Connect with us

ZADAR / ŽUPANIJA

(FOTOGALERIJA) PRVI SLUŽBENI POSJET MONS. MILANA ZGRABLIĆA ZADRU Biskupsko ređenje novog zadarskog nadbiskupa dogovoreno za 25. lipanj

Objavljeno

-

Biskupsko ređenje mons. Milana Zgrablića, novoimenovanog zadarskog nadbiskupa koadjutora će biti na blagdan Bezgrešnog Srca Marijina, u subotu, 25. lipnja u katedrali sv. Stošije u Zadru.

Tu je odluku mons. Zgrablić dogovorio na susretu sa zadarskim nadbiskupom Želimirom Puljićem za vrijeme svoga prvog službenog pohoda Zadru gdje je mons. Zgrablić boravio od predvečerja Uskrsnog ponedjeljka, 18. travnja i na Uskrsni utorak, 19. travnja.

„Ovo je prvi službeni susret s mons. Zgrablićem u Zadru, otkako je imenovan za nadbiskupa koadjutora. Drago mi je da smo se dogovorili da bude ostvaren baš u Uskrsnom tjednu te smo se dogovorili u svezi biskupskog ređenja mons. Zgrablića. Drago mi je da smo se mogli susresti i cijeli dan boraviti zajedno, posjećujući institucije Zadarske nadbiskupije i imajući susret sa svećenicima“ rekao je nadbiskup Puljić.

U pratnji domaćina, nadbiskupa Puljića, kojega će naslijediti kao 114. pastir Zadarske Crkve u 17 stoljeća njenog postojanja i kao 70. zadarski nadbiskup, mons. Zgrablić je u utorak, 19. travnja pohodio katedralu sv. Stošije u Zadru, gdje su se mons. Puljić i mons. Zgrablić pomolili pred moćima sv. Stošije, zaštitnice Zadarske nadbiskupije.

Potom su pohodili Katoličku osnovnu školu Ivo Mašina, velebno novo zdanje u Novom naselju na Bokanjcu u Zadru, gdje je ravnatelj škole don Roland Jelić upoznao mons. Zgrablića s kapacitetom te škole i perspektivnom budućnošću župe sv. Šimuna i Jude Tadeja na Bokanjcu koju nastanjuje sve više mladih obitelji s djecom.

U blagovaoni Nadbiskupskog sjemeništa ‘Zmajević’, nadbiskup Puljić i mons. Zgrablić blagovali su ručak sa svećenicima Zadarske nadbiskupije, predstavnicima ustanova i pojedinih službi u Zadarskoj nadbiskupiji. U pratnji nadbiskupa Puljića i mons. Zgrablića bili su generalni vikar Zadarske nadbiskupije mons. Josip Lenkić i dr. don Damir Šehić, tajnik zadarskog nadbiskupa.

Nadbiskup Puljić osobito poštuje i voli hrvatskog mučenika iz Istre bl. Miroslava Bulešića. Upitan za komentar kako bi se moglo reći kao da je bl. Bulešić poslao mons. Zgrablića za nasljednika nadbiskupu Puljiću, mons. Puljić je rekao:

„Pa jest. I ja isto tako mislim, da je Bulešić prije došao, da pripravi put mom suradniku i nasljedniku. Drago mi je da je Bulešić prisutan, ne samo u biskupskoj kapelici u Nadbiskupskom domu nego i u zadarskom Sjemeništu Zmajević i u župi Uznesenja BDM na Belafuži u Zadru. Tako da je Bulešić uistinu kao naš dragi blaženik nazočan u Zadru“ rekao je mons. Puljić.

Svoje dojmove o boravku u Zadru opisao je i mons. Zgrablić kojemu je prvi pohod u Zadar predstavljao istinski duhovni Emaus, u smislu nove etape njegovog životnog hoda, zakoračenja u dodatnu dimenziju svoga svećeništva i preuzimanje buduće službe zadarskog nadbiskupa.

„Dakle, kada sam jučer, na Uskrsni ponedjeljak, izašao iz tunela sv. Roka, moram priznati da me uhvatila i neka nostalgija i velika zahvalnost Bogu. Blagoslovio sam taj narod i rekao: ‘O Bože, pa kamo ti to mene šalješ?’. I od neke miline, ganuća, skoro mi je suza potekla, što se vraćam po treći put u Zadar. Zahvaljujem ocu nadbiskupu Želimiru, tako me lijepo i srdačno primio, ugostio u Zadru. Pokazao mi je nešto što je poznato, ali ima i puno novoga nakon 30 godina, otkad sam otišao iz Zadra, gdje sam poslije bio vrlo kratko. Vidio sam kako je ova Crkva i dalje živa, kako napreduje. Puno informacija sam čuo. Očekujem vidjeti još puno lijepih stvari, pa se svemu tome veselim. Bogu zahvaljujem za trenutke boravka u Zadru i za sve lijepo što se događa u Zadarskoj nadbiskupiji“ rekao je mons. Zgrablić.

Korijeni svećeničke formacije mons. Zgrablića počeli su upravo u Zadru, u Nadbiskupskom sjemeništu ‘Zmajević’.

„Da, po treći put se vraćam u Zadar, na malo neobičan način. Čak i prvi put sam na malo iznenađenje došao u Zadar, jer trebao sam nastaviti školovanje nakon što sam završio dvije godine sjemeništa u Pazinu. Onda se ukinula Gimnazija, i ja sam trebao upisati pedagoški smjer u Pazinu, a svi moji kolege otišli su u Zadar. I tijekom ljeta, već sam bio upisao nastavničko – pedagoški smjer, a biskup Dragutin Nežić mi je rekao: „Najbolje je da ti ideš sa svojim prijateljima, kolegama, idi ti u Zadar“. Tako da sam prvi put došao na iznenađenje, u Zadar. Drugi put, nakon što sam počeo lijepo raditi u službi u Rovinju, kao mladomisnik, što je bila moja prva služba, negdje početkom godine, u ovom razdoblju oko Uskrsa, zvao me biskup Antun Bogetić i kaže mi: „Znaš što? Mene je nadbiskup Marijan Oblak zvao, ja sam vodio blagdan sv. Stošije u Zadru. I tamo je bio mons. Prenđa. I on je tražio (blagopokojni zadarski nadbiskup Ivan Prenđa, nap.) da ti dođeš za prefekta u sjemenište Zmajević. I ja sam obećao da ćeš ti tamo doći, pa molim te, idi opet u Zadar“. Dakle, još jedno, drugo iznenađenje. I evo sada, treće iznenađenje, sve veće i veće, kada sam čuo da me Sveti Otac imenovao za nadbiskupa koadjutora Zadarske nadbiskupije. Pa evo, vraćam se mojoj prvoj ljubavi koja je ovdje bila, koja je ostala i sada se doista, sve ove dane, jučer i danas, bude vrlo lijepe uspomene i sjećanja na ovu dragu Nadbiskupiju, na ove drage ljude, osobito svećenike, dobar dio koji sam tada upoznao. Tada sam poznavao sve svećenike, sada poznajem one u srednjoj dobi, najmlađe svećenike ne poznajem još tako dobro. Ali, nadam se ovih tjedana i mjeseci upoznati ih“ rekao je mons. Zgrablić.

Vjernicima Porečke i Pulske biskupije i Zadarske nadbiskupije, mons. Zgrablić je poručio:

„Prati me dvostruki osjećaj. Nije mi lako ostaviti moje drage ljude tamo koje sam stvarno zavolio. Ja sam preko 20 godina župnik u Istri. Bio sam 17 godina župnik u Rovinju. Sada sam 7 godina župnik u Poreču. Čovjek dijeli mnoge dobre, lijepe, zapravo najvažnije trenutke s ljudima, s vjernicima s kojima živi, djeluje. Ja ih neću nikada zaboraviti, ne mogu ih ostaviti jer oni su dio moga srca, moga života. Bit ću s njima prisutan na novi način, ali bit ću s njima prisutan. A u Zadarskoj nadbiskupiji primam sve ljude, i mislim da će mi to biti jedan od prioriteta, zadataka. Dosad poznajem već dosta svećenika u Zadru, njihova imena, znam njihove službe. Možda mi jako nedostaje što ne poznajem ove ljude, pa će to biti moj izazov. Mi smo radi ljudi ovdje, Gospodin nas šalje radi njih. Smisao dijecezanskog svećenika je da bude s ovim narodom, svojim ljudima, da dijeli dobro i zlo s njima, da bude Kristov navjestitelj Radosne vijesti. Pa će mi biti drago upoznati te ljude, posjetiti Zadarsku nadbiskupiju, susresti se s njima i ovom prigodom od srca ih pozdravljam. I još nije kasno, Uskrsni je utorak, pa im želim sretan i blagoslovljen Uskrs“ poručio je mons. Zgrablić, rekavši da mu je drago što će prije svoga biskupskog ređenja opet doći u Zadar.

„Doći ću opet prije nego se definitivno doselim u Zadar barem još jedanput, veselim se tome već unaprijed. U srijedu, 11. svibnja u Zadru održava se mjesečni susret svećenika, rekolekcija svećenika Zadarske nadbiskupije. Jako mi je drago što me nadbiskup Puljić pozvao. Zato mu zahvaljujem da mogu biti sa svećenicima na toj rekolekciji, na tom susretu. To će biti prvi put kada ću se u homiliji obratiti subraći svećenicima“ rekao je mons. Milan Zgrablić, novoimenovani zadarski nadbiskup koadjutor za svoga prvog pohoda Zadru.

Ines Grbić

 

ZADAR / ŽUPANIJA

LIJEPE VIJESTI IZ PULE / Učenica iz Obrovca Dragana Buljević državna prvakinja iz povijesti!

Objavljeno

-

By

Na Državnom natjecanju iz povijesti, održanom u Puli od 17.- 19. 4. 2024., učenica drugog razreda gimnazije iz Srednje škole Obrovac Dragana Buljević, osvojila je prvo mjesto u kategoriji znanja. Uz nju su na prvenstvu svih škola u državi iz povijesti, sudjelovale i njene kolegice iz razreda Tena Nikodem i Lucija Karamarko, koje su bile 10. u kategoriji Istraživački rad s temom „Pravednici među narodima: Anka Oštrić i Matej Buterin“. Sve tri djevojke je pripremao i vodio mentor, profesor povijesti Jakov Krolo. Velik je to uspjeh za Srednju školu Obrovac koja broji svega 86 učenika, a od toga 19 gimnazijalaca.

Na ovom natjecanju je nastupilo ukupno šest učenika iz Zadarske županije, a Dragana Buljević iz SS Obrovac je jedina od njih koja je osvojila jedno od prva tri mjesta.

„Iskreno, još sam u šoku i ni sama nisam svjesna da sam odnijela titulu državne prvakinje, još mi se dojmovi trebaju skroz sleći. Priprema je bila jako zahtjevna i htjela bih se zahvaliti svom mentoru Jakovu Kroli koji me bodrio kroz svo ovo vrijeme i bivao mi podrška od školske razine natjecanja do samog kraja.“ Izjavila je s razlogom ponosna učenica obrovačke gimnazije, Dragana Bujević, koja je uz sve ove godine bila i županijska prvakinja iz biologije i kemije, a uskoro je čeka i državno natjecanje iz hrvatskog jezika.

 
Nastavi čitati

ZADAR / ŽUPANIJA

OVE SUBOTE: U Pagu svečana proslava Svetog Trna. Čuvaju ga benediktinke već sedam stoljeća…

Objavljeno

-

By

Proslava Svetog Trna u Pagu slavi se u subotu, 4. svibnja. Svečano misno slavlje u 18 sati u Zbornoj crkvi Uznesenja BDM u Pagu predvodi opat Jeronim Adam Marin, OSB, prior Benediktinskog samostana Sv. Kuzme i Damjana na Ćokovcu,  opat predsjednik Slavenske benediktinske kongregacije.

Nakon mise, opat Marin predvodi svečanu procesiju sa Svetim Trnom središtem grada Paga koja će završiti povratkom relikvije Svetog Trna u benediktinski samostan sv. Margarite gdje će Sveti Trn biti izložen vjernicima na čašćenje.

Čuvarice relikvije Svetog Trna već sedam stoljeća su paške benediktinke u čijem se samostanu u Pagu Trn nalazi. Sveti Trn u Pagu ima potvrdu Svete Stolice o autentičnosti, da je taj trn bio u trnovoj kruni koja je bila na glavi raspetog Isusa Krista. Sveti Trn donio je 1443. fra Ivan Tutnić svojoj sestri, koludrici Mariji, na njeno svečano monaško zavjetovanje u paški benediktinski samostan.

U subotu, 4. svibnja, u 15 sati će se svečano predati i viteški plašt u trajni postav Muzeja sakralne umjetnosti Benediktinskog samostana u Koludraškoj ulici.

 
Nastavi čitati

ZADAR / ŽUPANIJA

FOTOGALERIJA / Predstavljena Monografija “Stalna izložba crkvene umjetnosti u Zadru – Tragom bogate prošlosti”

Objavljeno

-

By

foto: Ines Grbić/Zadarska nadbiskupija

Monografija “Stalna izložba crkvene umjetnosti u Zadru – Tragom bogate prošlosti” autorice doc. dr. sc. Ane Jordan Knežević, kustosice Stalne izložbe crkvene umjetnosti (SICU) u Zadru, predstavljena je u dvorani SICU-a u Zadru, u srijedu, 24. travnja.

Monografiju su predstavile njene recenzentice, izv. prof. dr. sc. Ana Mišković i dr. sc. Đurđina Lakošeljac, povodom obilježavanja Dana SICU-a. Naime, predstavljanje je bilo na datum kad je prije 54 godine potpisan Sporazum o osnivanju SICU-a u Zadru. Sporazum su  24. travnja 1970. potpisali Grad Zadar, Zadarska nadbiskupija i Samostan sv. Marije.

Ta monografija je prvi svezak zbirke ‘Katalozi i monografije’ koju objavljuje SICU Zadar. Tekst kataloga „pisan je jezgrovito i jasno, razumljivo široj javnosti, kojoj je i namijenjen. Bogato je opremljen, sa čak 116 grafička priloga. Tri tematska poglavlja podijeljena su u manja potpoglavlja. Poglavljima prethodi uvodni tekst s objašnjenjem cilja kataloga. Posljednji dio su bibliografija i arhivski izvori. Cjeline su smisleno oblikovane i imaju logičan slijed popraćen prilozima i njihovim legendama“, rekla je dr. Mišković.

Katalog je nastao povodom izložbe ‘Stalna izložba crkvene umjetnosti u Zadru – Tragom bogate prošlosti’ koja je otvorena 5. prosinca 2022. godine. Autorica izložbe je Ana Jordan Knežević, kustosica SICU-a, a suradnici Antonija Mlikota i Robert Maršić. Za izložbu je korištena građa iz arhiva: SICU-a, Samostana benediktinki Sv. Marije u Zadru, Zadarske nadbiskupije, Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti u Zagrebu, Konzervatorskog odjela u Zadru, Arheološkog muzeja u Zadru, Narodnog muzeja u Zadru, Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu (Zbirka rukopisa i starih knjiga), Državnog arhiva u Zadru, Hrvatskog muzeja arhitekture HAZU-a, Hrvatskog restauratorskog zavoda, Znanstvene knjižnice u Zadru te iz privatne arhive Abdulaha Seferovića i Aleksandra Kotlara.

SICU – kapitalna hrvatska muzejska ustanova i među najvažnijim crkvenim zbirkama Europe

„Koncepcija kataloga prati metodologiju postava temeljenog na tri kronološko-tematske cjeline. Prva ‘Kao feniks iz pepela’ odnosi se na događaje uoči i nakon Drugog svjetskog rata koji su utjecali na ideju o osnivanju stalnog postava srednjovjekovne sakralne umjetnosti vezanog uz restauraciju i revitalizaciju benediktinskog samostana sv. Marije. Manja poglavlja nose naziv Drugi svjetski rat i Sv. Marija, Kako je spašeno zadarsko Zlato i srebro, JAZU i Muzej srednjovjekovne umjetnosti te Miroslav Krleža. S pravom je dan naglasak osnivačima i utemeljiteljima zbirke – glasovitom piscu i ljubitelju umjetnosti Miroslavu Krleži, potom Grgi Novaku, Branimiru Gušiću, Vjekoslavu Maštroviću koji je 1970. preuzeo i ulogu direktora SICU-a u izgradnji, instituciji tadašnje JAZU.

Drugo poglavlje kataloga ‘Kapitalni objekt kulture’ prati koncepciju drugog dijela izložbe koje se odnosi na vrijeme pregovora svjetovnih i crkvenih predstavnika o izgradnji ustanove SICU, na doba dok su artefakti crkvene riznice bili pohranjeni u prostorijama Zadarske nadbiskupije do svečanog otvorenja SICU-a 4. prosinca 1976. godine. Manje cjeline unutar poglavlja tematski su vezane uz Pregovore o obnovi i osnivanju Stalne izložbe crkvene umjetnosti (1960.–1970.), benediktinke čuvarice, Gradnju muzejskog kompleksa od nacionalne važnosti te uz Svečano otvorenje izložbe 1976. g., po čemu su dobile nazive. U tim vremenima izrazitu ulogu u osnivanju postava imali su predstavnici zadarske Crkve, nadbiskupi Mate Garković i Marijan Oblak.

Treće poglavlje, kao i treća kronološko-tematska cjelina izložbe s naslovom ‘Stalni postav – Riznica sakralnog blaga’ valorizira stalni postav kojeg je projektirao Edo Kovačević u suradnji s ostalim vrsnim stručnjacima i glasovitim dizajnerom interijera Bernardom Bernardijem. Stavljen je naglasak i na obnovu sakralnih umjetnina u vremenu poraća nakon Domovinskog rata kada je postav iznova i od tada neprekidno otvoren za javnost. Cjeline su nazvane: Stalni postav, Edo Kovačević, Obnova nakon Domovinskog rata, Konzervatorsko-restauratorski radovi na umjetninama, Poliptih sv. Martina i škrinja sv. Šime, Izložbe“, predstavila je dr. Mišković sadržaj monografije.

Izložba o SICU-u i njena prateća publikacija – katalog je „opravdani zahvat kojeg stalni postav SICU-a zaslužuje i kojem je bila potrebna suvremena prezentacija.  U nizu dosadašnjih kataloga koji obrađuju postav SICU-a, ovaj se razlikuje već u začetku“, istaknula je dr. Mišković, poručivši da namjera autorice kataloga „nije valorizirati umjetnine kao dio trajnog postava SICU-a ni donijeti njihovu katalošku obradu, nego istaknuti uzroke koji su posljedično doveli do koncepcije stalnog postava, pozadinu koja nije od plemenitih metala, iako posjeduje plemenitu namjeru, crno-bijele priloge koji kriju sve bogatstvo i duh događaja od krucijalnih važnosti za postav“.

Na predstavljanju su bile i benediktinke i M. Anastazija Čizmin, opatica samostana sv. Marije. Te „brižne redovnice, višestoljetne čuvarice bogate riznice sakralne umjetnosti, zaslužne su što možemo pratiti tragove bogate prošlosti u prostorijama samostana“, istaknula je dr. Mišković.

Dr. Knežević uspjela je predstaviti iz bogate prošlosti „događaje, ljude i činjenice koji su utjecali na formu današnje ustanove koja već desetljećima ima reputaciju jedne od najbogatijih europskih zbirki. Da se prošlost ne zaboravi u segmentima koji to ne zaslužuju jer su utjecali na očuvanje kulturne baštine, da se izvuku na svjetlo dana fotografije, dopisi, prijepisi, citati, ključne veze i osobe, bez čega ne bi bilo ni SICU-a“, naglasila je dr. Mišković, rekavši da će za katalog zanimati znanstvena javnost i šira populacija. Katalog je izdan 2023. uz financijsku potporu Ministarstava kulture i medija RH.

Dr. Lakošeljac istaknula je ozbiljnost znanstvenog rada koji je prethodio ostvarenju izložbe SICU-a i pisanju kataloga, jer u tome nije korištena samo stručna i znanstvena literatura nego obimna arhivska građa, dotad nepoznata. „Izložba i monografija donose niz novih informacija, podataka, foto dokumentacije koju je dr. Knežević brižljivo pronašla u raznim institucijama. To je iscrpan i dugotrajan rad koji stoji iza Izložbe i kataloga. Zanimljiv je podatak o pokušaju tadašnje talijanske vlade da otuđi, preveze dio umjetnina 1944. g. parobrodima u Italiju, što je bilo spriječeno“, rekla je dr. Lakošeljac. Edo Kovačević je jako puno utjecao da se valoriziraju eksponati i oformi SICU kao objekt od kulturne važnosti za cijelu Hrvatsku. „U pisanoj i foto dokumentaciji dr. Knežević pronašla je puno podataka koji su donekle uspjeli rasvijetliti sudbinu nekih današnjih eksponata koji i nisu više u našem vlasništvu i razjasniti put formiranja SICU-a kao kapitalne muzejske kulturne ustanove u Hrvatskoj. Želja je kustosice Knežević popularizirati SICU široj javnosti, zato je pokrenula Izložbu i katalog, jer SICU predstavlja najreprezentativniji i najcjelovitiji doseg crkvene umjetnosti u Hrvatskoj“, istaknula je dr. Lakošeljac, rekavši da je katalog namijenjen široj javnosti, a poslužit će i za buduća istraživanja jer su u njemu  brojni podaci koje istraživači mogu koristiti u različitim smjerovima.

Taj katalog je drugačiji od drugih kataloga crkvene umjetnosti jer nije posvećen umjetninama, nego SICU-u kao jedinstvenoj instituciji u Hrvatskoj koju su uz jako velike napore zajedno osnovali državna vlast i Crkva, rekla je dr. Lakošeljac, istaknuvši da u takvom procesu na visokoj diplomatskoj razini nije osnovana nijedna druga institucija u Hrvatskoj.

Želja je upoznati javnost i s povijesnim događajima koji su prethodili osnivanju SICU-a

Dr. Knežević izrazila je zadovoljstvo što je Izložba u SICU-u bila jako dobro posjećena. Za nju je vladao veliko zanimanje i njeno trajanje bilo je dva puta produženo. „Ideja za organizacijom Izložbe javila se spontano, tijekom istraživanja arhivske građe za obnovu stalnog postava u koju sam uključena kao kustosica. Kad sam vidjela veliki dio neobjavljene građe, potaknulo me organizirati izložbu. Osobito sam bila potaknuta činjenicom da je javnost upoznata samo s eksponatima u postavu i da ima jako malo saznanja o nizu povijesno-društvenih događaja koji su prethodili utemeljenju SICU-a, vrijedne i jedinstvene ustanove koja s razlogom nosi epitet kapitalnog objekta kulture u RH i jedne od najvažnijih europskih crkvenih zbirki. Jedan od ciljeva je bio da se valorizira stalni postav, cijela povijest do danas i da se publika upozna sa stalnim postavom Ede Kovačevića, koji se zbog svoje vrijednosti u muzejskoj zajednici interpretira kao kulturno dobro“, poručila je dr. Knežević.

Od neobjavljene građe koja je objavljena u monografiji koja ima 124 stranice, dr. Knežević osobito je istaknula rukopise iz Arhiva Zadarske nadbiskupije, fotodokumentaciju iz Arheološkog muzeja u Zadru i Narodnog muzeja u Zadru, rukopise Miroslava Krleže koji se čuvaju u NSK-u u Zagrebu, grafičke priloge i arhivsku građu iz Muzeja za umjetnost i obrt u Zagrebu, Hrvatskog muzeja arhitekture HAZU-a te iz Kabineta Grafike HAZU-a, među kojima neobjavljene plakate Ljube Babića i Ede Kovačevića koji je napravio plakat za poznatu zagrebačku izložbu Zlato i srebro Zadra u Zagrebu 1951. godine.

Dr. Knežević je zahvalila ustanovama i pojedincima uz čiju pomoć je organizirala Izložbu i izdala katalog. Na ustupljenoj arhivskoj građi zahvalila je Zadarskoj nadbiskupiji, osobito umirovljenom zadarskom nadbiskupu Želimiru Puljiću koji ju je i potaknuo na pisanje monografije te zadarskom nadbiskupu Milanu Zgrabliću na podršci, Samostanu Sv. Marije i opatici Anastaziji Čizmin. Vrlo vrijedna građa je neobjavljena građa Krleže u NSK-u u Zagrebu; rukopisi ‘Izlet u Liburniju’ i ‘Srebro i Zlato zadarskih riznica’, u želji da se to jednom publicira jer je Krleža u njima valorizirao Zadar.

Veliku zahvalu izrazila je Arheološkom muzeju u Zadru za jako vrijednu foto dokumentaciju preko koje se vidjelo što je sačuvano u Zadru od crkvenih umjetnina, a što je odneseno u Italiju u poraću. Istaknula je vrijedne grafičke priloge, tlocrte iz brojnih ustanova u Zagrebu, plakate Ljube Babića i prvi plakat Ede Kovačevića iz 1951., neobjavljen, s prve zagrebačke izložbe Zlato i srebro Zadra.

Dr. Knežević je zahvalila i Hrvatskom restauratorskom zavodu u Zagrebu i Restauratorskom odjelu u Zadru, osobito njihovoj fototeci; Narodnom muzeju u Zadru, za neobjavljenu zbirku fotografija Ante Brkana, Državnom arhivu u Zadru, Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici u Zagrebu, HAZU-u u Zagrebu, Hrvatskom muzeju arhitekture HAZU-a u Zagrebu koji su dali grafičke priloge, Muzeju za umjetnost i obrt u Zagrebu, Kabinetu grafike HAZU-a u Zagrebu, Zavodu za povijesne znanosti HAZU-a u Zadru, Konzervatorskom odjelu u Zadru i Znanstvenoj knjižnici u Zadru.

Zahvalila je recenzenticama, dr. Mišković i dr. Lakošeljac s Odjela za povijest umjetnosti Sveučilišta u Zadru, izv. prof. dr. sc. Antoniji Mlikoti na prijedlozima oko teksta nekih poglavlja, o poslijeratnoj obnovi gdje su uspoređivali rukopise.

U znanstvenim istraživanjima zahvalila je Ivi Ceraj, višoj kustosici u Hrvatskom muzeju arhitekture HAZU-a koja je pomogla dr. Knežević u istraživanju neobjavljenog dizajnerskog opusa Bernardija, poznatog hrvatskog arhitekta koji je radio namještaj i za postav SICU-a te Robertu Maršiću za pomoć u tehničkoj realizaciji Izložbe i u istraživanju fotografija iz Dokumentacijskog odjela AMZD-a.

Autorica Knežević je zahvalila i Abdulahu Seferoviću i Aleksandru Kotlaru koji su joj velikodušno ustupili fotografije iz svoje privatne arhive, dr. Anti Uglešiću,  predsjedniku Upravnog vijeća SICU-a, prof. Vedrani Jović Gazić, Editi Medić, Dušku Čaviću, Mladenu Košti i Mariji Marfat na suradnji i oblikovanju vizualnog identiteta Izložbe i kataloga, SICU-u i ravnatelju don Mariju Soljačiću, kolegicama Katarini Barić i Nataliji Žilić na potpori u realizaciji Izložbe i Ministarstvu kulture i medija RH za financijsku potporu u izdanju monografije.

Životopis Ane Jordan Knežević

Ana Jordan Knežević rođena je u Zadru 1979. godine. Diplomirala je na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zadru 2006., studijsku grupu – arheologija i povijest umjetnosti. Na Sveučilištu u Zadru je 2007. upisala poslijediplomski doktorski studij Arheologija istočnog Jadrana i 2016. doktorirala o temi  ‘Arheološka slika ranokršćanskih crkava s kontinuitetom u predromanici na zadarskom području’. Sudjelovala je u više arheoloških istraživanja na lokalitetima u Zadru i okolici: Podvršje – Glavčine, Dračevac – Crno Vrilo, u Ninu Sv. Križ, Sv. Asel i Plokata, u Biogradu Katedrala, Sv. Ivan Evanđelist, Sv. Toma, u Zadru Relja, Trg Petra Zoranića, Sv. Dominik, u Pagu Caska, Sv. Marija, Povljana – Sv. Martin, Starigrad – Sv. Petar, Udbina – Katedrala. Od 2001. do 2009. radila je kao student i kao diplomirani arheolog u Arheološkom muzeju u Zadru gdje se stručno izučila za rad u muzeju. Od 2012. zaposlena je na Odjelu za izobrazbu učitelja i odgojitelja Sveučilišta u Zadru gdje održava nastavu iz kolegija Umjetnost u kontekstu povijesti 1 i 2.

Od 2020. je kustosica u Stalnoj izložbi crkvene umjetnosti u Zadru. U listopadu 2021. izabrana je u znanstveno-nastavno zvanje naslovnog docenta te započinje s radom kao vanjski suradnik na Teološko-katehetskom odjelu gdje predaje kolegij Crkvena umjetnost. Od 2024. predaje i kolegij ‘Kulturno-povijesni spomenici u Hrvatskoj’ na seminaru za turističke vodiče koji se organizira na Odjelu za turizam i komunikacijske znanosti Sveučilišta u Zadru.

Ana Jordan Knežević aktivno je sudjelovala na više domaćih i međunarodnih znanstvenih skupova te je objavila brojne znanstvene i stručne radove iz područja arheologije, povijesti umjetnosti i kulturne baštine na zadarskom području. Njeni istraživački interesi su u području srednjovjekovne umjetnosti i nacionalne arheologije. Sudjelovala je u više kulturno-umjetničkih i znanstvenih projekata u Hrvatskoj i u inozemstvu, u realizaciji brojnih izložbi, radionica i kulturnih manifestacija. U dva mandatna razdoblja od 2008. do 2011. imenovana je članom Senata Sveučilišta u Zadru. Održala je više javnih predavanja u Zadru i Zagrebu. Od 2015. je članica Društva za povjesnicu Zadarske nadbiskupije ‘Zmajević’, Hrvatskog muzejskog društva, Hrvatskog arheološkog društva te Matice hrvatske.

Ines Grbić

Foto: I. Grbić

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu