Connect with us

Vijesti

Sindikat učitelja poslao otvoreno pismo Fuchsu: 10 najčešćih pitanja o povratku u škole

Objavljeno

-

Znamo da je ministarstvo svjesno problema i da se traže rješenja. Vjerujem da će se naći načini da se problemi riješe, komentirala je za portal HRT-a Ana Tuškan, glavna tajnica Sindikata hrvatskih učitelja iz kojeg su jutros poslali otvoreno pismo resornom ministru Radovanu Fuchsu.

– Učitelji su se uspjeli snaći prošle godine i imaju neko iskustvo, ali su svjesni problema. Za gradivo je najproblematičnije to što se vrlo brzo mogu naći ponovno na onlineu i bitna nam je podrška Carneta, odnosno hoće li nam se omogućiti besplatan internet, ističe Tuškan u razgovoru.

Najveći problem će, dodaje, biti satničarima, a učitelji se pitaju i hoće li se i kako sankcionirati oni koji ne nose maske. Uz to, što s roditeljima koji kažu: “moje dijete neće nositi masku”?

To pitanje ne može riješiti samo ministarstvo već se, kaže, treba rješavati na razini državnog vrha.

Treba, nastavlja, zaposliti dodatno tehničko osoblje, spremačice su najpotrebnije, ali i domari i kuhari koji rade izvan norme.

– Donošenje obroka ispred učionice zahtijeva dodatne napore. Na radnoj skupini smo se svi generalno složili da postoji velika potreba za time, kaže Tuškan.

Nadalje pita – zašto država ne bi subvencionirala prijevoznike nekoliko mjeseci dok se situacija ne poboljša?

– Predlažemo da umjesto mini busa, bude veliki bus ili dva mini busa, da učenici mogu držati razmak, da ne budu natiskani. Nema nikakvog smisla da se u školama ne susreću ako se učenici različitih odjeljenja tiskaju u istom busu, kaže.

Iz sindikata ukazuju i na zaštitu visokorizičnih zaposlenika jer, kako obrazlaže Tuškan, oni ne znaju kakav će im biti radni status.

– Mislim da treba naći način da ti učitelji rade online s djecom koja ne mogu u školu. Pitanje je kako sada tu satnicu urediti, dodaje.

Učitelji žele odgovor i je li moguće rješenje – vizir umjesto maske, zbog razgovijetnosti na satu. A brine ih i što će se dogoditi s produženim boravkom.

– Ako se skupine ne smiju miješati, pitanje je hoće li biti moguće organizirati produženi boravak. Hoće li biti novih zapošljavanja?, pita Tuškan.

Sve ovo vrlo opširno su sročili u deset najčešćih pitanja u otvorenom pismu ministru znanosti i obrazovanja Radovanu Fuchsu, u čije smo ministarstvo poslali upit za navedena pitanja te ćemo odgovor objaviti po primitku.

Pismo Sindikata hrvatskih učitelja prenosimo u cijelosti i bez izmjena.

OTVORENO PISMO MINISTRU ZNANOSTI I OBRAZOVANJA

Poštovani ministre Fuchs,

obraćamo Vam se kako bismo Vam prenijeli 10 najčešćih pitanja koja dobivamo s terena, a vezanih uz organizaciju nove nastavne godine. Pozdravljamo Vašu želju da čujete mišljenje struke te se nadamo da ćete to mišljenje i uvažavati.

Zato Vam predlažemo i ukazujemo na moguća rješenja u nadi da ćemo zajedničkim snagama u što skorijem roku iznaći adekvatne načine za što sigurniji i kvalitetniji početak nastavne godine.

1. PROBLEM NEDOSTATKA POMOĆNO-TEHNIČKOG OSOBLJA

Svakim je danom sve veći. Općepoznata je činjenica da su mnoge škole još prije razdoblja COVID-a ukazivale na nedostatak osoblja prouzročen zabranom zapošljavanja. Problem je sada još ozbiljniji, a osobito zbog pojačane potrebe za čišćenjem te načina podjele obroka, što je sve navedeno u samim uputama HZJZ-a.

Mnoge škole, naime, nisu dobile odobrenje za novo zapošljavanje nakon što su njihove spremačice/kuharice/domari otišli u mirovinu te su time mnoge škole dovedene u situaciju da ne mogu osigurati osnovne higijenske uvjete za rad škola. Pojavom COVID-a 19 problem se samo još više produbljuje jer ne samo da postoji drastičan nedostatak tih zaposlenika, već je sada i povećana potreba za dodatnim poslovima koje bi pomoćno-tehničko osoblje trebalo obavljati. Dakle, prema našem istraživanju provedenom u sklopu EU projekta, prije COVID-a 19 više od 48% spremačica čistilo je veću površinu od propisane.

Ukoliko se ovaj problem hitno ne riješi, troškovi države bi mogli dugoročno postati još veći, a zdravlje učenika i zaposlenika pa time i njihovih ukućana nepotrebno ugroženo radi širenja zaraze koje se na vrijeme moglo spriječiti. Stoga molimo da učinite sve što je u Vašoj moći da se odobri dodatno zapošljavanje pomoćno-tehničkog osoblja.

2. IZRAZITO VULNERABILNI

Iako je na Radnoj skupini prihvaćen naš prijedlog analize visokorizičnih zaposlenika, taj se scenarij nije dogodio pa ostaje pitanje zaštite tih zaposlenika i njihova statusa te radnih zaduženja. Također, nije se odgovorilo na pitanje zaštite najugroženijih pa su se tako pojedini roditelji i zaposlenici obratiti pravobraniteljici za djecu kako bi dobili odgovore koja su njihova prava.

Postavlja se i pitanje opravdavanja izostanaka učenika i imaju li oni u tom slučaju mogućnost online nastave te tko će takvu nastavu provoditi pošto je nemoguće složiti takva zaduženja. Sva ova pitanja još uvijek su otvorena, a zahtijevaju hitne odgovore jer ćemo opet dočekati nastavnu godinu nespremni.

3. PROBLEM PRIJEVOZA

Naglašavamo apsurdnost i neprovedivost nekih od predloženih mjera te prenosimo prijedloge koje smo zaprimili s terena kako bi se pronašla prihvatljiva rješenja.

Dakle, nema smisla da se učenici različitih razreda zajedno „gužvaju“ u istom prijevoznom sredstvu da bi se kasnije, u školi, strogo osiguravalo nemiješanje različitih skupina učenika, a nakon toga bi opet sjedali u isti autobus u kojem nerijetko bude i više učenika nego što je to dozvoljeno.

U isto vrijeme, u medijima vidimo vijesti kako su „prijevoznici na koljenima“ i kako je njihov promet drastično pao te traže dodatne subvencije od strane države. Dakle, potreba za dodatnim prijevozom djece je ogromna, a prijevoznici, s druge strane, imaju drastičan pad prometa.

Smatramo da je prijeko potrebno napraviti hitnu koordinaciju prijevoznika i osnivača, no uz prethodno razrađen plan države o načinu na koji bi mogla subvencionirati dodatni prijevoz učenika, ovisno o potrebama pojedinih županija.

Ukoliko se takav prijevoz ne može osigurati, bojimo se da neće biti moguće imati nastavu u školama bez značajnih epidemioloških problema. S terena su nam se javili mnogi zabrinuti zaposlenici i roditelji.

Preporuka da se u sredstvima javnog prijevoza djeca voze s članovima samo one obrazovne skupine kojoj pripadaju u školi, apsolutno je neprovediva u trenutno situaciji s prijevozom, a jedino što se može učiniti jest da se osigura što više buseva u kojima bi djeca mogla držati distancu. Također, dobili smo par upita može li se HŽ uključiti u prijevoz učenika kako bi se omogućila distanca, no na to pitanje odgovor mogu dati samo nadležna tijela.

Također, na području Krapinsko-zagorske županije (ali i nekih drugih) mnogi se mališani prevoze minibusevima zbog konfiguracije terena i uskih prometnica, pa je potrebno osigurati dodatne minibuseve kako bi učenici imali što veći razmak. U nekim, pak, drugim predjelima Hrvatske (Slavonija, Dalmacija itd.), umjesto minibuseva, rješenje mogu biti veći autobusi ili više njih tako da učenici mogu držati razmak. Naravno da takva opcija zahtijeva veća ulaganja, ali je potrebna sve dok je epidemiološka situacija ovakva.

Također, određena svota novca se uštedjela na proljeće za vrijeme nastave na daljinu kad nije bilo prijevoza ili se odvijao u smanjenom obimu. Ukoliko mogućnost zaraze ne svedemo na minimum, dugoročni trošak države opet će biti veći jer će zdravstveni sustav biti opterećeniji u slučaju eskalacije broj zaraženih. U većim gradovima, gdje djeca i mladi koriste pretrpani javni prijevoz, potrebne su kontinuirane medijske objave o odgovornosti, načinu nošenja i vrsti maski te distanci.

4. INFORMATIKA, DOP, DOD, INA

S obzirom da je još 2018. godine na snagu stupila Odluka o donošenju kurikuluma za nastavni predmet Informatike za osnovne škole i gimnazije u Republici Hrvatskoj i u kojoj stoji da će se za učenike I., II., III. i IV. razreda osnovne škole primjenjivati od školske godine 2020./2021., debelo se kasni s odobrenjima za zapošljavanje dodatnog kadra informatičke struke.

Naime, većina škola odobrenja za zapošljavanje (jer to su nova radna mjesta) još nije dobila, a za 10-ak dana netko treba držati izbornu nastavu informatike.

Dodatnu pomutnju izazvala su odobrenja izdana pojedinim školama u kojima stoji da učitelj informatike predaje heterogenim skupinama do 28 učenika prvog do četvrtog razreda. Heterogene skupine u uvjetima gdje se strogo pazi na nemiješanje učenika iz različitih skupina?!

Takva odobrenja su u koliziji s aktualnim uputama HZJZ-a i MZO-a o organizaciji nastave, a da ne govorimo da bi mogle „potaknuti“ neke ravnatelje da organiziraju nastavu informatike po principu rada u kombinaciji. Pa će učitelj informatike u maloj školi predavati 4 kurikuluma informatike istovremeno…

Usput, koliko je škola koje imaju opremljene informatičke učionice na način da se nastava informatike može izvoditi kvalitetno sa 28 učenika u učionici?! Dakle, nužno je što brže u škole poslati odobrenja za novim zapošljavanjem i pritom se voditi isključivo interesom naših učenika.

Također, nužno je dati jasnu uputu o organizaciji dopunske i dodatne nastave te izvannastavnih aktivnosti. Svi su ti satovi oni koji su potrebni našim učenicima kao dopunska pomoć ili kao oni koji utječu na razvoj njihovih potencijala i kreativnosti, bilo u školama ili online.

5. PRODUŽENI BORAVAK

Hoće li se odobriti sredstava za novo zapošljavanje, ili će postojanje produženog boravka doći u pitanje? Hoće li se i nadalje dozvoljavati razlike u organizaciji i provođenju programa produženog boravka u odnosu na pojedine osnivače?

Naime, osnivači moraju znati kolika je potreba za novim zapošljavanjima s obzirom na upute po kojima miješanja djece iz različitih skupina ne smije biti, ali i s obzirom na povećanu potrebu roditelja za takvim zbrinjavanjem njihove djece. I po ovom pitanju se debelo kasni i još uvijek nije poznato u kojem će smjeru ići organizacija boravka..

6. CARNET

Svakom učitelju treba omogućiti besplatan Internet ili nadoknaditi trošak korištenja istog te osigurati sredstva rada za nastavu na daljinu – laptope, kamere.

Potrebno je omogućiti korištenje aplikacija i alata koji su se pokazali dobrima u nastavi na daljinu, a čije korištenje je trenutno onemogućeno na tabletima i laptopima Škole za život.

Također, mnogi predlažu i otvaranje digitalne baze koja bi bila na korištenje svima u sustavu kao podrška redovnoj nastavi ili u slučaju nastave na daljinu.

To je odluka i ulaganje koje je prijeko potrebno za izvođenje kvalitetne i ujednačene nastave na daljinu, a koristit će i dugoročno.

Ujedno je potrebno bolje organizirati obrazovne portale na kojima će se objavljivati smjernice i materijali za učitelje i stručne suradnike koji se mogu preuzeti i uređivati, uz poštivanje autorskih prava (o kojima bi, također, trebalo educirati i velike i male). Isto vrijedi i za obrazovne portale za učenike.

7. PREDMETNA NASTAVA

Molimo za što žurnija objašnjenja kako će izgledati nastava ukoliko se škola odluči za opciju kombinacije nastave u školi i online nastave. Naime, s terena saznajemo da se mnoge škole neće odlučiti za tu opciju, mada nemaju potrebne prostorne kapacitete za osiguranje potrebnog razmaka, jer nemaju dovoljno informacija temeljem kojih bi mogli donijeti odluku.

Kako nije moguće da se nastava s učenicima u razredu snima te da ju istovremeno prate učenici kod kuće, mnoga pitanja ostala su neriješena.

Zaduženja učitelja i struktura njihova radnog vremena su ostala velik problem, a zaposlenici koji rade na više škola su u posebno zahtjevnoj situaciji.

Ponavljamo, do početka nastavne godine je 10-ak dana…

I još nešto što se odnosi na sve učitelje i stručne suradnike, a koji su upravo u razdoblju obnove zvanja. Što će biti s njima s obzirom na stroge upute o ne/ulasku u školske ustanove? Predlažemo hitno pronalaženje rješenja u suradnji s Agencijom za odgoj i obrazovanje. Jedan od načina je produljenje zvanja svima kojima istječe sada, u vrijeme kada se ne može ostvariti dolazak na uvid u nastavu te provedbu postupka kada se za to ostvare uvjeti.

8. UMJETNIČKE ŠKOLE i POSEBNE USTANOVE

Na Radnoj skupini bilo je mnogo riječi o umjetničkim školama i posebnim ustanovama, no iz uputa su one izostale pa je potrebno što prije odgovoriti na mnoge upite oko načina izvođenja nastave zbog mnogih specifičnosti u kojima takve ustanove rade.

S terena smo dobili prijedloge da se zasebno urede i upute za centre za odgoj i obrazovanje jer uvjeti rada te podijeljenost na više sustava nisu pogodni za jednoznačne i općenite upute. Uvjeti rada takvih ustanova razlikuju se od uvjeta rada u redovnim školama pa bi se, stoga, trebale donijeti i specifične upute o organizaciji rada u takvim ustanovama.

9. ZAŠTITNA OPREMA, TESTIRANJE, SAMOIZOLACIJA

Mnogi na terenu traže odgovor na pitanje hoće li se za zaposlenike škola osigurati testiranje na COVID i, ukoliko hoće, koliko učestalo (primjerice, na početku i na kraju svakog polugodišta)? Hoće li se za zaposlenike osigurati zaštitna oprema? Prepustiti i to osnivačima te tako doprinijeti neujednačenosti nije najbolje rješenje.

Hoće li zaposlenik škole u kojoj nisu osigurani svi potrebni uvjeti za zaštitu, od dovoljnog broja pomoćno-tehničkog osoblja pa sve do zaštitne opreme, biti dodatno financijski obeštećen jer se njegovom ugrozom ugrožavaju i članovi njegove obitelji? Što je s učiteljima koji rade u više škola, a isti završe u samoizolaciji? Hoće li učitelji koji će zbog zaraženog djeteta ili onog koje dolazi iz obitelji zaraženog biti „nagrađeni“ naknadom za bolovanje zbog samoizolacije u iznosu do najviše 4200,00 kn?!

Koliko su učinkoviti viziri i bi li bilo svrsishodnije da učitelji nose vizire umjesto maski jer se na taj način može bolje vidjeti mimika lica i govoriti razgovjetnije dok se radi s učenicima?

10. SVRSISHODNOST I OSTVARIVOST ISHODA

Na kraju, vezano uz predmetne kurikulume i djelomično nezadovoljstvo njihovim sadržajem te ishodima učenja. Podsjećamo na prigovore struke da se ishodi nisu prilagodili trenutnim potrebama učenika i društva u cjelini.

U trenutnoj situaciji bilo bi nužno napraviti analizu te reducirati sadržaje i ishode, svesti ih na one temeljne za ostvarivanje vertikalne i horizontalne prohodnosti. Pogotovo je to potrebno u slučaju ponovnog povratka na nastavu na daljinu. Dakle, u interesu naših učenika je da kurikulumi i ishodi učenja budu svrhoviti i ostvarivi!

S poštovanjem,

Sindikat hrvatskih učitelja

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Svijet

Svijet se priprema na odgovor Izraela: “Na rubu litice smo”

Objavljeno

-

By

Pozivi na suzdržanost dolaze sa svih strana svijeta unatoč tome što je Izrael obećao odgovoriti na napad Irana.

Načelnik glavnog stožera izraelske vojske Herzi Halevi rekao je: “Ovo lansiranje tolikog broja projektila, krstarećih projektila i dronova, na izraelski teritorij imat će odgovor.”

Iranski napad projektilima i dronovima koji se dogodio tijekom vikenda, bio je odmazda na smrtonosni izraelski napad na iranski konzulat u Damasku, Siriji, 1. travnja.

Izraelski ratni kabinet raspravljao je o nizu opcija na sastanku u ponedjeljak, s namjerom da se odgovori Iranu, ali bez izazivanja globalnog rata, izvijestio je jučer izraelski kanal 12.

“Na rubu smo litice i moramo se maknuti”, rekao je visoki predstavnik Europske unije za vanjsku politiku i sigurnost Josep Borrell za španjolski radio Onda Cero te dodao: “Moramo stati na kočnicu i ubaciti u rikverc.”

Francuski predsjednik Emmanuel Macron, njemački kancelar Olaf Scholz i britanski ministar vanjskih poslova Lord Cameron uputili su slične apele. Washington i glavni tajnik Ujedinjenih naroda Antonio Guterres također su pozvali na suzdržanost.

Rusija se suzdržala od javnog kritiziranja svog saveznika Irana, ali je također pozvala na suzdržanost u odgovoru, piše Sky News.

Kina je izjavila kako vjeruje da bi Iran mogao “dobro podnijeti situaciju i poštedjeti regiju daljnjih previranja”, istovremeno čuvajući svoj suverenitet.

Italija, koja trenutno predsjeda G7, rekla je da je otvorena za nove sankcije Iranu i sugerirala da će sve nove mjere biti usmjerene na pojedince.

Podsjetimo, Iran će odgovoriti na bilo kakve postupke protiv njegovih interesa, rekao je predsjednik Ebrahim Raisi, a prenosi agencija ISNA, dan nakon što je Izrael upozorio da će odgovoriti na napad koji je Teheran izveo prošlog vikenda bespilotnim letjelicama i projektilima.

Izrael poziva na jače sankcije protiv Irana

Izraelski ministar vanjskih poslova Israel Katz rekao je u utorak kako poziva zemlje da uvedu sankcije na iranski raketni program i proglase njegovu Revolucionarnu gardu terorističkom organizacijom nakon prvog izravnog napada Irana na Izrael.

“Uz vojni odgovor na ispaljivanje projektila i bespilotnih letjelica, vodim diplomatski napad na Iran”, rekao je Katz u objavi na društvenim mrežama.

Katz je dodao da je poslao pisma u 32 zemlje i razgovarao s mnogim kolegama, pozivajući ih da “uvedu sankcije na iranski raketni projekt i proglase Revolucionarnu gardu terorističkom organizacijom, kao način da zaustave i oslabe Iran”.

“Moramo zaustaviti Iran sada, prije nego što postane prekasno”, kaže Katz.

Izrael je rekao da će odgovoriti na iranski napad projektilima i dronovima koji se dogodio tijekom vikenda, unatoč pozivima saveznika na suzdržanost kako bi se izbjegla eskalacija sukoba na Bliskom istoku.

Skupina sedam industrijski najrazvijenijih zemalja G7 već radi na paketu koordiniranih mjera protiv Irana, objavio je britanski premijer Rishi Sunak.

 
Nastavi čitati

Svijet

Wall Street u minusu, pale dionice Applea i Tesle

Objavljeno

-

NA WALL Streetu su jučer burzovni indeksi oštro pali zbog geopolitičkih napetosti i jer je sve jasnije da američka središnja banka neće smanjiti kamatne stope tako brzo kao što se očekivalo.

Dow Jones oslabio je 0.65 posto, na 37.735 bodova, dok je S&P 500 skliznuo 1.20 posto, na 5061 bod, a Nasdaq indeks 1.79 posto, na 15.885 bodova.

Napad na Izrael i kamate

Oštar pad indeksa drugi dan zaredom posljedica je, među ostalim, napetosti na Bliskom istoku, nakon što je Iran je u subotu navečer lansirao niz dronova prema izraelskom teritoriju, a Izrael najavio osvetu.

Osim toga, sve je jasnije da američka središnja banka neće žuriti sa smanjenjem kamata jer je inflacija i dalje povišena.

Jučer je objavljeno da je promet u trgovini na malo u SAD-u u ožujku porastao 0.7 posto na mjesečnoj razini, znatno više nego što su analitičari očekivali.

To pokazuje da potrošači ne posustaju, unatoč povišenoj inflaciji, i da bi se rast potrošačkih cijena mogao nastaviti.

Zbog toga su gotovo sasvim splasnule nade ulagača da će Fed početi smanjivati kamatne stope u lipnju.

Oštar pad dionica Applea i Tesle

S&P 500 i Nasdaq indeks našli su se pod pritiskom i zbog oštrog pada cijena dionica Applea i Tesle.

Cijena Applea pala je nakon što je objavljeno da je prodaja iPhonea u prvom tromjesečju pala oko 10 posto, a Tesle nakon objave da će zbog pada prodaje ta kompanija otpustiti oko 10 posto zaposlenih u svijetu.

A na većini europskih burzi cijene su dionica jučer porasle. Doduše, londonski FTSE indeks oslabio je 0.38 posto, na 7965 bodova, n frankfurtski DAX ojačao je 0.54 posto, na 18.026 bodova, a pariški CAC 0.43 posto, na 8045 bodova.

 
Nastavi čitati

Svijet

Rusi napali Harkiv

Objavljeno

-

Ruske snage ubile su dvije osobe i ranile još četiri kad su pogodile obrazovnu ustanovu u regiji Harkivu, rekao je njezin guverner. Ruska vojska ispalila je navođenu zračnu bombu na selo Lukiantsi blizu ruske granice, rekao je guverner regije Oleh Sinjehubov u aplikaciji za razmjenu poruka Telegram.

Sinjehubov je dodao da su četiri osobe u napadu zadobile ozljede od eksplozija i rane od gelera te da su prevezene u bolnicu.

Kako je Rusija intenzivirala svoje napade u proljeće, regija Harkiv sve je više na udaru. Nedostaci protuzračne obrane Ukrajine i blizina istočne regije ruskoj granici učinili su je posebno ranjivom na udare na energetsku infrastrukturu, što je uzrokovalo velike redukcije struje.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu