Connect with us

Hrvatska

Njemački medij: Zašto su Hrvati iznenađeni što im nedostaju konobari, kuhari…

Objavljeno

-

Uoči nove turističke sezone u Hrvatskoj opet svjedočimo novim žalopojkama oko nedostatka radne snage u sektoru ugostiteljstva.

Procjenjuje se da će tako i ovog ljeta manjkati približno 35 tisuća konobara, kuhara, sobara, recepcionera i drugih profila turističke branše. No krajnje je napadna činjenica to da pritužbe ugostiteljskih poslodavaca nekako uvijek prati svojevrsna iznenađenost. Svi su na određeni način zatečeni, premda navlas istu situaciju zasigurno možemo očekivati i dogodine.

O čemu je točno riječ? Naravno, enigme nema: hrvatski državljani u naponu radnog vijeka masovno odlaze u zapadnije države EU-a, jer su im plaće u RH premalene. Nema više radne snage u Slavoniji, koja se u ljetnim mjesecima doslovce slijevala na Jadran, ali nema je ni u Bosni i Hercegovini, Srbiji, Makedoniji. Iscrpljen je kadrovski bazen u neposrednom susjedstvu, pa se sve više poseže za popunom iz Azije, kao i ranije u sektoru građevinarstva: Nepal, Filipini, Indija, itd, piše Deutsche Welle.

Uvijek isto čuđenje

Nisu pomogli ni pregovori za dopune Kolektivnog ugovora na granskoj razini. Plaće su malo porasle, očito nedovoljno, ali poslodavci tvrde da za veće nemaju mogućnosti. Također, nisu u poziciji dizati cijene koje je inflacija ionako povisila, pa se često mogu čuti zamjerke državi koja se bi se navodno mogla odreći dijela svojih prihoda. No to je ionako već opće mjesto poslodavačkih kritika. „Ipak ne bih rekao da je u tome tajna uspjeha“, rekao je o tome za DW Damir Krešić, ravnatelj Instituta za turizam u Zagrebu.

„Država bi mogla učiniti nešto drugo”, kaže on, „ali ne bez suradnje s poslodavcima i sindikatima – najprije izraditi strategiju za kompletno gospodarstvo. Pritom odgovoriti na pitanje koliko trebamo radnika iz koje struke. Inače, godinama sam uzalud upozoravao na taj problem u turizmu. No pristup nam je stihijski, a čuđenje svaki put isto, mada je i problem isti. Čudni smo ustvari mi koji se tako čudimo.“

Krešić stoga tumači da rješenje leži u dugoročnoj pripremi obrazovnog sustava, nakon definiranja sektorskih potreba. Uz to treba dodatno regulirati tržište rada, da radnici dobiju primjerenu naknadu za svoj rad, umjesto situacije u kojoj mnogi radije prihvaćaju dohodak na ruke, iliti „na crno“, jer tako dobiju više.

Uostalom, ako je riječ o svega tri ili četiri mjeseca rada godišnje, ne može ni biti riječi o stabilnom zaposlenju i strateškom rješenju za ma čiju egzistenciju. Onda bi logično bilo da radnici odlaze u Irsku i za jednaku plaću, ali na stalno zaposlenje, a kamoli za duplo veću.

Planska proizvodnja kadra

„Suočili smo se među ostalim s izvjesnim nedostacima angažmana radne snage iz Azije u hrvatskom turizmu. Pokazuje se da nisu dobro rješenje za naše ugostitelje, ali sad već nemamo mnogo izbora, barem ne za ovu i sljedeću sezonu. Pritom nemam ništa protiv tih ljudi s drugog kontinenta, da budem jasan. Oni mogu biti marljiviji ili pošteniji radnici od nas samih, nema tu pravila, dakle, ne govorim o tome. Problem je uslužna industrija u kojoj hrvatski radnik ovdje uvijek nudi kvalitetnije autentično iskustvo domaćinstva“, drži Krešić.

Na sličan način niti hrvatska recepcionerka ili konobarica ne bi na Filipinima bila uspješnija radnica od domicilne snage. Ravnatelj IZT-a pojašnjava da turizam jednostavno podrazumijeva kontakt, lokalno iskustvo, razumijevanje konteksta, kulturološku uklopljenost. „Zato nam je neophodna planska proizvodnja kadra“, zaključuje on, „uz adekvatne uvjete kako bismo zadržali radnike, jasno, jer ćemo ih u protivnom uzalud školovati.“

Budućnost se ne gradi na uvozu

Teško će se dugoročno zadržati i radnike iz susjednih zemalja čiji odlazak danas mori tamošnje poslodavce u drugim sektorima. Posljednjih tjedana tako su odjekivale i desperatne konstatacije iz BiH. Bojan Domić, ministar obrazovanja, znanosti i mladih Kantona Središnja Bosna, naglasio je da toj državi treba temeljita prilagodba obrazovnog sustava kako ne bi ostala bez radno aktivnog stanovništva.

Vladimir Blagojević, glasnogovornik Privredne komore Republike Srpske, izjavio je da nema grane kojoj u ovom trenu ne nedostaje radna snaga.

Privukla ju je, naime, gravitacijska sila hrvatskog turističkog tržišta rada. Tako iz Trebinja, grada s oko 30 tisuća stanovnika, ljeti i po dvije tisuće ljudi odlazi na rad u tridesetak kilometara udaljeni Dubrovnik, dok trebinjski poslodavci u raznim sektorima ostaju bez zaposlenih.

Taj se susjedov problem nije vidio iz Hrvatske, sve dok hrvatsko tržište nije zastenjalo uslijed iste nevolje. „Budućnost se ipak ne gradi na uvozu radne snage, a bez domaćih radnika nema ni održivog razvoja“, smatra Goran Rihelj, urednik i komentator turističkog portala HrTurizam.hr.

„Godinama se upozoravalo na problem malih plaća u turizmu”, dodao je on za DW, „kao i jako lošim radnim uvjetima. No vladala je mantra – ako nećeš ti, ima tko hoće na burzi. Sada se to vratilo kao bumerang. Otvorile su se granice, i balon je pukao, a sad se svi čude. To odavno više nije izazov, nego strateški problem kojem nismo strateški pristupili. No kako stalni sezonac može planirati i graditi svoju budućnost, obitelj, kupiti stan, automobil? Kako netko može raditi sedam dana u tjednu, bez dana slobodnog, a pričamo o turizmu gdje je usluga imperativ?”

A onda još i infrastruktura

Rihelj naglašava da su turističke kompanije svakako pod raznim pritiscima, ali se ne može glavnina tereta svaljivati na zaposlenike: „Oni su baza u direktnom kontaktu s gostima, kostur cijele priče. A da ne pričamo o kvaliteti. Strašno je pala zbog kadra koji nije educiran i nema iskustvo. Pitam se kako opravdati cijenu smještaja s lošom uslugom i izvedbom.”

Ovaj turističko-medijski analitičar citirao je zatim kolegicu Marinelu Dropulić Ružić, a na tragu jednog marketinškog slogana: „Država ‘puna života’ treba brinuti da ima djelatnike ‘pune života’.“ No dometnuo je i da se, pored radno-tržišne problematike koja u RH ide pod ruku s općedemografskom, hrvatski turizam suočava s krizom neodržavane i nerazvijene infrastrukture, komunalne i prometne, itd.

“S pravom se zato postavlja pitanje: Treba li nam daljnji razvoj kada cijela infrastruktura ne može podnijeti niti sadašnji broj turista”, postavio je pitanje Goran Rihelj. Jasno je bar to da za Hrvatsku neće biti ni razvoja ni održanja statusa quo bez rješavanja položaja radnika u turizmu.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Hrvatska

Ovo su cijene jagoda na tržnicama ove i prošlih godina. Razlike su ogromne

Objavljeno

-

Nakon što su mnoge ljude iznenadile cijene prvih ovogodišnjih domaćih, točnije vrgoračkih jagoda koje su se pojavile na šibenskoj tržnici, a čija je cijena 7 eura po mjerici, odlučili smo usporediti koliko su jagode na tržnicama poskupile u odnosu na prethodne godine. Važno je napomenuti kako su one uvozne (uglavnom iz Grčke, Španjolske i Makedonije) u pravilu osjetno jeftinije od ovih domaćih.Neki dan smo na zagrebačkom Kvatriću kupili prve ovogodišnje vrgoračke jagode, a cijena im je bila 3 eura po mjerici (500 grama). Krajem ožujka ove godine bili smo na Dolcu i Kvatriću – na Dolcu smo pronašli mjericu jagoda za 2 eura, ponegdje i 3 mjerice za 2 eura, a na Kvatriću su 3.50 eura po kilogramu, a prodaju ih po mjerici – negdje za 1.99 eura, a negdje su zaokružili na 2 eura.

Kakve su cijene bile prošle godine?

I prošle je godine u travnju ljude iznenadila cijena vrgoračkih jagoda na Dolcu – mjerica od 500 grama koštala je 4 eura, a na drugim je tržnicama cijena bila oko 8 eura za kilogram. Mjerica grčkih jagoda na Dolcu tada je koštala 2 eura.

Jagode su se prošle godine na tržnicama pojavile još u ožujku, i to one grčke za 4 eura po mjerici, a u svibnju prošle godine jagode su na Dolcu koštale 3 eura za mjericu. U lipnju iste godine smo na jarunskoj tržnici našli jagode za 2 eura po mjerici od 500 grama.

Godinu ranije vrgoračke jagode bile su jeftinije

Godinu ranije, u ožujku 2022., na zagrebačkom smo Kvatriću našli dosta štandova s jagodama. Mjerica grčkih i makedonskih jagoda se tada prodavala po tadašnjih 15 ili 20 kuna, što je između 2 i 3 eura. Mjericu makedonskih jagoda tada smo kupili za 20 kuna, a bile su puno ukusnije od onih iz trgovina.

Vrgoračke jagode su 2022. godine koštale 50 kuna po kilogramu, što je malo manje od 7 eura. Usporedbe radi, vrgoračke jagode na tržnici u Šibeniku ove godine koštaju isto toliko, ali po mjerici od 500 grama.

Najjeftinije su bile 2020. godine

Jagode su daleko najjeftinije bile 2020. godine – tada smo na štandovima Dolca pronašli mjerice jagoda po cijeni od tadašnjih 9.99 kuna, a ponegdje su bile nešto skuplje, po cijeni od 14.99 kuna za mjericu. Ako preračunamo u eure, to bi bilo negdje između 1.20 i 2 eura.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Obavijest HZMO-a za 87.546 korisnika

Objavljeno

-

By

Danas počinje isplata doplatka za djecu za ožujak 2024., izvijestio je HZMO.

Doplatak za djecu dobit će 87 546 korisnika za ukupno 186 410 djece.

Informacije vezane uz doplatak za djecu mogu se dobiti radnim danom od 8 do 16 sati na infotelefonima HZMO-a 01/ 45 95 011 i 01/ 45 95 022 i na mrežnoj stranici HZMO-a, objavio je HZMO.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Prodaje se 3. maj Rijeka 1905, javilo se šest firmi

Objavljeno

-

Šest uglavnom europskih brodograđevnih tvrtaka do sada je iskazalo je interes za kupnju tvrtke 3. maj Rijeka 1905 i nastavak brodograđevne djelatnosti u riječkom škveru, potvrdio je danas predsjednik Nadzornog odbora 3. maja Juraj Šoljić.

Prema Šoljićevim riječima, još će se pričekati ponude koje bi mogle prispjeti poštom, a nakon iskazivanja interesa potencijalnim kupcima bit će omogućen uvid u dokumentaciju, što je jedna od tvrtaka već učinila.

Očekuje se druga faza

U sljedeća dva do tri mjeseca očekuje se provedba druge faze za koju je potrebno pripremiti dokumente i obvezujuće uvjete, što među ostalim uključuje nastavak brodograđevne djelatnosti i ulaganja, rekao je Šoljić.

Javni poziv za iskazivanje interesa za kupnju 100-postotnog udjela, tj. u cijelosti tvrtke-kćeri 3. maj Rijeka 1905 objavljen je u sredini ožujka, a rok za iskazivanje interesa je bio do 15. travnja.

Potencijalni ulagači pozvani su na iskazivanje interesa za kupnju 100-postotnog udjela, tj. u cijelosti tvrtke-kćeri 3. maj Rijeka 1905. te na iskaz interesa za dostavom neobvezujućeg pisma namjere.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu