Connect with us

Svijet

NOVE PROMJENE VOZAČKIH DOZVOLA U EU / Evo što se krije iza toga i koga će točno obuhvatiti…

Objavljeno

-

Predsjednica Odbora za promet i turizam pri Europskom parlamentu iz redova Zelenih, Karima Delli, predstavila je proteklog tjedna nacrt prijedloga kojim se želi revidirati pravila polaganja vozačkog ispita i izdavanja vozačkih dozvola. Nacrt je podigao puno prašine u javnosti, a Delli je navela da je cilj prijedloga smanjiti broj smrti na europskim cestama.

Neki od prijedloga bili su zabrana noćne vožnje za mlade vozače, liječnički pregledi s tečajevima uz obnavljanje znanja svakih 5 godina za sve starije od 70 godina, posebna dozvola za vozače SUV-a i zajednički europski sustav kaznenih bodova.

I dok se euro parlamentarka Delli susrela s brojim kritikama, stručnjaci su pohvalili njezin prijedlog. Stoga nas je zanimalo što točno piše u spornom prijedlogu i kada bi mogao stupiti na snagu.

Ambiciozan cilj

Prvo je važno znati kako ništa još nije odlučeno. Trenutno se formiraju mišljenja u Bruxellesu i Strasbourgu i kruže prijedlozi. Prometni odbor Europskog parlamenta trebao bi raspravljati o ovom pitanju tek u prosincu prije nego što se odluka donese sljedeće godine. U ožujku je Europska komisija dala prijedlog kako bi se mogla revidirati postojeća direktiva o jedinstvenim pravilima o vozačkim dozvolama za cijelu EU, prenosi njemački Spiegel.

Cilj nove direktive je broj smrtnih slučajeva u prometu smanjiti s 20.000, koliko ih je bilo prošle godine, na nulu do 2050. U tu svrhu Komisija predlaže, primjerice, da se u autoškolama polaznici podučavaju da budu obzirniji prema ljudima koji nisu u automobilu. Digitalna vozačka dozvola i prekogranične provjere prekršaja također su dio paketa.

Što se točno predlaže?

“Lažne vijesti”, odgovorili su francuski Zeleni na platformi “X”, nekadašnjem Twitteru, desničarskom ekstremističkom političaru Florianu Philippotu, koji je izjavio da bi reforma vozačkih dozvola donijela “pakao”. Zeleni prvenstveno navode da se svi prijedlozi u ovom nacrtu temelje se na statistici o sigurnosti na cestama.

Navode i kako su neki od prijedloga koji su se pojavili u javnosti krivo protumačeni:

  • Posebna dozvola za najteže automobile (SUV-ove)

U nacrtu izvješća zapravo se traži uvođenje posebne dozvole za automobile teže od 1,8 tona, dozvole “B+” koju bi bilo moguće dobiti tek nakon dvije godine probnog roka za B dozvolu i nakon 21 godine. Prijedlog je predstavljen imajući na umu da sudari s SUV vozilima imaju veći utjecaj (dvostruko veći rizik od smrti pješaka, prema studiji WWF-a iz 2020.) i da su mladi ljudi više izloženi smrtnosti na cestama (40 posto više prema Europskom udruženju za sigurnost cestovnog prometa).

  • Ograničenje brzine za mlade vozače na 90 km/h

Zeleni navode da ovo nije točno. Ono što nacrt izvješća traži je smanjenje brzine za vozače početnike na dionicama cesta gdje je ograničenje brzine veće ili jednako 90 km/h, kao što je već slučaj u Francuskoj. Primjerice, ako je brzina na autocesti ograničena na 130 km/h, početnici ne bi smjeli voziti brže od 120 ili 110 km/h jer vozači početnici su najčešće najmlađi koji su više izloženi smrtnim slučajevima na cestama.

Kako se ovo već primjenjuje u Francuskoj, smatraju da se takav uspješni model treba provesti u cijeloj Europi. S druge strane, odbija se prijedlog Komisije da se dob za vozačku dozvolu spusti na 16 godina uz ograničenje brzine od 45 km/h.

  • Zabrana mladim vozačima početnicima vožnju noću

Objašnjavaju kako nacrt izvješća ne poziva na zabranu noćne vožnje za vozače početnike, ali daje mogućnost državama članicama da to učine jer će tako imati priliku poduzeti mjere za izbjegavanje rizične vožnje noću, ako to smatraju potrebnim.

  • Rok valjanosti vozačke dozvole od 10 godina

Zeleni navode kako se navedeno odnosi samo na administrativnu valjanost vozačke dozvole, no njezino obnavljanje bit će uvjetovano potvrdom da nema kontraindikacija za upravljanje vozilom izdanom nakon obveznog liječničkog pregleda.

Isto vrijedi i za rok valjanosti vozačke dozvole od 7 godina za starije od 60 godina, 5 godina za starije od 70 i 2 godine za starije od 80 godina. “Jednostavno, liječnički pregledi će se morati češće obavljati nakon 60. godine”, objašnjavaju Zeleni. te napominju da se ovaj model pokazao uspješnim u Italiji.

Pohvale stručnjaka

Nova pravila, ako ikad budu donesena, odnosit će se samo na nove vozačke dozvole, što znači da oni koji su do sada smjeli voziti SUV vozila to će pravo zadržati.

Prijedlog je dobio pohvale od Europskog vijeća za sigurnost prometa (ETSC). Odbor se pozvao na novu studiju iz Belgije koji kaže da rastuća težina modernih automobila znači sve veću opasnost za živote pješaka, biciklista i putnika u drugim automobilima.

ETSC je također pozdravio stroža pravila za vozače početnike jer u 40 posto nesreća sudjeluju mladi ljudi koji čine samo osam posto građana s vozačkom dozvolom. “Apsolutno je razumno uvesti uvesti stupnjevanje vozačkih dozvola”, objasnila je direktorica ETSC-a Ellen Townsend.

Karima Delli priprema se za teške razgovore, posebice s nacionalnim vladama. Dio njih kontroverznim smatra i model sustava kaznenih bodova koji bi vrijedio u cijeloj Uniji. Vozači bi ih tako skupljali za prometne prekršaje diljem EU, a kad bi ih se skupio određeni broj, oduzimala bi im se dozvola, neovisno u kojoj su zemlji članici prekršaji napravljeni.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Svijet

Grad u kojem je ujutro bilo -47, a sljedeći dan 9 stupnjeva: Slijedi li nam takav scenarij?

Objavljeno

-

By

Pexels

Guinnessova knjiga rekorda bilježi kako je to najveća promjena temperature ikad službeno izmjerena na Zemlji unutar razdoblja od 24 sata na jednom mjestu.

Grad Loma u američkoj saveznoj državi Montani bilježi rekord za najbrži porast temperature u Sjedinjenim Američkom Državama unutar 24 sata, ali i u cijelom svijetu prema Guinnessovoj knjizi rekorda.

U tom američkom gradiću u devet sati ujutro 14. siječnja 1972. godine izmjerena je temperatura od -54 Fahrenheitova stupnja, odnosno -47,7 Celzijevih stupnjeva.

Zahvaljujući puhanju toplog i suhog vjetra činuka temperatura je dramatično porasla u sljedeća 24 sata, prenosi Pun kufer.

Rekord

U osam sati ujutro 15. siječnja 1972. godine u Lomi je izmjereno 49 Fahrenheita, odnosno oko 9,4 Celzijeva stupnja.

U svega 24 sata to je bio porast od 103 Fahrenheitova stupnja, odnosno 57,2 Celzijeva stupnja. Guinnessova knjiga rekorda bilježi kako je to najveća promjena temperature ikad službeno izmjerena na Zemlji unutar razdoblja od 24 sata na jednom mjestu.

Prethodni rekord za najbrži promjenu temperature također se dogodio u Montani – točnije u gradu Browningu 23. i 24. siječnja 1916. godine. Temperatura je od 7 Celzijevih stupnjeva pala na -49 u svega 24 sata.

 
Nastavi čitati

Svijet

Tri znaka da će ova zima biti daleko hladnija nego što ste očekivali

Objavljeno

-

By

Severe Weather Europe (SWE) u novoj dugoročnoj prognozi za zimu 2024./2025. naveo je da postoje tri znaka koja ukazuju na to da bi ona mogla biti znatno hladnija od očekivanog.

Fokus je bio na zimski uzorak tlaka u sjevernom Atlantiku i tri faktora koji mogu promijeniti njegov razvoj za zimu 2024./2025.

Zimski obrasci u sjevernom Atlantiku

Vremenski obrasci obično se mogu definirati u regijama. “Najutjecajniji” vremenski uzorak zimi je obično sjevernoatlantska oscilacija – NAO. Pokriva i mijenja vremenske obrasce sve od Sjedinjenih Država i Kanade do Europe.

NAO opisuje porast i pad tlaka u sjevernom Atlantiku, točnije između područja Grenlanda/Islanda i središnjeg sjevernog Atlantika/Azora.

Na sjeveru iznad Grenlanda je nizak tlak, a zona visok tlaka je ispod od SAD-a do Europe. Zimi ovaj obrazac donosi toplije temperature i manje snijega u istočnom SAD-u i većem dijelu Europe.

Suprotan uzorak, negativni NAO, predstavlja blokiranje na visokoj geografskoj širini, s anomalijom visokog tlaka iznad Grenlanda i niskog tlaka od SAD-a do Europe. Takav obrazac zimi donosi hladnije vrijeme i snijeg u istočnom SAD-u i Europi.

Najnovija prognoza ECMWF-a u nastavku, objavljena prije samo nekoliko dana, sugerira da nas ove zime očekuje pozitivan NAO, što znači da ćemo imati topliju zimu u većem dijelu SAD-a i Europe, pojašnjava SWE.

Ipak, nije sve tako jednostavno… SWE navodi da se trenutno prate tri vremenska čimbenika koji, suprotno glavnim prognozama, zapravo pokazuju signal za negativnu NAO fazu za zimu 2024./2025.

Utjecaj La Niñe

Prvi faktor je ENSO (El Niño Southern Oscillation), odnosno područje ekvatorijalnog Tihog oceana koje se mijenja između tople i hladne faze. Promjena faze dolazi otprilike svake 1-3 godine, a trenutno se prati hladna faza La Niña.

Predviđa se da će se slaba La Niña razviti i trajati tijekom jeseni i zime. Slabljenje La Niñe očekuje se početkom sljedeće godine, s pomakom u neutralnu fazu. Prema oceanskoj prognozi, La Niña se razvija u istočnom Pacifiku i signalizira negativan NAO, osobito u siječnju i veljači.

To znači da bi potencijalno mogli imati hladniju zimu od normalne u središnjem/istočnom dijelu SAD-a i Europe.

Atlantski meridionalni način

Drugi faktor je atlantski meridionalni način (AMM). Oceanska progonoza sugerira pozitivan AMM način rada, što je opet u skladu s negativnom NAO fazom, a to ponovno ide u prilog tome da nas očekuje hladnija zima.

Utjecaj vjetrova

Treći faktor je kvazi-dvogodišnja oscilacija (QBO) i tu riječ o vjetrovima. QBO je redovita varijacija vjetrova visoko iznad ekvatora u stratosferi, naizmjenično istočnih i zapadnih (zonskih) vjetrova. Jaki vjetrovi u stratosferi putuju u pojasu oko planeta na ekvatoru. Otprilike svakih 17 mjeseci ti vjetrovi potpuno promijene smjer.

Više je načina na to kako QBO može utjecati na zimsko vrijeme, a jedan od njih je polarni vrtlog. Glavni zaključak je da je QBO duboko povezan s atmosferskim kretanjem i pomaže u cjelokupnom tropskom utjecaju, uključujući La Niñu. Moglo bi se reći da također pomaže u “komunikaciji” između oceana i polarnog vrtloga, pojašnjava SWE.

Zapadni QBO, kakav je i ove godine, ukazuje ne negativan NAO uzorak, s područjem visokog tlaka iznad Grenlanda i područjem niskog tlaka iznad Sjeverne Amerike i Europe.

Ova tri različita faktora ukazuju na negativni NAO uzorak ove zime, što znači da bi dijelovi središnjeg i istočnog SAD-a i Europe mogli imati pravo zimsko vrijeme.

 
Nastavi čitati

Svijet

Pao snijeg u Sloveniji!

Objavljeno

-

By

Hladan nestabilan atlantski zrak prodro je nad Europu i premješta se u obliku izražene hladne fronte prema istoku. Pod utjecajem te fronte, na slovenskoj Kredarici pao snijeg. Promjena vremena stigla je u Hrvatsku, no temperature će značajnije pasti noćas i sutra.

Petak će biti oblačan, vjetrovit i kišovit, jutarnje temperature u unutrašnjosti od 8 do 10, na Jadranu oko 17, a najviše dnevne u unutrašnjosti oko 14 Celzijevih stupnjeva, a na Jadranu od 18 do 22. Na Jadranu će puhati jaka mjestimice olujna bura.

Navečer u najzapadnijim krajevima unutrašnjosti i na sjevernom Jadranu postupno razbijanje naoblake.

U subotu i nedjelju nestabilno s duljim sunčanim razdobljima koja će prekidati kratkotrajni pljuskovi. Najviše dnevne temperature zraka u porastu te će biti oko 20 Celzijevih stupnjeva.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu