‘MARS JE PAKLENA RUPA, A NE SPAS!’ Iza kolonizacije Crvenog planeta krije se taština i pohlepa? ‘Postoji samo jedan pravi dom za nas’

Mars je rupčaga, rupetina, paklena rupa. Primarna stvar je da Mars čak ni blizu nije Zemlja. Zapravo, jedino što je našem planetu i Marsu zaista zajedničko jest to što su oba stjenoviti planeti s nešto vodenog leda i oba imaju robote

Nigdje nije kao kod kuće, osim ako niste Elon Musk. Prototip SpaceX-ovog Starshipa, koji bi jednog dana mogao poslati ljude na Mars, prema Musku, vjerojatno će uskoro biti lansiran, moguće u narednim danima. Ali što motivira Muska? Zašto se gnjaviti s Marsom? Video isječak iz intervjua koji je Musk dao 2019. godine sažima njegovu viziju – i sve ono što s njom nije u redu, piše Shannon Stirone za The Atlantic u članku pod naslovom “Mars je rupčaga: Kolonizacija crvenog planeta smiješan je način da se pomogne čovječanstvu”.

U videu Musk čita odlomak iz knjige Carla Sagana “Plava točka u beskraju: budućnost čovjeka u svemiru”. Knjiga objavljena 1994. godine bila je Saganov odgovor na poznatu sliku Zemlje kao malene mrlje svjetlosti koja pluta na sunčevoj zraci- snimku za koju je molio NASA-u da ju napravi Voyager 1 1990. godine dok je putovao u svemir, 3.7 milijarde milja od Zemlje. Sagan je vjerovao da će fotografija našeg doma s ove daljine zauvijek promijeniti našu perspektivu mjesta kojeg zauzimamo u svemiru.

“Naš planet je usamljena mrlja u velikom sveobuhvaćajućem kozmičkom mraku. U našem mraku – u cijelom ovom prostranstvu – ne postoji naznaka da će nam pomoć doći od drugdje da nas spasi od nas samih. Zemlja je jedini poznati svijet, za sada, koji ima život. Ne postoji nigdje drugdje, barem ne u bližoj budućnosti, gdje bi naša vrsta mogla migrirati”, čita Musk iz Saganove knjige. Ali, u tom trenutku Musk se zaustavi i prasne u smijeh. „To nije istina. To je neistinito – Mars”, rekao je.

Negostoljubiv za ljude

Nije mogao biti više u krivu. Mars? Mars je rupčaga, rupetina, paklena rupa. Primarna stvar je da Mars čak ni bilizu nije Zemlja. Zapravo, jedino što je našem planetu i Marsu zaista zajedničko jest to što su oba stjenoviti planeti s nešto vodenog leda i oba imaju robote (a Mars ih nema ni toliko puno), piše cinično Stirone.

Mars ima vrlo tanku atmosferu; nema magnetsko polje koje bi zaštitilo njegovu površinu od zračenja sunca ili galaktičkih kozmičkih zraka; nema zrak koji se može udisati, a prosječna temperatura površine je smrtonosnih 80 stupnjeva ispod nule. Musk misli da je Mars poput Zemlje? Da bi ljudi tamo živjeli u bilo kojem svojstvu trebali bi graditi tunele i živjeti pod zemljom – a što bi moglo biti tako neprimamljivo u životu u tunelu sa SAD-ovim žaruljama i pokupšaju uzgajanja salate sa UV svjetlima? Zbogom udisajima svježeg vanjskog zraka i šetnjama bez sigurnosti glomaznog svemirskog odijela, uz spoznaju da vas svakog trena čeka bolna smrt u 60 sekundi ako se nešto krivo dogodi.

Doduše, šetnja Marsom bila bi nevjerojatno, duboko iskustvo koje bi vam promijenilo život. Ali posjet Marsu kao dokaz mogućnosti tehnologije ili širenje granica ljudskih mogućnosti vrlo se razlikuje od življenja na tom planet. Nije to područje gostoljubivo za ljude.

FO: NasaFoto: NASA

Potpuno različiti utjecaji

Musk nije s Marsa, ali čini se da on i Sagan kao da dolaze iz različitih svjetova. Kao i Sagan, Musk pokazuje religioznu privrženost svemiru, gorljivu želju da ode tamo, ali njihove su svrhe potpuno različite. Sagan je nadahnuo generacije pisaca, znanstvenika i inženjera koji su se osjećali potaknuti loviti strahopoštovanje koje je iskopao iz dubine njihova srca. Svi koji Sagana spominju kao razlog zbog kojeg rade u svom polju, povezuju to sa čudom bivanja čovjekom i divljenjem sreći što su imali priliku odrasti i evoluirati na tako lijepom, rijetkom planetu.

Utjecaj koji Musk ima na generaciju ljudi potpuno je drukčiji. Musk je iskoristio medij sanjanja i istraživanja kako bi zamotao paket ovlaštenosti, pohlepe i ega. Stirone tvrdi da on ne žudi za znanstvenim otkrićima, nema želju da shvati po čemu se Zemlja toliko razlikuje od Marsa, kako se svi međusobno uklapamo i kako smo povezani. Musk nije nikakav istraživač; on je plantažer zastava. Čini se da je propustio jedan od ostalih redaka iz Saganove knjige: “Možda nema bolje demonstracije ludosti ljudskih uobrazilja od ove daleke slike našeg majušnog svijeta.”

Sagan je zaista vjerovao u slanje ljudi na Mars kako bi prvo istraživali i na kraju tamo živjeli, da bi se čovječanstvu osiguralo dugoročno preživljavanje, ali rekao je i ovo: “Što ćemo s Marsom? Toliko je primjera ljudske zlouporabe Zemlje da me čak i sročeno pitanje ohladi. Ako na Marsu postoji život, vjerujem da s Marsom ne bismo trebali imati posla. Mars tada pripada Marsovcima, čak i ako su [oni] samo mikrobi.”

Polaganje prava na kozmos

Musk, nasuprot tome, potiče osjećaj polaganja prava na kozmos – da možemo i moramo kolonizirati svemir, bez obzira na to tko ili što bi moglo biti tamo, a sve radi dugoročne sigurnosti.

Postoje legitimni razlozi da se osjećamo zabrinuti za dugoročno preživljavanje čovjeka, i, da, bilo bi dobro imati mogućnost učinkovitijeg putovanja kroz Sunčev sustav. Ali Stirone propituje namjere svakoga od najbogatijih ljudi na svijetu koji prodaje priču o tolikoj brizi za ljudski opstanak zašto mora slati rakete u svemir. Netko na njegovom položaju mogao bi učiniti toliko stvari na samoj našoj maloj plavoj točkici da pomogne potrebitima.

Smijati se Saganinim riječima znači potpuno propustiti poantu: Zaista postoji samo jedan pravi dom za nas i mi smo već ovdje, piše Shannon Stirone za The Atlantic.

“Kum” AI-ja: AI bi u budućnosti mogao pokušati preuzeti vlasti, moramo biti oprezni

Računalni znanstvenik Geoffrey Hinton, koji se smatra “kumom umjetne inteligencije” kaže da će vlade diljem svijeta morati uspostaviti univerzalni temeljni dohodak kako bi se nosile s utjecajem umjetne inteligencije na nejednakost.

Profesor Geoffrey Hinton rekao je za BBC da je “jako zabrinut da će umjetna inteligencija preuzeti mnoge svakodnevne poslove”, da bi to moglo povećati nejednakost te da su potrebne reforme kako bi se isto spriječilo.

Posljedice po nejednakost

“Konzultirali su me ljudi u britanskoj vladi i savjetovao sam im da je univerzalni temeljni dohodak dobra ideja”, rekao je.

Rekao je da iako smatra kako će umjetna inteligencija povećati produktivnost i bogatstvo, novac će ići bogatima, “a ne ljudima čiji poslovi budu izgubljeni i to će biti jako loše za društvo”.

Profesor Hinton je pionir neuronskih mreža, koje čine teorijsku osnovu umjetne inteligencije. Do prošle godine radio je u Googleu, no napustio je tehnološkog diva kako bi mogao slobodnije govoriti o opasnostima od neregulirane umjetne inteligencije.

Profesor Hinton ponovio je svoju zabrinutost o prijetnjama AI-ja za cjelokupno čovječanstvo. “Pokazuje se da vlade nisu bile voljne obuzdati vojnu upotrebu umjetne inteligencije, a tehnološke tvrtke ne ulažu dovoljno truda u sigurnost”, tvrdi.

Profesor Hinton je rekao da za pet do 20 godina postoji vjerojatnost da ćemo se morati suočiti s problemom AI-ja koji bi mogao pokušati preuzeti vlast. “To bi dovelo do prijetnje na razini izumiranja za ljude jer bismo mogli stvoriti oblik inteligencije koji je bolji od biološke inteligencije, a to je za nas vrlo zabrinjavajuće”, kaže.

Zabrana vojne uporabe umjetne inteligencije

Umjetna inteligencija bi se mogla autonomno razviti tako da ima za cilj preuzimanje kontrole, a to pokazuju i dosad benigni alati za primjerice prijevod teksta.

“Ono što me najviše brine kod AI-ja jest da oni mogu samostalno donositi odluke o ubijanju ljudi”, kaže.

Profesor Hinton predlaže stoga nešto poput Ženevske konvencije, međunarodnog ugovora za reguliranje vojne uporabe umjetne inteligencije. “Ali mislim da se to neće dogoditi dok se ne dogode vrlo gadne stvari”, dodao je.

S obzirom da je u tijeku nova utrka u naoružanju između SAD-a Rusije i Kine, Hinton kaže da bi najbolje rješenje bila zabrana vojne uporabe umjetne inteligencije.

Popularne aplikacije koje su opasne za vaš telefon: Obrišite ovih pet čim prije

Korisnici Android telefona trebaju biti na oprezu nakon otkrića opasnih lažnih aplikacija koje izgledaju baš kao one popularne.

Ako ste iznenada primijetili duple kopije aplikacija kao što su Instagram, Snapchat, WhatsApp, X (bivši Twitter) i Google koje se pojavljuju na vašem telefonu ili ste te usluge preuzeli iz neslužbenih trgovina, obrišite ih bez odgađanja, piše Mirror.

Stručnjaci za sigurnost u Sonic Wallu otkrili su novu prijetnju, a čini se da hakeri koriste ove iznimno popularne platforme kako bi zarazili uređaje zlonamjernim softverom i mogli bi otkriti vaše osobne podatke.

Jednom instalirane, lažne aplikacije izgledaju kao prave s ikonama na zaslonu koje se ne razlikuju od originalnih.

Međutim, unatoč tome što izgledaju dovoljno nevini, skrivaju neugodno iznenađenje s Sonic Wallom koji kaže da “zlonamjerna aplikacija ima za cilj izvršiti štetne radnje ili ukrasti osjetljive informacije bez korisnikove svijesti ili pristanka.”

Jedan od izdajničkih znakova da nešto nije u redu su dopuštenja na koja će te aplikacije htjeti da pristanete. Nakon instalacije, od vas će se tražiti da aplikaciji dopustite pristup stvarima kao što su usluga pristupačnosti i dozvola administratora uređaja.

“Traženjem ovih dozvola, zlonamjerna aplikacija ima za cilj steći kontrolu nad žrtvinim uređajem”, dodao je Sonic Wall.

Mogućnost učitavanja aplikacija s Googleove službene trgovine ono je što čini Android toliko popularnim, ali ovo je dobar primjer kada stvari mogu krenuti ozbiljno po zlu.

Prije instaliranja bilo čega na vaš uređaj uvijek pročitajte recenzije i uvijek pazite koja dopuštenja dajete bilo čemu instaliranom izvan Trgovine Play. Ako mislite da ste preuzeli nešto opasno, bilo bi dobro da to bez odlaganja izbrišete.

VIDEO / Stručnjakinja otkriva tri skrivena gumba koja ima svaki auto, evo čemu služe

Unsplash

Stručnjakinja i influencerica za automobile otkriva “magične” funkcije Vašeg ljubimca kojih ste možda i nakon više godina korištenja – nesvjesni.

Qiao Xiao Chequan je TikTok influencerica koja platformu koristi kako bi pratiteljima otkrila tehnološke dodatke koji su sve popularniji u novim automobilima, a koji vam mogu olakšati vožnju i eventualne poteškoće koje s njom dolaze.

Jedan od takvih funkcionalnih dodataka su i transponderi – poznati i kao “ključevi s čipom”. Ova stručnjanja kaže da ako ne možete pronaći svoje vozilo na parkiralištu, pametni ključ može obaviti taj posao umjesto vas.

Tvrdi da biste trebali “pritisnuti tipku za zaključavanje na ključu kako bi se oglasila truba automobila”.

“Sada možete lako pronaći svoj automobil na temelju smjera zvuka”, dodala je. Njezin drugi savjet je za one koji se brinu da im vrata automobila nisu dobro zatvorena nakon što su ga ostavili u parkiralištu.

Qiao, koja svakodnevno dijeli svoje znanje o automobilima i njihovim “skrivenim” funkcijama kaže: “Brinete li se uvijek da vrata vašeg automobila nisu dobro zatvorena? Morate pritisnuti gumb za zaključavanje na ključu. Ako se automobilska truba ne oglasi, to znači da vrata automobila niste pravilno zatvorili.”

Rekla je da biste trebali pritisnuti bravu, ali ako čujete trubu automobila, “možete otići mirni” znajući da su vam sva vrata automobila zaključana.

Osim toga na svom profilu dijeli i korisne savjete, primjerice za vožnju u otežanim uvjetima poput kiše.

Kreatorica sadržaja o automobilizmu, koja je prikupila više od 15,7 milijuna lajkova na svojim videozapisima sa savjetima i 2 milijuna pratitelja, također je rekla da nakon što zaključate automobil i odete, ako vam netko pokuša otvoriti vrata ili automobil počne “nenormalno vibrirati”, vozilo će automatski upaliti intenzivni alarm kako bi “prestrašio negativce”. “Ima li vaš automobil ovu čarobnu značajku?”, dodala je.

Reagirajući na video, jedna osoba je rekla: “Najbolji ste! Hvala vam na svim informacijama.” „Meni je uspjelo”, dodao je drugi.” „Svaki dan naučiš nešto novo”, napisao je treći.