Connect with us

Svijet

Zuckerbergov bivši partner: “Facebook je postao čudovište, razbijte ga”

Objavljeno

-

Posljednji put Marka Zuckerberga vidio sam u ljeto 2017. godine, nekoliko mjeseci prije nego što je izbio skandal s Cambridge Analyticom. Sastali smo se u Facebookovom uredu u Menlo Parku u Kaliforniji i odvezli do njegove kuće u mirnoj četvrti. Proveli smo sat ili dva zajedno dok je njegova kćerkica kružila oko nas. Ponajviše smo razgovarali o politici, malo o Facebooku, a ponešto o obiteljima. Kad se približio smiraj dana, morao sam poći. Zagrlio sam njegovu suprugu Priscillu i pozdravio se s Markom, za The New York Times piše Chris Hughes, suosnivač Facebooka.

Od tada su Markova osobna reputacija i Facebookova reputacija potonule. Facebookove pogreške, loše prakse u zaštiti privatnosti, koje su podatke o desecima milijuna korisnika predale u ruke konzultantskim kompanijama, mlitav odgovor na ruske agente, nasilna retorika i lažne vijesti, te neograničeni poriv da zaokupi još više našeg vremena i pažnje, dominiraju naslovnicama. Prošlo je 15 godina otkako sam sudjelovao u osnivanju Facebooka na Harvardu. Deset godina je prošlo otkako ne radim u Facebooku, ali osjećam ljutnju i odgovornost.

Problematična neograničena moć

Mark je i dalje ista osoba koju sam gledao kako grli svoje roditelje dok su odlazili iz dnevnog boravka našeg studentskog doma na početku druge godine studija. On je ista ona osoba koja je odugovlačila studiranje, zaljubila se u svoju buduću suprugu dok su čekali u redu za WC na partyju te spavala na madracu na podu malog stana godinama nakon što si je mogla priuštiti mnogo više. Drugim riječima, on je čovjek. No upravo je njegova čovječnost ono što njegovu neograničenu moć čini tako problematičnom.

Markov utjecaj je zapanjujući, daleko veći od bilo koga drugog u privatnom sektoru ili vladi. On kontrolira tri ključne komunikacijske platforme, Facebook, Instagram i WhatsApp, koje svakodnevno koriste milijarde ljudi. Facebookov upravni odbor djeluje više kao savjetodavno nego nadzorno tijelo, zato što Mark drži 60 posto dionica s pravom glasa. Mark može sam odlučiti kako će Facebookov algoritam biti podešen i što će ljudi vidjeti na svojim feedovima, koje će postavke privatnosti koristiti, pa čak i koje će poruke biti isporučene. On postavlja pravila za razlikovanje nasilnog i huškačkog govora od običnog uvredljivog, a može odlučiti i izbaciti konkurenta iz igre tako što će ga kupiti, blokirati ili kopirati.

Mark je dobra i draga osoba. Međutim, ljutit sam što ga je njegov fokus na rast nagnao da žrtvuje sigurnost i pristojnost za klikove. Razočaran sam u sebe i prvobitnu ekipu iz Facebooka što nismo više razmišljali o tome kako news feed može promijeniti našu kulturu, utjecati na izbore i ojačati nacionalističke vođe. Zabrinut sam i zbog toga što se Mark okružio ljudima koji osnažuju njegove stavove umjesto da ih preispituju.

Vlasti su se predugo divile rastu Facebooka

Vlada mora Marka smatrati odgovornim. Predugo su se zakonodavci divili Facebookovu rastu i previdjeli su njegovu odgovornost da Amerikancima osigura zaštitu, a tržištima da budu kompetitivna. Svakog dana se može očekivati da će Savezni odbor za trgovinu (Federal Trade Commission) odrediti Facebooku kaznu od pet milijardi dolara. Ali to nije dovoljno, kao što nije dovoljna Facebooka ponuda da imenuje nekakvog “cara privatnosti”. Nakon Markova svjedočenja u Kongresu prošle godine trebalo ga je pozvati da zaista prizna svoje pogreške. Umjesto toga, kongresnici koji su ga ispitivali ismijavani su kao prestari i nesposobni razumjeti kako tehnologija funkcionira. To je dojam koji je Mark želio izazvati kod Amerikanaca jer je to značilo da će se malo toga promijeniti.

Vrijeme je da se Facebook ukine.

Već imamo alate potrebne za provjeru Facebookove dominacije, samo smo ih zaboravili. Amerika je izgrađena na ideji da se moć ne smije koncentrirati u jednoj osobi, zato što smo svi grešni. Zato su utemeljitelji stvorili sustav provjera i ravnoteža. Nisu morali predvidjeti uspon Facebooka kako bi shvatili prijetnju goleme kompanije za demokraciju. Jefferson i Madison bili su gorljivi poklonici Adama Smitha, koji je vjerovao da monopoli sprečavaju konkurenciju koja potiče inovacije i vodi prema gospodarskom napretku.

Problem s monopolom

Stoljeće kasnije, u odgovoru na uspon naftnih, željezničkih i bankarskih koncerna, republikanski zastupnik iz Ohija John Sherman u Kongresu je rekao: “Ako ne želimo tolerirati kralja kao političkog moćnika, onda ne bismo trebati tolerirati ni kralja u proizvodnji, transportu i prodaji bilo kojeg životno važnog proizvoda. Ako se ne želimo podrediti caru, ne bismo se trebali podrediti ni trgovačkom autokratu koji ima moć da spriječi konkurenciju i fiksira cijene roba.” Zato je Shermanovim zakonom iz 1890. godine zabranjen monopol.

Ministarstvo pravde razbilo je monopole Standard Oila i At&T-ja. Mnogima je danas teško zamisliti da će vlada učiniti bilo što dobro, a kamoli razbiti kompaniju poput Facebooka. I to nije slučajno. Počevši od sedamdesetih godina, mala skupina posvećenih ekonomista, pravnika i zakonodavaca posijala je sjeme našeg cinizma. U sljedećih 40 godina oni su financirali mrežu think tank skupina, izdanja, socijalnih klubova, akademskih centara i medija kako bi nadolazeće generacije naučili da privatni interesi trebaju biti ispred javnih. Njihova je ideja bila jednostavna: “Slobodna tržišta su dinamična i produktivna, dok je vlada birokratska i neučinkovita.”

Do sredine osamdesetih uglavnom su uspjeli potisnuti antimonopolske propise. Ta je promjena dovela do toga da se u posljednjih 20 godina u više od 75 posto američkih industrijskih sektora, od zrakoplovnog do farmaceutskog, dogodila koncentracija, odnosno okrupnjavanje, pa se prosječna veličina kompanija utrostručila. Rezultati toga bili su oseka poduzetništva, usporen rast produktivnosti, više cijene i manje izbora za potrošače.

Nema tržišne odgovornosti za Facebook

Isto se dogodilo u društvenim medijima i digitalnim komunikacijama. Zbog Facebookove dominacije društvenim mrežama, ne postoji tržišna odgovornost. To znači da se svaki put kad Facebook nešto zabrlja ponavlja isti obrazac: prvo ogorčenje, potom razočaranje i na kraju rezignacija.

Od naših najranijih dana Mark je koristio riječ “dominacija” kako bi opisao naše ambicije, bez imalo ironije ili poniznosti. Tada smo se nosili s nizom društvenih mreža, poput MySpacea, Friendstera, Twittera, Tumblra, LiveJournala i drugih. Njihova pritisak i želja da ih pobijedimo donijeli su inovacije i funkcije po kojima je Facebook postao prepoznatljiv. Upravo je taj poriv za natjecanjem naveo Marka da s godinama kupi desetke drugih kompanija, među kojima su bili Instagram 2012. i WhatsApp 2014. U tim potezima, smatram, nije bilo ništa neetično ili sumnjivo.

Sjećam se kako je jedne noći, dok smo se zajedno vozili kući, Mark priznao da osjeća golem pritisak. “Sad kad zapošljavamo toliko ljudi, ne smijemo ne uspjeti”, rekao je. Imali smo tada 50 zaposlenih, čije su obitelji ovisile o Facebooku. Zagledao sam se kroz prozor i pomislio: “Ovo nikad neće prestati. Što budemo veći, to ćemo morati napornije raditi kako bismo nastavili rasti.”

Monopol koji briše konkurenciju

Nešto više od 10 godina kasnije, Facebook vrijedi oko 500 milijardi dolara i, prema mojoj procjeni, drži više od 80 posto svih prihoda od društvenih mreža. Radi se o monopolu koji briše konkurenciju iz kategorije društvenih mreža te objašnjava zašto je čak i tijekom 2018. godine, takozvane “annus horribilis”, Facebookova zarada po dionici porasla nevjerojatnih 40 posto u odnosu na prethodnu godinu.

Čak i kad bi ljudi htjeli napustiti Facebook, nemaju nikakvu smislenu alternativu. Čak ni nakon skandala s Cambridge Analyticom, korisnici nisu masovno napustili kompanijske platforme. Uostalom, gdje su mogli otići? Facebookova dominacija nije slučajnost. Kompanijska je strategija bila da se svakog konkurenta pobijedi pred očima javnosti, a regulatori su to svaki put prešutno odobrili. U jednom od rijetkih pokušaja da se obuzda kompaniju FTC je 2011. naložio Facebooku da ne smije dijeliti ikakve privatne informacije o korisnicima osim informacija na čije su otkrivanje pristali. Facebook se na to uglavnom oglušio.

FTC-jeva je najveća pogreška bila što je Facebooku odobrio preuzimanje Instagrama i WhatsAppa. Godine 2012. novije platforme su bile bolje prilagođene za pametne mobitele, u čemu je Facebook zaostajao. Mark ih je kupio, a FTC je to odobrio. Ni Instagram ni WhatsApp nisu bili posebno profitabilni, ali bili su izuzetno popularni. Tako je Facebook zadržao dominaciju u mrežnim fotografijama i mobilnim porukama u realnom vremenu.

Kako je Facebook pokopao Vine

Kad nije išlo drukčije, Facebook je svoju monopolsku poziciju iskoristio kako bi izbacio konkurenciju s tržišta ili kopirao njihovu tehnologiju. Twitter je 2012. predstavio svoju video mrežu Vine. Istog dana Facebook je Vineu spriječio pristup alatu koji njegovim korisnicima omogućava da traže svoje prijatelje na Facebooku dok su na novoj mreži. Vine je četiri godine kasnije nestao.

Snapchat je bio drukčija prijetnja. Snapchatova mogućnost slanja poruka koje potom nestaju bila je privlačna alternativa Facebooku i Instagramu. S obzirom na to da Snapchat nije bio povezan s Facebookovim sustavima, nije bilo načina da ga se blokira i isključi. Zato ga je Facebook jednostavno kopirao. Prema časopisu Wired, na temelju Markovih rečenica jedan od neformalnih slogana u Facebooku glasi: “Ne treba biti toliko ponosan da ne bi kopirao.”

Kao rezultat toga, nijedan konkurent ne može prikupiti dovoljno novca da bi izazvao Facebook. Investitori su svjesni da čim se neka kompanija pojavi na tržištu Facebook može kopirati njena rješenja, blokirati njene sustave ili je kupiti za relativno skroman iznos. Upravo zbog toga, unatoč gospodarskoj ekspanziji i sve većem interesu za tehnološke inovacije i startupove, od 2011. godine nije pokrenuta nijedna veća društvena mreža.

Zuckerberg je stvorio čudovište

Isto se događa i u drugim tehnološkim područjima kojima dominira jedna kompanija, poput pretraživanja interneta (Google) i e-trgovine (Amazon). Istodobno, inovacije cvjetaju tamo gdje nema monopola, u radnoj produktivnosti (Slack, Trello, Asana), urbanom prijevozu (Lyft, Uber, Lime, Bird) i razmjeni kriptovalute (Ripple, Coinbase, Circle).

Ne krivim Marka zbog njegove želje za dominacijom. Pokazao je vrline koje ima svaki talentirani poduzetnik, ali stvorio je čudovište koje istiskuje poduzetništvo i ograničava potrošačima izbor. Na našoj je vladi da osigura kako se to više nikad ne bi dogodilo.

Facebookov poslovni model kreiran je na zaokupljanju što je moguće više pažnje kako bi se korisnike potaknulo da dijele više informacija o tome tko su i što žele biti. Facebook je besplatan, ali ga plaćamo našim podacima i našom pažnjom, a to nije jeftino. Prosječni Facebookov korisnik na platformi provodi oko sat vremena dnevno i kreira goleme količine podataka. Ne samo lajkova nego i podataka o vremenu provedenom na nekom videu, što Facebook koristi kako bi poboljšao svoje ciljano oglašavanje.

Algoritmi koje ne razumiju ni zaposlenici Facebooka

Živahno tržište koje je nagnalo Facebook i ostale društvene mreže da se natječu kako bi stvorili bolje proizvode gotovo je nestalo. To znači da je manja vjerojatnost pojave startupova koji će razviti zdravije, manje iskorištavajuće platforme. To također znači i manju odgovornost za pitanja privatnosti. Prošlog mjeseca Facebook je pokušao sakriti vijest da je desetke milijuna korisničkih lozinki spremio u običnom tekstualnom formatu, dostupno tisućama svojih zaposlenika. Sama konkurencija ne jamči zaštitu privatnosti i potrebna je regulativa kako bi se osigurala odgovornost, ali Facebookova pozicija na tržištu jamči da korisnici ne mogu prosvjedovati prelaskom na alternativne platforme.

Facebookovi inženjeri pišu algoritme koji odabiru komentare ili iskustva za prikazivanje na news feedovima prijatelja i članova obitelji. Ova su pravila toliko složena da ih ni mnogi Facebookovi zaposlenici ne razumiju. U 2014. godini pravila su favorizirala naslove koji izazivaju znatiželju, odnosno clickbaitove. U 2016. omogućili su širenje marginalnih političkih stavova i lažnih vijesti, što je ruskim agentima olakšalo manipulaciju američkog biračkog tijela. U siječnju 2018. Mark je najavio da će algoritmi preferirati sadržaje prijatelja i obitelji te vijesti iz “pouzdanih” izvora, što su njegovi inženjeri, na iznenađenje mnogih, protumačili kao poticaj za bilo što iz kategorije “politika, crna kronika, tragedije”.

Facebook je na kritike odgovorio zapošljavanjem tisuća vanjskih suradnika, koji su zaduženi da provode pravila što ih određuju Mark i viši menadžment. Nakon nekoliko tjedana obuke ti suradnici određuju što se može nazvati govorom mržnje, koje su fotografije erotske, a koje jednostavno umjetničke, i koji live stream je previše nasilan.

Zuckerberg je svjestan da je Facebook previše moćan

Mark je inzistirao na tome da je Facebook samo neutralna platforma na kojoj ljudi komuniciraju ono što žele. Sad je shvatio da je Facebook i platforma i izdavač te da neizbježno donosi odluke o vrijednostima. Čak su i kompanijski odvjetnici na sudovima tvrdili da je Facebook izdavač i da zbog toga ima pravo na zaštitu u smislu Prvog amandmana Ustava SAD-a.

Mark je svjestan da je Facebook previše moćan i provodi dvostruku strategiju da tu moć ublaži. Usmjerio je Facebookov fokus na poticanje privatnih, šifriranih poruka koje Facebookovi zaposlenici ne mogu vidjeti, a kamoli kontrolirati. Drugo, nada se prijateljskom nadzoru regulatora. Prošle je godine predložio osnivanje neovisne komisije koja bi donosila složene odluke o moderiranju društvenih mreža. To bi omogućilo neovisnu provjeru, tvrdi Mark, a Facebookovi bi se korisnici mogli žaliti na odluku. Odluke komisije, međutim, ne bi imale zakonsku snagu jer bi kompanije u sustav ulazile dobrovoljno.

Ne vjerujem da su ovi prijedlozi bili u lošoj namjeri, ali mislim da se radi o pokušaju amortiziranja zahtjeva da regulatori razbiju kompaniju. Facebook se ne boji novih propisa, Facebook se boji antimonopolskog postupka i one vrste odgovornosti koju bi nametnula prava vlast. Vlada nije neka vanjska sila koja se miješa u organsko tržište, nego sila koja omogućava da dinamično i pošteno tržište uopće postoji. To bi trebalo vrijediti podjednako za farmaceutsku industriju i za društvene mreže.

U ljeto 2006. godine Yahoo nam je ponudio milijardu dolara za Facebook. Očajnički sam želio da Mark pristane jer bi me čak i moj mali udio u kompaniji učinio multimilijunašem. Za 22-godišnjaka sa stipendijom iz malog mjesta u Sjevernoj Karolini taj iznos bio je nezamisliv. Gotovo svaka druga osoba u kompaniji razmišljala je na isti način.

Tabu tema

Bio je tabu govoriti o tome otvoreno, ali kad sam ugrabio priliku pitao sam Marka što misli o ponudi Yahooa. Slegnuo je ramenima i rekao: “Nisam siguran želim li raditi za Terryja Semela (tadašnjeg izvršnog direktora Yahooa).” Mark zapravo nikad nije imao šefa i bio je potpuno nezainteresiran za ponudu. Ni meni se to nije sviđalo, ali u bilo koje doba pristao bih na šefa kad bi mi to donijelo milijune dolara. Markov poriv bio je nemjerljivo jači. Mark možda nikad neće imati šefa, ali trebalo bi kontrolirati njegovu moć. Američka vlada mora razbiti monopol Facebooka i nagnati kompaniju da bude više odgovorna prema američkom narodu.

Facebook treba podijeliti na nekoliko kompanija. FTC treba primijeniti antimonopolske zakone i poništiti preuzimanje Instagrama i WhatsAppa i na nekoliko godina zabraniti nova preuzimanja. FTC je u startu trebao blokirati ta preuzimanja, ali još nije kasno. Postoje presedani koji omogućavaju takvu akciju. Facebooku bi trebalo dati kratak rok da se povuče iz Instagrama i WhatsAppa te bi tako nastale tri odvojene kompanije. Facebookovi bi dioničari isprva zadržali dionice novih kompanija, ali bi Mark i ostali direktori morali vratiti dionice koje im omogućavaju upravljanje.

Donedavno su Instagram i WhatsApp funkcionirali kao zasebne platforme unutar matične kompanije, ali Facebook ubrzano radi na integraciji, što bi FTC-ju otežalo razdvajanje. Neki su zabrinuti da bi razbijanje Facebooka ili drugih američkih tehnoloških kompanija moglo predstavljati problem za nacionalnu sigurnost. Budući da razvoj umjetne inteligencije zahtijeva goleme količine podataka i računalne snage, samo velike kompanije poput Facebooka, Googlea i Amazona mogu si priuštiti takve investicije. Pritom se još smatra da će nas Kinezi prestići ako usitnimo američke kompanije.

Facebook bi ostao profitabilan i nakon razbijanja

Iako su utemeljene, ove tvrdnje ne opravdavaju nedjelovanje. Čak i nakon razbijanja Facebook bi ostao dovoljno profitabilan da može investirati u nove tehnologije. Čak i ako bi nas Kinezi prestigli, naša vlada može investirati u razvoj ili provoditi trgovinske taktike, kao što ih sada provodi kako bi se nosila s kineskom 5G tehnologijom.

Troškovi razbijanja Facebooka bili bi za vladu gotovo nepostojeći, a mnogi bi ekonomski profitirali. Čak bi i Facebookovi dioničari profitirali, kao što se obično događa u godinama kad se kompanije razdvajaju. Vrijednost kompanija proizašlih iz Standard Oila udvostručila se u godini nakon razbijanja i upeterostručila u sljedećih nekoliko godina.

Najveći dobitnik bio bi američki narod. Zamislite konkurentno tržište na kojem biste mogli birati između mreže koja nudi visoke standarde privatnosti, druge koja naplaćuje pristup, ali ima malo oglasa, i treće koja omogućava korisnicima da uređuju feed prema svojim željama. Trenutačno nitko ne zna što bi Facebookovi konkurenti mogli ponuditi da se razlikuju od njega. I upravo u tome i jest stvar.

Hoće li regulatori moći pratiti tempo inovacija?

Razbijanje Facebooka nije dovoljno. Trebamo agenciju koju će Kongres ovlastiti da regulira tehnološke kompanije. Njena prva zadaća trebala bi biti da štiti privatnost. Europljani su već napravili korak u tom smjeru Općom uredbom o zaštiti podataka (GDPR), propisom koji korisnicima jamči minimalnu razinu zaštite. Sličan zakon o privatnosti u SAD-u trebao bi specificirati kakvu kontrolu Amerikanci imaju nad svojim digitalnim informacijama, zahtijevati otvorenu politiku prema korisnicima te omogućiti dovoljno fleksibilnosti agenciji da provodi učinkovit nadzor.

To su teški izazovi i bojim se da vladini regulatori neće moći slijediti tempo digitalnih inovacija. Brinem se da bi konkurencija u društvenim mrežama mogla dovesti do konzervativnog i liberalnog Facebooka ili da bi nove društvene mreže mogle biti još nesigurnije bude li vladina regulacija slaba. No održavanje statusa quo je još lošija opcija. Ako te politike ne budu oblikovali javni službenici, to će učiniti korporacije.

Konačno, agresivan pristup u slučaju Facebooka mogao bi natjerati i ostale gigante poput Googlea i Amazona da dvaput razmisle o gušenju konkurencije u svojim sektorima, iz straha da oni ne budu sljedeći. Alternativa je mračna. Ne budemo li djelovali, Facebookov će monopol postati još jači.

Hughes: Preuzimam odgovornost

Preuzimam odgovornost što ranije nisam oglasio alarm. Financijski dobici koje sam imao zbog rada u Facebooku radikalno su promijenili moj život. Čak i nakon što sam otišao, sa strahopoštovanjem sam pratio kako kompanija raste. Tek nakon slučaja s izborima 2016. i Cambridge Analytice probudile su me opasnosti Facebookova monopola.

Mark Zuckerberg ne može dovesti Facebook u red, ali američka vlada može, zaključuje Hughes.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Svijet

Ptičja gripa izbila kod krava. Objavljeno koje grupe ljudi su u najvećem riziku od infekcije

Objavljeno

-

By

unsplash

Administracija američkog predsjednika Joea Bidena u srijedu je priopćila da radi na jačanju federalnih smjernica za testiranje odgovora javnog zdravstva u slučaju da se epidemija ptičje gripe kod krava proširi i među ljudima.

Državni zdravstveni laboratoriji poslali su “oko 25” ljudskih uzoraka CDC-u na referentno testiranje usred trenutačne epidemije. Prati se više od 100 radnika na farmama krava. Dužnosnici su odbili odgovoriti na pitanja o tome gdje se nalaze nadzirani radnici, rekavši samo da dužnosnici “slijede stado” zaraženih krava, prenosi Politico.

“Rizik da od jednog ili dva sporadična slučaja postane nešto od međunarodnog značaja nije beznačajan”, rekao je Nirav Shah, glavni zamjenik direktora CDC-a, na događaju Vijeća za vanjske odnose u srijedu. “Svi smo vidjeli kako se virus može proširiti svijetom prije nego što je javno zdravstvo uopće imalo priliku pokrenuti se. To je rizik i moramo ga imati na umu.”

Savezni dužnosnici rekli su da agencije rade na podizanju “široke svijesti” o trenutnim rizicima za ljude, koji su i dalje “niski” usred epidemije među kravama i pticama. “Ali postoje određene skupine ljudi koje su u većem riziku od infekcije i koje bi trebale poduzeti mjere opreza”, rekao je Demetre Daskalakis, ravnatelj CDC-ovog Nacionalnog centra za imunizaciju i respiratorne bolesti.

Te skupine uključuju proizvođače mlijeka i radnike na mliječnim farmama, osobito zbog zabrinutosti da se virus asimptomatski širi među kravama.

No i dalje su veliki izazovi testiranja ljudi, uključujući poljoprivrednike koji su bili u kontaktu sa zaraženom stokom.

Federalni režim testiranja do sada je kasnio, nakon što je virus među mliječnim kravama identificiran prije više od mjesec dana i vjerojatno se širio mjesecima prije toga.

Daskalakis je rekao da CDC vrši nadzor i prati simptome primijećene kod pacijenata diljem zemlje te da nije pronašao nikakve neuobičajene trendove ili aktivnosti koje bi sugerirale da se ptičja gripa proširila na ljude. Potvrđeno je da se jedna osoba zarazila ptičjom gripom – teksaška mljekarka koja je pokazala simptome konjunktivitisa i koja se u međuvremenu oporavila.

CDC je objavio privremene preporuke za ljude koji su izloženi riziku od izlaganja, uključujući radnike na farmama i u klaonicama, kao i preporuke za državne i lokalne zdravstvene službenike o tome kako spriječiti izlaganje i uočiti simptome.

Izbijanje epidemije

Vjeruje se da su divlje ptice bile prvi izvor zaraze. Međudržavno kretanje krava od tada je proširilo virus među 36 poznatih stada goveda u devet saveznih američkih država. Dužnosnici Bidenove administracije žure kako bi osigurali da se epidemija ne pretvori u još jednu pandemiju, dok pokušavaju ograničiti ekonomski udarac američkom mliječnom sektoru.

Savezni dužnosnici također su u srijedu rekli da je FDA provela daljnje testiranje na 201 uzorku mlijeka koji su u početku bili pozitivni na čestice ptičje gripe, uključujući u pasteriziranim maloprodajnim mliječnim proizvodima poput svježeg sira i kiselog vrhnja. FDA nije pronašla nove fragmente živog virusa, rekli su dužnosnici, potvrđujući svoju procjenu da je zaliha pasteriziranog mlijeka u SAD-u sigurna. Ponovili su prethodna upozorenja o rizicima pijenja sirovog mlijeka.

USDA je testirala najmanje 2000 potencijalno zaraženih goveda i očekuje povećanje broja testiranja jer provodi saveznu naredbu koja zahtijeva testiranje mliječnih goveda prije njihovog međudržavnog prijevoza.

Zabrinutost oko sigurnosti zaliha govedine u SAD-u mogla bi brzo izazvati komplikacije u trgovini. Kolumbija je već ograničila uvoz američke govedine, navodeći kao razlog širenje ptičje gripe u mliječnim stadima. No trgovačke skupine poput National Cattlemen’s Beef Association pripisale su taj potez politici, ističući da SAD trenutno ne dopušta uvoz kolumbijske govedine.

Službenici USDA-e nastojali su umiriti trgovinske partnere, napominjući “robusni sustav nadzora” za bolesti životinja koji pomaže u održavanju sigurne opskrbe hranom za “domaća i međunarodna tržišta”, rekao je glasnogovornik Allan Rodriguez u izjavi.

 
Nastavi čitati

Svijet

Kineski virolog podijelio je ključne podatke o covidu-19, a onda ga je dočekao niz problema…

Objavljeno

-

By

Početkom 2020., dok je znanost tražila odgovore na misterioznu virusnu epidemiju u središnjoj Kini, istaknuti kineski virolog istupio je kako bi podijelio kritične podatke sa svijetom. Zhang Yongzhenovo otkrivanje genoma virusa koji uzrokuje covid-19 bio je ključni korak u utrci za borbu protiv pandemije, pomažući istraživačima diljem svijeta da identificiraju patogen i stvore cjepiva za borbu protiv njega.

Znanstvena zajednica ga je hvalila zbog njegovog integriteta, ali u godinama nakon toga, ljudi koji poznaju Zhanga kažu da se suočio s nizom neviđenih prepreka u svojoj karijeri u Kini, a još jedna prepreka postavljena je pred njegovo istraživanje tijekom prošlog tjedna, piše CNN.

U nedjelju i ponedjeljak, Zhang (59) u znak prosvjeda prespavao je noć ispred svog laboratorija u Kliničkom centru za javno zdravstvo u Šangaju nakon što su administratori naglo zatvorili ustanovu zbog renoviranja, prema izjavama objavljenim na njegovoj stranici na društvenoj mreži Weibo. U objavi na njegovoj stranici rano u srijedu rečeno je da je postignut “provizorni dogovor” da Zhangov tim u laboratoriju nastavi sa svojim znanstvenim radom, kojega je dio povezan s praćenjem porijekla covida-19.

Ovo iskušenje samo je posljednja prepreka Zhangovim istraživanjima od 2020., prema tvrdnjama kolege koji je bio u kontaktu s kineskim znanstvenikom posljednjih godina.

Izvještaj Zhangovih studenata istraživača objavljen na internetu također je iznio niz izazova s kojima se znanstvenik susreo od formalnog prijenosa službenog zaposlenja u centar u Šangaju 2020., kada je završio i njegov 19-godišnji mandat u Kineskom centru za kontrolu i prevenciju bolesti.

Na Zhangovoj Weibo stranici koju je vidio CNN, a koja je u međuvremenu izbrisana navodi se da centar u Šangaju, koji je povezan s gradskim sveučilištem Fudan, nije službeno priznao Zhangovo zaposlenje, ostavljajući ga bez socijalnog osiguranja i zdravstvenih beneficija te da je prijevremeno raskinuo petogodišnji ugovor o suradnji sa znanstvenikom. “Da je vrhunski znanstvenik u svom području, osoba koja je dala doprinos zemlji i čovječanstvu pala do ove točke – stvarno je tužno i jezivo”, stoji u objavi.

U priopćenju od ponedjeljka, Šangajski klinički centar za javno zdravstvo rekao je da je zatvorio neke laboratorije radi renoviranja, zbog sigurnosnih problema, i ustvrdio da je osigurao dodatne uredske i eksperimentalne prostore za Zhanga i njegov tim. “Institut uvijek poštuje … i podržava znanstvene istraživače i studente u obavljanju uobičajenog istraživačkog rada”, stoji u priopćenju.

Čini se da slike objavljene na društvenim mrežama ovaj tjedan prikazuju Zhanga umotanog u deke kako spava na pragu laboratorijske zgrade dok se zaštitari nadvijaju nad njega. Zhang je za CNN rekao da je objašnjenje centra da je laboratoriju potrebno renoviranje i da je bilo dosta obavijesti o preseljenju “glupost”.

Više od deset studentskih istraživanja bilo je pod utjecajem zatvaranja laboratorija, rekao je, dodajući da je “nezgodno” reći više. U svom postu objavljenom u srijedu, Zhang je rekao da će njegov tim “razgovarati s (centrom) o budućem planu preseljenja laboratorija, jamstvu normalnog života i znanstveno-istraživačkog rada za studente tijekom prijelaznog razdoblja” te raditi na rješavanju problema povezanih s njegovim vlastitim dogovorom s centrom. CNN nije mogao neovisno potvrditi njegovu objavu.

Pokvareni stroj

Zhang je 11. siječnja 2020. postao prvi znanstvenik koji je podijelio genomsku sekvencu covida-19 dok je Svjetska zdravstvena organizacija čekala da Kina dostavi podatke nakon što je skoro dva tjedna ranije objavila izbijanje virusne epidemije u gradu Wuhanu.

Zhang je bio međunarodno hvaljen zbog svog rada, a Nature ga je proglasio jednim od 10 ljudi koji su pomogli oblikovati znanost 2020. U intervjuu za časopis te godine, Zhang se osvrnuo na svoje globalno priznanje. “Kažu, ‘11. siječnja je bio prekretnica za razumijevanje da je ovo ozbiljno. Bila je to prekretnica za Kinu. Bila je to prekretnica za svijet’”, rekao je.

Ali u Kini, Zhang se suočio s izazovima u svom radu koji su proizašli iz tog trenutka, prema njegovom dugogodišnjem suradniku Edwardu Holmesu, profesoru na Sveučilištu u Sydneyu koji je objavio genom na međunarodnoj web stranici za razmjenu podataka, uz Zhangovo dopuštenje. Nakon objave podataka, Zhangov laboratorij imao je ograničenja koja su mu onemogućila izolaciju virusa covida, rekao je Holmes.

Nejasno je je li ovaj potez bio odvojen od naloga kineske vlade o “ispravljanju” koji je primio Zhangov tim, a za koji su izvještaji u to vrijeme govorili da je rezultirao privremenim zatvaranjem laboratorija dan nakon objave sekvence. Zhang je za Nature 2020. rekao da je naredba samo zahtijevala da njegov laboratorij ažurira svoje protokole o biološkoj sigurnosti nakon premještanja opreme tijekom građevinskih radova.

Ove promjene za Zhanga došle su kad je Kina – već poznata po kontroli akademskog sektora odozgo prema dolje – pooštrila nadzor nad znanstvenim informacijama u vezi s virusom. To je uključivalo nametanje ograničenja na objavljivanje akademskih istraživanja o podrijetlu novog koronavirusa do travnja 2020. Peking je opetovano branio svoju znanstvenu transparentnost i razmjenu podataka u vezi s epidemijom.

“Ideja da bi (Zhang) učinio bilo što protiv Kine je smiješna s obzirom na njegov (nacionalni) ponos. No jasno je da je vlada željela prenijeti određenu poruku, iznijeti određeni narativ o epidemiji u Wuhanu… puštanjem sekvence virusa prekršio je tu uputu – i sve proizlazi iz toga,” rekao je Holmes za CNN u ponedjeljak.

“U stara vremena, prije covida… bio je poput stroja, a sada je stroj pokvaren. Ovo ga je samo polako slomilo.”

 
Nastavi čitati

Svijet

Ikea je odlučila srezati cijene tisuće proizvoda, negdje su već krenuli s novom cjenovnom politikom

Objavljeno

-

By

Dok drugi proizvođači namještaja povećavaju svoje cijene, Ikea ide kontra inflatorne struje i pokreće treću rundu sniženja za tisuće proizvoda u godinu dana kako bi kupcima ublažila pritisak inflacije

Još prošle godine najpoznatija trgovina namještajem u svijetu – Ikea – obvezala se sniziti cijene svojih proizvoda kako bi ostala pristupačna kupcima i u vremenu visoke inflacije. Od 1. svibnja švedski div najavio je novi krug sniženja kako bi zadovoljili i potrošače s ograničenim budžetom.

Snižavanje cijena ići će postupno – prvo u Kanadi, Francuskoj i Južnoj Koreji, zemljama u kojima niže cijene na stotinama proizvoda imaju već od 1. svibnja.

U Francuskoj, gdje je Ikea ubrzala svoju ekspanziju, na popis od 1550 artikala s nižom cijenom dodano je još 150 proizvoda. Ikeu će snižavanje cijena samo u toj zemlji koštati 200 milijuna eura za tekuću fiskalnu godinu.

Još nije poznato koliki će biti ukupni troškovi sniženja cijena, iako je Ingka Group, u čijem je vlasništvu 90 posto Ikeinih filijala u svijetu, izdvojila 1,1 milijardu dolara u tu svrhu na početku fiskalne godine u rujnu 2023.

A kako je rekao šef Ikeine maloprodaje Tolga Öncü za Fortune, snižavanje cijena generiralo je nagli porast posjeta trgovinama, ali i prodaje sniženih proizvoda, prenosi Tportal.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu