Connect with us

Tech

Otkriven radijski signal iz dubokog svemira

Objavljeno

-

Novi radijski signal iz dubokog svemira ponovno dovodi u pitanje naše razumijevanje tih tajanstvenih svemirskih fenomena.

Ovaj novi brzi radijski signal (FRB), nazvan FRB 20191221A, nije samo još jedan iznimno rijedak repetitor. Njegovi radijski bljeskovi primljeni u međugalaktičkom prostoru traju tri sekunde, oko 1000 puta duže od prosjeka. Međutim, izboji radijskog zračenja jačeg intenziteta pojavljuju se svake 0,2 sekunde unutar te tri sekunde, a to je nešto što nikada prije nije viđeno u brzom radijskom izboju.

Signal je u prosincu 2019. godine otkrio radijski teleskop CHIME, a znanstvenici su odmah znali da su na tragu nečeg vrlo neobičnog.

Bilo je neobično. Ne samo da je bilo jako dugo, trajalo je oko tri sekunde, nego su postojali periodični vrhunci koji su bili nevjerojatno precizni, emitirajući svaki djelić sekunde – bum, bum, bum – poput otkucaja srca. Ovo je prvi put da sam je signal periodičan, rekao je astrofizičar Daniele Michilli s MIT-jeva Instituta za astrofiziku i istraživanje svemira Kavli.

Jedan od najfascinantnijih svemirskih fenomena

Brzi radijski izbori jedan su od najfascinantnijih aktualnih svemirskih misterija. Oni su iznimno moćni udari zračenja radiovalnih duljina, koji izbijaju iz međugalaktičkog prostora u vrlo kratkom vremenu i obično u trajanju od nekoliko milisekundi. Unutar tog kratkog treptaja vremena eksplozija emitira energiju ekvivalentnu onoj koju bi napravilo 500 milijuna zvijezda poput našeg Sunca.

Većina brzih radijskih signala pojavi se samo jednom. To je nemoguće predvidjeti, a da bi znanstvenici otkrili takav signal, jedino se mogu nadati da će se dogoditi kada je radioteleskop usmjeren u pravom smjeru, iako projekti poput CHIME-a, s velikim područjem gledanja, neizmjerno pomažu u tom pogledu. Jednokratni radijski signali iz dubokog svemira ujedno su i najčešći tipovi FRB-a.

Puno rjeđe se ponovljeni signali primaju iz jedne točke na nebu i oni predstavljaju ponavljajuće brže radio signale. Budući da se ponavljaju, znanstvenici mogu usmjeriti teleskop prema nebu i proučavati mnogo detaljnije signale.

Nejasno je, međutim, je li isti mehanizam odgovoran za sve brže radijske signale u svemiru. Mogu varirati u intenzitetu, valnoj duljini, polarizaciji i disperziji.

Značajan trag

Jedan ranije otkriveni (2020. godine) FRB sadrži značajan trag, a došao je upravo iz naše galaksije. Praćen je do vrste neutronske zvijezde zvane magnetar, što zahtijeva da bude visoko magnetiziran, ultragusti objekti mogli bi biti odgovorni za barem neke FRB-ove.

Magnetari su vrsta neutronske zvijezde (urušene jezgre masivnih zvijezda koje su završile svoj život i izbacile većinu svog materijala u svemir) s nevjerojatno jakim magnetskim poljem. Zbog vanjskog privlačenja ovog magnetskog polja koje se natječe s unutarnjim privlačenjem gravitacije, magnetari povremeno imaju masivne izboje.

CHIME je sada otkrio mnogo FRB-ova s ​​različitim svojstvima. Vidjeli smo neke koji žive unutar oblaka koji su vrlo turbulentni, dok drugi izgledaju kao da su u čistim okruženjima. Iz svojstava ovog novog signala možemo reći da oko ovog izvora postoji oblak plazme koji mora biti izuzetno turbulentan, rekao je Michilli.

Pulsar ili magnetar “na steroidima” kao izvor?

On i njegovi kolege analizirali su eksplozije iz FRB 20191221A i pronašli zajedničke značajke s emisijom radijskih signala iz magnetara i pulsara.

Pulsari su neutronske zvijezde koje izbacuju emisije radijskog zračenja sa svojih polova, okrećući se brzinom sve do milisekundi, tako da se čini kao da ti signali pulsiraju.

Postoji ipak jedan problem. Iako je nejasno koliko je daleko FRB 20191221A putovao, znanstvenici smatraju da je vjerojatno došao iz druge galaksije, a čini se da je njegov izboj više od milijun puta svjetliji od magnetara i pulsara u našoj galaksiji.

U svemiru nema mnogo stvari koje emitiraju strogo periodične signale. Primjeri za koje znamo u našoj vlastitoj galaksiji su radiopulsari i magnetari, koji se okreću i proizvode emitiranu emisiju sličnu svjetioniku. Mislim da bi ovaj novi signal mogao biti magnetar ili pulsar na steroidima, objasnio je Michilli.

Tim se nada da bi mogli uhvatiti još neke ispade iz misterioznog izvora FRB 20191221A kako bi suzili odakle dolazi i što bi ga moglo uzrokovati. Zauzvrat, ovo bi nam moglo pomoći i da bolje razumijemo same neutronske zvijezde.

Istraživanje vezano za navedeni brzi radijski signal objavljeno je u znanstvenom časopisu Nature., a prenosi Dnevnik.hr.

Izvor: Science Alert

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Tech

Marke automobila s najvećom kilometražom u Hrvatskoj: Je li i vaš auto na popisu?

Objavljeno

-

By

foto: Pixabay

Različiti automobili služe u različite svrhe pa se njihova kilometraža nakon nekoliko godina može značajno razlikovati. Međutim, mali oglasnici puni su vozila s malom kilometražom po sumnjivo pristupačnim cijenama, što postavlja pitanje o ispravnosti njihovog brojača kilometara.

Tvrtka za obradu podataka o automobilima carVertical provela je istraživanje u Hrvatskoj kako si saznala prosječnu kilometražu određenih marki automobila u državi i kako bi vozači mogli usporediti rezultate s kilometražom automobila koje voze.

Automobili s velikom kilometražom obično koštaju manje pa su mnogi kupci u iskušenju da kupe takva vozila i uštede novac. No, ova je odluka rizična jer mnogi dijelovi mogu biti istrošeni i automobil je skloniji kvarovima. Iako brojač kilometara vozila pokazuje njegovo stanje i moguću cijenu, njime se može lako manipulirati. Prevaranti smanjuju kilometražu kako bi prodali automobil za veću cijenu nego što zapravo vrijedi, prenosi Večernji.

“Posjedovanje vozila sa znatno većom kilometražom od tržišnog prosjeka može biti manje predvidljivo u smislu troškova jer je veća šansa da će se dijelovi automobila pokvariti. Međutim, automobil s originalnom kilometražom uvijek će koštati više od automobila s vraćenim brojačem kilometara”, sugerira Matas Buzelis, stručnjak za automobile i voditelj komunikacija u carVerticalu.

Među automobilima proizvedenim 2008. godine koji su provjereni na carVerticalu u Hrvatskoj, Audi (204.915 km), Mercedes-Benz (196.068 km) i Škoda (189.739 km) imaju najveću prosječnu kilometražu. Kada govorimo o automobilima starim deset godina, proizvedenim 2013. godine, najveću kilometražu ima Škoda (162.165 km), a slijede je Mercedes-Benz (160.648 km) i BMW (155.851 km). Među automobilima starim pet godina, proizvedenim 2018. godine, Škoda također zauzima prvo mjesto (116.531 km), a slijede ju Opel (108.612 km) i Peugeot (98.798 km).

Luksuzni automobili popularni su u državama s dobro razvijenom cestovnom infrastrukturom. Vozači koji prelaze velike udaljenosti često se odlučuju za vrhunska vozila jer ih je lakše voziti na dužim putovanjima, dok će u gradskim sredinama čak i automobili ekonomske klase izvrsno odraditi svoj posao.

Među automobilima proizvedenim 2008. godine, Peugeot ima najmanju kilometražu (127.111 km), a odmah iza su Nissan (145.786 km) i Mazda (145.904 km). Situacija se mijenja kod novijih automobila proizvedenih 2013. godine, gdje Nissan preuzima vodstvo sa 109.398 km nakon prvih deset godina korištenja. Peugeot u prosjeku ima 123.448 km na brojaču kilometara, a Toyota 127.566 km. Mazda ima najmanju kilometražu među automobilima koji su izašli iz tvornice 2018. – 37.200 km. Slijede je Toyota (48.561 km) i Nissan (77.030 km).

Ako je kilometraža vozila znatno veća od prosječne kilometraže tipične za njegovu marku, vlasnik bi trebao razmisliti o prodaji takvog vozila. Očitanje brojača kilometara povezano je s pouzdanošću – istrošeni dijelovi zahtijevaju više održavanja, što dovodi do skupih popravaka. Istraživanje carVerticala temelji se na stvarnim izvješćima o povijesti automobila koja su zatražili korisnici platforme između siječnja i listopada 2023., piše Večernji.

 
Nastavi čitati

Tech

Tajni kod: Znate li što znači ako na WhatsApp dobijete poruku – 14643?

Objavljeno

-

By

Na TikToku i WhatsAppu već se neko vrijeme dijeli broj 14643. Šalje se prijateljima, bližnjima, a malo njih zapravo zna što znači.

Važno je naglasiti da se ne radi o ničemu lošem, naprotiv, ima vrlo pozitivnu poruku. Kao što je objašnjeno u brojnim videima na TikToku, iza toga stoji poruka ljubavi.

Naime, iza ovih brojeva krije se lijepa poruka: “Uvijek ću te voljeti”, ili:

1 = I
4 = will
6 = always
4 = love

3 = you

Pomoću različitih numeričkih kodova mladi u posljednje vrijeme pojednostavljuju komunikaciju na društvenim mrežama.

Korisnici često vole koristiti zagonetne kombinacije brojeva za slanje poruka. Kodovi se pojavljuju izravno u videozapisima ili kao komentar. To se također odnosi na niz brojeva 14643, prenosi Fenix magazin.

Ako dobijete poruku s nizom brojeva 14643, sada barem znate da vas netko voli.

 
Nastavi čitati

Tech

Automobilski div iduće godine gasi proizvodnju poznatog modela: Čak 3.500 radnika ostaje bez posla

Objavljeno

-

By

Mnogi će reći da Njemačka nije što je nekad bila. Kao samo jedan u nizu proizvođača, Ford će iduće godine postepeno ugasiti popularni model Focus i posljedično tome otpustiti 3.500 radnika u tvornici u Saarlouisu, koja je otvorena davne 1970. godine.

Da će Ford ugasiti popularni kompakt Focus 2025. godine prvi put smo čuli još sredinom 2022. godine. Također, tada je rečeno da će se u tvornici u Saarlouisu u Njemačkoj, gdje se ovaj model proizvodi, sklapati nova generacija električnih modela američkog brenda.

Ali u međuvremenu Fordovi planovi su se promijenili pa će se budući električari proizvoditi u španjolskoj tvornici u Valenciji, piše Klix.ba.

Kao rezultat toga, tvornica u Saarlouisu doslovno ostaje bez proizvodnje automobila. Zbog toga će u ovoj tvornici biti otpušteno 3.500 radnika, a Ford je navodno postigao dogovor sa sindikatom IG Metall u vezi s tim. Predstavnici sindikata rekli su da će nakon 2025. godine u tvornici u Saarlouisu ostati oko 1000 radnika kojima će biti ponuđena prekvalifikacija, a do 2032. neće biti prinudnog otpuštanja. Štoviše, zaposleni će moći ranije otići i imati koristi od kompenzacijskog paketa.

Ipak, budućnost tvornice u Saarlouisu ostaje neizvjesna. Bilo je razgovora s kineskim markama BYD i Chery o preuzimanju tvornice, a navodi se da je Ford također bio u pregovorima s njemačkim proizvođačem solarnih panela. Ali očigledno, američki proizvođač automobila nije postigao dogovor s ovim kompanijama.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu