Connect with us

Tech

Prisluškuje li nas mobitel i jesmo li sami za to krivi? “Apsolutno je moguće”

Objavljeno

-

Jeste li bili u situaciji da pričate s prijateljem o tome kako želite kupiti novu jaknu ili tenisice, a kasnije vam se na društvenim mrežama počnu pojavljivati oglasi koji promoviraju upravo te predmete? Ako jeste, možda ste pomislili da vas mobitel prisluškuje. No, je li to doista tako?

Naime, najprije treba shvatiti koje sve dozvole dajemo svom uređaju. Aplikacije koje imate na svom uređaju prikupljaju gomilu podataka s vašeg telefona.

Koja dopuštenja dajete aplikacijama?

U uvjetima korištenja trebaju biti navede jasne informacije o tome kako se prikupljaju, pohranjuju i koriste podaci, a na korisnicima je da paze koja dopuštenja daju.

Primjerice, Facebook vas može tražiti dopuštenje za pristup vašem mikrofonu, fotoaparatu, kontaktima, položaju, prostoru za pohranu, a na vama je da odaberete za što ćete omogućiti pristup. Neke aplikacije mogu tražiti pristup i za telefon, zapisnik poziva, SMS, lokaciju, a postoji i opcija ‘ostalo’. Treba obratiti pažnju čemu će točno sve aplikacija imati pristup ako odobrite takvu značajku.

Najbolje je dati pristup samo za ono što je nužno. Primjerice, za WhatsApp morate odobriti pristup kameri i mikrofonu jer bez toga ne aplikacija ne bi mogla izvršavati neke svoje usluge.

Što je s kolačićima?

S druge strane, kada posjećujete internetske stranice, pojavi se pitanje o “kolačićima“. Neke stranice ne daju vam pristup svom sadržaju dok ne odobrite pristup kolačićima. Kolačići, između ostalog, omogućavaju internetskim stranicama da ste ih već posjetili, a služe i za spremanje lozinki ili obraza koje ste ispunili.

Europska unija je donijela direktivu poznatu kao “EU zakon o kolačićima” koja regulira način na koji je web stranici dopušteno koristiti kolačiće i obrađivati osobne podatke. EU navodi da kolačići mogu biti koristan alat “u analizi učinkovitosti dizajna internetske stranice i oglašavanja te u provjeravanju identiteta korisnika”.

“Fenomen iz psihologije”

Informatički stručnjak Marko Rakar također osvrnuo na ovaj fenomen ciljanih oglasa, no ističe da tu nije riječ o tome da nas mobitel prisluškuje nego da nam se pojavljuju oglasi vezani uz predmete koje smo već pretraživali na internetu.

“To je više fenomen iz psihologije nego stvarni događaj. Ljudi su nešto spomenuli i onda odjednom to počnu primjećivati. Međutim, ako su guglali, utipkavali negdje, na aplikacijama, pretraživačima, onda naravno da ih počnu pratiti takvi oglasi”, navodi Rakar.

Dodao je i da tu nije riječ o tome da nas uređaj prisluškuje. “Nije dokazano da je to povezano pa se ne bih previše uznemiravao oko toga.”

“Dok god radi, telefon skuplja podatke”

Lucijan Carić, stručnjak za internetsku sigurnost, ima pak nešto drugačije viđenje stvari. Na upit sluša li nas mobitel kada pričamo o nekom predmetu a potom nam se pojave oglasi na društvenim mrežama, Carić odgovara potvrdno.

“Apsolutno je moguće, takve podatke mogu prikupljati sve aplikacije kojima date određene dozvole, primjerice dozvolu za pristup snimaču”, rekao je Carić za N1.

Istaknuo je da to vrijedi i za uslugu Hey Google koja također zahtijeva pristup vašem snimaču. Riječ je o usluzi zahvaljujući kojoj možete pokrenuti određenje radnje poput pretraživanja, dobivanja uputa do odredišta i izrade podsjetnika.

Carić naglašava da aplikacije mogu tražiti pristup raznim podacima, od lokacije do snimača. “Dok god telefon radi, on skuplja sve podatke, i o tome što ste i napisali, čak i ako to niste poslali.”

Upravo se ti podaci mogu koristiti i za ciljane oglase, a Carić pojašnjava da je to razlog zašto vam se na društvenim mrežama mogu pojaviti oglasi o jakni, tenisicama ili novom mobitelu o kojem ste jučer pričali s prijateljem.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Tech

Velika promjena stiže na Google

Objavljeno

-

By

Google će sada u rezultatima pretraživanja prikazivati ​​i odgovore kreirane uz pomoć umjetne inteligencije. Ovo je jedna od najvećih promjena Googleove web tražilice u posljednjih 25 godina. Novosti će ovog tjedna biti dostupne korisnicima preglednika u SAD-u, ali uskoro će biti dostupne i drugdje.

Nova značajka pregledavanja weba pod nazivom AI pregled (UI pregled) bit će dostupna korisnicima u SAD-u od ovog tjedna, najavio je CEO Googlea Sundar Pichai na događaju u Kaliforniji u utorak. Dodao je da će značajka uskoro biti dostupna i u drugim zemljama i dostupna više od milijardu ljudi.

Googleovi rezultati pretraživanja sada će nuditi sažetak na vrhu stranice, koji je generirala umjetna inteligencija Gemini. Uobičajeni rezultati pretraživanja bit će navedeni ispod ovog sažetka. Odgovori umjetne inteligencije sadržavat će kratke sažetke nalaza s poveznicama na web izvore koji su pružili informacije.

“Možete pitati sve što vam padne na pamet ili što treba učiniti – od istraživanja do planiranja i ideja – a Google će se pobrinuti za sve”, rekla je Liz Reid, voditeljica tima za Google pretraživanje.

Ovom promjenom Google rješava rastući pritisak konkurentskih tražilica koje pokreće umjetna inteligencija kao što je Perplexity. Nedavno su krenule i  glasine da OpenAI, koji stoji iza alata ChatGPT, razvija vlastitu web tražilicu, piše francuska novinska agencija AFP.

Pretraživanje chata pomoću umjetne inteligencije također je dostupno na Facebooku, Instagramu i WhatsAppu, što korisnicima omogućuje pronalaženje informacija bez korištenja Google pretraživanja.

Prema AFP-u, neki korisnici hvale ove alternativne usluge, govoreći da nude mnogo transparentnije iskustvo pregledavanja interneta. Kreatori online sadržaja i manji izdavači, s druge strane, zabrinuti su zbog promjene jer se boje da korisnici više neće klikati na web stranice kako bi pronašli informacije.

Istraživačka tvrtka Gartner procijenila je da će se web promet generiran putem tražilica smanjiti za 25 posto do 2026. godine zbog uvođenja alata umjetne inteligencije.

Budući da se Googleov posao uvelike oslanja na oglašavanje koje ubacuje u svoju tražilicu, bilo je sugestija da bi AI interakcije u stilu ChatGPT-a mogle utjecati na njegovo poslovanje. “Otkrili smo da ljudi s pregledom AI češće koriste Pretraživanje i zadovoljniji su rezultatima”, rekla je Reid.

Pronalaženje odgovora uz video sadržaj

Tvrtka će također uskoro početi testirati korištenje umjetne inteligencije u video pretraživanju kao izvoru upita, dodala je Reid. Tako bi, na primjer, korisnici mogli snimiti video pokvarenog uređaja i zatražiti od Googlea da ga dijagnosticira i pruži savjet kako to popraviti.

Takvi multimodalni upiti također su bili među središnjim naglascima prezentacije modela umjetne inteligencije GPT-4o u ponedjeljak. Riječ je o najnovijem ažuriranju modela GPT 4, koji može kreirati sadržaj ili razumjeti naredbe u obliku glasa, teksta ili slika, navodi AFP.

Kao i OpenAI, i Google je pokazao kako njegova umjetna inteligencija može prepoznati okolinu uz pomoć kamere pametnog telefona.

Stvaranje još pametnijih digitalnih pomoćnika sličnijih ljudima postat će sljedeća središnja točka u utrci tvrtki za razvojem generativne umjetne inteligencije. Prema izvješćima američkih medija, Apple se približava dogovoru s OpenAI-jem za korištenje mogućnosti ChatGPT-a na iPhone uređajima. Apple bi mogao otkriti ugovor sljedeći mjesec na posebnom događaju u Kaliforniji.

 
Nastavi čitati

Tech

Tri znaka da s vama komunicira AI, a ne čovjek: Treći je najočitiji

Objavljeno

-

By

Prevaranti AI koriste za razne vrste prijevara, uključujući i romantične prijevare, ali i za krađu identiteta. Chatbotovi vam mogu poslati bilo kakvu poruku kao i stvarna osoba, što omogućuje kriminalcima da automatiziraju svoje prijevare, a zahvaljujući tome mogu brže ciljati više ljudi.

Zahvaljujući napretku umjetne inteligencije, chatbotovi su sada iznimno uvjerljivi, piše Sun. Stručnjak za kibernetičku sigurnost Paul Bischoff navodi da postaje sve teže razlikovati stvarne ljude od AI chatbota.

“To je posebno vidljivo kad su u pitanju razgovori vezani uz korisničku službu u kojima su i stvarni ljudi često ograničeni na unaprijed pripremljene odgovore”, dodao je Paul.

Znakovi koji će vam pomoći

Iako su chatobotovi postali prilično sofisticirani, tri su jasna znaka na koja biste trebali pripaziti, pri čemu je ovaj treći najočitiji i jasan pokazatelj prijevare.

“Pazite na odgovore koji se ponavljaju u kojima nedostaje humora i empatije”, savjetuje Paul.

“Botovi obično imaju besprijekoran pravopis i gramatiku, ali su im fraze nespretne i drvene”, dodaje ovaj stručnjak.

Treći znak je konstantno brzo vrijeme odgovaranja. Ako vam brzo dolaze poruke pune detalja, iako se čini da pošiljatelj nema dovoljno vremena za razmišljanje i odgovor, velika je vjerojatnost da razgovarate s chatbotom.

Budite oprezni ako primijetite bilo koji od ovih znakova dok šaljete poruke na Facebooku, Instagramu ili TikToku – ili u aplikacijama za chat kao što su WhatsApp ili iMessage. Prevaranti koji koriste AI mogu napasti na gotovo svakoj platformi.

Postoji nekoliko savjeta kojih se treba pridržavati kako ne biste nasjeli na prevaru. Nikada nemojte olako dijeliti osobne ili financijske podatke, osobito ako ne znate točno s kim pričate. Primjerice, ako vam se netko predstavi kao da zastupa vašu banki, znajte da vas nikada telefonskim putem iz banke neće tražiti osjetljive podatke.

Još jedan znak za uzbunu jest ako netko traži uplatu u nekoj neobičnoj metodi, primjerice uplatu u kriptovalutama ili putem poklon bonovima. To je najčešće znak prijevare.

 
Nastavi čitati

Tech

Obavijest vozačima: Uočeni problemi s ovim autima. Kod nekih može buknuti vatra ispod haube

Objavljeno

-

By

foto: Pixabay

Državni inspektorat (DIRH) objavio je važne obavijesti za vozače jer su kod nekih automobila uočeni problemi pa bi se vlasnici trebali javiti trgovcima.

Honda CR-V

Jedan od spornih modela je Honda CR-V (vozila proizvedena od 1. svibnja 2018. do 1. srpnja 2022.).

Na ugroženim vozilima, u slučaju sudara s prednjim lijevim dijelom automobila, može doći do oštećenja kabela akumulatora. Budući da u kabelu akumulatora nije ugrađen osigurač, u oštećenom kabelu može doći do kratkog spoja što će uzrokovati pregrijavanje žica posljedica čega može biti pojava vatre ispod haube.

Više detalja pogledajte OVDJE.

Dacia Duster II

Vladnici Dacie Duster II (vozila proizvedena 21. srpnja 2022.) trebali bi se obratiti trgovcu kod kojeg su kupili vozila.

Jedno od pogođenih vozila možda je bilo opremljeno nesukladnim lijevim zračnim zavjesama, što povećava rizik od ozljeda vozača ili suvozača.

Više detalja pogledajte OVDJE.

Mercedes-Benz

Obavijest DIRH-a odnosi se na nekoliko modela: AMG GT, C-Klasse, E-Klasse, S-Klasse, SL, CLE, GLC, EQE SUV, EQE, EQS SUV, EQS (vozila proizvedena od 25. siječnja do 17.studenog 2023.).

Navojni spoj uzemljenja od 48 V ispod suvozačkog sjedala je možda zategnut s premalim zakretnim momentom. U tom slučaju, kabelska stopica uzemljenja možda neće biti pravilno pričvršćena i na ovom spoju može porasti električni prijelazni otpor, a kao rezultat, može doći do povećanja temperature na tom dijelu, a time se ne može u potpunosti isključiti i opasnost od požara.

Vlasnici vozila trebaju se obratiti trgovcu kod kojeg su kupili vozila.

Više detalja pogledajte OVDJE.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu