Connect with us

magazin

Što trgovine ne žele da znate: Evo što čine da plaćate više za manje i kako se od toga obraniti

Objavljeno

-

foto: Pixabay

Kad nešto krene gore, obično to vidimo. Često primijetimo da proizvođači hrane smanje ambalažu, ali ne smanje cijenu. Ali što ako nam smanje kvalitetu, a nas o tome ne obavijeste?

Visoki troškovi energenata, sirovina, plaća, presječeni lanci opskrbe… Potrošači vide da su im novčanici sve tanji jer tvrtke sve troškove prebacuju na njihova leđa.

Kada nešto poskupi, govorimo o inflaciji. Ali postoje i drugi “trikovi” za izvlačenje novca iz džepova ljudi.

Vijeće potrošača iz Hamburga prošle je godine margarinu Rama dodijelilo šampionsku titulu za “varljivu ambalažu”. Naime, cijena mu je ostala 2,19 eura, ali je pakiranje s 500 sniženo na 400 grama. To znači da je margarin poskupio 25 posto, iako se cijena pakiranja nije mijenjala, piše Deutsche Welle.

Taj se fenomen naziva shrinkflation, riječ skovana od “inflation” i engleskog “shrink”, što znači smanjiti se.

Sada pati i kvaliteta

Iako je razdoblje snažnih poskupljenja prošlo – iako nema znakova da će se vratiti na staro – sada zagovornici potrošača promatraju najnoviji fenomen koji su nazvali skimpflation. “Skimp” na engleskom znači škrtariti ili raditi nešto nedovoljno kvalitetno.

Termin je skovala američka medijska mreža NPR prije dvije godine. “Fenomen se također širi u Velikoj Britaniji i Njemačkoj”, kaže Sabine Hibner, stručnjakinja za kvalitetu usluga i autorica.

Primjerice, nakon početka rata u Ukrajini proizvođači pomfrita zamijenili su suncokretovo ulje palminim jer se ogromna količina svjetske proizvodnje suncokreta nalazi u Rusiji i Ukrajini. Ulja jednostavno nije bilo.

“Palmino ulje uvedeno je iz nužde, a sada je prilično etablirano”, kaže Hibner.

Iako suncokretovo ulje već odavno ima u dovoljnim količinama, prema podacima Agencije za zaštitu potrošača, samo se jedan od ispitanih proizvođača vratio kvalitetnijem proizvodu. Drugi još uvijek koriste palmino ulje.

Promjene u sastojcima nisu navedene

Da cirkus bude potpun, mnogi se proizvođači usude čak i ne naznačiti promjenu sastojaka na ambalaži. Nutritivne vrijednosti više nisu odgovarale reklamiranom. Palmino ulje je daleko jeftinije i manje zdravo od suncokretovog ulja zbog većeg udjela zasićenih masnih kiselina.

Prema riječima Sabine Hibner, tvrtke su za to dobile izvanredne dozvole jer nije bilo lako napraviti novu ambalažu na brzinu.

Umjesto promjene popisa sastojaka i nutritivne vrijednosti, samo su naveli: “Sadrži palmino ulje umjesto suncokretovog ulja” u polje predviđeno za upisivanje roka trajanja. Međutim, to je prošlo nezapaženo kod mnogih potrošača.

Centar za savjetovanje potrošača iz Hamburga navodi primjer čokolade iz velikog lanca supermarketa Aldi Nord. Tamo su njihove brand čokolade s marcipanom izgubile na kvaliteti – umjesto 45 posto marcipana koristi se samo 38 posto. U ostalim varijantama manje je pistacija i nugata. Iako su čokolade poskupjele dvadesetak centi na 1,69 eura.

Pogoršanje kvalitete usluga

No, fenomen štedljivosti nije vidljiv samo u robama već i u uslugama. Kako kaže Hibner, radne snage nedostaje posvuda. Kao rezultat toga, tvrtke štede na plaćama, a potrošači se suočavaju s lošijom uslugom.

Recimo, možete čekati satima kada nazovete pozivni centar. Ili, sve manje poslovnica banaka i bankomata, iako potrošač i dalje uredno plaća isti ili veći iznos banci. U zračnim lukama vladaju gužve jer je manjak osoblja ili sve manje prtljage koja je uključena u redovnu cijenu karte. Duže čekanje na blagajni u supermarketu ili na konobara u restoranu, piše Deutsche Welle.

“To znači da kupci dobivaju lošiju uslugu, a istodobno zaposlenici često moraju raditi više”, kritizira Hibner.

Ona donekle razumije kada se troškovi prebacuju na kupce, ali smatra da je povećanje profita na njihov račun kratkovidna taktika. “Drsko je misliti da ljudi to ne vide. Svatko tko se osjeća prevarenim okrenut će leđa tvrtki ili brendu”, kaže.

Ona savjetuje ljudima da se bolje upoznaju s proizvodima koje kupuju – tim više što mnogi teško podnose sve veće troškove sve veće (inferiornije) robe. Hibner dodaje da, zahvaljujući društvenim medijima, ljudi sada mogu pokrenuti kritiku tvrtke: “Trebali bi koristiti tu moć.”

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

magazin

(VIDEO) Otkrijte unutarnju snagu: Novi trail film zadarskog arhipelaga

Objavljeno

-

By

Uzbudljiva avantura na otocima zadarskog arhipelaga dobila je svoj nastavak. Nakon uspjeha prvog promotivnog filma koji je oduševio ljubitelje biciklizma i osvojio međunarodnu nagradu na festivalu u Portugalu, devet udruženih turističkih zajednica (Preko, Sali, Pašman, Kali, Kukljica, Tkon, Božava i Silba te zadarska turistička zajednica s otocima Ižom, Ravom, Olibom, Premudom, Molatom i Istom) predstavlja najnoviji promotivni film koji ističe ljepotu trčanja kroz srce ovih netaknutih otoka.
Zadarski arhipelag već dugo privlači pozornost svojom nevjerojatnom prirodom, slikovitim pejzažima i kristalno čistim morem. No, ovaj film ide korak dalje, fokusirajući se na jedinstveno iskustvo trčanja, a kroz snimke koje oduzimaju dah, gledatelje se pokušalo inspirirati da istraže zadarski arhipelag dok pretrčavaju slikovite krajolike. I za ovaj film je bila zadužena produkcijska ekipa Level 52.

Cilj nam je pozicionirati Zadarski arhipelag kao zadivljujuću destinaciju za trail trkače i ljubitelje outdoora diljem svijeta. Želimo privući gledatelje koji su strastveni prema trčanju, prirodi i avanturama, prikazujući arhipelag kao mjesto gdje ljepota prirode poboljšava iskustvo fizičke izdržljivosti i istraživanja, odmiče nas od užurbanog stresnog života, potiče gledatelje da uspore korak, udahnu svjež zrak i povežu se s onim što je zaista važno! Otkrivajući im jedinstveno mjesto na svijetu za taj doživljaj! Zadarski arhipelag!

 
Nastavi čitati

magazin

KINO ZONA: Večeras predstavljanje knjige “Klasični film noir: Mračno ogledalo Amerike”, u srijedu Zlatnom palmom nagrađena triler drama “Bijela vrpca”! 

Objavljeno

-

By

Ljubitelji sedme umjetnosti će danas i sutra imati novih razloga za uživanje u programu Kino Zone. Večeras ćete od 18h tako imati priliku prisustvovati predstavljanju knjige ”Klasični film noir: Mračno ogledalo Amerike” autora prof. dr. sc. Rajka Petkovića s kojim će razgovarati izv. prof. dr. sc. Mirko Duić dok u srijedu 15. svibnja nastavljamo s ciklusom filmova posvećenom velikom redatelju Michaelu Hanekeu kad za vas prikazujemo još jedno njegovo remek-djelo, na festivalu u Cannesu ‘Zlatnom palmom’ nagrađenu povijesnu triler dramu, ”Bijela vrpca”! 

U njemačkom selu Eichwald sve se prividno odvija svojim tokom: većina seljaka u službi je baruna i barunice, a djeca prolaze strogi odgoj kod lokalnog pastora. Jednoga dana netko je postavio konop o koji se spotaknuo barunov konj i zbacio ga, a nedugo zatim izgleda da je netko potpalio štagalj. Ubrzo je i oteto dvoje djece. Nitko ne razumije što se zapravo događa, radi li se o nekoj uroti, te tko kani izazvati metež među miroljubivim seljacima i zbog čega. O tome razmišlja i vođa crkvenog zbora, kojemu se cijela stvar čini pomno isplanirana…

Kad je 2009. premijerno prikazao svoj najnoviji film ”Bijela vrpca”, Michael Haneke je već bio dobro poznat međunarodnoj filmskoj zajednici i ljubiteljima sedme umjetnosti kao hrabar, originalan i izuzetno snažan autor koji nerijetko briše barijere između osjećaja napetosti i potpune nelagode, a to je dokazao i s ovim filmom. ”Bijela vrpca” je njegov obračun s korijenima zla. Radnjom smješten u malo njemačko selo uoči početka Prvog svjetskog rata, film nudi krajnje mračan prikaz društva i obitelji i poručuje kako je je sasvim svejedno da li je zlo začeto religijom ili ratovima pošto je konačni ishod jednako tragičan i bolan. 

”Bijela vrpca” je te 2009. apsolutno pomela festival u Cannesu gdje je uz spomenutu Zlatnu palmu osvojila FIPRESCI nagradu kritičara i onu ekumenskog žirija, a tijekom nadolazećeg perioda i niz drugih prestižnih priznanja poput Zlatnog Globusa za najbolji strani film, Europske filmske nagrade za najbolji film, najboljeg redatelja i scenarista, nominaciju za Oskara u kategoriji najboljeg stranog filma te brojne druge.

Predstavljanje knjige ”Klasični film noir: Mračno ogledalo Amerike” i razgovor s njezinim autorom je na rasporedu u utorak 14. svibnja s početkom od 18h dok ”Bijelu vrpcu” gledamo u srijedu, 15. svibnja s početkom od 20h u Polivalentnoj dvorani Providurove palače. Ulaz na predstavljanje knjige je BESPLATAN, a ulaznice za ”Bijelu vrpcu” možete kupiti po posebnoj cijeni od 3 eura na samoj lokaciji prikazivanja sat vremena prije projekcije.

*Ulaznice se mogu i rezervirati porukom u inbox profila Kino Zone na Facebooku i Instagramu, e-mailom na: info@kino-zona.com te SMS i WhatsApp porukom na 099/7208342.

*Program Kino Zone sufinanciran je sredstvima Grada Zadra, Hrvatskog audiovizualnog centra i Zaklade “Kultura nova”, a odvija se u partnerstvu s Koncertnim uredom Zadar

 
Nastavi čitati

magazin

NAJAVA KONCERTA / Doris Dragović na Višnjiku 23. studenoga 2024.!

Objavljeno

-

By

U nizu glazbenih i scenskih spektakala u Dvorani Krešimira Ćosića bit će i veliki koncert hrvatske pjevačice Doris Dragović.

Organizator je koncert najavio za 23. studenoga 2024. pod motom njezinoga velikoga hita Malo mi za sriću triba.

Ulaznice možete nabaviti na platformi Eventim.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu