Connect with us

Hrvatska

Marić: Očekujemo nastavak porasta inflacije u prvom dijelu godine

Objavljeno

-

Potpredsjednik Vlade i ministar financija Zdravko Marić izjavio je u subotu da potvrda kreditnog rejtinga Hrvatske od strane agencije Standard & Poor’s predstavlja izuzetno dobru vijest, a da je izvješće agencije izuzetno pozitivno intonirano.

“U ovim svim okolnostima, ovo je izuzetno dobra vijest (…) Izvješće je izuzetno pozitivno intonirano”, izjavio je Marić novinarima ispred Ministarstva financija.

Naime, agencija Standard & Poor’s potvrdila je u petak rejting Hrvatske ‘BBB-/A-3’ i stabilne izglede.

Pritom, kao rizike izdvojila je globalnu geopolitičku neizvjesnost zbog ruske agresije na Ukrajinu, koja bi mogla utjecati na globalnu potražnju, turizam i inflaciju.

Stabilni izgledi pak signaliziraju očekivanja S&P-a da će hrvatsko gospodarstvo rasti stabilnim tempom u iduće dvije godine, a unatoč nepovoljnim inflatornim trendovima i makroekonomskim posljedicama od već spomenutih geopolitičkih neizvjesnosti.

Iz S&P-a smatraju da će Vlada nastaviti s programom reformi, uspješno povući značajna sredstva iz EU-a i postupno “obnoviti fiskalni prostor koji je izgubila u pandemiji covida- 19”.

U 2023. gospodarstvo bi, po njihovoj procjeni, trebalo porasti 3,7 posto, te za 3,5 posto u 2024. i 2025. No, S&P je ipak snizio prognozu hrvatskog gospodarskog rasta u ovoj godini, s pet na 2,5 posto, a zbog globalne geopolitičke neizvjesnosti koju je stvorila ruska invazija na Ukrajinu i rast cijena energije i sirovina.

Marić je najavio da će Vlada kroz mjesec dana ažurirati službene makroekonomske projekcije za ovu godinu, pa tako i gospodarskog rasta i inflacije, za koju agencija predviđa da će u Hrvatskoj u 2022. iznositi oko šest posto.

Snižavanje procjene rasta BDP-a za ovu godinu, izjavio je Marić, posljedica je i lanjskog rasta koji je bio iznad svih očekivanja, no, tu je i velika doza neizvjesnosti zbog izravnih i neizravnih efekata agresije Rusije na Ukrajinu.

Kada je riječ o inflaciji, naveo je Marić, očekuje se da će se njeno ubrzavanje nastaviti u prvoj polovici godine, dok će njeno kretanje u drugom dijelu godine, osim geopolitičkih zbivanja, uvelike ovisiti o kretanjima cijena energenata i hrane.

“Nema potrebe za stvaranjem zaliha hrane”

Marić je rekao da mu je posebno drago jer je agencija prepoznala Vladi ne napore po pitanju bolje apsorpcije europskih sredstava, kako iz Višegodišnjeg financijskog okvira, tako i onih u okviru Nacionalnog programa oporavka i otpornosti (NPOO).

Izvijestio je da provedba NPOO-a napreduje vrlo dobro, sve dosad predviđeno programom je i ispunjeno, a u lipnju se očekuje tranša od 700 milijuna eura.

Agencija procjenjuje da će Hrvatska iduće godine, unatoč “složenom inflatornom kontekstu”, ući u eurozonu i da će Vlada, u skladu s odredbama o usvajanju eura, spustiti proračunski deficit u razdoblju od 2023. do 2025. ispod tri posto BDP-a, najviše dopuštene razine u Uniji.

Marić je upravo put ulaska Hrvatske u eurozonu apostrofirao kao “pozitivan rizik”, koji bi dodatno trebao utjecati na povećanje hrvatskog kreditnog rejtinga.

Poručio je i da je jako važno da Vlada zadrži dobar ugled, reputaciju i povjerenje koje evidentno ima u međunarodnim financijskim krugovima, pa s obzirom i na postupak pripreme međunarodnog izdavanja obveznica, pri čemu takvo izvješće S&P-a pomaže toj reputaciji.

Marić je otkrio da je agenciji prezentirao Vladin paket mjera za ublažavanje inflatornih pritisaka, vrijedan gotovo pet milijardi kuna. Pojasnio je da taj paket ne može u potpunosti neutralizirati inflatorne pritiske, već ih ublažiti, a on između ostalog uključuje i snižavanje PDV-a s 13 na pet posto na cijeli niz prehrambenih artikala, poput svježeg mesa, ribe, povrća i voća.

Na pitanje novinara očekuje li daljnji rast cijena u trgovinama, odgovorio je da je to teško predvidjeti, no da se i nada da će navedeno značajno snižavanje PDV-a ublažiti njihovo daljnje podizanje.

Napomenuo je da su trgovački lanci i prije 1. travnja i stupanja na snagu tog paketa krenuli u marketinške kampanje i snižavanje cijena, što je ocijenio dobrim, kao i pokazateljem visoke konkurencije u maloprodaji.

Otkrio je da održao sastanak s predstavnicima 10 vodećih maloprodajnih lanaca. “Oni su iskazali spremnost da budu maksimalno receptivni, no, u isto vrijeme ukazuju da oni nisu jedina ‘karika u lancu’, s obzirom i na dobavljače”, izjavio je Marić.

Osvrnuo se i na vijesti o tome da građani pojačano kupuju određene artikle, poput ulja, poručivši da, unatoč svim zabrinutostima, nema potrebe za gomilanjem zaliha hrane.

Rekao je i da Vlada radi na mjerama koje se tiču priljeva izbjeglica iz Ukrajine, kojih je po zadnjim podacima u Hrvatsku pristiglo više od 7,5 tisuća, a očekuje se i daljnji rast tog broja. Njima će biti pružena institucionalna pomoć te dostatna i potrebita sredstva, a što će također imati određene reprekusije na fiskalnu politiku, kazao je ministar financija.

Opovrgnuo da mu je Filipović iz “Jadranke” rezervirao smještaj u hotelu

Odgovarajući na pitanje novinara, Marić je opovrgnuo pisanje portala Net.hr da mu je Krešimir Filipović, suvlasnik Jadranka Grupe, 2019. rezervirao smještaj za četverodnevni boravak u hotelu Bellevue, koji je u vlasništvu tvrtke Jadranka d.d.

“Gospodina FIlipovića sam taj put prvi puta i upoznao. Prije toga nisam imao s njim ikakve izravne ili neizravne kontakte, niti smo danas u nekakvim redovitim kontaktima”, izjavio je Marić.

Rekao je i da su svi krediti HBOR-a toj tvrtki odobravani puno prije njegovog mandata, dodajući i da ta kompanija po tom pitanju uredno servisira svoje obaveze.

Net.hr je o “Jadranki” pisao u kontekstu prijave aktivista s Malog Lošinja Arsena Mujagića, po kojoj vlasničke linije nad “Jadrankom” sežu do fonda u vlasništvu ruskih građana koji bi prema listi EU-a trebali biti pod sankcijama.

Marić je poručio da se svi koji osuđuju agresiju Rusije na Ukrajinu mogu složiti da je provođenje sankcija neminovno, pritom apostrofiravši suštinu registra stvarnih vlasnika, u smislu da je ono javno.

Naime, Ministarstvo financija je u danas objavljenom odgovoru Net.hr-u kao netočne ocijenilo navode da se, nakon pisanja portala, u trgovačkom društvu “Jadranka” d.d. dogodila promjena u registru vlasništva

“U Registru stvarnih vlasnika od 18. kolovoza 2020. kao stvarni vlasnici ‘Jadranke’ d.d. upisani su Predrag Perenčević i Krešimir Filipović i od tada nije bilo promjena stvarnih vlasnika te se dotični i danas vode kao stvarni vlasnici društva”, piše u odgovoru Ministarstva.

Također, iz Ministarstva su napisali da Marić nije boravio u nekom luksuznijem ili predsjedničkom apartmanu, a također je istaknuto i da je smještaj rezervirao sam te podmirio prateće troškove.

Iz “Jadranke” su, nedavno odgovarajući na pitanje tko su im sada vlasnici i imaju li Rusi još udjela u vlasništvu, kazali da je 2014., kada je kompanija prošla kroz proces promjene vlasništva, tvrtka “Beta ulaganja” d.o.o. sa sjedištem u Zagrebu postala stopostotnim vlasnikom Jadranka Grupe.

“Krajnji vlasnici Jadranka Grupe u kontinuitetu su hrvatski državljani Predrag Perenčević i Krešimir Filipović. Njihovim novčanim sredstvima i investicijama upravlja Društvo za upravljanje investicijama i fondovima imovine putem tvrtke ‘Beta ulaganja’ d.o.o., a što je evidentirano i u Sudskom registru i u Registru stvarnih vlasnika”, rekli su tada iz “Jadranke”.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Hrvatska

Nad Hrvatsku stiže saharski pijesak, DHMZ objavio kada

Objavljeno

-

By

Državni hidrometeorološki zavod objavio je satelitsku snimku iz koje se vidi dotok saharskog pijeska preko Sredozemlja koji će u manjoj količini već noćas početi stizati i do nas.

“Danas i sutra uživajte u suncu, nabacite sunčane naočale i pripazite na IV Index”, objavio je DHMZ na X-u.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Analitičar izradio prognozu EU izbora. “Ovoga puta SDP mora paziti na crnog labuda”

Objavljeno

-

By

Na izborima za hrvatske zastupnike u Europskom parlamentu, koji će biti održani 9. lipnja, sudjeluje 25 lista – 21 stranačka te po dvije koalicijske i nezavisne.

Ovo će biti četvrti izbori za Europski parlament koji se održavaju otkako je Hrvatska punopravna članica EU-a. Oni 2013. bili su vanredno održani kod nas kako bi Hrvatska kao novoprimljena članica bila zastupljena u Europskom parlamentu do redovnih izbora 2014. godine. Tada se natjecalo 28 lista, a tri su osvojile mandate. Koalicija oko HDZ-a osvojila je šest madata, koalicija oko SDP-a pet, a Hrvatski laburisti jedan.

Sljedeće godine na izborima je sudjelovalo 25 lista, a opet su izabrani kandidati s tri liste. HDZ je u koaliciji s još pet stranaka opet osvojio šest mandata (oba puta među izabranima bio je Andrej Plenković), SDP u koaliciji s tri stranke osvojio je četiri mandata, a jedno mjesto dobila je stranka ORaH. Na prošlim izborima kandidirane su čak 33 liste. HDZ i SDP osvojili su po četiri mjesta, a po jedno Hrast, Živi zid, IDS i Nezavisna lista Mislava Kolakušića.

HDZ-u pet, SDP-u četiri mandata?

Sva tri puta izlaznost na europske izbore bila je niska. Na onima 2013. bila je 20,83 posto, 2014. je izašlo 25,24 posto birača, a 2019. godine 29,85 posto.

Politički analitičar Krešimir Macan smatra da bi upravo izlaznost mogla odrediti rezultate europskih izbora, kao i događaji u pregovorima nakon parlamentarnih izbora.

“Zapravo imamo najbolje istraživanje uoči europskih izbora, a to su rezultati onih parlamentarnih”, kaže.

Macan je izradio i na stranici Manjgura.hr objavio prognozu rezultata EU izbora modeliravši je prema rezultatima parlamentarnih izbora. Preslikavanjem rezultata tih izbora uz korištenje D’Hondtove metode, Macan predviđa da će na europskim izborima HDZ osvojiti pet mandata, SDP četiri, a Domovinski pokret, Možemo! i Most po jedan.

Manjgura.hr

“Neće biti dovoljno preći prag od 5 posto”

“Prag za preskakanje 12. mandata je visokih 6,48 posto. Dakle, neće biti dovoljno prijeći izborni prag od 5 posto, već osvojiti barem navedeni postotak. Ako se radi o izlaznosti od 29,85 posto kakva je bila na zadnjim EU izborima, tada za 12. granični mandat treba oko 67.350 glasova, što daje šanse i nekim drugim listama poput one koju su složili IDS i manjine okupljene oko EU parlamentarca Valtera Flege i tada taj mandat gubi SDP”, napisao je Macan u objašnjenju svoje prognoze.

Macan nam napominje da je ipak riječ o modeliranju rezultata prema rezultatima nedavnih parlamentarnih izbora te da će događaji u gotovo mjesec i pol dana dugoj kampanji utjecati na konačne rezultate.

HDZ i DP u pobjedničkom modu, Most u problemima

Uostalom, kaže, već smo ovih dana svjedočili događajima koji mogu utjecati na odluku birača.

“Vidimo već po CRObarometru da Možemo! može čak ići prema dva mandata, a da bi Most nakon ovih raskola mogao izgubiti mandat. HDZ je sada u borbenom pobjedničkom modu , svježi su i uigrani i samo će morati ponoviti vježbu s parlamentarnih izbora. Prošli puta bili su neorganizirani pa im se dogodio onaj “crni labud”. SDP mora motivirati birače i izvući ih jer bi se ovoga puta njima mogao dogoditi crni labud. Mislim da i DP ima siguran jedan mandat. I oni su u pobjedničkom modu za razliku od Mosta kojem su otišli Raspudići i nije to više isti Most kao na parlamenatarnim izborima”, ustvrdio je Macan.

Iako je birače već pripremila nedavna kampanja za parlamentarne izbore, Macan napominje da će na europskim izborima ipak puno ovisiti o tome koliko će stranke uspjeti motivirati birače za izbore koji se ne smatraju važnima.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Veliki broj Hrvata svakodnevno jede meso, pogledajte koje vrste najviše

Objavljeno

-

By

foto: Pixabay

Istraživanje o konzumaciji mesa, mesnih prerađevina i suhomesnatih proizvoda koje su tijekom ožujka proveli magazin Ja Trgovac i agencija Hendal, pokazalo je da 25 posto hrvatskih građana meso jede svakodnevno, a najpopularnija je piletina.

Učestalost konzumacije pokazuje rast onih koji svakodnevno jedu meso ove godine, za pet posto u odnosu na istraživanje iz 2022., odnosno ima ih 25 posto, što znači da svaki četvrti Hrvat meso jede svakodnevno.

Ipak, najviše je onih koji meso konzumiraju nekoliko puta tjedno, ukupno ih je 64 posto, dok ih je prije dvije godine bilo pet posto više.

Razmjerno manji udjeli odnose se i na manje učestale konzumacije pa je tako ove godine šest posto onih koji meso jedu nekoliko puta mjesečno, a dva posto ispitanika kaže da meso jede rijetko.

Meso ne jede tri posto građana

Da ne jede meso istaknulo je tri posto ispitanih građana.

Istraživanje je pokazalo da je piletina uvjerljivo najpopularnija vrsta mesa koju najčešće konzumira 53 posto građana, što je dva posto manje nego u 2022. godini. Na drugom je mjestu svinjetina s 36 posto udjela uz četiri posto rasta, dok su ostale vrste mesa značajno manje popularne.

Tako se za teletinu najčešće odlučuje sedam posto građana, puretinu bira tri posto, a janjetinu svega jedan posto konzumenata mesa u Hrvatskoj.

Kada je riječ o tome koju vrstu mesa najviše vole, dobiveni rezultati su podosta drugačiji od onoga što se najčešće konzumira, navode iz JaTrgovca.

Naime, iako su piletina s 38 posto (pad od jedan posto u odnosu na 2022.) te svinjetina s 26 posto (rast od pet posto) i ovdje na vrhu poretka omiljenih vrsta mesa, ipak su njihovi udjeli značajno manji.

Da teletinu s 18 posto (rast od jedan posto) i janjetinu s 12 posto (pad od tri posto) kombinirano preferira gotovo trećina građana, odnosno njih 30 posto.

Podatak da teletinu i janjetinu najčešće konzumira svega osam posto ispitanika, govori u prilog tome da si te skuplje vrste mesa značajan broj građana ne može priuštiti.

Od suhomesnatih proizvoda najčešće se konzumira slanina

Kod kategorije mesnih prerađevina i suhomesnatih proizvoda hrvatski građani najčešće konzumiraju slaninu te ih je ove godine šest posto više, odnosno ukupno 39 posto. To znači da četiri od 10 konzumenata kategorije najčešće jede špek, a dvostruko manji udio pripao je kobasicama koje najčešće jede 19 posto građana ili za jedan posto manje nego prije dvije godine.

Odmah iza dolazi šunka sa 17 posto udjela u oba istraživanja, dok su u 2024. godini manju popularnost imali pršut s osam posto, parizer sa šest posto, kulen s četiri posto i vratina s dva posto.

Kada je riječ o tome koju vrstu mesnih prerađevina i suhomesnatih proizvoda najviše vole onda je i tu na vrhu slanina s 29 posto udjela u oba istraživanja, ali odmah iza je s 28 posto udjela pršut.

Kulen je rastao za tri posto i sada ima 15 posto udjela, a šunka je na 13 posto u obje promatrane godine. Slijede kobasice s osam posto, dok su vratina i parizer ostvarili po dva posto preferencija.

I ovdje se može na primjeru pršuta i kulena vidjeti da ih najčešće kupuje 12 posto građana, a preferira višestruko veći udio od 43 posto, navodi se u priopćenju.

Istraživanje su tijekom ožujka ove godine proveli Ja Trgovac magazin i agencija Hendal na nacionalno reprezentativnom uzorku građana Republike Hrvatske starijih od 16 godina.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu