Connect with us

Tech

Pogledajte što Hrvati najčešće rade na mobitelima

Objavljeno

-

Hrvatski građani od usluga elektroničkih komunikacija u 2022. najviše su koristili govornu uslugu u mobilnim mrežama, njih 98 posto, a njih 82 posto uslugu pristupa internetu, na kojemu je njih više od 80 posto svakodnevno zbog društvenih mreža i čitanja novosti, pokazalo je novo istraživanje HAKOM-a.

To redovno godišnje istraživanje HAKOM-a, provedeno u studenom i prosincu 2022. na uzorku od tisuću osoba od 18 do 55 godina, od kojih je 73 posto zaposleno te 30 posto u kućanstvima s mjesečnim primanjima od 10 do 15 tisuća kuna, predstavili su novinarima u četvrtak predsjednik Vijeća HAKOM-a Tonko Obuljen, ravnatelj HAKOM-a Miran Gosta te koordinator za komunikacije Ivo Majerski.

“Kao i u 2021., najčešće korištena telekomunikacijska usluga je govorna usluga u pokretnoj mreži te usluga pristupa internetu, kojeg većina ili 89 posto koristi u sklopu paketa, i s time je zadovoljna” kazao je Majerski.

Korištenje IPTV usluge stagnira, slično kao lani koristi je 52 posto ispitanih, što je Obuljen komentirao mogućnostima koje daje dobar širokopojasni priključak internetu, s kojim se može online sadržaj pratiti u istoj kvaliteti kao i na IPTV-u.

Od uređaja koje koriste, 96 posto ispitanih ima pametne telefone, 87 posto laptop, 46 posto stolno računalo, 45 posto tablet, a nešto više njih nego lani 24 posto (naspram 22 posto) koristi digitalni TV.

Kod razloga za korištenje interneta, osim društvenih mreža i čitanja novosti, među prvih pet su još i chat aplikacije, navigacija i javni servisi, sve po 75 posto, dok je čitanje dnevnih novosti palo sa 85 posto iz 2021. na 81 posto njih u 2022. Ostalo je slično godini prije, iako se u segmentu igara na sreću i kladionica na internetu vidi mali porast u odnosu na 2021., sa 19 na 22 posto.

Iako je blago smanjeno zanimanje, sa 47 na 46 posto, još toliko ispitanih poželjnim drži rad i obrazovanje na daljinu (putem interneta), što su predstavnici HAKOM-a komentirali dijelom jenjavanjem pandemije, a dijelom i određenim željama da dio radnog vremena ipak bude izvan radnog mjesta.

Oko 40 posto ispitanih u vezi brzina interneta reklo je da su spremni platiti za veće brzine interneta nego što imaju, ali i njih 25 posto da nema potrebe za time, dok 33 posto želi veće brzine, ali ne to i više platiti.

Od poteškoća ili problema u korištenju, oko 60 posto ih je najgorim navelo prekid usluge pristupa internetu, a 68 posto je navelo da je lani kontaktiralo korisničke službe operatora više puta i da su u pravilu komunikacijom bili zadovoljni. Pri odabiru operatora pak najbitnija im je brzina interneta i cijena paketa, a trećina ih do sada nikada nije mijenjala operatora, dok oni koji jesu, to su činili zbog niže cijene kod drugog.

Ipak, četvrtina ispitanih bi trenutnog operatera promijenila ako bi povećali cijene za 10 posto, dok bi istodobno zbog 10 posto niže cijene kod drugog prešlo njih tek 15 posto, ali ako je cijena niža do 20 posto bilo bi takvih 39 posto.

Moguća odgoda povećanja cijena zbog indeksacije

Upravo oko cijena usluga, a zbog nedavne najave telekoma da će možda podići cijene uz tzv. indeksnu klauzulu zbog inflacije, za što je pozitivno mišljenje HAKOM kao regulator već dao, Obuljen je kazao da postoji novi ‘moment’ i “mogućnost odgode” tog povećanja.

Objasnio je da su telekomi sada od HAKOM-a tražili novo mišljenje oko primjene tog povećanja, a HAKOM će se o tome očitovati početkom veljače.

Tri najveća telekoma izmijenila su već opće uvjete te uvela indeksnu klauzulu prema kojoj se cijene mogu jednom godišnje povećati za najviše koliko je stopa infacije, te su o tome izvijestili korisnike, dajući im 90 dana da odluče hoće li raskinuti ugovore zbog toga bez naknade za raskid. Također su obavijestili da će kada i ako odluče zbog inflacije podići cijene, o tome 30 dana ranije izvijestiti korisnike, kako bi oni opet imali rok za raskid ugovora bez naknade, ako tako odluče.

Novi moment je nastupio prošlog tjedna kada su iz Vlade poručili da telekomi neće dizati cijene i da se s njima razgovara te je potom HAKOM dobio upite od telekoma.

“Ako žele mijenjati rok od 90 dana ili bilo što drugo, moraju HAKOM-u i korisnicima ponovo dostaviti na uvid izmjene općih uvjeta. To još ne znamo, jesu li mijenjali ili ne, ali ako u uvjetima ostane indeksna klauzula, onda cijene po toj osnovi mogu povećati bilo kada ove godine. Tu onda ostaje pitanje kada bi korisnici mogli otkazivati ugovore i hoće li za to plaćati naknadu ili ne. To sve još razmatramo, ali u svemu je HAKOM-u važno i da rješenje bude što bolje za korisnike”, poručio je Obuljen.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Tech

Upozorenje za korisnike Androida: Odmah obrišite ove aplikacije da ne biste ostali bez novca

Objavljeno

-

By

unsplash

Iz trgovine Google Play uklonjeno je pet aplikacija nakon što su stručnjaci upozorili da bi mogle biti iskorištene za preuzimanje kontrole nad telefonom i napade na bankarske aplikacije. Vlasnici su upozoreni da provjere telefone.

Ako ste neku od ovih aplikacija već instalirali na svoj pametni Android telefon, možda ćete ih morati ručno izbrisati ako ste isključili Google Play Protect.

Ove aplikacije sadrže skriveni bankarski trojanac imena Anatsa koji je ciljao korisnike u nizu zemalja. Nakon što preuzmete aplikaciju na svoj telefon, haker može preuzeti kontrolu nad njim i obavljati zadatke bez vašeg znanja.

Najviše štete mogle bi vam nanijeti ako uspiju pristupiti vašim osobnim podacima i izvršiti plaćanja iz vaših bankovnih aplikacija. Smatra se da su ove aplikacije preuzete gotovo 200.000 puta prije nego što ih je Google izbacio.

The Sun je naveo pet aplikacija na koje treba pripaziti, a to su: plikacije na koje treba obratiti pažnju i koje treba izbrisati su:

Čistač telefona – File Explorer

PDF preglednik – File Explorer

PDF čitač – preglednik i uređivač

Čistač telefona: File Explorer

PDF čitač: Upravitelj datoteka

Iz Googlea za Bleeping Computer kažu da su “sve aplikacije identificirane i uklonjene s Google Playa”.

“Korisnici Androida automatski su zaštićeni od poznatih verzija ovog zlonamjernog softvera putem Google Play Protecta, koji je prema zadanim postavkama uključen na Android uređajima s Google Play uslugama”, rekla je tvrtka.

“Google Play Protect može upozoriti korisnike ili blokirati aplikacije za koje je poznato da pokazuju zlonamjerno ponašanje, čak i kada te aplikacije dolaze iz izvora izvan Playa.”

 
Nastavi čitati

Tech

Uskoro na WhatsAppu više nećete moći napraviti nešto uobičajeno

Objavljeno

-

By

Unsplash/Dimitri Karastelev

Iako za Facebook, odnosno Metu kako se sada kompanija zove, ne možemo reći da je sinonim za privatnost, činjenica je kako, barem kada je u pitanju WhatsApp, konstantno nadograđuju ovu aplikaciju s novim opcijama za bolju sigurnost i privatnost. Tijekom godina tako su predstavili nestajuće poruke, moguće je zaključati, odnosno sakriti razgovore kako se ne bi prikazivali među ostalim chatovima, rade na opciji s kojom se drugim korisnicima više ne bi prikazivali telefonski brojevi, već samo korisničko ime itd.

Kompanija radi na još jednom novitetu koji će zasigurno cijeniti svi korisnici, a omogućit će dodatni stupanj privatnosti. Riječ je o nemogućnosti snimanja zaslona, odnosno screenshota profilne fotografije. WhatsApp je još prošlog mjeseca počeo s testiranjem ove opcije, ali još nisu objavili njenu službenu dostupnost korisnicima službenih verzija iOS-a i Androida. Ipak, kako prenose na stranici Android Authority, ova je opcija već dostupna nekim korisnicima, piše Zimo.

Nije poznato ovisi li ta dostupnost o određenim tržištima, no čini se da u Hrvatskoj ova opcija još nije aktivna, barem ne velikom dijelu korisnika. Treba naglasiti kako se ova zabrana primjenjuje samo za osobne profile, ne i za profilne fotografije grupa.

Korisnicima kojima je opcija već aktivirana, prilikom pokušaja snimanja zaslona pojavit će se crni ekran iz poruku kako je screenshot onemogućen zbog restrikcija aplikacije. Korisnici kojima je WhatsApp aktivirao ovu opciju (dakle, bez njihova znanja), čini se, ne mogu je deaktivirati, odnosno ako i želite da netko napravi screenshot vaše profilne fotografije na ovoj platformi, to nećete moći dopustiti. Naravno, i to se može promijeniti s vremenom i s novim nadogradnjama WhatsAppa

S obzirom na to da trenutačno nema nikakvih službenih informacija iz WhatsAppa oko ove opcije, nije poznato kada će ona postati dostupna svim korisnicima, odnosno na svim tržištima.

Osim ove promjene, WhatsApp priprema i još jednu, puno veću promjenu o kojoj smo već pisali, a rezultat je stupanja na snagu Akta o digitalnim tržištima Europske unije. Pod pritiskom regulatora WhatsApp se mora otvoriti i komunikacijskim platformama trećih strana pa će tako korisnici na teritoriju EU-a moći direktno iz WhatsAppa komunicirati s korisnicima drugih platformi.

 
Nastavi čitati

Tech

Novo upozorenje za korisnike Androida: Širi se opasni virus, evo kako ga prepoznati

Objavljeno

-

By

foto: Pixabay

Za korisnike Androida izdano je novo upozorenje zbog zlonamjernog softvera koji je poznat pod imenom XLoader. U pitanju je zlonamjerna datoteka ili kod koji može zaraziti telefon ili računalo.

Kako prenosi The Sun, otkriveno je da XLoader krade podatke korisnika i to na način da se pretvara kao da je Google Chrome, navode stručnjaci.

Ovaj zlonamjerni softver do sada je otkriven u SAD-u, Velikoj Britaniji, Njemačkoj, Francuskoj, Japanu, Južnoj Koreji i Tajvanu.

Zlonamjerni softver se distribuira putem SMS poruka i to na način da korisnik dobije poruku koja sadrži skraćeni URL link. Kada se klikne na tu poveznicu, na korisnikov uređaj se instalira malware.

Nakon što korisnici daju dopuštenje zlonamjernom softveru za pristup njihovim telefonima, on može ukrasti fotografije, poruke, kontakte i IMEI brojeve.

Srećom, Android uređaji s Google Play Protectom zaštićeni su od ove vrste zlonamjernog softvera. Play Protect trebao bi biti omogućen prema zadanim postavkama, ali u slučaju da nije, možete to sami napraviti u aplikaciji Google Play.

Dodati savjeti za zaštitu

Vaš uređaj bi uvijek trebao biti ažuriran najnovijim softverom. Također biste trebali izbjegavati instaliranje aplikacija iz neslužbenih trgovina.

Nadalje, nikada ništa ne biste trebali preuzimati s čudnih ili neobičnih web mjesta ili stranica.

Svakako je poželjno na uređaj instalirati antivirusni program.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu