Connect with us

ZADAR / ŽUPANIJA

U MATICI HRVATSKOJ OBILJEŽENA 20. OBLJETNICA POHODA PAPE IVANA PAVLA II. ZADRU Kalmeta: “Dojmila me se blagost, mir i dubina toga čovjeka”

Objavljeno

-

Foto: Papa u Zadru, 9. lipnja 2003: Više fotografa / Zadarska nadbiskupija

Povodom 20. obljetnice pohoda pape Ivana Pavla II. Zadru, zadarski ogranak Matice Hrvatske organizirao je u kazalištu u Zadru u srijedu, 7. lipnja, svečani program ‘Svjedočanstva i videozapisi’ u spomen na pohod toga Pape Zadru 9. lipnja 2003. godine.

Moderator susreta bio je Miljenko Dujela, dugogodišnji televizijski snimatelj, reporter i novinar nacionalne talijanske kuće RAI koji je 40 godina živio i radio u Italiji te je opisao svoja sjećanja na Papin pohod Zadru i njegov odnos prema našem narodu uopće.

Dujela je desetine puta susretao Papu u različitim situacijama kada je obavljao svoju papinsku službu, jer je prenosio i snimao Papina sudjelovanja na raznim događajima. Samo u Godini jubileja 2000., Dujela je 25 puta osobno bio u okruženju Ivana Pavla II.

„Ivan Pavao II. toliko puno volio je hrvatski puk i s pravom ga možemo zvati naš Papa. Papa je u više navrata pokazao da mu je na prvom mjestu, naravno, njegova rodna Poljska, pa Italija koja ga je udomila, a onda Hrvatska! Poznato mi je niz primjera u kojima spominje Hrvatsku kao voljenu zemlju“ istaknuo je Dujela. Otkrio je dirljivu činjenicu koja pokazuje koliko je Karol Woytila suosjećao s hrvatskim narodom, podržavao i pratio nas za vrijeme agresije na Hrvatsku.

Naime, godinu dana nakon smrti Ivana Pavla II., Dujela je otišao u Poljsku i za talijansku televiziju snimio je dokumentarni film ‘Poljska bez Pape’.

„Na svakom koraku čuo sam: ‘Papa vas je toliko volio, Papa je puno volio Hrvatsku!‘. Kardinal Stanislaw Dziwisz, papin dugogodišnji tajnik, rekao mi je: „Ono što je dočekalo Papu u Zadru 2003., bilo je veličanstveno. Papa je rekao da su ga malo kad emocije toliko ponijele, kao tada u Zadru’“ prenio je Dujela Papin dojam. S time je bio upoznat i blagopokojni zadarski nadbiskup Ivan Prenđa koji je kao mjesni pastir Papi bio domaćin. Papino oduševljenje susretom u Zadru mons. Prenđi prenijeli su već tada kardinal Dziwisz i ljudi iz Papine pratnje.

U vrijeme agresije na Hrvatsku, Ivan Pavao II. dva puta je posjetio svoju Poljsku. Za vrijeme snimanja reportaže ‘Poljska bez Pape’, Dujela je u Poljskoj pohodio i najpoznatije poljsko svetište Majke Božje u Czestochowi. 

„Bio sam tada u Czestochowi i susreo sam svećenike pavline. Kad su čuli da sam Hrvat, jedan poljski pavlin mi je rekao: „Čekaj. Znaš ti koliko je Papa volio vas Hrvate?“. Odgovorim mu, „Znam, znam“. Kaže on. „Ne možete zamisliti koliko. Slušaj ovo. Czestochowa je najvažnije marijansko svetište u Poljskoj. Svi dolaze moliti pred ikonom Crne Gospe. Dva puta u danu otvara se zastor koji prekriva Gospinu ikonu, što prati zvuk fanfara i jaka melodija. Jednu noć, oko 2, 3 sata ujutro, čujemo mi, sviraju trube. Dakle, otvara se zastor s Gospine ikone. Svi smo skočili iz naših soba i otišli dolje prema kapeli. Pitali smo se jesu li to lopovi, je li požar, što se dogodilo? I nađemo Svetog Oca da moli. I mi smo zastali i počeli moliti. Nakon desetak minuta, Papa je ustao. I mi ga pitamo: „Sveti Oče, za koga ste Vi tu molili?“. Ivan Pavao II. nam je rekao: „Molio sam za Hrvatsku koja krvari“.

To je naš Papa! Mi s pravom možemo reći, to je naš Papa! Isti taj čin, molitvu pred ikonom Crne Gospe, Papa je ponovio još dvije noći u Czestochowi. Možemo samo misliti onda koliko je to puta još učinio u svojim privatnim odajama, kad je molio za Hrvatsku“ otkrio je Dujela javnosti nepoznato svjedočanstvo pavlina iz svetišta Czestochowa koje je ganulo prisutne.

„Moja je davna želja bila doći u Hrvatsku, a sada sam vidio koliko je to bila želja hrvatskog naroda”

Dujela je na akademiji u kazalištu emitirao i video snimku povijesnog trenutka u odnosima između Hrvatske i Svete Stolice. Naime, Dujela je snimao susret kad je papa Ivan Pavao II. u audijenciju primio prvog hrvatskog veleposlanika pri Svetoj Stolici, Ivu Livljanića, Zadranina, kada je Papi predao vjerodajnice kojima ga je Franjo Tuđman, predsjednik RH, imenovao hrvatskim veleposlanikom pri Svetoj Stolici. Ivan Pavao II. tada je rekao da taj čin „predstavlja povijesnu odrednicu“.

U pratnji svoje supruge, kćeri i sina, Livljanić je Ivanu Pavlu II. predao vjerodajnice 3. srpnja 1992. Osobito dojmljivo je vidjeti i čuti na snimci kako za vrijeme toga susreta Ivan Pavao II. Livljaniću u tri navrata, na hrvatskom jeziku, svojim dubokim glasom govori „Dobrodošli!“ i srdačno pozdravlja cijelu obitelj.

Osobni susret Pape i Livljanića ‘u četiri oka’ trajao je duže od predviđenoga, oko 20 minuta. Livljanić je Papi tada poklonio i umjetninu crkvice sv. Križa iz Nina iz 9. st. Papa je Livljaniću uzvratio da su mu poznati Zadar i Hrvatska.

Zadar je poznavao i jer su Woytila i blagopokojni zadarski nadbiskup Marijan Oblak bili u istoj radnoj skupini za vrijeme Drugog vatikanskog sabora. Kad je prvi put zadarski nadbiskup Ivan Prenđa bio kod Pape i predstavio se kao zadarski nadbiskup, Papa ga je upitao: „A gdje je moj kolega Oblak?“. „Evo ga, tu je“, uzvratio je nadbiskup Prenđa, pokazujući na mons. Oblaka koji je bio iza mons. Prenđe te je čekao pozdraviti Papu.  

U povratnom letu za Rim, nakon Papinog pohoda Hrvatskoj 1994., prije početka slijetanja preko razglasa bio je pozvan veleposlanik Livljanić. To je za njega bilo neočekivano, da dođe kod Pape u posebnom dijelu aviona. Papa je tada novinarima rekao: „Ovaj je dan znamenit. E un giorno memorabile. Dan za pamćenje. Moja je davna želja bila doći u Hrvatsku, a sada sam vidio koliko je to bila želja hrvatskog naroda”. Također, novinaru Radio Vaticana u zrakoplovu Ivan Pavao II. je rekao: “Osjećao sam se kao kod kuće. Ovo mogu doživjeti samo u Poljskoj”.

Kada se kao bivši veleposlanik pozdravljao s Ivanom Pavlom II. u Castel Gandolfu, 4. rujna 1998., Papa je Livljaniću rekao da se „veseli novom dolasku među Hrvate i kako je čuo da imamo vrlo lijepu obalu“. Livljanić mu je rekao da će daljnju diplomatsku karijeru nastaviti u Čileu, a Papa je na to uzvratio: „U Čileu postoji jaka hrvatska zajednica!“.

Ivan Pavao II. pozvao Hrvate u Rimu da s njim mole krunicu za napadnutu Hrvatsku

„Shvatio sam koliko Papa voli Hrvatsku i da je ‘naš Papa’ još na početku Domovinskog rata. Početkom listopada 1991., desetak dana nakon granatiranja Zadra, Ivan Pavao II. pozvao je nas Hrvate u Rimu da dođemo moliti s njim krunicu. U Cortile di San Damaso bili smo s Papom tri puta. To je bilo prije nego je Vatikan međunarodno priznao Hrvatsku. Zadnji put susreo sam Papu kad su mu hrvatski biskupi došli zahvaliti u Rim za njegov treći pohod Hrvatskoj“ rekao je Dujela.

Tijekom svoje reporterske karijere, Dujela je pohodio desetine država prije nego je Papa došao u zemlju najavljenog pohoda i snimao reportaže o zemlji koju će Papa pohoditi kako bi je Talijani upoznali. Mjesec dana prije nego je Papa došao u treći pohod Hrvatskoj, Dujela je pohodio hrvatske gradove i snimao reportaže da pokaže Italiji u kakvu zemlju Hrvatsku Papa ide.

Kao veliki promicatelj Hrvatske u svijetu, prije Papinog pohoda Zadru, Dujela je u Zadru snimio ansambl za ranu glazbu Zadarski madrigalisti u crkvi sv. Donata, klapu Intrade ispred škrinje sv. Šimuna i Đanija Maršana na pozornici s koje je Papa predmolio Slavlje Šestog časa, čiji je idejni autor arhitekt Nikola Bašić. Nakon pohoda Hrvatskoj, Dujela je snimio nekoliko emisija ‘Hrvatska i Papa’. Nakon svakog putovanja Pape, Dujela je na vatikanskoj televiziji snimao priloge koji su se slali u svijet za emitiranje na drugim nacionalnim televizijama.  

U spomenu Papinog pohoda Zadru treba naglasiti kako isprva nije bilo predviđeno da Papa pohodi Zadar. Papi su savjetovali da se zbog svoga krhkog zdravstvenog stanja ne opterećuje dodatno pohodeći još jedan, peti hrvatski grad, u njegovom 100. apostolskom putovanju. Inače, Papa je za svog pontifikata posjetio 129 država, proputovavši 1.167.000 kilometara, što odgovara činjenici da je 30 puta obišao zemaljsku kuglu.

No, Woytila je osobno odlučio pohoditi Zadar, i time dodatno pokazao koliko voli naš narod. Uz veliko zalaganje mons. Prenđe, kojemu je baš na Papin pohod Zadru 9. lipnja 2003. bila 13. godišnjica biskupskog posvećenja, i u dragoj uspomeni osobnog poznavanja mons. Marijana Oblaka s Koncila, Papa je nepokolebljivo odlučio i svom okruženju osobno potvrdio vlastitu odluku: „Idem i u Zadar!“. 

Dodatnu vrijednost tih Papinih riječi potvrđuje i izjava kardinala Dziwisza, tadašnjeg Papinog tajnika, koji je za vrijeme vožnje papamobilom od Zračne Luke u Zemuniku do Foruma, nadbiskupu Prenđi rekao: „Pobijedili ste! Evo Svetoga Oca u Zadru! Ovaj grad djeluje moćno. Sav je obilježen kršćanskom kulturom. Sad razumijem zašto ste toliko željeli da Papa dođe u Zadar. Ovaj grad sjajno reagira. Ovo je otmjeni narod. U ovom gradu osjeća se zamah razvoja. Vidim mnoge lijepe kuće. Puno se gradi. Preferirate bijelu boju“ – te su misli kardinala Dziwisza zapisane u službenom, posebnom izdanju Vjesnika Zadarske nadbiskupije, koje je Nadbiskupija izdala uz 1. obljetnicu Papinog pohoda Zadru 2004. godine.

Iz pravca Rijeke, Papa je u Zračnu luku u Zemuniku sletio u 10,28 sati, kada su zazvonila zvona svih crkava u Zadarskoj nadbiskupiji. Zrakoplovom Croatia Airliensa Papa je krenuo iz Zemunika u 13,47 sati put rimske zračne luke.

Kardinal Angelo Sodano: „Impresioniran sam sudjelovanjem naroda u molitvi Šestog časa na Forumu“

Osobitost susreta u Zadru bila je u tome što se s Papom molila liturgijska molitva Božanskog časoslova, Slavlje šestog časa, a nije slavljena misa, kako je to inače uobičajeno na susretima naroda s Papom. Slavlje Šestog časa na Forumu trajalo je jedan i pol sat, s pogledom na more gdje je uz zadarsku rivu bilo usidreno 270 okićenih brodova i lađa.

Dirigent velikog zbora od 1200 članova na susretu s Papom bio je Žan Morović, regens chori zadarske katedrale sv. Stošije.

„Molitva Slavlje Šestog časa bio je izazov ne samo za nas, Zadarsku nadbiskupiju, nego i za sâmi Vatikan, jer je to bilo prvi put da je Papa na svojim pohodima u susretu s narodom, na tako velikom prostoru, predvodio Službu Božanskog časoslova s narodom. Nije se moglo sasvim predvidjeti kako će to izgledati ‘na terenu’. Bilo je to neuobičajeno, da Papa i narod zajedno mole Časoslov. Služba časova izvodi se u dva kora, naizmjence, to je zahtjevnija molitva. Ljudi više poznaju red mise i sudjelovanje u misi, nego Službu časova. U liturgijskom i glazbenom smislu to je bio veliki izazov za sve nas. No, sve je izvedeno izvanredno. Papina pratnja nam je rekla: ‘Pokazali ste da se može i drugačije’. To je i na koncilskom tragu. Uz Sveto Pismo, vratiti liturgiju Časoslova među narod. Mi smo položili ispit, a iz Vatikana su kasnije po svijetu govorili, ‘Može se! Može se i tako, drugačije, organizirati susret s Papom’“ rekao je Morović na akademiji sjećanja na Papin pohod Zadru. 

I to su potvrdile osobe iz Papine pratnje nadbiskupu Prenđi, što je također zapisano u službenom Vjesniku Zadarske nadbiskupije uz prvu godišnjicu Papinog pohoda Zadru. Kardinal Angelo Sodano, tada državni tajnik Svete Stolice, bio je rekao: „Impresioniran sam sudjelovanjem naroda u molitvi Šestog časa. Svi su pjevali. Tako se događa kad se narodu vrati njegovo“.  Kardinal Dziwisz: „Molitva Šestog časa bila je izvanredna i na visokoj kulturnoj razini“. Mons. Renato Boccardo, voditelj protokola: „Sve je bilo dobro organizirano. Jedan divan susret“. Mons. Piero Marini, glavni ceremonijar: „Bogata Služba riječi. Ovo je poticaj za druge, jer se u susretu s Papom, osim Mise, može organizirati i drugo. Obogatili ste Šesti čas sadržajnim elementima. Drugi Vatikanski sabor definitivno je okrenuo stranicu u tretiranju Božanskog časoslova. On je vraćen narodu Božjem. Zato je tako bilo ovdje“.

Uz župne zborove, u Velikom zboru koji je predvodio pjevanje na Forumu, bili su i članovi ‘svjetovnih’ zborova, klape i KUD-ovi. Uspješno je savladan i izazov skladne i harmonične povezanosti i uvježbanosti 1200 glasova u jedan zbor, čemu su prethodile duge pripreme. Od susreta s Papom u Zadarskoj nadbiskupiji oživljeno je pjevanje himna Zdravo, Zvijezdo mora, prikladno izabran jer je susret bio na blagdan Marije, Majke Crkve.

„Ponosni smo na sve što smo učinili i zahvalni koliko je Božja ruka sve to vodila. Zahvalni smo Božjoj prisutnosti i Providnosti koja nam je to omogućila i darovala. S ove distance gledano, tada nismo bili dovoljno svjesni značaja ni veličine sâmog toga događaja, u organizacijskom i duhovnom smislu, i u kasnijoj refleksiji na taj događaj, koje je tragove ostavio na Gradu Zadru i na habitusu našeg naroda uopće“ rekao je Žan Morović.        

Na akademiji je govorio i Đani Maršan. „Doživjeti da budete pri diplomatskoj misiji pri Svetoj Stolici je izuzetna čast. Ponosan sam na te dane. Vjerujem da sam svoje zadaće i poslanje izvršio stručno, odgovorno i časno“ rekao je Maršan. Ivana Pavla II. susreo je desetak puta kad mu je predstavljao grupe iz Hrvatske.

Nakon drugog pohoda Ivana Pavla II. Hrvatskoj, kad je papa Stepinca proglasio blaženim, veleposlaniku Livljaniću završio je mandat pri Svetoj Stolici. Maršan je bio ministar savjetnik. „Kad nema veleposlanika, uobičajeno je da drugi čovjek Veleposlanstva obavlja dužnost veleposlanika, to se zove otpravnik poslova. Obavio sam i tu službu, i to smatram vrhuncem svoje karijere“ rekao je Maršan, koji je i svojom pjesmom Zahvalnica želio zahvaliti Papi

Mons. Ivan Mustać – idejni pokretač organizacije susreta, velikih zasluga u pripremi Papinog pohoda Zadru

Božidar Kalmeta bio je gradonačelnik Grada Zadra u vrijeme Papinog pohoda Zadru. Dočekao je i ispratio Papu u Zračnoj luci u Zemuniku. Na akademiji Kalmeta je rekao: „Primio sam i doživio osobno i kao gradonačelnik Papin pohod Zadru kao dar s neba. Znao sam kako Zadrani dišu i da će to biti veličanstveni doček. Jako me se dojmila blagost, mir i dubina toga čovjeka. Zračio je nečim posebnim. Sada znamo da je to bila svetost“ rekao je Kalmeta.

Podsjetio je da nas je Papa razumio kao narod jer je i sâm bio iz komunističke zemlje. „Jako je držao do demokratskih procesa i davao podršku tome. Papa je bio veliki europejac. Puno toga što imamo i jesmo mi Hrvati moramo zahvaliti tom Papi. Mnogi kažu da je on bio i jedan od najvećih državnika 20. st.“ istaknuo je Kalmeta, slažući se s tvrdnjama brojnih povjesničara i stručnjaka da je Ivan Pavao II., papa Poljak, doprinio urušavanju komunizma u Europi.

„Bio je veliki papa. Učinio je ogromna djela u Crkvi. Bio je uz Hrvatsku i volio je posebno Hrvatsku. U najtežim trenucima Hrvatske bio je uz Hrvatsku, pohodio nas je 1994. dok je još trećina naše zemlje bila okupirana i u ratu. Prvi je priznao Hrvatsku, prije drugih zemalja Europe. Poznavao je našu povijest i razumio nas je jer je došao iz zemlje komunističkog režima. Aktivno je dao notu demokratskim procesima u svijetu“ rekao je Kalmeta. U prisjećanju na susret „s takvom veličinom, s takvom povijesnim osobom, na antologijskom, povijesnom događaju u Zadru i Hrvatskoj, mislim da se ništa jače nije dogodilo od toga. Ostavio je trag na mene kao čovjeka i kao gradonačelnika“ rekao je Kalmeta koji je 1997. bio na audijenciji i kod Pape u Rimu. Tada je Papa primio skupinu od 250 Hrvata povodom 600 godina osnivanja Sveučilišta u Zadru. Kalmeta je Papi tada darovao srebrnu umjetninu crkve sv. Donata.

Svoja sjećanja na Papu u Zadru u kazalištu su iznijeli i Bernard  Kotlar i Radomir Jurić. Sudionici su istaknuli veliko zajedništvo svih ustanova i struktura koje je vladalo u pripremi za Papin pohod Zadru: Zadarske nadbiskupije, Grada Zadra i Zadarske županije. Održana su brojna pastoralna, duhovna, molitvena, kulturna i društvena događanja. Ta žarka sjedinjenost u suradnji kulminirala je susretom na Forumu kada su bili vidljivi plodovi strateški osmišljene pripreme i marljivog rada i zalaganja svećenika, župnih suradnika i tisuća volontera na župnoj, dekanatskoj i nadbiskupijskoj razini. Na Forumu je bilo i 7 500 članova crkvenih pokreta i zajednica.

Veliki idejni pokretač, konceptualno glavni organizator i realizator iznimno i detaljno promišljenog, bogato osmišljenog i crkveno – duhovno – tradicijski sadržajno realiziranog susreta bio je blagopokojni mons. Ivan Mustać, predsjednik Organizacijskog odbora za doček Pape u Zadru, u suradnji s devet pododbora zaduženima za pojedine segmente priprave pohoda. Mons. Mustać bio je tada generalni vikar Zadarske nadbiskupije.

Višemjesečna organizacijska, tehnička i duhovna priprava za Papin pohod kulminirala je održavanjem Bdjenja na Forumu na svetkovinu Duhova, 8. lipnja, kada je u 21,30 sati bio upriličen veliki vatromet na gatu zadarske rive. Dolazak Svetog Oca u Zadar najavila su već tada zvona svih zadarskih crkava i pjesma U čast Svetom Ocu koju su izveli zadarski umjetnici.

Na duhovski ponedjeljak, 9. lipnja, u 6,00 ujutro na pozornici u obliku lađe, simbol Crkve kao lađe, s latinskim jedrom i višekilometarski ispletenom zelenom girlandom na pozadini pozornice, na kojoj je ispred kamenog reljefa Krista Učitelja, akademskog kipara Dragana Kwiatkowskog, Papa sjedio, počeo je dvosatni duhovno molitveni pretprogram predstavnika svih staleža Crkve, sa svjedočanstvima i pjesmama. Za vrijeme liturgije, Papa je blagoslovio deset kamena temeljaca za izgradnju crkvenih zdanja u Zadarskoj nadbiskupiji koje su bile srušene u Domovinskom ratu. 

Crkveni povjesničar dugo godina djelatan u Rimu, prof. dr. Stjepan Krasić, komentirao je Papin pohod Hrvatskoj za talijansku televizijsku postaju Telepace. U osvrtu na Papin pohod nadbiskupu Prenđi, dr. Krasić, što je također zapisano u službenom Vjesniku Zadarske nadbiskupije, rekao je: „Cijeli posjet Svetog Oca Hrvatskoj bio je veličanstveno organiziran, a vrhunac je doista bio u Zadru. Moji kolege i prijatelji koji su pratili svečanost u Zadru, puni su pohvala za program i njegovu besprijekornu izvedbu! Jedan prijatelj Amerikanac mi reče: „Pratio sam desetke Papinih pohoda u cijelom svijetu, a ovaj u Zadru bio je najljepši i najbolje organiziran. Pa vi ste ipak mali narod!“. Rekao sam mu da se veličina jednog naroda ne mjeri brojem njegovih stanovnika, nego njihovom sposobnošću. Dijelim mišljenje tolikih ljudi koji su mi rekli da ste Vi, Preuzvišeni, vaši crkveni i državni suradnici, doista položili vrlo zahtjevan ispit s najvišom mogućom ocjenom!“. 

Uz veliki transparent na zidu Nadbiskupskog doma koji se nalazi na Forumu gdje je bio Papa, s natpisom ‘Blagoslovljen koji dolazi u Ime Gospodnje’, u duhu zadarskog sportskog navijanja, Forumom je 9. lipnja 2003. odjekivalo ‘Mi smo Papini, Papa je naš’ i ‘Ostani s nama’.

U duhom i ljubavlju natopljenom susretu s Papom, Ivan Pavao II. čuo je razdragane poklike oduševljenja i zahvalnog pozdravljanja prisutnih, a, prema njegovom osobnom kazivanju suradnicima, osjetio je i vatromet duša; bujicu i toplinu emocija kojima ga je dočekao puk iz svih krajeva Zadarske nadbiskupije na Forumu, na lokaciji koja zbog toga povijesnog događaja sada nosi naziv Poljana Ivana Pavla II.

Ines Grbić

 

ZADAR / ŽUPANIJA

LIJEPE VIJESTI IZ PULE / Učenica iz Obrovca Dragana Buljević državna prvakinja iz povijesti!

Objavljeno

-

By

Na Državnom natjecanju iz povijesti, održanom u Puli od 17.- 19. 4. 2024., učenica drugog razreda gimnazije iz Srednje škole Obrovac Dragana Buljević, osvojila je prvo mjesto u kategoriji znanja. Uz nju su na prvenstvu svih škola u državi iz povijesti, sudjelovale i njene kolegice iz razreda Tena Nikodem i Lucija Karamarko, koje su bile 10. u kategoriji Istraživački rad s temom „Pravednici među narodima: Anka Oštrić i Matej Buterin“. Sve tri djevojke je pripremao i vodio mentor, profesor povijesti Jakov Krolo. Velik je to uspjeh za Srednju školu Obrovac koja broji svega 86 učenika, a od toga 19 gimnazijalaca.

Na ovom natjecanju je nastupilo ukupno šest učenika iz Zadarske županije, a Dragana Buljević iz SS Obrovac je jedina od njih koja je osvojila jedno od prva tri mjesta.

„Iskreno, još sam u šoku i ni sama nisam svjesna da sam odnijela titulu državne prvakinje, još mi se dojmovi trebaju skroz sleći. Priprema je bila jako zahtjevna i htjela bih se zahvaliti svom mentoru Jakovu Kroli koji me bodrio kroz svo ovo vrijeme i bivao mi podrška od školske razine natjecanja do samog kraja.“ Izjavila je s razlogom ponosna učenica obrovačke gimnazije, Dragana Bujević, koja je uz sve ove godine bila i županijska prvakinja iz biologije i kemije, a uskoro je čeka i državno natjecanje iz hrvatskog jezika.

 
Nastavi čitati

ZADAR / ŽUPANIJA

OVE SUBOTE: U Pagu svečana proslava Svetog Trna. Čuvaju ga benediktinke već sedam stoljeća…

Objavljeno

-

By

Proslava Svetog Trna u Pagu slavi se u subotu, 4. svibnja. Svečano misno slavlje u 18 sati u Zbornoj crkvi Uznesenja BDM u Pagu predvodi opat Jeronim Adam Marin, OSB, prior Benediktinskog samostana Sv. Kuzme i Damjana na Ćokovcu,  opat predsjednik Slavenske benediktinske kongregacije.

Nakon mise, opat Marin predvodi svečanu procesiju sa Svetim Trnom središtem grada Paga koja će završiti povratkom relikvije Svetog Trna u benediktinski samostan sv. Margarite gdje će Sveti Trn biti izložen vjernicima na čašćenje.

Čuvarice relikvije Svetog Trna već sedam stoljeća su paške benediktinke u čijem se samostanu u Pagu Trn nalazi. Sveti Trn u Pagu ima potvrdu Svete Stolice o autentičnosti, da je taj trn bio u trnovoj kruni koja je bila na glavi raspetog Isusa Krista. Sveti Trn donio je 1443. fra Ivan Tutnić svojoj sestri, koludrici Mariji, na njeno svečano monaško zavjetovanje u paški benediktinski samostan.

U subotu, 4. svibnja, u 15 sati će se svečano predati i viteški plašt u trajni postav Muzeja sakralne umjetnosti Benediktinskog samostana u Koludraškoj ulici.

 
Nastavi čitati

ZADAR / ŽUPANIJA

FOTOGALERIJA / Predstavljena Monografija “Stalna izložba crkvene umjetnosti u Zadru – Tragom bogate prošlosti”

Objavljeno

-

By

foto: Ines Grbić/Zadarska nadbiskupija

Monografija “Stalna izložba crkvene umjetnosti u Zadru – Tragom bogate prošlosti” autorice doc. dr. sc. Ane Jordan Knežević, kustosice Stalne izložbe crkvene umjetnosti (SICU) u Zadru, predstavljena je u dvorani SICU-a u Zadru, u srijedu, 24. travnja.

Monografiju su predstavile njene recenzentice, izv. prof. dr. sc. Ana Mišković i dr. sc. Đurđina Lakošeljac, povodom obilježavanja Dana SICU-a. Naime, predstavljanje je bilo na datum kad je prije 54 godine potpisan Sporazum o osnivanju SICU-a u Zadru. Sporazum su  24. travnja 1970. potpisali Grad Zadar, Zadarska nadbiskupija i Samostan sv. Marije.

Ta monografija je prvi svezak zbirke ‘Katalozi i monografije’ koju objavljuje SICU Zadar. Tekst kataloga „pisan je jezgrovito i jasno, razumljivo široj javnosti, kojoj je i namijenjen. Bogato je opremljen, sa čak 116 grafička priloga. Tri tematska poglavlja podijeljena su u manja potpoglavlja. Poglavljima prethodi uvodni tekst s objašnjenjem cilja kataloga. Posljednji dio su bibliografija i arhivski izvori. Cjeline su smisleno oblikovane i imaju logičan slijed popraćen prilozima i njihovim legendama“, rekla je dr. Mišković.

Katalog je nastao povodom izložbe ‘Stalna izložba crkvene umjetnosti u Zadru – Tragom bogate prošlosti’ koja je otvorena 5. prosinca 2022. godine. Autorica izložbe je Ana Jordan Knežević, kustosica SICU-a, a suradnici Antonija Mlikota i Robert Maršić. Za izložbu je korištena građa iz arhiva: SICU-a, Samostana benediktinki Sv. Marije u Zadru, Zadarske nadbiskupije, Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti u Zagrebu, Konzervatorskog odjela u Zadru, Arheološkog muzeja u Zadru, Narodnog muzeja u Zadru, Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu (Zbirka rukopisa i starih knjiga), Državnog arhiva u Zadru, Hrvatskog muzeja arhitekture HAZU-a, Hrvatskog restauratorskog zavoda, Znanstvene knjižnice u Zadru te iz privatne arhive Abdulaha Seferovića i Aleksandra Kotlara.

SICU – kapitalna hrvatska muzejska ustanova i među najvažnijim crkvenim zbirkama Europe

„Koncepcija kataloga prati metodologiju postava temeljenog na tri kronološko-tematske cjeline. Prva ‘Kao feniks iz pepela’ odnosi se na događaje uoči i nakon Drugog svjetskog rata koji su utjecali na ideju o osnivanju stalnog postava srednjovjekovne sakralne umjetnosti vezanog uz restauraciju i revitalizaciju benediktinskog samostana sv. Marije. Manja poglavlja nose naziv Drugi svjetski rat i Sv. Marija, Kako je spašeno zadarsko Zlato i srebro, JAZU i Muzej srednjovjekovne umjetnosti te Miroslav Krleža. S pravom je dan naglasak osnivačima i utemeljiteljima zbirke – glasovitom piscu i ljubitelju umjetnosti Miroslavu Krleži, potom Grgi Novaku, Branimiru Gušiću, Vjekoslavu Maštroviću koji je 1970. preuzeo i ulogu direktora SICU-a u izgradnji, instituciji tadašnje JAZU.

Drugo poglavlje kataloga ‘Kapitalni objekt kulture’ prati koncepciju drugog dijela izložbe koje se odnosi na vrijeme pregovora svjetovnih i crkvenih predstavnika o izgradnji ustanove SICU, na doba dok su artefakti crkvene riznice bili pohranjeni u prostorijama Zadarske nadbiskupije do svečanog otvorenja SICU-a 4. prosinca 1976. godine. Manje cjeline unutar poglavlja tematski su vezane uz Pregovore o obnovi i osnivanju Stalne izložbe crkvene umjetnosti (1960.–1970.), benediktinke čuvarice, Gradnju muzejskog kompleksa od nacionalne važnosti te uz Svečano otvorenje izložbe 1976. g., po čemu su dobile nazive. U tim vremenima izrazitu ulogu u osnivanju postava imali su predstavnici zadarske Crkve, nadbiskupi Mate Garković i Marijan Oblak.

Treće poglavlje, kao i treća kronološko-tematska cjelina izložbe s naslovom ‘Stalni postav – Riznica sakralnog blaga’ valorizira stalni postav kojeg je projektirao Edo Kovačević u suradnji s ostalim vrsnim stručnjacima i glasovitim dizajnerom interijera Bernardom Bernardijem. Stavljen je naglasak i na obnovu sakralnih umjetnina u vremenu poraća nakon Domovinskog rata kada je postav iznova i od tada neprekidno otvoren za javnost. Cjeline su nazvane: Stalni postav, Edo Kovačević, Obnova nakon Domovinskog rata, Konzervatorsko-restauratorski radovi na umjetninama, Poliptih sv. Martina i škrinja sv. Šime, Izložbe“, predstavila je dr. Mišković sadržaj monografije.

Izložba o SICU-u i njena prateća publikacija – katalog je „opravdani zahvat kojeg stalni postav SICU-a zaslužuje i kojem je bila potrebna suvremena prezentacija.  U nizu dosadašnjih kataloga koji obrađuju postav SICU-a, ovaj se razlikuje već u začetku“, istaknula je dr. Mišković, poručivši da namjera autorice kataloga „nije valorizirati umjetnine kao dio trajnog postava SICU-a ni donijeti njihovu katalošku obradu, nego istaknuti uzroke koji su posljedično doveli do koncepcije stalnog postava, pozadinu koja nije od plemenitih metala, iako posjeduje plemenitu namjeru, crno-bijele priloge koji kriju sve bogatstvo i duh događaja od krucijalnih važnosti za postav“.

Na predstavljanju su bile i benediktinke i M. Anastazija Čizmin, opatica samostana sv. Marije. Te „brižne redovnice, višestoljetne čuvarice bogate riznice sakralne umjetnosti, zaslužne su što možemo pratiti tragove bogate prošlosti u prostorijama samostana“, istaknula je dr. Mišković.

Dr. Knežević uspjela je predstaviti iz bogate prošlosti „događaje, ljude i činjenice koji su utjecali na formu današnje ustanove koja već desetljećima ima reputaciju jedne od najbogatijih europskih zbirki. Da se prošlost ne zaboravi u segmentima koji to ne zaslužuju jer su utjecali na očuvanje kulturne baštine, da se izvuku na svjetlo dana fotografije, dopisi, prijepisi, citati, ključne veze i osobe, bez čega ne bi bilo ni SICU-a“, naglasila je dr. Mišković, rekavši da će za katalog zanimati znanstvena javnost i šira populacija. Katalog je izdan 2023. uz financijsku potporu Ministarstava kulture i medija RH.

Dr. Lakošeljac istaknula je ozbiljnost znanstvenog rada koji je prethodio ostvarenju izložbe SICU-a i pisanju kataloga, jer u tome nije korištena samo stručna i znanstvena literatura nego obimna arhivska građa, dotad nepoznata. „Izložba i monografija donose niz novih informacija, podataka, foto dokumentacije koju je dr. Knežević brižljivo pronašla u raznim institucijama. To je iscrpan i dugotrajan rad koji stoji iza Izložbe i kataloga. Zanimljiv je podatak o pokušaju tadašnje talijanske vlade da otuđi, preveze dio umjetnina 1944. g. parobrodima u Italiju, što je bilo spriječeno“, rekla je dr. Lakošeljac. Edo Kovačević je jako puno utjecao da se valoriziraju eksponati i oformi SICU kao objekt od kulturne važnosti za cijelu Hrvatsku. „U pisanoj i foto dokumentaciji dr. Knežević pronašla je puno podataka koji su donekle uspjeli rasvijetliti sudbinu nekih današnjih eksponata koji i nisu više u našem vlasništvu i razjasniti put formiranja SICU-a kao kapitalne muzejske kulturne ustanove u Hrvatskoj. Želja je kustosice Knežević popularizirati SICU široj javnosti, zato je pokrenula Izložbu i katalog, jer SICU predstavlja najreprezentativniji i najcjelovitiji doseg crkvene umjetnosti u Hrvatskoj“, istaknula je dr. Lakošeljac, rekavši da je katalog namijenjen široj javnosti, a poslužit će i za buduća istraživanja jer su u njemu  brojni podaci koje istraživači mogu koristiti u različitim smjerovima.

Taj katalog je drugačiji od drugih kataloga crkvene umjetnosti jer nije posvećen umjetninama, nego SICU-u kao jedinstvenoj instituciji u Hrvatskoj koju su uz jako velike napore zajedno osnovali državna vlast i Crkva, rekla je dr. Lakošeljac, istaknuvši da u takvom procesu na visokoj diplomatskoj razini nije osnovana nijedna druga institucija u Hrvatskoj.

Želja je upoznati javnost i s povijesnim događajima koji su prethodili osnivanju SICU-a

Dr. Knežević izrazila je zadovoljstvo što je Izložba u SICU-u bila jako dobro posjećena. Za nju je vladao veliko zanimanje i njeno trajanje bilo je dva puta produženo. „Ideja za organizacijom Izložbe javila se spontano, tijekom istraživanja arhivske građe za obnovu stalnog postava u koju sam uključena kao kustosica. Kad sam vidjela veliki dio neobjavljene građe, potaknulo me organizirati izložbu. Osobito sam bila potaknuta činjenicom da je javnost upoznata samo s eksponatima u postavu i da ima jako malo saznanja o nizu povijesno-društvenih događaja koji su prethodili utemeljenju SICU-a, vrijedne i jedinstvene ustanove koja s razlogom nosi epitet kapitalnog objekta kulture u RH i jedne od najvažnijih europskih crkvenih zbirki. Jedan od ciljeva je bio da se valorizira stalni postav, cijela povijest do danas i da se publika upozna sa stalnim postavom Ede Kovačevića, koji se zbog svoje vrijednosti u muzejskoj zajednici interpretira kao kulturno dobro“, poručila je dr. Knežević.

Od neobjavljene građe koja je objavljena u monografiji koja ima 124 stranice, dr. Knežević osobito je istaknula rukopise iz Arhiva Zadarske nadbiskupije, fotodokumentaciju iz Arheološkog muzeja u Zadru i Narodnog muzeja u Zadru, rukopise Miroslava Krleže koji se čuvaju u NSK-u u Zagrebu, grafičke priloge i arhivsku građu iz Muzeja za umjetnost i obrt u Zagrebu, Hrvatskog muzeja arhitekture HAZU-a te iz Kabineta Grafike HAZU-a, među kojima neobjavljene plakate Ljube Babića i Ede Kovačevića koji je napravio plakat za poznatu zagrebačku izložbu Zlato i srebro Zadra u Zagrebu 1951. godine.

Dr. Knežević je zahvalila ustanovama i pojedincima uz čiju pomoć je organizirala Izložbu i izdala katalog. Na ustupljenoj arhivskoj građi zahvalila je Zadarskoj nadbiskupiji, osobito umirovljenom zadarskom nadbiskupu Želimiru Puljiću koji ju je i potaknuo na pisanje monografije te zadarskom nadbiskupu Milanu Zgrabliću na podršci, Samostanu Sv. Marije i opatici Anastaziji Čizmin. Vrlo vrijedna građa je neobjavljena građa Krleže u NSK-u u Zagrebu; rukopisi ‘Izlet u Liburniju’ i ‘Srebro i Zlato zadarskih riznica’, u želji da se to jednom publicira jer je Krleža u njima valorizirao Zadar.

Veliku zahvalu izrazila je Arheološkom muzeju u Zadru za jako vrijednu foto dokumentaciju preko koje se vidjelo što je sačuvano u Zadru od crkvenih umjetnina, a što je odneseno u Italiju u poraću. Istaknula je vrijedne grafičke priloge, tlocrte iz brojnih ustanova u Zagrebu, plakate Ljube Babića i prvi plakat Ede Kovačevića iz 1951., neobjavljen, s prve zagrebačke izložbe Zlato i srebro Zadra.

Dr. Knežević je zahvalila i Hrvatskom restauratorskom zavodu u Zagrebu i Restauratorskom odjelu u Zadru, osobito njihovoj fototeci; Narodnom muzeju u Zadru, za neobjavljenu zbirku fotografija Ante Brkana, Državnom arhivu u Zadru, Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici u Zagrebu, HAZU-u u Zagrebu, Hrvatskom muzeju arhitekture HAZU-a u Zagrebu koji su dali grafičke priloge, Muzeju za umjetnost i obrt u Zagrebu, Kabinetu grafike HAZU-a u Zagrebu, Zavodu za povijesne znanosti HAZU-a u Zadru, Konzervatorskom odjelu u Zadru i Znanstvenoj knjižnici u Zadru.

Zahvalila je recenzenticama, dr. Mišković i dr. Lakošeljac s Odjela za povijest umjetnosti Sveučilišta u Zadru, izv. prof. dr. sc. Antoniji Mlikoti na prijedlozima oko teksta nekih poglavlja, o poslijeratnoj obnovi gdje su uspoređivali rukopise.

U znanstvenim istraživanjima zahvalila je Ivi Ceraj, višoj kustosici u Hrvatskom muzeju arhitekture HAZU-a koja je pomogla dr. Knežević u istraživanju neobjavljenog dizajnerskog opusa Bernardija, poznatog hrvatskog arhitekta koji je radio namještaj i za postav SICU-a te Robertu Maršiću za pomoć u tehničkoj realizaciji Izložbe i u istraživanju fotografija iz Dokumentacijskog odjela AMZD-a.

Autorica Knežević je zahvalila i Abdulahu Seferoviću i Aleksandru Kotlaru koji su joj velikodušno ustupili fotografije iz svoje privatne arhive, dr. Anti Uglešiću,  predsjedniku Upravnog vijeća SICU-a, prof. Vedrani Jović Gazić, Editi Medić, Dušku Čaviću, Mladenu Košti i Mariji Marfat na suradnji i oblikovanju vizualnog identiteta Izložbe i kataloga, SICU-u i ravnatelju don Mariju Soljačiću, kolegicama Katarini Barić i Nataliji Žilić na potpori u realizaciji Izložbe i Ministarstvu kulture i medija RH za financijsku potporu u izdanju monografije.

Životopis Ane Jordan Knežević

Ana Jordan Knežević rođena je u Zadru 1979. godine. Diplomirala je na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zadru 2006., studijsku grupu – arheologija i povijest umjetnosti. Na Sveučilištu u Zadru je 2007. upisala poslijediplomski doktorski studij Arheologija istočnog Jadrana i 2016. doktorirala o temi  ‘Arheološka slika ranokršćanskih crkava s kontinuitetom u predromanici na zadarskom području’. Sudjelovala je u više arheoloških istraživanja na lokalitetima u Zadru i okolici: Podvršje – Glavčine, Dračevac – Crno Vrilo, u Ninu Sv. Križ, Sv. Asel i Plokata, u Biogradu Katedrala, Sv. Ivan Evanđelist, Sv. Toma, u Zadru Relja, Trg Petra Zoranića, Sv. Dominik, u Pagu Caska, Sv. Marija, Povljana – Sv. Martin, Starigrad – Sv. Petar, Udbina – Katedrala. Od 2001. do 2009. radila je kao student i kao diplomirani arheolog u Arheološkom muzeju u Zadru gdje se stručno izučila za rad u muzeju. Od 2012. zaposlena je na Odjelu za izobrazbu učitelja i odgojitelja Sveučilišta u Zadru gdje održava nastavu iz kolegija Umjetnost u kontekstu povijesti 1 i 2.

Od 2020. je kustosica u Stalnoj izložbi crkvene umjetnosti u Zadru. U listopadu 2021. izabrana je u znanstveno-nastavno zvanje naslovnog docenta te započinje s radom kao vanjski suradnik na Teološko-katehetskom odjelu gdje predaje kolegij Crkvena umjetnost. Od 2024. predaje i kolegij ‘Kulturno-povijesni spomenici u Hrvatskoj’ na seminaru za turističke vodiče koji se organizira na Odjelu za turizam i komunikacijske znanosti Sveučilišta u Zadru.

Ana Jordan Knežević aktivno je sudjelovala na više domaćih i međunarodnih znanstvenih skupova te je objavila brojne znanstvene i stručne radove iz područja arheologije, povijesti umjetnosti i kulturne baštine na zadarskom području. Njeni istraživački interesi su u području srednjovjekovne umjetnosti i nacionalne arheologije. Sudjelovala je u više kulturno-umjetničkih i znanstvenih projekata u Hrvatskoj i u inozemstvu, u realizaciji brojnih izložbi, radionica i kulturnih manifestacija. U dva mandatna razdoblja od 2008. do 2011. imenovana je članom Senata Sveučilišta u Zadru. Održala je više javnih predavanja u Zadru i Zagrebu. Od 2015. je članica Društva za povjesnicu Zadarske nadbiskupije ‘Zmajević’, Hrvatskog muzejskog društva, Hrvatskog arheološkog društva te Matice hrvatske.

Ines Grbić

Foto: I. Grbić

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu