Connect with us

Hrvatska

Psihologinja o trovanjima gaziranim pićima: Kad se nadležni ne oglase odmah, raste atmosfera panike

Objavljeno

-

“Otvara se puno prostora za lažne vijesti i teorije zavjera. Institucije bi to trebale znati, no mnogo ljudi ne vjeruje institucijama i nema povjerenja u ono što govori ministar zdravstva. E to je veliki problem”, kaže psihologinja Mirjana Nazor.

Otkako se u ponedjeljak navečer društvenim mrežama zakotrljala neslužbena i neprovjerena informacija o trovanju gaziranim pićima, u javnom je prostoru nastala poprilična kakofonija.

U Rijeci je hospitaliziran mladić “oštećenog jednjaka” nakon što je u jednom kafiću popio gaziranu vodu. Na tu vijest brzo su se nakalemile i druge, neprovjerene, sve dok se u utorak ujutro nije oglasila riječka bolnica, policija pa, oko podneva, i Coca-Cola nije priopćila da je riječ o “izoliranom slučaju”. No, do kraja utorka broj osoba za koje se sumnja da su se otrovale pijući gazirana pića, popeo se na četiri. Ta tri nova slučaja zabilježena su u Zagrebu. U četvrtak ujutro spomenuta su još četiri slučaja u KBC-u Zagreb, jedan u Vinogradskoj i jedan u Varaždinu.

“Stvara se napetost i atmosfera panike”

Sinoć su pred kamerama bili predstavnici nadležnih institucija (Ministarstva zdravstva, HZJZ-a…), a opet se oglasila i Coca-Cola tvrdeći da interne istrage “nisu pokazale nepravilnosti u proizvodnji”. Ministar zdravstva Vili Beroš poručio je da ne treba dizati paniku te je preporučio građanima da piju – običnu vodu. No panika je posijana uvelike i zbog tromih reakcija nadležnih institucija i same Coca-Cole. Tvrdi to i psihologinja Mirjana Nazor.

“Prekasno je službeno objavljeno da postoji opasnost i da su uočena trovanja. Internetom i društvenim mrežama vijesti su se širile puno prije nego što je reagiralo Ministarstvo zdravstva i prije negoli se oglasila Coca-Cola. A kad se institucije odmah ne oglase, to, nažalost, kod ljudi odmah budi sumnju da je nešto čudno”, kaže psihologinja Nazor.

Ona smatra da nadležne institucije nisu svjesne koliko se informacije, bile one lažne, poluistinite ili istinite, društvenim mrežama dopiru do ljudi puno prije njihovih reakcija.

“One su te koje bi trebale biti mjerodavne da spriječe paniku i suvislo, razumno i smireno objasne o čemu se radi. Bitno je da ljudi imaju informacije i budu oprezni. E sad, ako se službene institucije ne oglase na vrijeme, što drugo preostaje ljudima nego da vjeruju drugim izvorima. Time se stvara napetost i raste atmosfera panike”, napominje Nazor.

“Kreću priče ‘tko nas želi otrovati’ i slične”

Ova situacija iznimno je osjetljiva jer se radi o namirnicama, pićima koje ljudi unose u sebe. Ministar Beroš u srijedu je čak natuknuo da se, moguće, u jednom slučaju radi o slanim štapićima.

“Činjenica je da svakodnevno konzumiramo mnogo toga. Čak i za ono što kupujemo na tržnici ne znamo čime je sve tretirano. Puno toga ne znamo i tako nam je, zapravo, lakše živjeti. Kada bi strepili nad svime što stavljamo u sebe, prestali bismo i jesti i piti. Ali, ovdje se radi o situaciji koja dolazi od jedne velike, općepoznate i općepriznate kompanije, pa bi stvari trebalo staviti u ozbiljan, ali smiren kontekst kako bi ljudi dobili informaciju što je zaista opasno, čega se treba suzdržati i koliko dugo”, ističe.

Psihologinju Nazor pitali smo kako će građani reagirati.

“Pročitala sam da je vlasnik kafića u Rijeci, gdje se otrovala prva osoba, izjavio kako sljedećeg dana nije prodao nijedno gazirano piće. S jedne strane to je u redu. Dobro je da su ljudi oprezni dok nema službene informacije što se zaista dogodilo, koja supstanca je u pitanju, koliko je opasna i sve ostalo. Međutim, nije rješenje da se sada zbog straha u svim kafićima prestanu konzumirati bilo kakva pića. Sada se otvara puno prostora za lažne vijesti i teorije zavjera. Počeli su se javljati oni koji su inače skloni tome pa kreću priče tipa ‘tko nas želi otrovati’ i slične. Institucije bi to trebale znati. No mnogo ljudi ne vjeruje institucijama i nema povjerenja u ono što govori ministar zdravstva. E to je veliki problem”, kaže.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Hrvatska

Nezapamćen pomor dagnji! Krivac su visoke temperature mora?

Objavljeno

-

By

U Malostonskom zaljevu događa se nezapamćeni pomor dagnji, a prema prvim procjenama u uvali Brijesta, poznatoj po najmasovnijoj školjkarskoj proizvodnji u tom kraju, šteta iznosi gotovo 80 posto, objavio je HRT.

Veliki pomor dagnji uzgajivači pripisuju visokim temperaturama mora. Braća Lazić obiteljskim uzgojem dagnji bave se na površini od desetak hektara, a uginulo im ih je gotovo devedeset posto dagnji, navodi HRT.

Školjkar Zdravko Lazić, koji uzgaja dagnje u uvali Brijesta, ne pamti takav pomor.

“Mi imamo 25 godina obrt, cijeli život se bavimo ovim, kao i generacije prije nas. Nikada nisam ni čuo za ovakvo nešto”, naglasio je Lazić.

Uzgajivači pretpostavljaju da je uzrok pomora školjaka izrazita toplina mora, na ovome dijelu nezapamćena, gotovo 30 stupnjeva.

Za razliku od dagnji, kamenice se još uvijek drže.

Uzgajivači u zaljevu Bistrina i susjednim uvalama tvrde da kod njih zasad nema uginuća, no svakodnevno pomno prate stanje.

Ana Bratoš Cetinić, s Odjela za primijenjenu ekologiju Sveučilišta u Dubrovniku, ističe kako sve treba analizirati veterinarski inspektor i objašnjava utjecaj vrulja na području Bistrine, što je za razliku od Brijeste, na školjke moglo utjecati povoljno.

“Smatra se da je to otprilike 11 stupnjeva Celzijusa. Kada dođe određena količina slatke vode s tom temperaturom, jasno da onda i hladi to područje, pogotovo u dubljim slojevima, pa je onda i ugroženost od povišenih temperatura manja, ali to su sad sve špekulacije”, navela je za HRT Bratoš Cetinić.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Iz MUP-a otkrili koliko vozača ima negativne bodove i gdje ih je najviše

Objavljeno

-

By

U prvih šest mjeseci ove godine vozačima u Hrvatskoj izrečeno je 14.604 negativnih prekršajnih bodova, u najvećem broju slučajeva zbog vožnje pod utjecajem alkohola.

Nedavno smo pisali o tome kako vozači jednostavno mogu provjeriti imaju li na svome kontu negativnih bodova za počinjenje težih prometnih prekršaja.

Vozaču je dovoljno da OVDJE, na stranicama MUP-a, unese serijski broj svoje vozačke dozvole, a potom i generiranu lozinku te dozna dokad mu je dozvola važeća, ima li i koliko negativnih prekršajnih bodova te izrečenih zaštitnih ili sigurnosnih mjera zabrane upravljanja motornim vozilom.

Ove godine 372.000 prekršaja

Prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, vozačima sa skupljenih 12 negativnih bodova, a mladim vozačima (do 24 godine starosti) s 9 negativnih bodova, ukida se i oduzima vozačka dozvola. Negativni prekršajni bodovi brišu se iz evidencije nakon proteka dvije godine od dana pravomoćnosti odluke o prekršaju na temelju koje su upisani.

Na naš upit, iz Ministarstva unutarnjih poslova (MUP) rekli su nam da je u 2023. godini utvrđeno 760.373 prometnih prekršaja, uključujući i prekršaje u prometnim nesrećama, dok ih je u prvom polugodištu ove godine utvrđeno 371.958. Najviše je utvrđenih prekršaja bilo zbog vožnje brzinom većom od dopuštene, nekorištenja sigurnosnog pojasa, alkoholiziranosti vozača, nepropisnog korištenja mobitela za vrijeme vožnje te upravljanja neregistriranim i tehnički nepregledanim vozilom.

Negativne bodove ima 96.000 vozača

Za prekršaje počinjene tijekom prošle godine izrečeno je 96.178 negativnih prekršajnih bodova, a u prvih šest mjeseci ove godine izrečeno je 14.604 negativnih prekršajnih bodova. U najvećem broju slučajeva, negativni bodovi izrečeni su za vožnju pod utjecajem alkohola.

MUP nam je dostavio i tablicu s trenutnim stanjem negativnih prekršajnih bodova, razvrstanih prema broju bodova i prema policijskim upravama gdje su izrečene.

U Hrvatskoj je više od 2,3 milijuna vozača, a njih 96.052 ili oko 4 posto ima negativne bodove. Pribrojimo li im vozače s hrvatskim državljanstvom kojima je prebivalište izvan Republike Hrvatske, 96.412 vozača ima negativne bodove.

MUP RH

U Zagrebu 22.365 vozača s kaznenim bodovima

Najviše je vozača s tri negativna boda na kontu – njih čak 57.268, a potom onih sa šest negativnih bodova – njih 13.322. Više od 9 negativnih bodova skupilo je 4.048 vozača.

Najviše negativnih bodova izrečeno je, naravno, na područjima policijskih uprava gdje je i najveći broj stanovnika. Prednjači Grad Zagreb s 22.365 vozača s negativnim bodovima, slijede Splitsko-dalmatinska županija (13.410), Osječko-baranjska (6.710), Primorsko-goranska (4.682) te Istarska (4.617). Najmanje je vozača s negativnim bodovima na području Ličko-senjske (924) te Požeško-slavonske županije (2.217).

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Drama na nebu iznad Hrvatske, avion nije odgovarao kontroli leta, dignuti MIG-ovi

Objavljeno

-

By

Na nebu iznad Hrvatske odvijala se prava drama kada je maleni zrakoplov ušao u naš zračni prostor, ali nije odgovarao na pozive kontrole leta. Obaviješten je i MORH te su dignuti nadzvučni lovci presretači MiG-21.

Zrakoplov Piper PA-24 u nedjelju je oko 10:50 ušao u hrvatski zračni prostor, ali nije uspostavio komunikaciju s oblasnom kontrolom leta niti nakon desetak ponovljenih upita, piše Dnevnik.hr.

U presretanje jednomotornog zrakoplova poslan je dežurni dvojac 191. eskadrile lovačkih zrakoplova 91. krila HRZ-a, koji je presreo Piper te u okolici Slunja završio s akcijom, objavio je AvioRadar.

Nije uspostavljena radioveza

Taj incident potvrdila je i Hrvatska kontrola zračne plovidbe.

“Dana 21. 7. 2024. zrakoplov registarske oznake UR-OTF ušao je u zračni prostor RH u 10:51 UTC na visini od 7000 ft. Možemo potvrditi da s pilotom zrakoplova nakon višekratnih pokušaja na nekoliko radnih frekvencija nije uspostavljena uobičajena dvosmjerna radioveza. U ovom trenutku nemamo provjerenih pojedinosti o naravi problema, ali možemo sa sigurnošću potvrditi da je naša komunikacija na svim frekvencijama bila uredna s ostalim zrakoplovima. Zrakoplov je napustio zračni prostor RH u 12:11 UTC. Pokrenut je standardni postupak u takvim situacijama te je obaviješten MORH, koji nadzire hrvatski zračni prostor u ovom kontekstu.”

Prema neslužbenim informacijama kojima raspolaže AvioRadar, radiostanica spornog zrakoplova bila je namještena na pogrešan kanal, zbog čega nije bilo moguće uspostaviti komunikaciju sa zrakoplovom.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu