Connect with us

Tech

Pogledajte što Hrvati najčešće rade na mobitelima

Objavljeno

-

Hrvatski građani od usluga elektroničkih komunikacija u 2022. najviše su koristili govornu uslugu u mobilnim mrežama, njih 98 posto, a njih 82 posto uslugu pristupa internetu, na kojemu je njih više od 80 posto svakodnevno zbog društvenih mreža i čitanja novosti, pokazalo je novo istraživanje HAKOM-a.

To redovno godišnje istraživanje HAKOM-a, provedeno u studenom i prosincu 2022. na uzorku od tisuću osoba od 18 do 55 godina, od kojih je 73 posto zaposleno te 30 posto u kućanstvima s mjesečnim primanjima od 10 do 15 tisuća kuna, predstavili su novinarima u četvrtak predsjednik Vijeća HAKOM-a Tonko Obuljen, ravnatelj HAKOM-a Miran Gosta te koordinator za komunikacije Ivo Majerski.

“Kao i u 2021., najčešće korištena telekomunikacijska usluga je govorna usluga u pokretnoj mreži te usluga pristupa internetu, kojeg većina ili 89 posto koristi u sklopu paketa, i s time je zadovoljna” kazao je Majerski.

Korištenje IPTV usluge stagnira, slično kao lani koristi je 52 posto ispitanih, što je Obuljen komentirao mogućnostima koje daje dobar širokopojasni priključak internetu, s kojim se može online sadržaj pratiti u istoj kvaliteti kao i na IPTV-u.

Od uređaja koje koriste, 96 posto ispitanih ima pametne telefone, 87 posto laptop, 46 posto stolno računalo, 45 posto tablet, a nešto više njih nego lani 24 posto (naspram 22 posto) koristi digitalni TV.

Kod razloga za korištenje interneta, osim društvenih mreža i čitanja novosti, među prvih pet su još i chat aplikacije, navigacija i javni servisi, sve po 75 posto, dok je čitanje dnevnih novosti palo sa 85 posto iz 2021. na 81 posto njih u 2022. Ostalo je slično godini prije, iako se u segmentu igara na sreću i kladionica na internetu vidi mali porast u odnosu na 2021., sa 19 na 22 posto.

Iako je blago smanjeno zanimanje, sa 47 na 46 posto, još toliko ispitanih poželjnim drži rad i obrazovanje na daljinu (putem interneta), što su predstavnici HAKOM-a komentirali dijelom jenjavanjem pandemije, a dijelom i određenim željama da dio radnog vremena ipak bude izvan radnog mjesta.

Oko 40 posto ispitanih u vezi brzina interneta reklo je da su spremni platiti za veće brzine interneta nego što imaju, ali i njih 25 posto da nema potrebe za time, dok 33 posto želi veće brzine, ali ne to i više platiti.

Od poteškoća ili problema u korištenju, oko 60 posto ih je najgorim navelo prekid usluge pristupa internetu, a 68 posto je navelo da je lani kontaktiralo korisničke službe operatora više puta i da su u pravilu komunikacijom bili zadovoljni. Pri odabiru operatora pak najbitnija im je brzina interneta i cijena paketa, a trećina ih do sada nikada nije mijenjala operatora, dok oni koji jesu, to su činili zbog niže cijene kod drugog.

Ipak, četvrtina ispitanih bi trenutnog operatera promijenila ako bi povećali cijene za 10 posto, dok bi istodobno zbog 10 posto niže cijene kod drugog prešlo njih tek 15 posto, ali ako je cijena niža do 20 posto bilo bi takvih 39 posto.

Moguća odgoda povećanja cijena zbog indeksacije

Upravo oko cijena usluga, a zbog nedavne najave telekoma da će možda podići cijene uz tzv. indeksnu klauzulu zbog inflacije, za što je pozitivno mišljenje HAKOM kao regulator već dao, Obuljen je kazao da postoji novi ‘moment’ i “mogućnost odgode” tog povećanja.

Objasnio je da su telekomi sada od HAKOM-a tražili novo mišljenje oko primjene tog povećanja, a HAKOM će se o tome očitovati početkom veljače.

Tri najveća telekoma izmijenila su već opće uvjete te uvela indeksnu klauzulu prema kojoj se cijene mogu jednom godišnje povećati za najviše koliko je stopa infacije, te su o tome izvijestili korisnike, dajući im 90 dana da odluče hoće li raskinuti ugovore zbog toga bez naknade za raskid. Također su obavijestili da će kada i ako odluče zbog inflacije podići cijene, o tome 30 dana ranije izvijestiti korisnike, kako bi oni opet imali rok za raskid ugovora bez naknade, ako tako odluče.

Novi moment je nastupio prošlog tjedna kada su iz Vlade poručili da telekomi neće dizati cijene i da se s njima razgovara te je potom HAKOM dobio upite od telekoma.

“Ako žele mijenjati rok od 90 dana ili bilo što drugo, moraju HAKOM-u i korisnicima ponovo dostaviti na uvid izmjene općih uvjeta. To još ne znamo, jesu li mijenjali ili ne, ali ako u uvjetima ostane indeksna klauzula, onda cijene po toj osnovi mogu povećati bilo kada ove godine. Tu onda ostaje pitanje kada bi korisnici mogli otkazivati ugovore i hoće li za to plaćati naknadu ili ne. To sve još razmatramo, ali u svemu je HAKOM-u važno i da rješenje bude što bolje za korisnike”, poručio je Obuljen.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Tech

Nova prevara putem WhatsAppa, policija opet izdala važno upozorenje

Objavljeno

-

By

Policiji je prijavljena računalna prijevara počinjena na štetu 43-godišnjaka s područja Popovače, objavila je PU sisačko-moslavačka.

Nakon dogovora oko kupnje nepoznati počinitelj je muškarca putem WhatsApp aplikacije naveo da upiše podatke s kartice tekućeg računa. Nakon što je dao tražene podatke primijetio je da mu s računa nedostaje novac i shvatio je da je prevaren. Policija traga za počiniteljem, protiv kojeg će biti podnijeta kaznena prijava nadležnom državnom odvjetništvu.

Počinitelji, u komunikaciji s oštećenim osobama, najčešće koriste mobilnu aplikaciju WhatsApp putem koje prosljeđuju poveznice phishing/lažiranih mrežnih stranica trgovačkih društava koja se bave dostavom robe.

Na taj način prikupljaju osobne podatke i podatke o bankovnim karticama te CVV broju kartice i potom kasnije zadaju neovlaštene transakcije na raznim internetskim prodajnim mjestima u inozemstvu.

Navedeni napadi su učestali te ponovo upozoravamo građane na opasnost davanja osobnih i financijskih podataka nepoznatim osobama.

Policija poziva građane na dodatan oprez, a ukoliko se smatrate oštećenima, savjetuju da prijavu podnesete u policijskoj postaji na čijem postajnom području imate prebivalište.

 
Nastavi čitati

Tech

FBI upozorava: Ove igre radije nemojte igrati na mobitelu!

Objavljeno

-

By

Neovlaštene kupnje unutar aplikacije i sumnjive igre uvijek su opasnosti na koje treba biti oprezan kada preuzimate nove aplikacije. FBI je objavio upozorenje svima koji pokušavaju igrati igre za zarađivanje. Takve bi igrice trebali izbjegavati pod svaku cijenu.

FBI upozorava na kriminalce koji kreiraju lažne aplikacije za igranje kako bi ukrali milijune dolara u kriptovalutama. Prevaranti reklamiraju aplikacije kao igre za zaradu nudeći financijske poticaje igračima.

Kako to zapravo funkcionira? Prevaranti najprije kontaktiraju žrtvu i pokušavaju izgraditi odnos, a potom žrtvu upoznaju s igricom u kojoj navodno možete zaraditi nagrade u kriptovaluti u zamjenu za neku aktivnost, poput uzgoja “usjeva” na animiranoj farmi.

Kako biste sudjelovali u igri, kriminalci vam govore da napravite novčanik za kriptovalute, kupite kriptovalute i pridružite se određenoj aplikaciji za igru. Što više novca žrtve pohrane u svoje novčanike, to više nagrada mogu zaraditi u igri.

A onda nastaje problem. Igrate igru i vidite lažne nagrade koje se gomilaju u aplikaciji. Kada prestanete uplaćivati sredstva u kripto novčanik, kriminalci ga isprazne pomoću zlonamjernog programa koji ste nesvjesno aktivirali nakon što ste preuzeli tu igricu na svoj mobilni uređaj.

Prevaranti potom žrtvi kažu da mogu vratiti svoja sredstva plaćanjem dodatnih poreza ili pristojbi, ali žrtve nikada ne dobiju svoj novac, prenosi Komando.

 
Nastavi čitati

Tech

Hoće li se Facebook i Instagram doista ugasiti u Europi?

Objavljeno

-

By

Zakon o zaštiti podataka stvara ozbiljne probleme društvenim mrežama. Instagram i Facebook – koji imaju više od nekoliko milijardi korisnika, za sada su relativno sigurni, objašnjavaju stručnjaci. Odluka o ukidanju TikToka pričekat će do svibnja.

Instagram, Facebook, TikTok – aplikacije su koje gotovo svi imamo u svojim mobitelima. Možemo li uopće zamisliti život bez njih? Može li se takvo što uopće dogoditi u današnjem tehnološkom svijetu u kojem živimo?

Vjerojatno se to neće dogoditi. Riječ je o nekakvim ratovima i igrama između Europske komisije i Facebooka, odnosno SAD-a o zaštiti osobnih podataka korisnika, pojasnio je stručnjak za marketing i tehnologiju Ilija Brajković za Dnevnik Nove TV.

Brajković dodaje da zapravo žele da ti podaci ostanu tehnološki spremljeni na serverima unutar EU-a, a Facebooku to ne odgovara jer mu to stvara dodatne komplikacije te da se cijela priča vodi oko toga kako će oni to riješiti.

Korisnici Instagrama i Facebooka zato mogu odahnuti – dok je poznata kineska društvena mreža u većim problemima.

“Kod TikToka je puno teža stvar zato što je TikTok u vlasništvu kineske tvrtke, a tu su sad onda geopolitički ratovi između SAD-a i EU-a s jedne strane i Kine s druge. SAD-u bi bilo u interesu možda ubiti TikTok jer jako puno tih podataka zapravo onda ide u Kinu”, smatra Brajković.

“Od svoje pojave, društvene mreže postale su pravi globalni komunikacijski fenomen, a nove generacije od njih stvaraju unosan biznis. Društvene mreže su me i dovele do toga da mogu raditi iz bilo kojeg dijela svijeta tako da jako često snimam putovanja i publiku koja me gleda upoznajem s različitim dijelovima svijeta”, rekao je Marko Vuletić koji priznaje da mu je to hobi koji je uspio unovčiti.

Veliki globalni izvještaj iz 2021. godine otkriva da više od 60 posto stanovnika zemlje sada koristi internet, a velika većina njih ima društvene mreže. Stoga je teško vjerovati da bi se pogotovo vodeće društvene mreže mogle ugasiti, no vrlo je izvjesno da će se još neke usluge početi naplaćivati.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi

U trendu