Connect with us

Hrvatska

Psihologinja o trovanjima gaziranim pićima: Kad se nadležni ne oglase odmah, raste atmosfera panike

Objavljeno

-

“Otvara se puno prostora za lažne vijesti i teorije zavjera. Institucije bi to trebale znati, no mnogo ljudi ne vjeruje institucijama i nema povjerenja u ono što govori ministar zdravstva. E to je veliki problem”, kaže psihologinja Mirjana Nazor.

Otkako se u ponedjeljak navečer društvenim mrežama zakotrljala neslužbena i neprovjerena informacija o trovanju gaziranim pićima, u javnom je prostoru nastala poprilična kakofonija.

U Rijeci je hospitaliziran mladić “oštećenog jednjaka” nakon što je u jednom kafiću popio gaziranu vodu. Na tu vijest brzo su se nakalemile i druge, neprovjerene, sve dok se u utorak ujutro nije oglasila riječka bolnica, policija pa, oko podneva, i Coca-Cola nije priopćila da je riječ o “izoliranom slučaju”. No, do kraja utorka broj osoba za koje se sumnja da su se otrovale pijući gazirana pića, popeo se na četiri. Ta tri nova slučaja zabilježena su u Zagrebu. U četvrtak ujutro spomenuta su još četiri slučaja u KBC-u Zagreb, jedan u Vinogradskoj i jedan u Varaždinu.

“Stvara se napetost i atmosfera panike”

Sinoć su pred kamerama bili predstavnici nadležnih institucija (Ministarstva zdravstva, HZJZ-a…), a opet se oglasila i Coca-Cola tvrdeći da interne istrage “nisu pokazale nepravilnosti u proizvodnji”. Ministar zdravstva Vili Beroš poručio je da ne treba dizati paniku te je preporučio građanima da piju – običnu vodu. No panika je posijana uvelike i zbog tromih reakcija nadležnih institucija i same Coca-Cole. Tvrdi to i psihologinja Mirjana Nazor.

“Prekasno je službeno objavljeno da postoji opasnost i da su uočena trovanja. Internetom i društvenim mrežama vijesti su se širile puno prije nego što je reagiralo Ministarstvo zdravstva i prije negoli se oglasila Coca-Cola. A kad se institucije odmah ne oglase, to, nažalost, kod ljudi odmah budi sumnju da je nešto čudno”, kaže psihologinja Nazor.

Ona smatra da nadležne institucije nisu svjesne koliko se informacije, bile one lažne, poluistinite ili istinite, društvenim mrežama dopiru do ljudi puno prije njihovih reakcija.

“One su te koje bi trebale biti mjerodavne da spriječe paniku i suvislo, razumno i smireno objasne o čemu se radi. Bitno je da ljudi imaju informacije i budu oprezni. E sad, ako se službene institucije ne oglase na vrijeme, što drugo preostaje ljudima nego da vjeruju drugim izvorima. Time se stvara napetost i raste atmosfera panike”, napominje Nazor.

“Kreću priče ‘tko nas želi otrovati’ i slične”

Ova situacija iznimno je osjetljiva jer se radi o namirnicama, pićima koje ljudi unose u sebe. Ministar Beroš u srijedu je čak natuknuo da se, moguće, u jednom slučaju radi o slanim štapićima.

“Činjenica je da svakodnevno konzumiramo mnogo toga. Čak i za ono što kupujemo na tržnici ne znamo čime je sve tretirano. Puno toga ne znamo i tako nam je, zapravo, lakše živjeti. Kada bi strepili nad svime što stavljamo u sebe, prestali bismo i jesti i piti. Ali, ovdje se radi o situaciji koja dolazi od jedne velike, općepoznate i općepriznate kompanije, pa bi stvari trebalo staviti u ozbiljan, ali smiren kontekst kako bi ljudi dobili informaciju što je zaista opasno, čega se treba suzdržati i koliko dugo”, ističe.

Psihologinju Nazor pitali smo kako će građani reagirati.

“Pročitala sam da je vlasnik kafića u Rijeci, gdje se otrovala prva osoba, izjavio kako sljedećeg dana nije prodao nijedno gazirano piće. S jedne strane to je u redu. Dobro je da su ljudi oprezni dok nema službene informacije što se zaista dogodilo, koja supstanca je u pitanju, koliko je opasna i sve ostalo. Međutim, nije rješenje da se sada zbog straha u svim kafićima prestanu konzumirati bilo kakva pića. Sada se otvara puno prostora za lažne vijesti i teorije zavjera. Počeli su se javljati oni koji su inače skloni tome pa kreću priče tipa ‘tko nas želi otrovati’ i slične. Institucije bi to trebale znati. No mnogo ljudi ne vjeruje institucijama i nema povjerenja u ono što govori ministar zdravstva. E to je veliki problem”, kaže.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Hrvatska

Nad Hrvatsku stiže saharski pijesak, DHMZ objavio kada

Objavljeno

-

By

Državni hidrometeorološki zavod objavio je satelitsku snimku iz koje se vidi dotok saharskog pijeska preko Sredozemlja koji će u manjoj količini već noćas početi stizati i do nas.

“Danas i sutra uživajte u suncu, nabacite sunčane naočale i pripazite na IV Index”, objavio je DHMZ na X-u.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Analitičar izradio prognozu EU izbora. “Ovoga puta SDP mora paziti na crnog labuda”

Objavljeno

-

By

Na izborima za hrvatske zastupnike u Europskom parlamentu, koji će biti održani 9. lipnja, sudjeluje 25 lista – 21 stranačka te po dvije koalicijske i nezavisne.

Ovo će biti četvrti izbori za Europski parlament koji se održavaju otkako je Hrvatska punopravna članica EU-a. Oni 2013. bili su vanredno održani kod nas kako bi Hrvatska kao novoprimljena članica bila zastupljena u Europskom parlamentu do redovnih izbora 2014. godine. Tada se natjecalo 28 lista, a tri su osvojile mandate. Koalicija oko HDZ-a osvojila je šest madata, koalicija oko SDP-a pet, a Hrvatski laburisti jedan.

Sljedeće godine na izborima je sudjelovalo 25 lista, a opet su izabrani kandidati s tri liste. HDZ je u koaliciji s još pet stranaka opet osvojio šest mandata (oba puta među izabranima bio je Andrej Plenković), SDP u koaliciji s tri stranke osvojio je četiri mandata, a jedno mjesto dobila je stranka ORaH. Na prošlim izborima kandidirane su čak 33 liste. HDZ i SDP osvojili su po četiri mjesta, a po jedno Hrast, Živi zid, IDS i Nezavisna lista Mislava Kolakušića.

HDZ-u pet, SDP-u četiri mandata?

Sva tri puta izlaznost na europske izbore bila je niska. Na onima 2013. bila je 20,83 posto, 2014. je izašlo 25,24 posto birača, a 2019. godine 29,85 posto.

Politički analitičar Krešimir Macan smatra da bi upravo izlaznost mogla odrediti rezultate europskih izbora, kao i događaji u pregovorima nakon parlamentarnih izbora.

“Zapravo imamo najbolje istraživanje uoči europskih izbora, a to su rezultati onih parlamentarnih”, kaže.

Macan je izradio i na stranici Manjgura.hr objavio prognozu rezultata EU izbora modeliravši je prema rezultatima parlamentarnih izbora. Preslikavanjem rezultata tih izbora uz korištenje D’Hondtove metode, Macan predviđa da će na europskim izborima HDZ osvojiti pet mandata, SDP četiri, a Domovinski pokret, Možemo! i Most po jedan.

Manjgura.hr

“Neće biti dovoljno preći prag od 5 posto”

“Prag za preskakanje 12. mandata je visokih 6,48 posto. Dakle, neće biti dovoljno prijeći izborni prag od 5 posto, već osvojiti barem navedeni postotak. Ako se radi o izlaznosti od 29,85 posto kakva je bila na zadnjim EU izborima, tada za 12. granični mandat treba oko 67.350 glasova, što daje šanse i nekim drugim listama poput one koju su složili IDS i manjine okupljene oko EU parlamentarca Valtera Flege i tada taj mandat gubi SDP”, napisao je Macan u objašnjenju svoje prognoze.

Macan nam napominje da je ipak riječ o modeliranju rezultata prema rezultatima nedavnih parlamentarnih izbora te da će događaji u gotovo mjesec i pol dana dugoj kampanji utjecati na konačne rezultate.

HDZ i DP u pobjedničkom modu, Most u problemima

Uostalom, kaže, već smo ovih dana svjedočili događajima koji mogu utjecati na odluku birača.

“Vidimo već po CRObarometru da Možemo! može čak ići prema dva mandata, a da bi Most nakon ovih raskola mogao izgubiti mandat. HDZ je sada u borbenom pobjedničkom modu , svježi su i uigrani i samo će morati ponoviti vježbu s parlamentarnih izbora. Prošli puta bili su neorganizirani pa im se dogodio onaj “crni labud”. SDP mora motivirati birače i izvući ih jer bi se ovoga puta njima mogao dogoditi crni labud. Mislim da i DP ima siguran jedan mandat. I oni su u pobjedničkom modu za razliku od Mosta kojem su otišli Raspudići i nije to više isti Most kao na parlamenatarnim izborima”, ustvrdio je Macan.

Iako je birače već pripremila nedavna kampanja za parlamentarne izbore, Macan napominje da će na europskim izborima ipak puno ovisiti o tome koliko će stranke uspjeti motivirati birače za izbore koji se ne smatraju važnima.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Veliki broj Hrvata svakodnevno jede meso, pogledajte koje vrste najviše

Objavljeno

-

By

foto: Pixabay

Istraživanje o konzumaciji mesa, mesnih prerađevina i suhomesnatih proizvoda koje su tijekom ožujka proveli magazin Ja Trgovac i agencija Hendal, pokazalo je da 25 posto hrvatskih građana meso jede svakodnevno, a najpopularnija je piletina.

Učestalost konzumacije pokazuje rast onih koji svakodnevno jedu meso ove godine, za pet posto u odnosu na istraživanje iz 2022., odnosno ima ih 25 posto, što znači da svaki četvrti Hrvat meso jede svakodnevno.

Ipak, najviše je onih koji meso konzumiraju nekoliko puta tjedno, ukupno ih je 64 posto, dok ih je prije dvije godine bilo pet posto više.

Razmjerno manji udjeli odnose se i na manje učestale konzumacije pa je tako ove godine šest posto onih koji meso jedu nekoliko puta mjesečno, a dva posto ispitanika kaže da meso jede rijetko.

Meso ne jede tri posto građana

Da ne jede meso istaknulo je tri posto ispitanih građana.

Istraživanje je pokazalo da je piletina uvjerljivo najpopularnija vrsta mesa koju najčešće konzumira 53 posto građana, što je dva posto manje nego u 2022. godini. Na drugom je mjestu svinjetina s 36 posto udjela uz četiri posto rasta, dok su ostale vrste mesa značajno manje popularne.

Tako se za teletinu najčešće odlučuje sedam posto građana, puretinu bira tri posto, a janjetinu svega jedan posto konzumenata mesa u Hrvatskoj.

Kada je riječ o tome koju vrstu mesa najviše vole, dobiveni rezultati su podosta drugačiji od onoga što se najčešće konzumira, navode iz JaTrgovca.

Naime, iako su piletina s 38 posto (pad od jedan posto u odnosu na 2022.) te svinjetina s 26 posto (rast od pet posto) i ovdje na vrhu poretka omiljenih vrsta mesa, ipak su njihovi udjeli značajno manji.

Da teletinu s 18 posto (rast od jedan posto) i janjetinu s 12 posto (pad od tri posto) kombinirano preferira gotovo trećina građana, odnosno njih 30 posto.

Podatak da teletinu i janjetinu najčešće konzumira svega osam posto ispitanika, govori u prilog tome da si te skuplje vrste mesa značajan broj građana ne može priuštiti.

Od suhomesnatih proizvoda najčešće se konzumira slanina

Kod kategorije mesnih prerađevina i suhomesnatih proizvoda hrvatski građani najčešće konzumiraju slaninu te ih je ove godine šest posto više, odnosno ukupno 39 posto. To znači da četiri od 10 konzumenata kategorije najčešće jede špek, a dvostruko manji udio pripao je kobasicama koje najčešće jede 19 posto građana ili za jedan posto manje nego prije dvije godine.

Odmah iza dolazi šunka sa 17 posto udjela u oba istraživanja, dok su u 2024. godini manju popularnost imali pršut s osam posto, parizer sa šest posto, kulen s četiri posto i vratina s dva posto.

Kada je riječ o tome koju vrstu mesnih prerađevina i suhomesnatih proizvoda najviše vole onda je i tu na vrhu slanina s 29 posto udjela u oba istraživanja, ali odmah iza je s 28 posto udjela pršut.

Kulen je rastao za tri posto i sada ima 15 posto udjela, a šunka je na 13 posto u obje promatrane godine. Slijede kobasice s osam posto, dok su vratina i parizer ostvarili po dva posto preferencija.

I ovdje se može na primjeru pršuta i kulena vidjeti da ih najčešće kupuje 12 posto građana, a preferira višestruko veći udio od 43 posto, navodi se u priopćenju.

Istraživanje su tijekom ožujka ove godine proveli Ja Trgovac magazin i agencija Hendal na nacionalno reprezentativnom uzorku građana Republike Hrvatske starijih od 16 godina.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu