Connect with us

Tech

Pogledajte što Hrvati najčešće rade na mobitelima

Objavljeno

-

Hrvatski građani od usluga elektroničkih komunikacija u 2022. najviše su koristili govornu uslugu u mobilnim mrežama, njih 98 posto, a njih 82 posto uslugu pristupa internetu, na kojemu je njih više od 80 posto svakodnevno zbog društvenih mreža i čitanja novosti, pokazalo je novo istraživanje HAKOM-a.

To redovno godišnje istraživanje HAKOM-a, provedeno u studenom i prosincu 2022. na uzorku od tisuću osoba od 18 do 55 godina, od kojih je 73 posto zaposleno te 30 posto u kućanstvima s mjesečnim primanjima od 10 do 15 tisuća kuna, predstavili su novinarima u četvrtak predsjednik Vijeća HAKOM-a Tonko Obuljen, ravnatelj HAKOM-a Miran Gosta te koordinator za komunikacije Ivo Majerski.

“Kao i u 2021., najčešće korištena telekomunikacijska usluga je govorna usluga u pokretnoj mreži te usluga pristupa internetu, kojeg većina ili 89 posto koristi u sklopu paketa, i s time je zadovoljna” kazao je Majerski.

Korištenje IPTV usluge stagnira, slično kao lani koristi je 52 posto ispitanih, što je Obuljen komentirao mogućnostima koje daje dobar širokopojasni priključak internetu, s kojim se može online sadržaj pratiti u istoj kvaliteti kao i na IPTV-u.

Od uređaja koje koriste, 96 posto ispitanih ima pametne telefone, 87 posto laptop, 46 posto stolno računalo, 45 posto tablet, a nešto više njih nego lani 24 posto (naspram 22 posto) koristi digitalni TV.

Kod razloga za korištenje interneta, osim društvenih mreža i čitanja novosti, među prvih pet su još i chat aplikacije, navigacija i javni servisi, sve po 75 posto, dok je čitanje dnevnih novosti palo sa 85 posto iz 2021. na 81 posto njih u 2022. Ostalo je slično godini prije, iako se u segmentu igara na sreću i kladionica na internetu vidi mali porast u odnosu na 2021., sa 19 na 22 posto.

Iako je blago smanjeno zanimanje, sa 47 na 46 posto, još toliko ispitanih poželjnim drži rad i obrazovanje na daljinu (putem interneta), što su predstavnici HAKOM-a komentirali dijelom jenjavanjem pandemije, a dijelom i određenim željama da dio radnog vremena ipak bude izvan radnog mjesta.

Oko 40 posto ispitanih u vezi brzina interneta reklo je da su spremni platiti za veće brzine interneta nego što imaju, ali i njih 25 posto da nema potrebe za time, dok 33 posto želi veće brzine, ali ne to i više platiti.

Od poteškoća ili problema u korištenju, oko 60 posto ih je najgorim navelo prekid usluge pristupa internetu, a 68 posto je navelo da je lani kontaktiralo korisničke službe operatora više puta i da su u pravilu komunikacijom bili zadovoljni. Pri odabiru operatora pak najbitnija im je brzina interneta i cijena paketa, a trećina ih do sada nikada nije mijenjala operatora, dok oni koji jesu, to su činili zbog niže cijene kod drugog.

Ipak, četvrtina ispitanih bi trenutnog operatera promijenila ako bi povećali cijene za 10 posto, dok bi istodobno zbog 10 posto niže cijene kod drugog prešlo njih tek 15 posto, ali ako je cijena niža do 20 posto bilo bi takvih 39 posto.

Moguća odgoda povećanja cijena zbog indeksacije

Upravo oko cijena usluga, a zbog nedavne najave telekoma da će možda podići cijene uz tzv. indeksnu klauzulu zbog inflacije, za što je pozitivno mišljenje HAKOM kao regulator već dao, Obuljen je kazao da postoji novi ‘moment’ i “mogućnost odgode” tog povećanja.

Objasnio je da su telekomi sada od HAKOM-a tražili novo mišljenje oko primjene tog povećanja, a HAKOM će se o tome očitovati početkom veljače.

Tri najveća telekoma izmijenila su već opće uvjete te uvela indeksnu klauzulu prema kojoj se cijene mogu jednom godišnje povećati za najviše koliko je stopa infacije, te su o tome izvijestili korisnike, dajući im 90 dana da odluče hoće li raskinuti ugovore zbog toga bez naknade za raskid. Također su obavijestili da će kada i ako odluče zbog inflacije podići cijene, o tome 30 dana ranije izvijestiti korisnike, kako bi oni opet imali rok za raskid ugovora bez naknade, ako tako odluče.

Novi moment je nastupio prošlog tjedna kada su iz Vlade poručili da telekomi neće dizati cijene i da se s njima razgovara te je potom HAKOM dobio upite od telekoma.

“Ako žele mijenjati rok od 90 dana ili bilo što drugo, moraju HAKOM-u i korisnicima ponovo dostaviti na uvid izmjene općih uvjeta. To još ne znamo, jesu li mijenjali ili ne, ali ako u uvjetima ostane indeksna klauzula, onda cijene po toj osnovi mogu povećati bilo kada ove godine. Tu onda ostaje pitanje kada bi korisnici mogli otkazivati ugovore i hoće li za to plaćati naknadu ili ne. To sve još razmatramo, ali u svemu je HAKOM-u važno i da rješenje bude što bolje za korisnike”, poručio je Obuljen.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Tech

Dobili ste neobičnu poruku na Whatsappu od nekog kog poznajete? Evo što to može značiti

Objavljeno

-

By

Pixabay

Kako bi spriječili slučajeve prijevara u uslugama slanja poruka, WhatsApp, u suradnji s državnim i saveznim policijskim agencijama za sprječavanje kriminala, pokrenuo je kampanju podizanja svijesti.

Njemačka policija je objavila nekoliko savjeta za zaštitu WhatsApp računa.

Čuvajte se novog vala prijevare

Prijevara uvijek funkcionira ovako: početna poruka (očigledno generirana i lažna) ide korisniku i navodi kako navodni rođak ima novi broj mobitela. Kada kontaktirane osobe stupe u kontakt, pojavit će se nova poruka u kojoj se traži novac. Obično se radi o iznosima između 1.500 i 3.000 eura, prenosi Fenix.de.

Ako vam (navodno) povezana osoba piše i kaže da ima novi broj, svakako to provjerite tako da osobu nazovete na broj koji vam je poznat ili zatražite glasovnu poruku. Ovako možete brzo saznati radi li se o prijevari ili ne.

Prevarante je moguće provjeriti na sljedeće načine:

Ako netko od vaših kontakata pošalje neobičan zahtjev.

– Zatraži da snime glasovnu poruku.

– Nazovite osobu na stari broj kako biste potvrdili njezin identitet i provjerili radi li se o prijevari

Ovo je jedini način na koji možete biti sigurni da nijedan stranac ne koristi vaš račun na nepropisan način.

Savjeti protiv prijevare putem messenger usluga

– Provjerite svoj kod: Nikada ne otkrivajte svoj kontrolni kod računa (šesteroznamenkasti registracijski kod koji ste primili SMS-om).

– Provjerite svoj PIN: Postavite osobni PIN za svoj račun (također poznat kao potvrda u dva koraka).

– Provjerite svoju sliku: zaštitite svoju profilnu sliku (tako da je mogu vidjeti samo vaši kontakti).

– Provjerite svoj kontakt: ako vas navodni kontakti zatraže uslugu koja se čini sumnjivom, potvrdite njihov identitet traženjem glasovne poruke ili jednostavnim pozivom.

Zaštitite svoj račun i informirajte druge kako bi njihovi WhatsApp računi postali sigurniji i kako ne bi postali žrtve prijevare.

 
Nastavi čitati

Tech

Microsoft objavio zabrinjavajuće podatke: Korisnici se suočavaju sa 600 milijuna kibernetičkih napada dnevno

Objavljeno

-

By

Unsplash

U novom godišnjem izvješću “Digitalna obrana” Microsoft je upozorio na zabrinjavajući rast kibernetičkih napada u svijetu te izvijestio da se njegovi korisnici suočavaju s oko 600 milijuna tih napada dnevno, što je snažno povezano s geopolitičkim sukobima.

Prateći trendove od srpnja 2023. do srpnja ove godine, Microsoft u sklopu Digital Defense Reporta naglašava da kibernetički napadi dolaze od kriminalaca, ali i državnih aktera te da za učinkovito suzbijanje tog rastućeg vala treba ojačati “digitalnu obranu” na svim razinama i poticati trajnu predanost načelima kibernetičke sigurnosti.

Microsoft u izvješću navodi da je tijekom promatranog razdoblja zabilježio 2,75 puta veći porast “ransomware” napada u usporedbi s prethodnim razdobljem, ali i da je postotak organizacija koje su na kraju ucijenjene (dosežući fazu šifriranja podataka) smanjen više od tri puta tijekom protekle dvije godine.

Napadači i dalje računaju na predvidivo ljudsko ponašanje, poput odabira lako pamtljivih lozinki i njihove ponovne upotrebe na više web stranica, pa tako lako postaju žrtve “phishing” napada, a upravo su napadi na lozinke najčešći i čine 99 posto svih napada na identitet korisnika.

Na globalnoj razini rastu i kibernetički potpomognute financijske prijevare, s novim trendovima u prijevarama s plaćanjima i zlouporabom legitimnih usluga za phishing i zlonamjerne aktivnosti, navodi se u izvješću.

Microsoft ujedno ističe “alarmantan oblik prijevare” – techscam, koji obmanjuje korisnike predstavljanjem legitimnih usluga ili lažnom tehničkom podrškom i oglasima.

Promet techscam prijevara porastao je za 400 posto od 2021. do 2023., što daleko premašuje porast malwarea od 180 posto i phishinga od 30 posto.

Nastavljaju se i DDoS napadi, iako iz Microsofta kažu da su u drugoj polovici ove godine ublažili 1,25 milijuna tih napada, što je povećanje od četiri puta u usporedbi s prošlom godinom.

Napominju i da njihov tim sada prati više od 1.500 jedinstvenih grupa prijetnji, uključujući više od 600 državnih te prijetnji 300 kriminalnih i 200 grupa za utjecanje na javno mnijenje kao i stotine drugih.

Za ublažavanje napada potrebna jaka suradnja privatnog i javnog

“Geopolitički sukobi su pokretači kibernetičkih kampanja i napada, a države postaju sve agresivnije u kibernetičkom prostoru, s razinama tehničke sofisticiranosti koje odražavaju povećana ulaganja u resurse i u obuku. Ruski, iranski i kineski akteri intenzivirali su kibernetičke operacije oko trenutno aktivnih sukoba, pa su ruski napadi prvenstveno ciljali Ukrajinu i zemlje NATO-a, a kineski Tajvan i jugoistočnu Aziju. Rat između Izraela i Hamasa intenzivirao je i iranske kibernetičke aktivnosti na Izrael, SAD i zemlje Zaljeva, a i Rusija i Iran također su koristili rat i američke izbore za širenje propagande koja izaziva podjele”, ističu iz Microsofta.

Upozoravaju i na zlouporabu generativne umjetne inteligencije (AI) s kojom svi cyberkriminalci eksperimentiraju, dok s druge strane AI alati pomažu i timovima za kibernetičku sigurnost da brže odgovore na prijetnje automatizacijom zadataka poput analize upozorenja.

“Za ublažiti kibernetičke prijetnje potrebna je jaka suradnja javnog i privatnog sektora. Vlade moraju uvesti značajne kazne za zlonamjerne aktivnosti kako bi spriječile napade. Trenutni međunarodni standardi u kibernetičkom prostoru nemaju učinkovitu provedbu, što rezultira nastavkom agresivnih aktivnosti koje podržavaju države”, poručuju iz MIcrosofta.

 
Nastavi čitati

Tech

Zašto je vaša e-pošta jučer bila tako spora na poslu?

Objavljeno

-

By

Radni tjedan za mnoge je u ponedjeljak počeo prilično stresno. Microsoft je imao dosta problema s uslugom za e-poštu Outlook i aplikacijom Microsoft Teams. Rekli su da su riješili većinu problema, iako mali broj korisnika još uvijek može imati poteškoća s e-poštom. Microsoft radi na popravcima
Više od 5000 korisnika prijavilo je probleme s Outlookom i Teamsom na web stranici Downdetector, ali ti podaci ne odražavaju razmjere problema.

“Vratili smo rad svih zahvaćenih servisa, osim Outlooka na webu, gdje i dalje postoje problemi za manji broj korisnika”, objavio je Microsoft, prenosi CNN. Dodali su da će usluge biti u potpunosti uspostavljene i operativne u utorak tijekom dana. Do ponedjeljka u podne, tvrtka je rekla da su popravci dosegli oko 98 posto pogođenih korisnika, iako se izvješća o prekidima nastavljaju povećavati. No, ažuriranjima može trebati neko vrijeme da počnu raditi na sustavima Microsoftovih korisnika, rekli su iz tvrtke. Ove su godine tehnološki problemi imali strašne posljedice diljem svijeta. Tijekom ljeta došlo je do pada softvera CrowdStrike, što je najveći globalni kibernetički prekid rada u povijesti. Prekid je utjecao na zračni promet, rad bolnica i nanio je više od 5 milijardi dolara štete kompanijama s liste Fortune 500.

 
Nastavi čitati

U trendu