Tech
Opasni izazovi na TikToku: Što roditelji mogu učiniti i je li zabrana rješenje?

S pojavom bilo koje nove društvene mreže počinju i rasprave o njenim dobrim i lošim stranama i o tome koja bi dobna granica trebala biti za korištenje. Iako TikTok nije nova aplikacija, još uvijek budi brojna pitanja, prvenstveno zbog toga što je izrazito popularan među mlađima i maloljetnicima, ali i zbog niza suludih izazova koji u nekim slučajevima, nažalost, imaju tragične posljedice.
Prošli tjedan smo jedan takav primjer imali i u Hrvatskoj. Naime, u Osijeku je zaprimljeno više djece s takozvanom torzijom testisa, a iako nema službene potvrde, sumnja se da je to posljedica opasnog izazova na TikToku.
Prošle godine tragična vijest stigla je iz Italije. Naime, 10-godišnja djevojčica je, prema riječima njenih roditelja, sudjelovala u takozvanom izazovu gušenja na TikTok-u, stavljajući remen oko vrata i zadržavajući dah dok se snimala na telefon. Djevojčica je nakon toga preminula.
Jedan od izazova koji je posebno užasno stomatologe je onaj u kojemu su korisnici aplikacije snimali kako turpijaju zube. Tako su pokušali izravnati svoje zube, no stomatolozi su upozoravali da tako zapravo mogu samo učiniti nepopravljivu štetu zubima.
Razbijanje lubanje je još jedan od izuzetno opasnih izazova u kojemu dvije osobe nagovaraju treću da skoči u zrak, a potom joj izmaknu noge i treća osoba tada pada na leđa, a nerijetko i na glavu. Liječnici su snažno osudili ovaj izazov, ističući da može dovesti do ozbiljnih i po život opasnih ozljeda.
Upišete li samo u svoj pretraživač “najopasniji TikTok izazovi”, suočit ćete se s nizom opasnih i bizarnih videozapisa, a ono što posebno zabrinjava jest da su u mnogima od njih u glavnim ulogama – maloljetnici.
Kako razgovarati s djecom?
Iako TikTok u svojim uvjetima korištenja navodi da je aplikacija namijenja za osobe starija od 13 godina (pri čemu treba naglasiti da postoje iznimke za starosno ograničenje u određenim zemljama poput Brazila, Indonezije i Meksika), kao i na drugim aplikacijama i popularnim mrežama, korisnik može dati lažne podatke i nastaviti s korištenjem usluge.
Kako razgovarati s djecom o opasnostima koje vrebaju na društvenim mrežama? Kako im objasniti koliko ovakvi izazovi mogu biti opasnih po njih? Je li zabrana TikToka ili neke druge aplikacije ispravno rješenje? To su samo neka od pitanja o kojima smo razgovarali s kliničkom psihologinjom i profesoricom psihologije Sanjom Jusufbegović.
Ona navodi da roditelji trebaju imati uvid u aktivnosti koje djeca obavljaju na društvenim mrežama te da trebaju biti svjesni mogućih opasnosti iza toga.
“O tim je opasnostima važno informirati djecu ne stvarajući osjećaje straha, nego poticati osjećaj da su istoga sposobni zaštititi se”, navodi Jusufbegović i dodaje:
“Uobičajene su preporuke ne ostavljati osobne podatake o sebi ili svojoj obitelji, ali suštinska se zaštita se prije svega odnosi na stvaranje kritičkog pogleda na neke od sadržaja s kojima se djeca susreću. Glavna je zaštita kojoj roditelj može poučiti dijete, stvaranje kritičkog mišljenja, nezavisnosti u prosudbama, koje su onda i zaštita pred sugestijama koje na tim mrežama mogu biti snažno prezentirane.”
Ako roditelj primijeti da dijete prati neke od opasnih izazova, treba ga suočiti s mogućim negativnim posljedicama, kojih dijete nije nužno svjesno, a isto tako iznijeti svoj stav prema tome, koji uključuje neslaganje/neodobravanje, dodaje.
Ističe da su glavni zaštitni čimbenici poznavanje interesa djeteta te otvorena komunikacija praćena razumijevanjem i povjerenjem.
Je li zabrana TikToka rješenje?
Jusufbegović navodi da je zabrana korištenja bilo koje društvene mreže, pa tako i TikToka, u domeni roditeljskih procjena i odgovornosti.
“Pretpostavljam da bi takvoj odluci mogli prethoditi prethodni (neuspješni) pokušaji kontrole praćenja negativnih sadržaja, a koja dijete nije uvažilo”, kazala je.
Jedno od pitanja koje se postavlja u kontekstu zabrane jest i hoće li se djeca u tom slučaju osjećati isključeno i izolirano od svojih vršnjaka.
“Osjećaj izoliranosti među vršnjacima nije nužna posljedica takve roditeljske odluke, štoviše neka djeca poslije tog iskustva, kažu kako su shvatili da zapravo mogu na drugačiji način provoditi vrijeme, a što im se ranije činilo nemogućim. Kod one pak djece koja su razvila osjećaj ovisnosti o istima, može doći do burnih reakcija praćenih ispadima ljutnje, što je roditelju svakako znak da treba razmisliti o količini vremena koje dijete provodi na mobitelu, tabletu, kompjuteru”, pojašnjava psihologinja.
Naglašava da roditelji trebaju biti strpljivi i uporni “u pronalaženju djetetu zanimljivih tema i prevladati osjećaj bespomoćnosti pred atraktivnošću onoga što je ponuđeno online”. No, ističe i važnost načina na koji roditelji koriste medije u svakodnevnom životu, jer su svojim primjerom model ponašanja djetetu.
Što se tiče dobnih ograničenja za korištenje određenih aplikacija, Jusufbegović navodi da su ona postavljena s razlogom te da roditelji imaju puno pravo zabriniti korištenje.
Još jedna važna tema jest i kako sadržaj koji se djeci plasira kroz ovakve platforme utječe na njihov razvoj i pažnju, budući da je upravo TikTok popularan po kratkim videozapisima.
“Dugoročno, za pravilan je dječji razvoj neophodno poticanje različitih aspekata razvoja, različitost sadržaja i primjerenost dječjim mogućnostima. Neprestano gledanje video uradaka na TikToku stvara stalnu potrebu za ubrzanom izmjenom sadržaja, kao i povećavanjem potrebe za intenzitetom sadržaja, što dovodi do narušene koncentracije, nestalne i površne pažnje, što može imati dugoročne posljedice, ne samo na uspjeh u školi, nego i svakodnevno funkcioniranje djeteta”, objašnjava Jusufbegović.
Tech
Širi se nova prevara putem popularne aplikacije. Poruka stiže s broja osobe kojoj vjerujete

Ovih dana nacionalni CERT (odjel CARNET-a koji se bavi kibernetičkom sigurnošću u Hrvatskoj) upozorava na novu prevaru koja se širi putem poruka u aplikaciji Whatsapp.
Riječ je o tzv. smishing prevari kojom se cilja na pojedince putem obmanjujućih SMS-ova ili tekstualnih poruka u aplikacijama za komuniciranje (smishing je kombinacija pojmova SMS i “phishing”) kako bi se žrtve navelo na dijeljenje osobnih ili financijskih podataka, klikanje na zlonamjerne poveznice ili preuzimanje štetnog softvera ili aplikacija.
U konkretnim prevarama na koje upozorava CERT, korisnicima putem Whatsappa stižu poruke s telefonskih brojeva njima poznatih osoba – članova obitelji, prijatelja ili kolega s posla. Naravno, ti brojevi su hakirani.
“Glasaj za moje dijete” i “Hitno posudi novac”
Dvije su vrste sadržaja tih lažnih poruka. Jedna je kreirana kao molba tipa “glasajte za moje dijete na natjecanju…”, a druga kao “hitno mi pošalji ili posudi novac…”.
CERT je objavio screenshotove s primjerima takvih poruka:


U lažnim porukama u kojima se od žrtve traži da glasa za nečije dijete na nekom natjecanju nalazi se i poveznica za navodno natjecanje. Nakon klika traži se unos kôda čime žrtva prevarantu nesvjesno daje pristup svom WhatsApp računu i omogućava mu širenje lažnih poruka svojim kontaktima.
Na sličan način u drugim obmanjujućim porukama prevarant s hakiranog Whatsapp računa člana obitelji ili prijatelja traži od žrtve da “hitno pošalje ili posudi novac”. Obično su to mali iznosi koje ljudi često uplate bez provjere.
U par sekundi gubite pristup računu
CERT je potanko objasnio postupak prevare nakon što žrtva dobije poruku s broja osobe koju poznaje i ima povjerenja u nju.
“Postoji poveznica – često za glasanje u natjecanju, slanje novca ili pridruživanje grupi. Kliknete na nju. Možda izgleda kao prava stranica, ali zapravo je to phishing stranica postavljena da vas prevari te na njoj unosite neke osobne podatke poput bankovnih ili kontakt podataka i slično.
Od vas se traži da unesete kôd. Taj kôd obično dolazi iz prave WhatsApp poruke za potvrdu koju i vi primate. Što se zapravo događa: prevarant se pokušava prijaviti na vaš WhatsApp, a vi mu nesvjesno dajete kôd koji mu je potreban za dovršetak prijave.
Zaključani ste. U roku od nekoliko sekundi gubite pristup svom računu, a haker počinje slati istu poruku vašim kontaktima, šireći prijevaru dalje”, stoji u objašnjenju.
Ako ste već kliknuli, ne unosite podatke
CERT savjetuje i što valja učiniti ako vam stigne jednu od navedenih ili sličnih poruka.
“Nemojte klikati na poveznice čak i ako dolaze od nekog koga poznajete ili kome vjerujete. Ako ste već kliknuli ne unosite nikakve osobne podatke”, kažu.
Posebno upozoravaju korisnike da pripaze na pristigle poruke sa zahtjevima za glasanje za dijete ili kućnog ljubimca na natjecanju, hitne molbe za pomoć ili novac, poveznice u kojima je potrebno unijeti kôd te poruke koje ne zvuče kao da ih je poslala osoba koju korisnik poznaje.

Umjesto toga, primateljima takvih poruka savjetuje se da nazovu pošiljatelje ili im pošalju poruku u zasebnom chatu kako bi provjerili stoje li zaista oni iza tih poruka. Savjet je i da kôdove za provjeru ne treba nikada dijeliti čak ni s osobama od povjerenja.
A ako je WhatsApp račun hakiran, CERT savjetuje korisnicima da se odjave s Whatsappa na svim uređajima na kojima je instaliran te deinstaliraju i ponovno instaliraju aplikaciju.
Prevaranti ciljaju na roditelje
Početkom travnja CERT je zaprimio i niz prijava prevare u kojoj se napadači predstavljaju kao dijete u nevolji. To su bile poruke tipa “Mama, mobitel mi je pokvaren. Piši mi na Whatsapp na ovaj novi broj…” i “Bok tata, imao sam problem s karticom. Ovo je moj novi broj. Spremi ga i pošalji mi poruku na Whatsapp”.
U tim prevarama od žrtve se, ako uđe u komunikaciju, traži plaćanje određenog troška ili uplatu sredstava na račun s IBAN-om banke u drugoj europskoj zemlji.
U takvim slučajevima CERT savjetuje da se odmah obriše primljena poruka i blokira broj s kojeg je poslana te pozivom ili slanjem poruke djetetu na regularni broj provjeri je li ono zaista poslalo spomenutu poruku.
A ako je prevara ipak uspjela, savjetuje se prevarenome da je odmah prijavi policiji, HAKOM-u i telekom operateru te kontaktira banku kako bi se uplata eventualno stopirala i poduzele mjere za zaštitu računa.
Tech
SheepAI hackathon stiže u Zadar – najboljima 10,000 EUR i bootcamp u Silicijskoj dolini

Nakon uspješnog izdanja u Zagrebu, SheepAI, jednodnevni hackathon koji spaja poslovne izazove i umjetnu inteligenciju, dolazi u Zadar! Događaj će se održati 24. svibnja 2025. u Centru za Mlade Zadar, okupljajući developere, dizajnere, poduzetnike i AI entuzijaste u stvaranju rješenja, ovaj put u financijskoj domeni.
U suradnji s OTP bankom i udrugom ZadarConnect,SheepAI nastavlja svoju misiju: potaknuti stvaranje inovativnih projekata kroz korištenje alata poput ChatGPT-a, Copilota, Cursora i drugih novih tehnologija. Sudionici će kroz rad na timskim izazovima imati priliku pretvoriti ideje u prototipe s potencijalom za daljnji razvoj i monetizaciju.
Fond nagrada 10,000 EUR i sudjelovanja na bootcampu u Silicijskoj dolini
Pobjednički tim osvaja 5,000 EUR te financirano sudjelovanje u ABC Silicon Valley Bootcampu, edukacijskom programu koji u dva tjedna okuplja mlade inovatore iz cijelog svijeta u srcu globalne startup scene. Program uključuje intenzivno učenje, umrežavanje i direktan uvid u to kako izgleda rad startupova u Silicijskoj dolini. Drugoplasirani tim osvaja 4,000 EUR i sufinancirano sudjelovanje na ABC Sillicon Valley Bootcampu, a trećeplasirani 1,000 EUR, sufinancirani ABC Bootcamp i dvije akotizacije za NetGen Summer camp 2025 u vrijednosti od 1,200 EUR.
Zašto sudjelovati?
U vremenu AI revolucije, kreiranje aplikacija nikada nije bilo dostupnije. Alati umjetne inteligencije omogućuju svakome – bez obzira na tehničko znanje – da u vrlo kratkom vremenu razvije i objavi vlastitu aplikaciju. SheepAI prepoznaje potencijal indie developera, pojedinaca koji često u svoje slobodno vrijeme razvijaju vlastite projekte, i želi im pružiti inspiraciju, podršku i resurse za razvoj.
Sam Altman, izvršni direktor OpenAI-a, predviđa pojavu tzv. one-person unicorna – startupa vrijednih milijardu dolara koje vodi samo jedna osoba. Može li Hrvatska biti sljedeća zemlja koja će iznjedriti takve priče?
Što očekivati?
SheepAI nije klasičan hackathon – on je spoj meetupa i hackathona, nudeći:
- Inspirativne priče: Praktične savjete o monetizaciji, lansiranju i prodaji aplikacija
- Suradnju i mentorstvo: Priliku za rad na stvarnim poslovnim izazovima uz podršku stručnjaka iz industrije
- Izgradnju zajednice: Umrežavanje sa zajednicom i potencijalnim partnerima u formiranju novih poduzetničkih priča
Prijave su otvorene!
Svi zainteresirani pozvani su da se pridruže ovom događaju i pridonesu stvaranju SheepAI zajednice u Hrvatskoj. Više informacija i prijave dostupni su na službenoj stranici www.sheepai.app.
O SheepAI-u
SheepAI je inicijativa trojice IT-jevaca, ovaj put uz partnerstvo OTB banke te udruga ZadarConnect i CroAI, s ciljem promoviranja umjetne inteligencije kao alata za stvaranje novih poslovnih prilika. Događaj podržavaju i ABC Bootcamps, Netgen, Cognism, Printshop te grad Zadar. Hackathon je namijenjen svima koji žele istražiti kako AI može transformirati njihove ideje u stvarne projekte s globalnim potencijalom.
Tech
Uređaj koji troši najviše struje u kućanstvu: Jednostavnim trikom prepolovit ćete račun

Bojler je jedan od najvažnijih uređaja u kućanstvu, jer osigurava toplu vodu za brojne svakodnevne aktivnosti. Međutim, njegova upotreba često dovodi do visokih računa za struju, budući da je među najvećim potrošačima energije u domu. Stručnjaci ističu kako postoji nekoliko jednostavnih koraka kojima možete značajno smanjiti potrošnju električne energije i uštedjeti na troškovima.
Jedan od najjednostavnijih načina za uštedu jest podešavanje temperature bojlera. Većina grijača vode omogućuje regulaciju temperature, a stručnjaci preporučuju da je podesite na optimalnih 50 do 60 stupnjeva Celzijusa (na starijim bojlerima koji imaju oznake od 1 do 6, to znači da ga treba postaviti na 2 ili 3). Tako ćete izbjeći nepotrebno pregrijavanje vode, što znači manju potrošnju energije i niže troškove.
Važan korak prema uštedi je i isključivanje bojlera kada vam nije potreban. Ako ste duže odsutni ili tijekom noći ne koristite toplu vodu, isključite uređaj. Time sprječavate nepotrebnu potrošnju struje i dodatno smanjujete potrošnju električne energije, piše nova.rs.
Redovito održavanje bojlera ključno je za njegovu učinkovitost. Pravovremenim pregledima uređaja i uklanjanjem kamenca poboljšava se njegovo funkcioniranje i smanjuje potrošnja energije. Osim toga, dodatna izolacija bojlera može pomoći u uštedi jer sprječava gubitak topline i smanjuje potrebu za stalnim zagrijavanjem vode – što je posebno važno kod starijih modela sa slabijom toplinskom izolacijom.
Vrlo učinkovit način za uštedu je i korištenje timera. On omogućuje da bojler radi samo u određenim dijelovima dana, kada vam je topla voda zaista potrebna. Tako izbjegavate nepotrebno grijanje vode tijekom cijelog dana i dodatno smanjujete troškove električne energije.
Primjenom ovih jednostavnih trikova možete značajno smanjiti potrošnju struje i uštedjeti na mjesečnim računima – bez da se odreknete komfora koji donosi topla voda.
-
ZADAR / ŽUPANIJA3 dana prije
DOBRO JE ZNATI / Radno vrijeme trgovina u Zadru ove nedjelje…
-
ZADAR / ŽUPANIJA2 dana prije
LOKALNI IZBORI 2025. / Donosimo sastav novog Gradskog vijeća Zadra. U njemu više nema AM…
-
ZADAR / ŽUPANIJA2 dana prije
TKO JE (VEĆI) GUBITNIK? / Birači su najviše kaznili Akciju mladih i Ričarda, ali ni HDZ i SDP nisu puno bolje prošli. Opet će pomoći sv. D’Hondt
-
ZADAR / ŽUPANIJA2 dana prije
POSEDARJE / U prometnoj nesreći poginula jedna osoba