morris International, British American Tobacco (BAT), Imperial Brands i Altria brzo su se uključiča u ovaj prostor. Industrija inzistira na tome da nikotinske vrećice korisnicima duhanskih cigareta pružaju manje štetnu alternativu i da bi se trebale regulirati zasebno – i manje strogo – od snusa ili e-cigareta.

Industrija želi samoregulaciju

Glavni igrači, uključujući BAT, Imperial Brands i Japan Tobacco International, postavili su samoregulacijski okvir za nikotinske vrećice prema kojem bi se proizvodi prodavali i reklamirali samo odraslima.

Također, predlažu da sadrže i zdravstveno upozorenje u kojem se navodi da proizvod sadrži nikotin ” koja je tvar koja izaziva veliku ovisnost” te da postoji ograničenje od 20 mg nikotina po vrećici.

O opasnostima ovog trenda koji se popularizirao među mladima ranije se oglasio i Hrvatski zavod za javno zdravstvo (HZJZ) upozoravajući da izloženost nikotinu može izazvati brojne različite nepovoljne reakcije u organizmu.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Svijet

EK upozorava: Meta želi zarađivati od vaših osobnih podataka

Objavljeno

-

By

unsplash

Europska komisija u ponedjeljak je objavila upozorenje za građane EU-a kojim upozorava korisnike Facebooka i Instagrama na nepoštenu praksu kojom Meta želi “obmanuti” korisnike da daju pristup osobnim podacima.

“Korisnici Facebooka i Instagrama moraju odabrati hoće li se pretplatiti uz naknadu ili pristati da Meta koristi njihove osobne podatke — i od toga zarađivati.

Ova praksa može zavarati korisnike diljem EU-a.

#EU potrošači mogu donositi informirane odluke, a mi poduzimamo mjere kako bismo zaštitili to pravo”, objavila je Europska komisija na platformi X.

Što je poduzela Europska komisija?

U ponedjeljak je Mreža za suradnju u zaštiti potrošača (CPC) poslala pismo nakon zabrinutosti da bi Metin model ‘plati ili pristani’ mogao kršiti zakone EU-a o zaštiti potrošača.

Komisija je koordinirala akciju koju vodi francuska Glavna uprava za tržišno natjecanje, pitanja potrošača i sprječavanje prijevara.

Akcija je započela 2023., odmah nakon što je Meta preko noći zatražila od potrošača da se pretplate na korištenje Facebooka i Instagrama uz naknadu ili da pristanu da Meta koristi njihove osobne podatke kako bi im se prikazivali personalizirani oglasi, što je Meti omogućilo da od toga zaradi.

Ključni elementi akcije protiv Mete:

– Obmanjivanje potrošača upotrebom riječi “besplatno”, dok za korisnike koji se ne žele pretplatiti uz naknadu, Meta zahtijeva da prihvate da ta kompanija može zaraditi od upotrebe njihovih osobnih podataka kako bi im prikazivala prilagođene oglase

– Zbunjivanje korisnika zahtijevajući od njih da se kreću kroz različite zaslone u Facebook/Instagram aplikaciji ili webu i da kliknu na hiperveze koje ih potom preusmjeravaju na različite dijelove poput Uvjeta pružanja usluge ili Pravila privatnosti

– Korištenje nepreciznih izraza i jezika, kao što su “vaši podaci” za upućivanje na “osobne podatke” potrošača ili sugeriranje da potrošači koji odluče platiti uopće neće vidjeti oglase, dok bi mogli i dalje vidjeti oglase koji se bave sadržajem podijeljenim putem Facebooka ili Instagrama od strane drugih članova platforme;

– Vršenje pritiska na potrošače koji su uvijek besplatno koristili Facebook/Instagram do uvođenja novog poslovnog modela i za koje Facebook/Instagram često čini značajan dio njihovih društvenih života i interakcija da donesu trenutni izbor, bez prethodnog upozorenja ,dovoljno vremena i stvarne prilike za procjenu kako bi taj izbor mogao utjecati na njihov ugovorni odnos s Metom

Što je iduće?

Meta ima rok do 1. rujna 2024. odgovoriti na pismo CPC mreže i Komisije te predložiti rješenja.

Ako Meta ne poduzme potrebne korake za rješavanje postavljenih problema, CPC tijela mogu odlučiti poduzeti mjere, uključujući sankcije.

 
Nastavi čitati

Svijet

Zbog slabe procijepljenosti u BiH već drugi smrtni slučaj povezan s ospicama

Objavljeno

-

By

Pixabay

Još jedan smrtni slučaj povezan s ospicama zabilježen je u Bosni i Hercegovini, a preminuo je 18-godišnjak iz Zenice, potvrdili su iz ministarstva zdravstva Zeničko-dobojske županije.

Ranije ovog tjedna u Sarajevu je preminuo 17-godišnjak koji je također obolio od ospica pa je od tada proglašena epidemija u Sarajevskoj županiji, a sada i u Zeničko-dobojskoj.

Oba smrtna slučaja povezuju se s niskom stopom procijepljenosti djece, do čega je dovela kampanja na društvenim mrežama potaknuta neutemeljenim tvrdnjama o povezanosti cijepljenja protiv morbila s pojavom autizma kod male djece.

Ministrica zdravstva Zeničko-dobojske županije Aida Salčinović kazala je lokalnim medijima kako je u toj županiji procijepljenost djece protiv ospica na razini od tek 37 posto, što pogoduje širenju zaraza. U toj je županiji do sada potvrđeno više od 1200 slučajeva zaraze ospicama.

“Ja jedino mogu apelirati na roditelje da cijepe svoju djecu i tako ih zaštite”, kazala je Salčinović.

Za učinkovito sprječavanje širenja zaraznih bolesti pa tako i ospica nužno je osigurati procijepljenost od barem 95 posto. Cijepljenje protiv zaraznih bolesti je u Federaciji BiH obveza regulirana zakonom koji je na snazi od 2005. godine no roditelji unatoč tome masovno odbijaju cijeliti djecu pod različitim izgovorima a kazne koje za to dobiju su novčane i to u simboličnim iznosima.

 
Nastavi čitati

Svijet

Biden ima koronu

Objavljeno

-

By

Predsjednik SAD-a Joe Biden pozitivan je na koronavirus, potvrdila je Bijela kuća nakon što je Biden nazočio događaju u Las Vegasu na kojem je trebao govoriti.

Glasnogovornica Bijele kuće Karine Jean-Pierre objavila je pozitivan test za 81-godišnjeg Bidena nakon što je predsjednik UnidosUS-a, latinoameričke organizacije za građanska prava, rekao da Biden neće moći govoriti na zakazanom događaju u Las Vegasu zbog dijagnoze.

Bijela kuća tvrdi kako Biden ima blaže respiratorne smetnje te da se iz Las Vegasa vraća u Delaware, gdje će biti stavljen u samoizolaciju. “Cijepljen je i stimuliran te ima blage simptome, rekala je Jean-Pierre.

Američki predsjednik je primio i prvu dozu lijeka Paxlovida, kazao je Bidenov liječnik.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu