Connect with us

Tech

Stručnjak za sigurnost o dopisivanju WhatsAppom: “Ovo trebate znati”

Objavljeno

-

foto: Pixabay

Stručnjak za informacijsku sigurnost, Lucijan Carić, gostovao je u Novom danu gdje je komentirao curenje obavještajnih informacija iz Pentagona te kako je Elon Musk prepolovio vrijednost Twittera.

Carić kaže kako se radi o informacijama visokog stupnja. “Smatra se da je to drugi najveći incident nakon Snowdena. Činjenica je da su procurili podaci za koje mi djeluje čudno da je neki nisko rangirani vojnik do njih mogao doći, ali Amerika ima takvu tradiciju još od Hladnog rata, da niski činovnici dijele važne podatke”, rekao je.

“Ono što se zna da je on fotografirao te podatke i prenosio ih na Discord, mrežu koja je poput WhatsAppa. To su chatovi gdje ne znate tko sve gleda i tko će sve to pročitati. No radi se o čovjeku koji te podatke ne bi trebao ni dobiti”, dodao je.

“Privilegirane podatke treba imati samo mali broj osoba, ali problem je kako nastaju ti podaci. Ovo djeluje kao neka baza gdje su se stavljale te informacije. Po ovog mladića koji je to pustio će ovo proći vrlo loše jer ako donije 20 godina, dobro je prošao”, napomenuo je Carić.

Što se dopisivanja putem aplikacija tiče, kaže kako se Viberom uopće ne bavi jer smatra mrežom nižeg nivoa sigurnosti. “WhatsApp i Signal se smatraju top mrežama. Kod WhatssAppa, koji je sad pod Metom, treba znati da iako su, kako ih nazivaju, te poruke enkriptirane od točke do točke, što znači da ni oni ne mogu vidjeti te poruke. Znači poruke se ne pohranjuju kod WhatsAppa nego se one pohranjuju na samim telefonima, odnosno računalima. Ti back-upovi nisu enkriptirani nego vi sami trebate reći da budu enkriptirani. To znači da do njih može doći tko god dođe u posjed vašeg telefona”, objasnio je.

Dodaje kako mi nemamo podatak o algoritmima koje oni koriste. “Ti algoritmi nisu javni i nemamo nikakvo jamstvo da ne postoji nekakvi “back-doorovi” koje može koristiti američka vlada s kojom sve američke tvrtke moraju surađivati. Zato je sporno da se hrvatski policajci služe WhatsAppom kao službenom komunikacijom”, rekao je.

“Na kraju ovisite o tome da netko napravi screenshot i imate proboj sigurnosti, što se na kraju dogodilo nedavno”, dodao je

“Sve se na kraju svodi na čovjeka. Uvijek puca na čovjeku  ljudi su najčešći izvor problema i napadači uvijek ciljaju na ljudske slabosti. Jer ne možete imati tisuće top ljudi”, napomenuo je Carić.

Kada je Twitter u pitanju, tvrdi da je teško reći što će biti. “Mi ne znamo kako oni posluju. On kaže da ih je spasio od bankrota, ali to je priča koja ne drži baš vodu. Oni su bili ispod vode, ali on je tvrtku od 7.000 ljudi spustio na 1.500. To je jedna zatvorena priča i mi ne znamo što se odgađa”, rekao je.

“Što se slobode govora tiče, to je sloboda govora za Elona Muska, to je jednostavno laž. On je vodeći svjetski proizvođač “fake newsa”, čovjek koji rutinski svakodnevno laže, pa koliko je puta rekao da će Tesla voziti sama. Svi griješe, ali on rutinski laže”, zaključio je.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Tech

POPIS / Ovo su “službeno” najružniji automobili na svijetu: Slažete li se s izborom?

Objavljeno

-

By

Pixabay

Kompanija Vanarama provela je zanimljivo istraživanje u kojem su, koristeći matematiku, znanost i zlatni rez, pokušali otkriti koji je automobil najmanje estetski dizajniran.

Svaki je automobil ocijenjen na temelju dvaju ključnih dizajnerskih čimbenika: ukupnih dimenzija vozila i vizualnih proporcija, odnosno kako našim očima izgledaju oblici i linije automobila, piše Vanarama, a prenosi danas.rs.

Istraživanje je analiziralo omjere kod 50 automobilskih modela, uzimajući u obzir dimenzije poput međuosovinskog razmaka i duljine, ali i ključne dizajnerske značajke – raspored svjetala, oznake i detalje karoserije.

Naravno, nisu zaboravili ni zlatni rez, proporciju koju naše oči nesvjesno prepoznaju kao najljepšu i najharmoničniju. Automobili koji su bili najbliži zlatnom rezu u postocima dobili su najviše ocjene.

Najljepši automobili za svakodnevnu uporabu

Audi A3 – 83 boda
Ovaj je model ocijenjen kao najljepši svakodnevni automobil, s visokim brojem bodova koji odražavaju njegovu estetsku usklađenost.

Volkswagen Golf i Vauxhall Mokka – 80 bodova
Oba modela dijele drugo mjesto, sa sličnim ocjenama koje ukazuju na njihov privlačan dizajn.

BMW Serija 1 – 78 bodova
Ovaj se model ističe svojim prepoznatljivim izgledom i visokim ocjenama u istraživanju.

Mercedes-Benz A-klasa – 77 bodova
Elegantan i sofisticiran dizajn ovog modela doprinosi njegovoj visokoj poziciji na listi.

Opel Astra – 76 bodova
Ovaj model nudi dobar balans između funkcionalnosti i estetskog izgleda, što ga čini popularnim izborom.

U prosjeku, njemački brendovi dominiraju u kategoriji najljepših automobila za svakodnevnu uporabu, s prosječnom ocjenom od 77 bodova.

Koji su automobili prošli najlošije?

Kia Picanto – 7 bodova
Ovaj je model ocijenjen kao najružniji, sa značajno nižim brojem bodova u odnosu na konkurenciju.

Citroën C1 – 12 bodova
Iako popularan, ovaj se model nije istaknuo u estetskom smislu prema istraživanju.

Kia Sportage – 15 bodova
Ovaj SUV ocijenjen je kao treći najružniji, unatoč svojoj funkcionalnosti i popularnosti.

Na dnu liste našla se Kia Picanto, koja je dobila samo 7 od 100 bodova jer je, prema analizi, “svjetlosnim godinama” udaljena od zlatnog reza i samim time manje ugodna oku. Ipak, podaci o prodaji pokazuju da kupci imaju drukčije mišljenje.

Drugo mjesto zauzeo je Citroën C1 s 12 bodova, dok je treće pripalo još jednom Kijinim modelu – Kia Sportage, sa svega 15 bodova. Ipak, Sportage spada među najpopularnije automobile u Europi, što potvrđuje pogled na europske ulice.

Dakle, Kia je odnijela “titulu” najružnijeg proizvođača u ovom istraživanju.

Brend Kia ističe se kao najslabiji u pogledu dizajna, s prosječnom ocjenom od 19 bodova, dok su Citroën i Fiat također među najslabijima s prosječnim ocjenama od 22 boda.

Automobili južnokorejskog proizvođača u prosjeku su dobili samo 11 bodova, dok je Land Rover s prosječnih 18 bodova zauzeo drugo mjesto, a Fiat s 22 boda treće.

Najlošiju ocjenu kod talijanskog brenda dobio je Fiat 500, iako je taj model i dalje jedan od najpopularnijih automobila i kod nas.

S druge strane, najbolje su prošli Audi A3, VW Golf i Opel Mokka, koji su prema ovom istraživanju najugodniji za oko.

 
Nastavi čitati

Tech

Neće svaki iPhone moći pokrenuti novi iOS 26: Evo koji telefoni odlaze u prošlost

Objavljeno

-

By

Apple je najavio novu verziju svog operativnog sustava za najnovije modele telefona iPhone 18, ali iOS 26 bit će dostupan i za starije uređaje – no ne za sve.

Novi update je zamjena za iOS 18, a razlog je nova konvencija imenovanja – brojevi operativnog sustava sada odgovaraju godini nakon izlaska sustava. Budući da Apple svoje iOS verzije uglavnom objavljuje u drugoj polovici godine, ova će verzija najviše biti u upotrebi tijekom 2026.

I dok Apple promovira novu opciju “liquid glass“ i druge inovacije, tri starija modela iPhonea odlaze u povijest. To ne znači da će prestati raditi, ali bez novih ažuriranja i podrške osjetit će pad u performansama i sigurnosti, piše nova.rs.

Ovi iPhone modeli neće biti kompatibilni s iOS-om 26

iPhone XR
Predstavljen 2018. godine kao povoljnija varijanta iPhonea, XR je dugo bio „na udaru“. Serija X iz 2017. prestala se ažurirati već nakon iOS-a 16, pa je bilo samo pitanje vremena. Bio je najprodavaniji telefon 2018. godine, a do 2020. prodano je čak 77,4 milijuna primjeraka, što znači da ga mnogi i dalje koriste.

iPhone XS
XS je lansiran iste godine, 2018., kao dio skuplje serije. Iako je tada bio vrhunski uređaj, hardver više ne može podržati najnovije verzije sustava. Ipak, ovaj je model dobio čak sedam godina ažuriranja, jedno od najdužih trajanja podrške za iPhone.

iPhone XS Max
Najveća verzija XS serije, XS Max, također odlazi u „mirovinu“. Iako je imao dug životni vijek od sedam godina, uskoro će zastariti. Telefon će i dalje raditi, ali će ga biti sve teže popravljati, a nedostatak ažuriranja znači i manju sigurnost.

Koji su modeli već zastarjeli?

Ako ste se nadali da će vaš stari iPhone dobiti novu priliku – nažalost, to se neće dogoditi. XR, XS i XS Max sada se pridružuju listi zastarjelih, a svi modeli stariji od 2018. ondje su već odavno.

Drugim riječima, ako je vaš iPhone izašao prije 2019. godine, neće moći koristiti iOS 26.

S druge strane, uređaji od iPhonea 11 i druge generacije iPhone SE pa nadalje i dalje su podržani i moći će pokretati novu verziju sustava.

 
Nastavi čitati

Tech

UMJETNA INTELIGENCIJA, EU FONDOVI… / Ustanova INOVAcija pokreće novi pilot edukacijski program u sklopu projekta SpinIT

Objavljeno

-

By

U okviru projekta SpinIT, u kojem je Ustanova INOVAcija jedan od partnera, tijekom listopada provest će se pilot edukacijski program pod nazivom „Program međusektorskog osposobljavanja u ICT-u“ (ICT Cross-Sector Traineeship Program). Program je usmjeren na razvoj vještina u tri ključna područja: umjetna inteligencija (AI), EU fondovi – priprema i provedba projekata te leadership.

Projekt SpinIT, koji se provodi u sklopu Interreg Danube programa, ima za cilj razvoj mehanizama i alata koji doprinose transformaciji gospodarstva i povećanju konkurentnosti, uz jačanje kapaciteta javnog, privatnog, akademskog i civilnog sektora te malih i srednjih poduzeća za primjenu strategija pametne specijalizacije. Ovaj 4-helix pristup omogućava sveobuhvatno sagledavanje izazova i otvaranje novih mogućnosti unutar IT sektora, Industrije 4.0 te međusektorske suradnje u području ICT-a.

Pilot edukacijski program održat će se u Centru za kreativne industrije, u Zadru, 10., 17. i 24. listopada 2025. godine, od 9:00 do 12:00 sati. Namijenjen je studentima, predstavnicima javnih ustanova i poduzetnicima, a provodit će se u suradnji s mentorima i predavačima iz različitih područja. Sudionici će pohađati sva tri modula programa.

Prvi modul posvećen je digitalnoj transformaciji. Polaznici će se upoznati s osnovama umjetne inteligencije, praktičnom primjenom AI alata u poslovanju, analizom i obradom podataka te odgovornom uporabom novih tehnologija. Posebna pozornost posvetit će se ulozi AI-a u razvoju sadržaja i optimizaciji poslovnih procesa, s naglaskom na povećanje produktivnosti i konkurentnosti.

Drugi modul fokusira se na upravljanje projektima i EU fondove. Polaznici će kroz predavanja i praktične vježbe steći osnovna znanja o pripremi i provedbi projekata, financijskom upravljanju, evaluaciji i održivosti te izradi projektnih koncepata. Cilj je osposobiti sudionike da samostalno identificiraju relevantne natječaje i kvalitetno razviju projektne prijave.

Treći modul bavi se leadershipom. Program će polaznicima približiti što znači biti vođa, koje vrste vođenja postoje i kako podići moral unutar tima. Poseban naglasak bit će na vođenju u stresnim okolnostima i razvoju mentorskog pristupa, što je ključno za stvaranje otpornog i učinkovitog radnog okruženja.

U provedbi programa, osim Ustanove INOVAcija, kao mentori sudjeluju Agencija za razvoj Zadarske županije ZADRA NOVA, Agrra – Agencija za ruralni razvoj Zadarske županije, Sveučilište u Zadru te poduzetnici iz IT sektora, čime se osigurava multidisciplinarni pristup i visoka kvaliteta edukacije.

Ustanova INOVAcija poziva sve poduzetnike te djelatnike javnih i obrazovnih ustanova da se prijave na besplatni pilot edukacijski program. Broj mjesta je ograničen, a prijave se zaprimaju putem e-maila: larisa.maruna@inovacija-zadar.hr .

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu