Connect with us

Tech

Stiže važna promjena: Evo što će to značiti za sve one koji kupuju nove uređaje

Objavljeno

-

foto: Pixabay

Brazilski sud u listopadu je kaznio Apple s oko 19 milijuna eura te je također donio odluku da se novi iPhone uređaji u toj zemlji moraju prodavati s punjačem. Apple je najavio žalbu na ovu odluku. Prodaja novog uređaja bez punjača nije tipična samo za Brazil, pa smo provjerili zakonsku regulativu po tom pitanju u Hrvatskoj.

S druge strane, Europska unija je odlučila zaštititi potrošače na nešto drugačiji način pa je Vijeće EU-a prije nešto više od mjesec dana donijelo Direktivu o uvođenju jedinstvenog punjača za mobitele i ostale elektroničke uređaje od 2024. godine.

“Više neće biti potrebno kupovati punjač svaki put kada kupite novi mobilni telefon ili sličan uređaj. Punjač koji je kompatibilan s više uređaja uštedjet će novac i vrijeme te doprinijeti smanjenju elektroničkog otpada”, izjavio je tom prilikom Jozef Sikela, češki ministar industrije i trgovine, čija zemlja trenutačno predsjedava Vijećem EU-a.

Kakva je praksa u Hrvatskoj?

S obzirom na odluku brazilskog suda, a potom i odluku EU-a, provjerili smo je li u Hrvatskoj legalno prodavati uređaje bez punjača i što će se odlukom o jedinstvenom punjaču promijeniti za potrošače.

Kako su nam odgovorili iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, koje je nadležno za ovakva pitanja, u Hrvatskoj je uobičajena “praksa da paket uz sam uređaj sadrži i punjač, međutim trgovci mogu prodavati i samo uređaj”.

Slično nam navode i iz Hrvatske udruge za zaštitu potrošača te ističu da je sve stvar ponude i potražnje pa tako potrošač može odustati od kupnje uređaja koji se prodaje bez punjača.

“Kako se kod nas uređaji kupuju s punjačem onda bi svakako trgovac trebao upozoriti potrošača da u cijeni uređaja nije punjač kako bi se potrošač mogao pravilno odlučiti”, dodaju.

Osjeća li se potrošač zakinutim, može se žaliti. “U slučaju izostanka objašnjenja trgovca potrošač treba najprije napisati trgovcu prigovor i onda ako bude nezadovoljan odgovorom ili ga ne dobije u roku 15 dana treba poslati prijavu državnim inspektorima.”

Jedinstveni punjač – rješenje za potrošače

Što se tiče jedinstvenog punjača za uređaje, još uvijek nema pravog veselja za korisnike. Naime, kako ističu iz ministarstva, prijedlog Direktive je usuglašen, ali Direktiva još uvijek nije donesena.

“Direktiva stupa na snagu dvadeset dana od dana objave u Službenom listu EU. Rok za transpoziciju u nacionalno zakonodavstvo je 12 mjeseci od dana stupanja na snagu, a primjenjuje se 24 mjeseca od dana stupanja na snagu. Predmetna revidirana Direktiva ne primjenjuje se na proizvode stavljene na tržište prije datuma primjene. Izmjenu predmetne Direktive 2014/53/EU podržale su sve zemlje članice EU, pa tako i Hrvatska”, navode iz ministarstva za N1.

“Iz svega navedenog proizlazi da će se jedinstveni (univerzalni) punjač koristiti obvezno krajem 2024. godine za sve mobitele i tablete te ostale elektroničke uređaje obuhvaćene revizijom, a od 2026. godine koristit će se jedinstveni punjač i za laptope (bez obzira na njihovu snagu)”, dodaju.

Ukratko, kada ova Direktiva stupi na snagu, pri kupnji novog mobitela ili drugog elektroničkog uređaja obuhvaćenog ovoom revizijom (tableti, digitalne kamere, slušalice, slušalice s mikrofonom, prijenosni zvučnici i ručne konzole za videoigre), potrošači neće trebati novi punjač jer će biti dostupan jedinstveni, univerzalni punjač USB C tipa kojim će moći napajti sve ove uređaje.

Iz Hrvatske udruge potrošača pozdravljaju ovu odluku o univerzalnom punjaču. “To ipak ne znači da bi se zato trebali uređaji prodavati bez punjača već će dolaziti bolji i kvalitetniji uređaji.”

Ministarstvo nagalašava da bi jedinstveni punjač mogao omogućiti potrošačima na razini EU uštedu od 250 milijuna eura godišnje jer se neće kupovati nepotrebni punjači čime će se e-otpad smanjiti za 1000 tona godišnje.

Hoćemo li morati kupovati nove slušalice?

Posljednjih par godina postala je praksa da uz kupnju novog mobilnog uređaja kupujemo i nove slušalice jer one koje smo ranije koristili više ne odgovaraju, a to su za N1 komentirali i iz Hrvatske udruge potrošača, navodeći da je “svaka ušteda na materijalu dobitak za kapitaliste”.

“Ljudi koji se ne koriste slušalicama to neće niti primijetiti, kapitalisti će onima koji to žele slušalice dobro naplatiti i svakih par mjeseci staviti na tržište kvalitetnije i skuplje slušalice”, dodaju.

No, ovo revizijom EU želi stati i tome na kraj. Dakle, ne samo da će potrošači uštediti novac jer neće sa svakim novim uređajem kupovati i nove slušalice, nego će se smanjiti i elektronički otpad.

“Potrošač će primjenom nove Direktive moći slušalice s jedinstvenim USB C koristiti na više uređaja i neće morati kupovati nove pa ako je promijenio uređaj, odgovarat će mu iste slušalice koje je već prije kupio”, rekli su nam iz ministarstva.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Tech

Krije li se ova opasna aplikacija u vašem mobitelu?

Objavljeno

-

By

Pexels

Šokantno novo izvješće tvrdi da najnoviji zlonamjerni softver koji cilja Android uređaje skriva opasne aplikacije od pogleda, što znači da korisnici ne mogu reći da su napadnuti dok ne bude prekasno.

“Zlonamjerni softver uvijek nastoji ostati skriven”, upozorava ovotjedno alarmantno novo izvješće o zlonamjernom softveru za Android, “djelujući nevidljivim tako da ga žrtve ne mogu otkriti.” I dok je ova vrsta napada bila češća prije nego što je Google poboljšao ograničenja s Androidom 10, ova posljednja prijetnja pronašla je “novu tehniku ​​za skrivanje svoje ikone koju nikada prije nismo vidjeli da koristi financijski zlonamjerni softver.”

Evo najnovijeg vektora napada koji cilja Android uređaje – uključujući vrhunske mobitele od više od tisuću eura od Samsunga, Googlea i drugih, koji se sada sukobljavaju s Appleovim iPhoneom, reklamirajući svoje uređaje kao sigurne alternative, piše Forbes.

Ovaj konkretan zlonamjerni softver, nazvan PixPirate i koji je prvi uočio Cleafy ranije ove godine, sada se dodatno analizira od strane IBM-ovog istraživačkog tima. Njihovo izvješće detaljno opisuje podmukle taktike koje osiguravaju da “žrtva ostane nesvjesna zlonamjernih operacija koje ovaj zlonamjerni softver izvodi u pozadini.”

Nazvan je PixPirate jer je ovaj prvi napad usmjeren na iznimno popularnu platformu za plaćanje Pix — s oko 140 milijuna korisnika — u Brazilu, tržištu na kojem je Samsung daleko vodeći brend. No, opet, nema razloga da se napad ne može modificirati tako da cilja druge platforme u drugim zemljama.

Zlonamjerni softver nadzire korisničku aktivnost imajući na umu internetsko bankarstvo, pronalazeći prilike za krađu vjerodajnica za prijavu na različite račune pa čak i presretanje dvofaktorskih kodova za autentifikaciju SMS-a. “PixPirate je sofisticirani trojanac za udaljeni pristup financijama”, objašnjava IBM, “koji uvelike koristi anti-istraživačke tehnike.”

To uključuje dropper (postavljač aplikacije, haker) koji instalira jezgru zlonamjernog softvera i zatim ga pokreće, ali taj softver ne bude vidljiv osobi (droppee) koja zapravo koristi taj uređaj.

IBM-ovo izvješće navodi različite akcije koje ova kombinacija “dropper and droppee” može izvesti na zaraženom uređaju. To je i impresivan popis i poziv na uzbunu koliko ova vrsta zlonamjernog softvera može biti opasna, zbog samog opsega kompromisa koji se mogu izvršiti u pozadini.

– Manipuliranje i upravljanje drugim aplikacijama
– Keylogging
– Prikupljanje popisa aplikacija instaliranih na uređaju

– Instaliranje i uklanjanje aplikacija sa zaraženog uređaja
– Zaključavanje i otključavanje zaslona uređaja
– Pristup registriranim telefonskim računima
– Pristup popisu kontakata i pozivima u tijeku

– Točno određivanje lokacije uređaja
– Anti-virtualni stroj (VM) i anti-debug mogućnosti
– Postojanost nakon ponovnog pokretanja
– Širenje putem WhatsAppa

– Čitanje, uređivanje i brisanje SMS poruka
– Anti-uklanjanje i onemogućavanje Google Play Protecta

Google je rekao da nijedan od ovih zlonamjernih programa trenutno nije prisutan u njegovoj službenoj Play trgovini, zbog čega je Apple tako javno upozorio da ga Europa prisiljava na otvaranje trgovina trećih strana “donosi veće rizike korisnicima i programerima. To uključuje nove načine za zlonamjerne softvere, prijevare i prijevare, nezakonit i štetan sadržaj i druge prijetnje privatnosti i sigurnosti. Ove promjene također ugrožavaju Appleovu sposobnost da otkrije, spriječi i poduzme radnje protiv zlonamjernih aplikacija na iOS-u te da podrži korisnike na koje utječu problemi s aplikacijama preuzetim izvan App Storea.”

Ova posljednja točka je ključna, jer u kombinaciji s novim tehnikama koje su učinkovite do Androida 14 i kasnije, ovo upozorenje odnosit će se na vlasnike Samsungovih premium uređaja, kao i Googleovih Pixel uređaja, za koje se pretpostavlja da nude bolje razine zaštite od isplativijih Android uređaja, a posebno onih koji rade izvan Play ekosustava.

Kao i kod mnogih takvih napada, počinje s linkom, odnosno hipervezom koja se šalje na SMS ili WhatsApp, u biti koristeći društveni inženjering kako bi prevarili korisnike da pristanu na instalaciju. Ovo dovodi droppera na uređaj, koji zatim preuzima, instalira i pokreće sam temeljni APK zlonamjernog softvera.

 
Nastavi čitati

Tech

Dobili ste ovakve mailove? Budite oprezni, moguće je da je u pitanju prevara

Objavljeno

-

By

Unsplash

Kako prepoznati koji e-mail od nepoznatog pošitalja je prijevara? Nekoliko je tema/naslova e-maila koji bi vam trebali upaliti alarm. Vidite li jedan od njih, odmah označite kao spam.

Your delivery was unsuccessful (Vaša dostava nije uspjela)

Kućne dostave za online narudžbe danas su češće nego ikad, ali to znači da smo više navikli na obavijesti o propuštenim narudžbama. Prevaranti vole koristiti ovu liniju jer se može činiti osobnom svakome tko redovito kupuje preko interneta.

Gdje je kvaka? Traže novac, a to neće raditi nijedna dostavna služba prije ponovne dostave. Brišite odmah, piše Komando.

Action required: Your Payment Was Declined (Potrebna radnja: Vaša uplata je odbijena)

Prevarantima treba razlog da privuku vašu pozornost i, što je još važnije, da vas navedu da nešto učinite. To bi moglo biti jednostavno poput klika na vezu ili posjeta web stranici. Odbijena plaćanja nisu uobičajena, ali je nešto što trebate poduzeti ako je to istina.

Vjerojatno nije, ali ako ste u nedoumici, posjetite web stranicu ili izravno davatelja usluga plaćanja.

RE: ….

To je staro, ali “zlatna” prijevara. Započinjanje predmeta e-pošte s prefiksom “Re:” sugerira da ste već bili u komunikaciji s tom osobom i da ona samo nastavlja razgovor.

Ali niste. Dobro pazite koja je tema i nemojte nastavljati izmišljen razgovor koliko god vas zanimalo.

Obračun plaća je odgođen

Nitko ne voli da mu kasne plaće, a svako kašnjenje može biti više od gnjavaže za svakoga tko živi od plaće do plaće. Prevaranti se oslanjaju na taj strah s ovom prijevarom.

Osim ako vas vaš šef obično ne kontaktira putem e-pošte kada postoji problem vezan uz plaćanje, klonite se toga.

Dropbox: Document shared with you

Ovaj je posebno podmukao jer je dijeljenje dokumenata putem usluge u oblaku uobičajeno. Ove e-poruke također mogu izgledati legitimne, što ih čini teško uočljivim. Uvijek zadržite pokazivač miša iznad bilo kojeg gumba ili veze prije klika da biste provjerili URL u donjem kutu prozora preglednika.

Još bolje, pitajte osobu koja tvrdi da s vama dijeli vezu je li legitimna prije nego što kliknete.

Obavijest poštom: imate 5 šifriranih poruka

Možete, ali velike su šanse da nećete. Gmail ne strukturira e-poštu na ovaj način. Outlook to ne čini, kao ni Yahoo. Nećete dobiti e-poruku koja vam govori da imate e-poštu osim ako vaša organizacija nema određeni sigurnosni alat za upravljanje njima. Provjerite sa svojim IT upraviteljem ili izbrišite ovaj bez nadzora. To je lažno.

Kako prijevare funkcioniraju: dobivate e-poruku u kojoj se tvrdi da imate pravo na desetke tisuća dolara. Morate kliknuti vezu ili nazvati broj da biste dobili naknadu. Ali oprez! Klikom na vezu možete zaraziti vaš uređaj zlonamjernim softverom, izlažući vas opasnosti od krađe identiteta.

U drugim verzijama prijevare, lopovi tvrde da trebate platiti naknadu unaprijed kako bi mogli pokrenuti vaš slučaj. Ako im platite, nastavit će tražiti više “pristojbi za prijavu” sve dok ne postanete sumnjičavi. Čim shvatite prijevaru, prevarant će nestati s vašim podacima i novcem.

Kako izbjeći prijevare e-poštom

Osim uočavanja sumnjivih naslova, postoje i druge mjere opreza koje možete poduzeti kako biste bili sigurni. Evo nekoliko ideja.

Zaštitite svoje podatke – nikada nemojte davati osobne podatke ako ne znate pošiljatelja SMS-a ili e-pošte ili ne možete potvrditi njegov identitet. Kriminalci trebaju samo vaše ime, adresu e-pošte i broj telefona da bi vas prevarili.

Uvijek koristi 2FA – koristite dvofaktorsku provjeru autentičnosti (2FA) za bolju sigurnost kad god je dostupna.

Izbjegavajte poveznice i privitke – nemojte klikati na poveznice ili privitke koje primite u neželjenoj e-pošti. Mogu biti zlonamjerni, zaraziti vaš uređaj zlonamjernim softverom i/ili ukrasti osjetljive informacije.

Koristite jake, jedinstvene lozinke – imajte jedinstvene lozinke za svaki online račun. Na taj način, ako je jedan račun probijen, to ne dovodi druge u opasnost.

Antivirusni program je vitalan – uvijek imajte pouzdani antivirusni program ažuriran i pokrenut na svim vašim uređajima.

 
Nastavi čitati

Tech

Upozorenje za korisnike Androida: Odmah obrišite ove aplikacije da ne biste ostali bez novca

Objavljeno

-

By

unsplash

Iz trgovine Google Play uklonjeno je pet aplikacija nakon što su stručnjaci upozorili da bi mogle biti iskorištene za preuzimanje kontrole nad telefonom i napade na bankarske aplikacije. Vlasnici su upozoreni da provjere telefone.

Ako ste neku od ovih aplikacija već instalirali na svoj pametni Android telefon, možda ćete ih morati ručno izbrisati ako ste isključili Google Play Protect.

Ove aplikacije sadrže skriveni bankarski trojanac imena Anatsa koji je ciljao korisnike u nizu zemalja. Nakon što preuzmete aplikaciju na svoj telefon, haker može preuzeti kontrolu nad njim i obavljati zadatke bez vašeg znanja.

Najviše štete mogle bi vam nanijeti ako uspiju pristupiti vašim osobnim podacima i izvršiti plaćanja iz vaših bankovnih aplikacija. Smatra se da su ove aplikacije preuzete gotovo 200.000 puta prije nego što ih je Google izbacio.

The Sun je naveo pet aplikacija na koje treba pripaziti, a to su: plikacije na koje treba obratiti pažnju i koje treba izbrisati su:

Čistač telefona – File Explorer

PDF preglednik – File Explorer

PDF čitač – preglednik i uređivač

Čistač telefona: File Explorer

PDF čitač: Upravitelj datoteka

Iz Googlea za Bleeping Computer kažu da su “sve aplikacije identificirane i uklonjene s Google Playa”.

“Korisnici Androida automatski su zaštićeni od poznatih verzija ovog zlonamjernog softvera putem Google Play Protecta, koji je prema zadanim postavkama uključen na Android uređajima s Google Play uslugama”, rekla je tvrtka.

“Google Play Protect može upozoriti korisnike ili blokirati aplikacije za koje je poznato da pokazuju zlonamjerno ponašanje, čak i kada te aplikacije dolaze iz izvora izvan Playa.”

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu