Svijet
KRAJ POZNATOG BRENDA? Bili su u svakoj kuhinji, a sad im prijeti propast…
Poznati brend Tupperware postao je sinonim za pohranu hrane, ali i ime koje koristimo za bilo kakvu plastičnu posudu za hranu.
Međutim, iz ove 77-godišnje američke kompanije upozoravaju da bi, zbog sve većih dugova i pada prodaje, mogli bankrotirati bez novih investicija, piše BBC.
Usprkos pokušajima da osvježi svoje proizvode i podigne popularnost među mlađom publikom, Tupperware nije uspio zaustaviti pad u prodaji.
“Tupperware zabave” ovu tvrtku su učinile legendarnom u 50-im i 60-im godinama prošlog stoljeća, a njihovi proizvodi pokorili su tržište. Ipak, praksa samozaposlenih prodavača koji prodaju iz vlastitih domova već neko vrijeme gubi na popularnosti, a u Britaniji je potpuno prestala 2003. godine. Sada čelnici kompanije priznaju da bi bez novih investicija ovaj brend mogao nestati s tržišta.
“Koristimo Tupperware kao opću imenicu, što je neobično za neki brend”, kaže Catherine Shuttleworth, osnivačica tvrtke Savvy Marketing koja se bavi analizom maloprodaje. “Mislim da bi mlade moglo iznenaditi da je Tupperware zapravo ime brenda, a ne tek riječ.”
I dok je Tupperrware bio smatran “čudesnim proizvodom” kada je tek izišao na tržištu nekoliko desetljeća ranije, tržište je danas preplavljeno kompanijama koje nude jeftinije alternative, dodaje Shuttleworth.
Oštri pad u prodaji Tupperwarea bio je nakratko zaustavljen tijekom pandemije koronavirusa, kada su ljudi više kuhali kod kuće, no prodaja je otada opet počela padati. To je velikim dijelom zato jer tvrtka u posljednjih 10-20 godina nije bila dovoljno inovativna kako bi mogla držati korak s konkurencijom, objašnjava Shuttleworth.
Ovaj nedostatak inovacije daleko je od prakse tvrtke u njenim ranim danima.
Kompaniju je 1946. osnovao izumitelj Earl Tupper, ali njeno javno lice bila je žena: Brownie Wise.
Tupperov izum bio je velika stvar – nova plastika korištena je za čuvanje hrane svježom dulje vremena, što je bilo od nevjerojatne važnosti u vrijeme kada su hladnjaci za mnoge ljude bili preskupi, ali dok u priču nije ušla Wise, Tupperware se nije prodavao.
Ona je počela organizirati događaje za prodaju posuda, direktno razgovarajući s kućanicama i majkama koje su bile ciljni kupci. To je činila na skupovima koji su podjednako služili prodaji i druženju.
Njen inovativni stil – i rezultate – primijetio je sam Tupper, koji ju je unaprijedio na izvršnu poziciju u vrijeme kada žene najčešće nisu imale pristup upravama kompanija.
Akademici do danas raspravljaju o njihovom utjecaju na tržište, no mnogi se slažu da je Tupperware imao važnu ulogu u otvaranju vrata tržišta rada ženama u Americi nakon Drugog svjetskog rata, ali i pružio izvor zarade ženama diljem svijeta.
Jedna od tih žena je i Alison Clarke, profesorica povijesti i teorije dizajna na fakultetu primijenjenih umjetnosti u Beču. Clarke je autorica knjige Tupperware: Potencijal plastike u Americi 50-ih.
“Mislim da je naslijeđe tvrtke upravo način na koji je pružila posao ženama koje nisu uvijek imale pristup fleksibilnom radu”, rekla je Clarke za BBC. “U vrijeme kada je prvi put krenula prodaja u SAD-u, mnoge žene bile su izolirane u poslijeratnim predgrađima, daleko od svojih obitelji.”
“Tupperware zabave unijele su dašak glamura u dosadu kućanskih poslova, a mogli ste proizvode kupiti samo ako ste poznavali nekoga tko ih je prodavao. Praksa je bila ekskluzivna i imala je društvenu dimenziju: žene su stvarale društvene spone,” dodaje ona. “U početku sam mislila da je riječ o eksploatacijskoj kapitalističkoj zavjeri protiv žena, no potom sam upoznala sve te žene koje su vodile fantastične živote, vidjela sam koliko ih je to osnažilo.”
‘Neuspjele promjene’
I dok su kompaniju na terenu uvijek vodile žene, to nije uvijek bio slučaj u upravi, a Clarke kaže da Tupperware nije uspješno održao korak s vremenom.
“To je bio genijalno dizajniran proizvod koji je dobio status gotovo magičnog upravo zbog načina na koji se prodavao,” dodaje ona, “no u digitalnom svijetu ovaj model prodaje više nije toliko relevantan.”
S tom analizom slaže se i Neil Saunders, direktor maloprodaje u konzultantskoj kompaniji GlobalData.
On kaže da Tupperware “nije držao korak s vremenom” po pitanju proizvoda i distribucije, naglašavajući da praksa direktne prodaje na zabavama nije više popularna ni među mlađim, ali ni starijim kupcima.
Mlađi potrošači također se okreću proizvodima koji su bolji za okoliš, poput onih načinjenih od papira od pčelinjeg voska, dodaje.
Analitičar maloprodaje Richard Hyman kaže da drugim tvrtkama nije bilo teško kopirati principe Tupperwareovih proizvoda. Ako se uzme u obzir oštra konkurencija, Hyman kaže da je kompanija “imala dobar životni vijek.”
Tupperware je pokušao diverzificirati svoju strategiju – počeli su prodavati u poznatom američkom maloprodajnom lancu Target, kao i drugim lancima diljem svijeta, a proširili su ponudu na više posuđa za kuhanje.
Da je Tupperware unio više promjena prije deset godina, kaže Saunders, danas bi možda bili u drugačijoj poziciji.
No sada nije vrijeme da direktori Tupperwarea sanjare o tome što je moglo biti. Kompanija će bankrotirati bez brze injekcije kapitala, a njeno legendarno ime znači da se ne može isključiti investicija maloprodajnih giganta poput Walmarta ili čak Amazona, kaže Saunders.
Dionice Tupperwarea strovalile su se u ponedjeljak i, usprkos malom oporavku u utorak, još uvijek rastu strahovi da bi bez svježeg kapitala Tupperwareove zabave mogle zauvijek stati.
Svijet
Orban: Europa ima dvije opcije, jedna vodi izravno u rat
Mađarski premijer Viktor Orban izjavio je da je rat između Rusije i Ukrajine doveo Europu do “povijesne prekretnice”, naglasivši da američki predsjednik Donald Trump “nije odustao od svoje namjere da donese mir Ukrajini”.
Orban je rekao da se Europa sada suočava s “dva moguća puta”.
“Možemo se vratiti s ove slijepe ulice i konačno se ujediniti iza mirovne inicijative predsjednika Trumpa, uključujući i briselske birokrate. To bi zahtijevalo od čelnika koji zagovaraju rat da se suoče s činjenicom da su u protekle tri i pol godine trošili teško zarađeni novac Europljana na rat koji se ne može dobiti na bojnom polju”, rekao je.
Orban: Europa ima dvije opcije, jedna vodi izravno u rat
Druga opcija, rekao je, vodi “izravno u rat”.
“Ako europski čelnici koji zagovaraju rat nastave slati novac i oružje Ukrajini bez podrške Sjedinjenih Država, otvorit će put europsko-ruskom sukobu. Europa samo previše dobro zna kamo taj put vodi, a posljedice su oduvijek bile tragične”, rekao je Orbán.
Naglasio je da “nema sumnje koji put Mađarska bira, to je put mira.“
“Ovo je mandat koji nam je dao mađarski narod, a diktiraju ga moral i zdrav razum. Danas u tom duhu šaljem pismo predsjedniku Europske komisije“, dodao je.
Svijet
Slovenci sutra izlaze na referendum o potpomognutom samoubojstvu
Slovenci sutra biraju hoće li podržati ili odbaciti nedavno usvojeni “Zakon o pomoći pri dobrovoljnom okončanju života”, na drugom referendumu u dvije godine o potpomognutom samoubojstvu. Slovenija je postala prva istočnoeuropska zemlja koja je legalizirala potpomognuto samoubojstvo, ali to možda promijeni rezultat sutrašnjeg zakonodavnog referenduma.
Slovenski je parlament u srpnju ove godine usvojio zakon s 50 glasova “za” i 34 “protiv”, a troje zastupnika bilo je suzdržano. Prethodno je 2024. godine 55 posto birača na savjetodavnom referendumu podržalo pravo na potpomognuto samoubojstvo. Inijacitivu za referendum potpisalo više od 46.000 građana
Ubrzo se pojavila inicijativa za referendum o odbacivanju zakona koji je pokrenula skupina na čelu s konzervativnim aktivistom Alešom Primcem i ima potporu oporbe, crkve i dijela zdravstvenih stručnjaka. Potpisalo ju je više od 46.000 građana.
Birači će na referendumu morati odgovoriti na pitanje: “Jeste li za uvođenje zakona o potpomognutom umiranju, koji je Državni zbor usvojio na sjednici 24. srpnja 2025.?”
Za odbacivanje zakona moraju se zadovoljiti dva uvjeta – da većina birača koji izađu na referendum glasaju protiv te da najmanje 20 posto svih birača glasa protiv. Prema podacima slovenskog ministarstva unutarnjih poslova, Slovenija ima 1.696.025 registriranih birača. Minimalan broj glasova potrebnih za odbacivanje zakona iznosi 339.205, prenijela je ranije STA. Što piše u izglasanom zakonu?
Prema izglasanom Zakonu o pomoći pri dobrovoljnom okončanju života, pacijenti u Sloveniji dobili bi pristup potpomognutom samoubojstvu. Ukoliko se uvaži zahtjev pacijenta, isti će dobiti supstancu kojom će si sam okončati život.
Pacijenti će morati dva puta izraziti svoju namjeru svom liječniku prije podnošenja formalnog zahtjeva, što će onda morati odobriti neovisni liječnik. Njihovu sposobnost donošenja odluke također će procijeniti psihijatar. Zdravstvenim radnicima se zadržava pravo da odbiju sudjelovati u ovoj proceduri.
Pravo neće moći biti korišteno u slučajevima neizdržive patnje koja je posljedica mentalne bolesti i za mlađe od 18 godina. Eutanazija, odnosno smrt od ruke njegovatelja na zahtjev bolesnika, ostaje zabranjena.
Prvi djelomični rezultati očekuju se nakon zatvaranja birališta u 19 sati, a službeni rezultat bit će potvrđen tek nakon 4. prosinca, kada se potvrdi konačan broj birača i utvrdi je li postignut kvorum za odbacivanje zakona, objavila je STA.
Svijet
Institut: Gotovo desetina njemačkih kompanija u kritičnom stanju
Gotovo svaka deseta njemačka tvrtka smatra da se nalazi u kritičnom stanju, a posebno je teška situacija u sektoru maloprodaje, pokazalo je u petak istraživanje instituta Ifo.
U listopadu ove godine 8,1 posto tvrtki iskazalo je bojazan za opstanak, nasuprot njih tek 7,3 posto u istom razdoblju prošle godine, objavio je institut za ekonomska istraživanja sa sjedištem u Münchenu.
“Broj korporativnih stečajeva stoga će vjerojatno ostati visok u mjesecima koji dolaze”, rekao je voditelj istraživanja u Ifou Klaus Wohlrabe.
Nedostatak narudžbi najveća prijetnja
Tvrtke u svim sektorima najvećom prijetnjom smatraju nedostatak narudžbi budući da im donosi uska grla u likvidnosti.
Pritišću ih i povećani operativni i troškovi radnika te slabija potražnja koja im smanjuje prihod, a dodatne probleme stvara im i birokracija.
“Zbog nedostatka novih narudžbi, slabe potražnje i sve jače međunarodne konkurencije, brojne tvrtke su pod pritiskom”, dodao je Wohlrabe.
Maloprodaja i usluge najugroženije
U posebno je teškom položaju, prema institutu, maloprodajni sektor, s 15 posto ispitanika koji imaju izrazite ekonomske probleme. U listopadu lani njihov je udio iznosio 13,8 posto.
Strah od stečaja pojačan je i u uslužnom sektoru, pokazalo je istraživanje, pa tako otprilike 7,6 posto tvrtki smatra da im je ekonomski opstanak ugrožen. U listopadu lani njihov udio iznosio je 5,8 posto.
Situacija u industriji neznatno se pak poboljšala, prema padu udjela tvrtki koje stanje ocjenjuju kritičnim za pola postotna boda, na 8,1 posto.
Osjetno je pak splasnuo pesimizam među građevinskim tvrtkama, zahvaljujući pojačanoj aktivnosti, pa se udio tvrtki koje strahuju za opstanak spustio sa 7,9 na 6,3 posto.
-
magazin3 dana prijeFOTOGALERIJA / Gastro turneja po adventskim kućicama u Zadru, 4. dio – đir po Božićnom gramofonu na Pijaci
-
magazin4 dana prijeMJESEČNI HOROSKOP ZA PROSINAC: Jarac ubire plodove svog truda, Vodenjak upoznaje posebnu osobu!
-
ZADAR / ŽUPANIJA2 dana prijeFOTOGALERIJA / Svečani domjenak u OB Zadar za djelatnike koji su otišli u mirovinu
-
Hrvatska4 dana prijeVUKOSAV, PEDIĆ, FRANCIŠKOVIĆ, VUČAK-LONČAR… / Objavljen je godišnji popis: Ovo su najbolji doktori i doktorice u Zadru i u Hrvatskoj…







