Connect with us

Tech

OD MOBITELA DO PANDEMIJE

Osnivač Microsofta poznat je po tome da je znao predvidjeti u kojem smjeru će se razvijati tehnologija i kako će mijenjati svijet oko nas. Na bolje i na gore

 

Objavljeno

-

‘Ljudi, a što sam vam ja rekao?’ Ovo je sve predvidio Bill Gates

Predviđanje tehnoloških napredaka i usluga koje je Bill Gates objavio 1999. godine ispalo je nevjerojatno precizno i točno. Pročitajte što je sve to vizionarski najbogatiji čovjek na svijetu predvidio prije 20 godina, što je govorio o pandemijama dok koronavirusa nije bilo ni na vidiku i od čega strahuje u budućnosti.

Web stranice za usporedbu cijena

Ovako je Bill Gates pisao 1999. godine: Doći će do razvoja automatiziranih usporedbi cijena koje će omogućavati da ljudi na jednom mjestu vide cijene s mnogih drugih web stranica, te tako izaberu najjeftiniji proizvod. Neovisno o kakvoj se vrsti proizvoda radi.

Ono što imamo danas: Postoji mnogo stranica za uspoređivanje cijena, na Googleu i Amazonu možete pronaći različite cijene za isti proizvod, a kod nas imamo stranice poput Nabava.net koju koriste mnogi u potrazi za najnižom cijenom proizvoda ili Komparea kad tražimo usporedbu cijena raznih osiguranja i drugih usluga.

Mobilni uređaji

Gatesovo predviđanje 1999.: Ljudi će hodati uokolo s malim uređajima koji će im omogućavati da ostanu u stalnom kontaktu i elektronski obavljaju posao gdje god da jesu. Moći će čitati vijesti, pratiti status svojih letova koje su kupili, pratiti informacije financijskih tržišta i raditi mnoge druge stvari na tim uređajima. 

Ono što imamo danas: Imamo smartphone koje baš sve to čine. 

Trenutno plaćanje preko interneta, bolje online zdravstvo

Gatesovo predviđanje 1999.: Plaćat ćemo račune i brinuti se za svoje financije na internetu, a sa svojim liječnicima ćemo komunicirati online.

Što možemo vidjeti danas: Online plaćanja su već godinama u uporabi i jednostavna za korištenje, kao i prebacivanje novca online i praćenje financijskih tržišta i svojih računa putem aplikacija. Liječnici uputnice i recepte šalju online, imamo servise poput Portal Zdravlja gdje možemo vidjeti sve naše preglede i lijekove.

Osobni asistenti i ‘internet stvari’

Gatesovo predviđanje 1999.: Imat ćemo osobne pratitelje/asistente. Oni će se povezivati i sinkronizirati sve vaše uređaje na pametan način, bez obzira jeste li kod kuće ili na poslu i omogućavat će razmjenu podataka između uređaja. Provjeravat će vaše e-mailove i notifikacije i prezentirati vam ono što vam treba. Kada odete u dućan moći ćeš osobnom digitalnom asistentu reći koji recept želiš napraviti, a on će ti izlistati koje namirnice trebaš kupiti.  

Što imamo danas: Najbliže tom izumu su servisi poput Siri, Google Asistenta ili Amazonove Alexe. Ti servisi prate našu lokaciju i kalendar i znaju kad trebamo krenuti da stignemo na let ili će nas preusmjeriti na putu do posla zbog prometne nesreće. Ako ih povežemo sa uređajima poput pametnih termostata oni će pratiti naše navike i automatski moći namjestiti temperaturu u našem domu. Uz to, možemo povezati i pametnu rasvjetu i streaming servise i svime upravljati preko tih asistenta koji, ako su povezani s kamerama, mogu i čuvati naš dom. Servis Beacons u Americi šalje korisnicima kupone iz dućana, prema onome što inače kupuju. 

Video kod kuće

Gatesovo predviđanje 1999.: Stalni video prijenos iz vaše kuće bit će normalna pojava, te ćete znati kada vam netko dođe u posjet, a vi niste kod kuće. 

Što imamo danas: Nadzorne kamere godinama su već u širokoj upotrebi. A danas su i sve manje i neupadljivije, a imamo i naprednije uređaje poput Ring brava s kamerom. Svemu tome možemo danas pristupiti uvijek i bilo gdje. A pandemija je ubrzala i proširila uporabu online video alata i proizvoda poput Zooma, Microsoft Teamsa, Skypea, video poziva putem Googlea, Facebooka, WhatsAppa, Vibera…

Društvene mreže

Gatesovo predviđanje 1999.: Privatne web stranice za prijatelje i obitelj s kojima ćete moći online chatati i planirati događaje bit će redovna stvar. 

Što imamo danas: Facebook, Twitter, Instagram, TikTok… društvene mreže postale su neizostavni dio naših života.

Automatizirane promo ponude

Gatesovo predviđanje 1999.: Nakon što kupite neko putovanje, web stranice će vam nuditi preporuke aktivnosti na tom odredištu, kao i popuste i sve što bi vas tamo još moglo zanimati. 

Što imamo danas: Stranice za putovanja nude vam najpovoljnije ponude prema vašim prethodnim putovanjima. Isto tako, takvi servisi danas povezuju svaki dio našeg putovanja, od transfera do zračne luke, avionskih karta, smještaja i aktivnosti. Google i Facebook vas prate oglasima prema vašoj lokaciji i interesima. 

Pametno oglašavanje

Gatesovo predviđanje 1999.: Na digitalnim uređajima imat ćemo pametno oglašavanje. Gadgeti će znati ono što vas zanima i prikazivat će vam oglase koji su skrojeni prema vašim preferencijama. 

Što imamo danas: Većina se online oglašavanja tako ponaša, oglašivači mogu ciljati korisnike prema onome što klikaju ili iskažu interes. 

Online zapošljavanje

Gatesovo predviđanje 1999.: Oni koji traže posao moći će na internetu pretraživati koji se poslovi nude prema njihovim interesima, potrebama i vještinama. 

Što imamo danas: Popularni LinkedIn omogućava korisnicama da objave svoje životopise i pronađu posao prema svojim interesima i potrebama. Ali i od ranije čitav niz specijaliziranih stranica objavljuje ponudu poslova i potencijalnih zaposlenika.

Biznis softver

Gatesovo predviđanje 1999.: Tvrtke će se moći natjecati za nove poslovne projekte online, bez obzira radi li se o građevini, produkciji filma ili oglašivačkom projektu. Velike tvrtke moći će online outsourcati dijelove projekta drugim tvrtkama. 

Što imamo danas: Mnogi poslovni softveri fokusiraju se na društveni spektar i omogućavaju spajanje projekata ili bolju komunikaciju između različitih poslovanja i tvrtki. 

No Gates je u posljednjih godinu dana bio u fokusu zbog svojih ranijih upozorenja da svijet neizbježno čeka pandemija. Evo što je nepune dvije godine prije nego što je pandemija pogodila svijet.

Gates je 2018. rekao: ‘Stiže nam pandemija za koju nismo spremni’

– Stiže nam pandemija, a mi umjesto da se pripremamo na nju kao za rat, pravimo se da se ništa ne događa – rekao je Bill Gates, otkrivajući svoje predviđanje o nadolazećoj zdravstvenoj pošasti koja će po njemu uskoro “protutnjati svijetom”. Gates je desetljećima bio najbogatiji čovjek na svijetu, a osnivač Microsofta otprije je poznat po svojim “proročanstvima” od kojih su se mnoga ostvarila. I dok nekima nije lako predvidjeti što će se točno dogoditi sutra, čini se kako je taj uspješni biznismen znao da će se neke stvari dogoditi i desetljećima unaprijed.  Sada nažalost od čovječanstvu ne proriče tehnološki napredak, već globalnu zdravstvenu pandemiju koja bi u roku od šest mjeseci mogla ubiti preko 30 milijuna ljudi. “Nismo spremni” – Vjerujem kako se neće raditi o gripi, već o bolesti koju svijet još dosad nije vidio, a to će se dogoditi u nekom momentu u sljedećih 10 godina – rekao je Gates gostujući 2018. godine na raspravi o zdravstvenim prijetnjama koju je organiziralo Medicinsko udruženje Massachusetts i časopis New England Journal of Medicine. Bill Gates je rekao da, iako je obično najoptimističnija osoba u svakoj prostoriji, nažalost mora podsjetiti kako svijet velikim dijelom živi u uvjetima siromaštva te se mora više pozabaviti iskorjenjivanjem bolesti poput dječje paralize i malarije.

Nakon izbijanja pandemije koronavirusa teoretičari zavjere su u Gatesu našli dežurnog krivca te ga optuživali za ‘kreiranje’ pandemije kako bi putem cjepiva ‘čipirao’ ljude.

– Vjeruju li ljudi zbilja u te stvari? – zapita se Gates u nedavnom intervjuu za Reuters.

– Morat ćemo se o tome educirati i pokušati razumjeti. Kako sve ovo mijenja ponašanje ljudi? Zanima me na koje načine bismo to mogli svesti na najmanju moguću mjeru – dodao je.

Nova predviđanja: Umjetna inteligencija i bioterorizam

U novom intervjuu Gates se osvrnuo na pandemiju, ali i istaknuo, prema njegovom mišljenju, dvije ključne nadolazeće prijetnje.

– Nije dobar osjećaj kada za ovakvo što možeš kazati ‘Rekao sam vam…’. Možda sam trebao biti uvjerljiviji? Postoje brojni respiratorni virusi i s vremenom na vrijeme doći će još jedan. Respiratorne bolesti su strašne jer još uvijek možete šetati naokolo, putovati avionom ili autobusom dok ste zarazni – za razliku od nekih drugih bolesti poput ebole gdje zalegnete u bolnički krevet.
Zašto se nije više napravilo po pitanju zaštite? Postoje rizici poput potresa koji se stalno ponavljaju, ili ratovi, požari, uragani… Pandemije ne dolaze toliko redovito i misli se da idućih godina neće biti problem pa da se ne treba ulagati toliko novaca u to. Ova pandemija će nas natjerati da shvatimo kako to treba biti prioritet – izjavio je.

Komentirao je i glavne prijetnje s kojima se danas suočavamo, a na njih nismo spremni.

– Jedno su klimatske promjene. Svake godine umirat će više ljudi nego što je umrlo u ovoj pandemiji – rekao je pa dodao: ‘Bioterorizam. Netko tko želi prouzročiti štetu može umjetno stvoriti virus, što znači da je šansa za time puno veća nego za prirodne epidemije kao što je ova trenutna’, zaključio je i dodao kako čovječanstvo nema dovoljnu moć da zaustavi pandemije.

Ranije je Gates upozorio i na inteligentne robote koji će ugroziti čovječanstvo.

– Strah me umjetne inteligencije. Prvo će obavljati poslove umjesto ljudi i to će biti dobro, no nekoliko desetljeća kasnije bit će toliko inteligentni da će biti zabrinjavajuće – kazao je Gates.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Tech

Marke automobila s najvećom kilometražom u Hrvatskoj: Je li i vaš auto na popisu?

Objavljeno

-

By

foto: Pixabay

Različiti automobili služe u različite svrhe pa se njihova kilometraža nakon nekoliko godina može značajno razlikovati. Međutim, mali oglasnici puni su vozila s malom kilometražom po sumnjivo pristupačnim cijenama, što postavlja pitanje o ispravnosti njihovog brojača kilometara.

Tvrtka za obradu podataka o automobilima carVertical provela je istraživanje u Hrvatskoj kako si saznala prosječnu kilometražu određenih marki automobila u državi i kako bi vozači mogli usporediti rezultate s kilometražom automobila koje voze.

Automobili s velikom kilometražom obično koštaju manje pa su mnogi kupci u iskušenju da kupe takva vozila i uštede novac. No, ova je odluka rizična jer mnogi dijelovi mogu biti istrošeni i automobil je skloniji kvarovima. Iako brojač kilometara vozila pokazuje njegovo stanje i moguću cijenu, njime se može lako manipulirati. Prevaranti smanjuju kilometražu kako bi prodali automobil za veću cijenu nego što zapravo vrijedi, prenosi Večernji.

“Posjedovanje vozila sa znatno većom kilometražom od tržišnog prosjeka može biti manje predvidljivo u smislu troškova jer je veća šansa da će se dijelovi automobila pokvariti. Međutim, automobil s originalnom kilometražom uvijek će koštati više od automobila s vraćenim brojačem kilometara”, sugerira Matas Buzelis, stručnjak za automobile i voditelj komunikacija u carVerticalu.

Među automobilima proizvedenim 2008. godine koji su provjereni na carVerticalu u Hrvatskoj, Audi (204.915 km), Mercedes-Benz (196.068 km) i Škoda (189.739 km) imaju najveću prosječnu kilometražu. Kada govorimo o automobilima starim deset godina, proizvedenim 2013. godine, najveću kilometražu ima Škoda (162.165 km), a slijede je Mercedes-Benz (160.648 km) i BMW (155.851 km). Među automobilima starim pet godina, proizvedenim 2018. godine, Škoda također zauzima prvo mjesto (116.531 km), a slijede ju Opel (108.612 km) i Peugeot (98.798 km).

Luksuzni automobili popularni su u državama s dobro razvijenom cestovnom infrastrukturom. Vozači koji prelaze velike udaljenosti često se odlučuju za vrhunska vozila jer ih je lakše voziti na dužim putovanjima, dok će u gradskim sredinama čak i automobili ekonomske klase izvrsno odraditi svoj posao.

Među automobilima proizvedenim 2008. godine, Peugeot ima najmanju kilometražu (127.111 km), a odmah iza su Nissan (145.786 km) i Mazda (145.904 km). Situacija se mijenja kod novijih automobila proizvedenih 2013. godine, gdje Nissan preuzima vodstvo sa 109.398 km nakon prvih deset godina korištenja. Peugeot u prosjeku ima 123.448 km na brojaču kilometara, a Toyota 127.566 km. Mazda ima najmanju kilometražu među automobilima koji su izašli iz tvornice 2018. – 37.200 km. Slijede je Toyota (48.561 km) i Nissan (77.030 km).

Ako je kilometraža vozila znatno veća od prosječne kilometraže tipične za njegovu marku, vlasnik bi trebao razmisliti o prodaji takvog vozila. Očitanje brojača kilometara povezano je s pouzdanošću – istrošeni dijelovi zahtijevaju više održavanja, što dovodi do skupih popravaka. Istraživanje carVerticala temelji se na stvarnim izvješćima o povijesti automobila koja su zatražili korisnici platforme između siječnja i listopada 2023., piše Večernji.

 
Nastavi čitati

Tech

Tajni kod: Znate li što znači ako na WhatsApp dobijete poruku – 14643?

Objavljeno

-

By

Na TikToku i WhatsAppu već se neko vrijeme dijeli broj 14643. Šalje se prijateljima, bližnjima, a malo njih zapravo zna što znači.

Važno je naglasiti da se ne radi o ničemu lošem, naprotiv, ima vrlo pozitivnu poruku. Kao što je objašnjeno u brojnim videima na TikToku, iza toga stoji poruka ljubavi.

Naime, iza ovih brojeva krije se lijepa poruka: “Uvijek ću te voljeti”, ili:

1 = I
4 = will
6 = always
4 = love

3 = you

Pomoću različitih numeričkih kodova mladi u posljednje vrijeme pojednostavljuju komunikaciju na društvenim mrežama.

Korisnici često vole koristiti zagonetne kombinacije brojeva za slanje poruka. Kodovi se pojavljuju izravno u videozapisima ili kao komentar. To se također odnosi na niz brojeva 14643, prenosi Fenix magazin.

Ako dobijete poruku s nizom brojeva 14643, sada barem znate da vas netko voli.

 
Nastavi čitati

Tech

Automobilski div iduće godine gasi proizvodnju poznatog modela: Čak 3.500 radnika ostaje bez posla

Objavljeno

-

By

Mnogi će reći da Njemačka nije što je nekad bila. Kao samo jedan u nizu proizvođača, Ford će iduće godine postepeno ugasiti popularni model Focus i posljedično tome otpustiti 3.500 radnika u tvornici u Saarlouisu, koja je otvorena davne 1970. godine.

Da će Ford ugasiti popularni kompakt Focus 2025. godine prvi put smo čuli još sredinom 2022. godine. Također, tada je rečeno da će se u tvornici u Saarlouisu u Njemačkoj, gdje se ovaj model proizvodi, sklapati nova generacija električnih modela američkog brenda.

Ali u međuvremenu Fordovi planovi su se promijenili pa će se budući električari proizvoditi u španjolskoj tvornici u Valenciji, piše Klix.ba.

Kao rezultat toga, tvornica u Saarlouisu doslovno ostaje bez proizvodnje automobila. Zbog toga će u ovoj tvornici biti otpušteno 3.500 radnika, a Ford je navodno postigao dogovor sa sindikatom IG Metall u vezi s tim. Predstavnici sindikata rekli su da će nakon 2025. godine u tvornici u Saarlouisu ostati oko 1000 radnika kojima će biti ponuđena prekvalifikacija, a do 2032. neće biti prinudnog otpuštanja. Štoviše, zaposleni će moći ranije otići i imati koristi od kompenzacijskog paketa.

Ipak, budućnost tvornice u Saarlouisu ostaje neizvjesna. Bilo je razgovora s kineskim markama BYD i Chery o preuzimanju tvornice, a navodi se da je Ford također bio u pregovorima s njemačkim proizvođačem solarnih panela. Ali očigledno, američki proizvođač automobila nije postigao dogovor s ovim kompanijama.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu