Connect with us

Tech

Kako Europa nadzire svoje građane?

Objavljeno

-

foto: Pixabay

U brojnim europskim zemljama se koristi softver za špijunažu. Demokratska prava su ugrožena, tvrdi se u izvještaju Europskog parlamenta.

Kada je Elon Musk kupio Twitter, europski povjerenik za unutarnje tržište Thierry Breton je odmah upozorio američku kompaniju da se mora držati pravila natjecanja koja vrijede u Europskoj uniji. A kad se radi o zloporabi špijunskog softvera od strane europskih vlada, to gotovo da nikoga ne zanima u europskim institucijama u Bruxellesu, kritizira europska izvjestiteljica takozvanog Pega odbora Europskog parlamenta, nizozemska EU-zastupnica Sophie in ‘t Veld. Pritom se, kako kaže, radi o ozbiljnoj prijetnji demokratskim pravima kada europske vlade pod krinkom brige oko nacionalne sigurnosti nekontrolirano koriste Pegasus i slične softvere, te špijuniraju vladine kritičare, novinare ili oporbenjake, piše Deutsche Welle.

Europska afera

“Zloporaba je sveeuropska afera”, stoji u međuizvještaju istražnog odbora koji je u utorak (8. 11.) prezentirala Sophie in ‘t Veld. “Zemlje članice su koristile softver za nadzor protiv svojih građana u političke svrhe, odnosno kako bi zataškale korupciju i kriminalne aktivnosti.” Pritom, kako je dodala, nijedna nacionalna institucija nije bila spremna dati konkretne informacije Europskom parlamentu, te se komisija u svom radu morala osloniti na javno dostupne podatke.

Odbor je ipak uvjeren da je uspio skupiti znatnu količinu činjenica: “Ako se puzzle sastoje od 1.000 dijelova, mi u rukama imamo 900 komada”, kaže Sophie in ‘t Veld. Može se poći od toga da su sve zemlje članice EU-a kupile špijunski softver i da neke na trgovini s njim dobro zarađuju, dodaje nizozemska zastupnica u parlamentu EU-a.

“Cipar i Bugarska su izvozni centri, Irska organizira porezne aranžmane. A Luksemburg je financijsko središte za mnoge aktere među proizvođačima”. Takozvani Wiretapper’s Ball, godišnji sastanak aktera iz te industrije, održava se u Pragu umjesto na Malti i na glasu je kao omiljeno okupljalište glavnih protagonista, dodaje ona.

Najpoznatiji primjer je izraelska kompanija NSO, koja proizvodi špijunski softver Pegasus – koji je nedavno u Grčkoj prouzročio veliki politički skandal. To poduzeće ima predstavništva na Cipru i u Bugarskoj, a financijske transakcije obavlja preko Luksemburga. NSO profitira od unutarnjeg tržišta EU-a i slobode kretanja unutar Europske unije. Prodaja softvera je svjesno organizirana na netransparentan način, a financijska konstrukcija je kompleksna, stoji u izvještaju predočenom u Bruxellesu: “Posao cvjeta, on je unosan.”

Grčka, Mađarska, Poljska…

Najpoznatija žrtva špijunaže oporbenih političara i novinara u Grčkoj je šef socijaldemokratske stranke Pasok i europski zastupnik Nikos Androulakis. Njegov mobilni telefon je bio “inficiran” softverom za nadzor Predator.

U međuvremenu su liste mogućih žrtava neovlaštenog nadzora sve duže. Prošli vikend je grčki premijer Kyriakos Mitsotakis ponovno demantirao da ima bilo kakve veze s najnovijim otkrićima. “Sramota je i tvrditi da je premijer špijunirao svoje vlastite ministre”, kazao je na postaji ANT1.

Nikos Marantzidis, medijski stručnjak na Sveučilištu u Solunu, smatra pak da je šef vlade itekako odgovoran: “Najprije je on rekao da je sve u skladu sa zakonom, a sad kaže da će riješiti probleme s Pegasusom i Predatorom. Nemoguće je vjerovati svemu onome što on kaže”, tvrdi Marantzidis. I dodaje kako je najgore da je zbog te afere duboko potreseno povjerenje Grka u demokraciju u njihovoj zemlji: “Mnogi su šokirani zato što opet ulazimo u autoritarnu fazu.” U međuvremenu grčka vlada najavljuje kako želi zabraniti prodaju špijunskog softvera.

Izvještaj Europskog parlamenta se opširno bavi i postupcima vlada u Budimpešti i Varšavi. Mađarska je, kako se tvrdi, jedna od prvih zemalja EU-a koje su bile umiješane u skandal oko nadzora. Po navodima organizacije za zaštitu ljudskih prava Amnesty International, u toj zemlji je nadzirano više od 300 političkih aktivista, novinara, odvjetnika i drugih osoba. “Korištenje Pegasusa se čini kao dio strategije kalkuliranog strateškog uništavanja slobode medija i mišljenja od strane (mađarske) vlade”, stoji u izvještaju.

Poljska je prošle godine praktički ukinula ograničenja po pitanju pravnih mogućnost nadzora: “Prava žrtava su minimizirana, a pravna sredstva su u praksi postala beznačajna”, tvrdi se u izvještaju. Vladajuća stranka ima punu kontrolu nadzora, a žrtve se ne mogu nikome obratiti za pomoć, dodaje se.

Apel Amnesty Internationala

Amnesty International je u međuvremenu prikupio više od 100.000 potpisa za peticiju upućenu Ujedinjenim narodima, s ciljem zabrane prodaje i distribucije špijunskog softvera.

“Hitno je potrebno bolje zaštititi ljudska prava po pitanju izvoza tehnologije za nadzor”, piše glavna direktorica Amnestyja Agnès Callamard.

“Upravo prolazimo kroz globalnu krizu zbog špijunskog softvera, u sklopu koje se ciljano napada privatnu sferu novinara, aktivista i odvjetnika kako bi ih se ušutkalo ili zastrašilo.”

Članice UN-a moraju prestati s praksom ili korištenja takvog softvera kao sredstva pritiska ili toleriranja te prakse, dodaje ona, prenosi DW.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Tech

Stručnjak objasnio što stoji iza globalnog tehničkog kvara i jesu li i vaša računala ugrožena

Objavljeno

-

By

Informatički stručnjak Marko Rakar gostovao je u Novom danu kod Tihomira Ladišića gdje je komentirao globalni tehnički kvar koji stvara poteškoće tvrtkama diljem svijeta.

Zbog kvara mnogo institucija diljem svijeta, uključujući velike banke, medijske kuće i zrakoplovne tvrtke, izvijestile su da ih je pogodio masovni tehnološki kvar. Isti je kvar uzrok i kašnjenja emisije Novi dan na N1 televiziji.

Rakar kaže kako je tijekom noći kompanija CrowdStrike poslala ažuriranje softvera. “To je anti-visrusni softver koji je dizajniran za rad u cloud okruženju. On se nalazi u većim kompanijama koje se oslanjaju na cloud rješenja. Problem oko ovoga je u tome što je nakon primjene ažuriranja računalo krene u tzv. bootloop, on se pokušava resetirati svakih nekoliko minuta”, rekao je.

Što je s privatnim korisnicima?

“Bit će teško to razriješiti jer koliko se meni čini na svakom serveru ga treba ručno zaustaviti i napraviti ručnu intervenciju, a govorimo o na tisuće servera”, dodao je.

Koliko će to utjecati na sigurnost ovisi o tome koliko ih kompanija koristi. “Velike kompanije su u nekoj mjeri zahvaćene ovim incidentom, ne bih rekao da je sigurnost ugrožena, ali normalno funkcioniranje  apsolutno je. Vjerujem da će tvrtka CrowdStrike objaviti kako ovaj problem riješiti. S obzirom da popravak neće biti automatski nego ručni, rekao bih da administratori imaju uzbudljiv vikend ispred sebe”, naveo je.

Napominje da privatni korisnici ne bi trebali biti zahvaćeni s ovim problemom. “To je softver za kompanije i uglavnom su poslovna računala zahvaćena time”, objasnio je.

 
Nastavi čitati

Tech

“KOŠARICA” / Zadrani osmislili aplikaciju za lakšu i bolju kupovinu! Pregled akcijskih ponuda, praćenje radnog vremena…

Objavljeno

-

By

Zadarski startup Smart Solutions Zadar lansirao je krajem 2022. godine mobilnu i web aplikaciju Košarica koja je ubrzo postala nezamjenjiv alat za više od 60.000 korisnika na Android i iOS platformama. Ova inovativna aplikacija, koja je dostupna besplatno nastavlja se kontinuirano razvijati i nadograđivati, nudeći korisnicima sveobuhvatno rješenje za pametnu kupovinu.

Aplikacija Košarica zamišljena je kao jedinstveni alat za planiranje kupovine i ostvarivanje ušteda. Ne morate više pregledavati papirnate kataloge niti surfati raznim web stranicama jer sve što vam treba je u jednoj aplikaciji. Uz već poznate funkcionalnosti kao što su pregled trenutnih i budućih ponuda u više od 45 trgovina, kreiranje liste za kupovinu (Košarice) po trgovinama, praćenje cijena omiljenih artikala, dvojni prikaz cijena i konverter valute, dodali smo i neke nove koje će zasigurno koristiti svima.

Aplikacija omogućuje pregled trgovina koje su otvorene predstojeće nedjelje u vašoj blizini. Jednostavno filtrirajte popis po nazivu trgovine ili gradu te u par klikova saznajte koje su trgovine otvorene. Trenutno pokrivamo više od 8.300 lokacija na području Hrvatske – shopping centri, trgovine, ljekarne i pekarne. Lokacije možete i jednostavno pregledati na karti i dodati podsjetnik kako bi vas sustav dan prije obavijestio o radnom vremenu za nedjelju. Tu je i pregled različitih posebnih ponuda u većim shopping centrima kako vam niti jedna ne bi promaknula.

Za sve koji vole imati sve na jednom mjestu dodali smo i mogućnost skeniranja i spremanja različitih kartica vjernosti svih trgovina. Možete odabrati iz postojeće liste te jednostavno skenirati vlastitu karticu te će vam ona biti spremna unutar aplikacije za buduće korištenje. Tu su i različite aplikacije trgovina koje jednim klikom možete pokrenuti iz Košarice.

Većina novih opcija dostupna je kroz izbornik Više unutar aplikacije. Mobilna aplikacija Košarica od lipnja je dostupna bez reklama za sve korisnike kako bi imali što bolje korisničko iskustvo. Za sve koje žele imati i dodatne funkcionalnosti tu je i opcija mjesečne ili godišnje pretplate. Za cijenu manju od jedne kave možete dobiti pristup dodatnim funkcionalnostima od kojih izdvajamo mogućnost automatskog dodavanja artikla iz kataloga u Košaricu.

Jedna od korisnijih funkcionalnosti mobilne aplikacije Košarica je kreiranje vlastitog kataloga u PDF formatu na temelju dodanih proizvoda u Košarici. Katalog se može kreirati jednim klikom te ga kasnije možete dijeliti s prijateljima.

Uz sve to nudimo i pregled benzinskih postaja, radnih vremena te aktualnih cijena goriva na istima. Aplikacija vam šalje i obavijest o promijeni cijena goriva kako bi bili na vrijeme obaviješteni o svakoj nadolazećoj izmjeni. Za potrebe mobilne aplikacije otvorili smo Youtube kanal te ćemo na njemu postavljati upute o korištenju aplikacije da bi upoznali korisnike sa svim mogućnostima. Sve funkcionalnosti su dostupne na Android uređajima dok se ažuriranje verzije za iOS korisnike očekuje sljedećeg tjedna.

Kako bi ponudili korisnicima što više mogućnosti, razvili smo i web stranicu Košarica.app koja je dostupna za web i mobilne uređaje. Na njoj je moguće pretraživati trgovine i akcijske ponude u njima te kreirati vlastitu košaricu za kupovinu. Tu je i opcija spremanja kataloga u PDF formatu. Također, moguće je pregledati radno vrijeme za nadolazeću nedjelju na karti, pretražiti trgovine po adresi ili nazivu te postaviti podsjetnik za omiljene trgovine. Jednim klikom dodajte omiljene trgovine na listu te na jednom ekranu pratite aktualno radno vrijeme. Web stranica je besplatna za korištenje, nema reklama te nudi jednostavno korištenje. Ista će s vremenom biti nadograđena sa dodatnim funkcionalnostima. Uskoro stiže i mogućnost kreiranja Košarice na webu te slanja u mobilnu aplikaciju.

Aplikacija Košarica dokaz je da je uz puno truda, rada i volje moguće razviti vrhunski proizvod čak i iz malog zadarskog startupa. Pozivamo sve da preuzmu aplikaciju i uvjere se u njezine brojne prednosti. Za sva dodatna pitanja stojim na raspolaganju. Sve novosti o aplikaciji možete pratiti na društvenim mrežama: Facebook, Instagram i TikTok.

 
Nastavi čitati

Tech

Upozorenje korisnicima iPhonea nakon hakerskog napada

Objavljeno

-

By

pexels

Apple upozorava korisnike iPhonea na masovni kibernetički napad, pozivajući na pojačane sigurnosne mjere i oprez protiv krađe identiteta i prijevare.

Apple je izdao nove smjernice za korisnike iPhonea nakon značajnog kibernetičkog napada koji je zahvatio više od milijardu tih uređaja proteklog tjedna, prenosi Zimo.

Iz Applea korisnike upozoravaju na taktike društvenog inženjeringa, u kojima hakeri glume predstavnike Applea kako bi dobili osjetljive informacije, poput vjerodajnica za prijavu, sigurnosnih kodova i financijskih detalja.

Korisnici bi trebali paziti na phishing e-poštu, zavaravajuće skočne oglase, lažne promocije, neželjene kalendarske pozivnice i lažne pozive.

Omogućivanje dvofaktorske autentifikacije ključan je prvi korak za vlasnike iPhonea da osiguraju svoje korisničke račune.

Savjeti korisnicima

Apple savjetuje korisnicima da budu oprezni s lažnim pozivima za koje se čini da dolaze s legitimnih brojeva.

Ti pozivi često uključuju prevarante koji se pretvaraju da rješavaju probleme s računom ili neovlaštena terećenja na Apple Payu, stvarajući osjećaj hitnosti da se izvrši pritisak na korisnike da se pridržavaju pravila.

Na primjer, prevarant može reći da možete slobodno nazvati Apple, ali će se prijevarne aktivnosti nastaviti i vi ćete biti odgovorni.

To je laž i osmišljeno je kako bi vas spriječilo da prekinete vezu, upozoravaju iz Applea.

Prevaranti mogu tražiti od korisnika da onemoguće sigurnosne značajke kao što su dvofaktorska provjera autentičnosti ili zaštita od ukradenog uređaja, tvrdeći da je to neophodno za zaustavljanje napada ili vraćanje kontrole nad računom.

Oni će tvrditi da je to neophodno kako bi se zaustavio napad ili kako bi vam se omogućilo da ponovno preuzmete kontrolu nad svojim računom.

Međutim, oni vas pokušavaju prevariti da vam smanje sigurnost korisničkog računa, kako bi mogli izvesti vlastiti napad, pojašnjavaju iz Applea.

Kako bi identificirali lažnu komunikaciju, korisnici bi trebali pažljivo proučiti pošiljateljevu e-poštu ili telefonski broj, provjeriti podudara li se URL s Appleovim službenim stranicama i biti oprezni sa zahtjevima za osobnim podacima poput lozinki ili brojeva kreditnih kartica.

Ako su u nedoumici, korisnici bi trebali poklopiti slušalicu i izravno se obratiti Appleu ili prijaviti prijevaru američkoj Saveznoj komisiji za trgovinu ili lokalnoj policiji.

SMS phishing kampanja

Navedeno upozorenje iz Applea slijedi SMS phishing kampanju u kojoj su napadači slali lažne poruke pozivajući korisnike iPhonea da posjete zlonamjernu poveznicu u vezi problema s iCloudom.

Symantec, sigurnosna tvrtka sa sjedištem u Kaliforniji, upozorila je na taj napad, ističući da je poveznica vodila do lažne web stranice dizajnirane za krađu Apple ID podataka.

Akteri krađe identiteta nastavljaju ciljati na Apple ID-ove, zbog njihove raširene upotrebe, koja nudi pristup velikom broju potencijalnih žrtava, poručili su iz Symanteca.

Apple naglašava da njegovi predstavnici nikada neće tražiti od korisnika da se prijave putem poveznice ili tražiti lozinke uređaja ili autentifikacijske kodove.

Ako vas netko tko tvrdi da je iz Applea traži bilo što od navedenog, riječ je o prevarantu koji je uključen u napad društvenim inženjeringom.

Prekinite poziv ili na neki drugi način prekinite kontakt s njima, poručili su na kraju iz Applea.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu