Connect with us

Tech

Pravi 5G stiže nam od srpnja

Objavljeno

-

foto: Pixabay

U HAKOM-u očekuju da će dodjelom frekvencija biti omogućeno uspješno uvođenje 5G tehnologije s njenim punim funkcionalnostima, a zatim i dovoljno brz razvoj i gradnja mreža

Javna dražba za temeljne 5G frekvencijske pojaseve od 700 i 3600 megaherca (MHz) planirana je krajem prve polovice 2021., a sama dodjela spektra, odnosno izdavanje dozvola planirana je u srpnju, nakon čega operatori mogu komercijalno nuditi usluge te mreže, kažu iz regulatorne agencije HAKOM-a.

– Trenutno definiramo posljednje detalje javne dražbe, a početne cijene će uvažavati EU praksu, iskustvo i smjernice za poticanje širokopojasnog pristupa te odražavati realnu vrijednost spektra uz poticaj ulaganjima – odgovaraju na upit Hine iz HAKOM-a o načinima provođenja dodjele spektra za 5G i cijenama koje će biti ponuđene na dražbi.

Očekuju da će takvim postupkom biti omogućeno uspješno uvođenje 5G tehnologije s njenim punim funkcionalnostima, a zatim i dovoljno brz razvoj i gradnja mreža.

Naknade prikupljene dražbom u potpunosti se uplaćuju u državni proračun, ali za sada, pogotovo prije objave načina provođenja dražbe, iz HAKOM-a kažu da ne bi prejudicirali bilo kakve iznose.

Podsjećaju da je HAKOM rokove za dodjelu tog spektra odredio tijekom 2020., uzimajući u obzir EU-ove preporuke i situaciju na tržištu u uvjetima pandemije.

“Rokovi su usklađeni s ostatkom EU-a i državama koje još nisu provele dodjelu spektra za 5G, a taj postupak planiraju provesti tijekom ove godine”, najavljuju iz regulatora.

HT i A1 Hrvatska izvijestili o testiranju 5G frekvencija

Kako su iz dva telekoma (HT i A1 Hrvatska) početkom ožujka ove godine izvijestili da su počeli testirati frekvencije u tom spektru, iz HAKOM-a odgovaraju da su sva tri telekom (mobilna) operatora dobila privremene dozvole za testiranje opreme koje se izdaju na zahtjev i privremeno dodjeljuju prema raspoloživim frekvencijskim resursima.

Izdavanje tih dozvola se, kako napominju, ne naplaćuje, ali na tim frekvencijama nije dozvoljen komercijalni rad.

Hrvatski telekom (HT) početkom ožujka je izvijestio da je počeo s uključivanjem komercijalnih korisnika u testiranja na 3,5 GHz (ili 3500 MHz) frekvencijskom pojasu, koji će omogućiti nove mogućnosti 5G mobilne mreže s dva do tri puta većim brzinama i veće mogućnosti upotrebe u brojnim sektorima, brojne inovacije te razvoj pametnih industrija, modernih gradova i društva budućnosti.

HT testiranje provodi u ograničenom opsegu, na dijelu komercijalnih korisnika u Zagrebu, a uskoro i u Osijeku, naveli su iz HT-a, dodajući da su pri testiranju u Zagrebu izmjerili gigabitne brzine.

– Komercijalni rad 5G mreže na 3,5 GHz spektru počet će nakon zaključenja javne dražbe spektra za frekvencijske pojaseve predviđene u prvoj polovici 2021. – kažu iz HT-a, podsjećajući da su krajem 2020. na tehnologiji dinamičkog dijeljenja spektra DSS (Dynamic Spectrum Sharing) uveli prvu komercijalnu 5G mrežu u Hrvatskoj.

Ta mreža je trenutno, četiri mjeseca nakon uvođenja, dostupna u 34 grada, te je signalom 5G pokriveno, kako ističu, 1,5 milijuna stanovnika.

A1 Hrvatska također je u prvim danima ožujka ove godine počeo testiranje 5G mreže, i to u radiofrekvencijskom pojasu od 700 MHz, u čemu kažu da su prvi, a riječ je o pojasu koji se ‘oslobodio’ prelaskom zemaljskog (analognog) emitiranja TV programa na DVB-T2 (digitalni) standard.

Mrežu 5G na 700 MHz realizirali su na širem području Bistre te u Zagrebu na A1 kampusu, a istodobno su na području Osijeka, prvog 5G grada u Hrvatskoj, početkom ožujka počeli i s testiranjem 5G mreže s korisnicima u spektru od 3,6 GHz u kako bi isprobali prednosti pravog 5G-a gigabitne brzine i niske latencije.

Za pojas od 700 MHz dodaju još da, iako se tu ne ostvaruju gigabitne brzine kao na 3,6 GHz, važne su zbog pokrivanja zatvorenih prostora te povezivanja uređaja u Internet stvari (IoT) u 5G okruženju, kao i za pokrivanje velikih područja, pa i manje dostupnih, poput ruralnih.

Iz operatora Telemach Hrvatska do sada još nisu iznosili detalje oko testiranja 5G-a, ali su poručili da u sklopu velikih investicija u mrežnu infrastrukturu planiraju i nadogradnju svoje mobilne mreže, s fokusom na proširenje pokrivenosti, poboljšanje kvalitete mobilne usluge i uvođenje ultrabrze 5G mobilne mreže u 2021.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Tech

Hrvati vole automobile: Prema ovoj ljestvici četvrti smo u Europi

Objavljeno

-

By

Europsko udruženje proizvođača automobila (ACEA) izdalo je izviješće pod nazivom “Vozila na europskim cestama” koje otkriva brojne podatke o automobilima koji kruže europskim cestama.

Izvješće uključuje ključne podatke, poput prosječne starosti vozila, vrste snage vozila, vlasništva i još mnogo toga te smo odlučili izdvojiti one najzanimljivije.

Tako možemo vidjeti kako je na cestama EU-a 2022. prometovalo je 252 milijuna automobila, što je povećanje od 1% u odnosu na prethodnu godinu. Prema istom izviješću, u Hrvatskoj je te godine prometovalo 2.06 milijuna automobila.

Prodaja električnih vozila u EU-u je dosegla najvišu razinu svih vremena 2022., ali ona i dalje čine tek 1,2% svih automobila na cestama EU-a. U našoj zemlji je taj podatak još i manji, odnosno udio električnih automobila iznosi tek 0,3 posto. Na području cijele EU najviše je benzinaca (50,6 %), a slijede dizelaši (40,8 %). Kod nas je taj borj obrnuti te je na našim cestama više vozila na dizel (56 %),  a nakon toga slijede vozila na benzin (39 %).

Što se tiče starosti automobila, najstariji vozni park imaju Grci (prosjek 17,3 godine) i Estonci (16,6 godina), dok najnovije automobile voze u Luksemburgu (7,9 godina), te Danskoj i Austriji (8,9 godina). Što se Hrvatske tiče, prema podacima ACEA-e, prosječan automobil na našim cestama star je 13,3 godina.

Hrvati i broj automobila

Kada je u pitanju broj automobila, Poljska ima najveći broj automobila na 1000 stanovnika u Europi, čak 703, dok je Latvija na začelju ljestvice s 410 automobila na 1000 stanovnika. Nakon Poljaka slijede Luksemburžani (695), Talijani (681), a na visokom četvrtom su Hrvati s čak 664 automobila na 1000 stanovnika. Dodajmo i da je prosjek EU-a 574 automobila na 1000 stanovnika.

ACEA

Na cestama EU prometuje više od 30 milijuna kombija, što je povećanje od 1,5% u odnosu na prethodnu godinu. Francuska prednjači s najvećim brojem kombija u prometu. Više od 6,5 milijuna kamiona sada je na cestama EU-a, što je povećanje od gotovo 2% u odnosu na prethodnu godinu. U prosjeku, kamioni ostaju najstariji od svih vrsta vozila sa 14 godina. Na cestama EU sada prometuje preko 720 000 autobusa. Električni modeli čine više od 10% autobusa u tri zemlje EU (Irska, Luksemburg i Nizozemska).

Izvješće pokazuje da, iako zakonodavni ciljevi mogu pomoći u usmjeravanju promjena, ovo je samo dio slagalice za dekarbonizaciju cestovnog prometa. Europi je potreban širok skup okvirnih uvjeta, kao što su infrastruktura za punjenje te kupnja i porezni poticaji, kako bi se potaknula potražnja za novim modelima i napunila vozila na europskim cestama najčišćim i najzelenijim modelima.

 
Nastavi čitati

Tech

WhatsApp testira novu značajku, obavijestit će korisnike koji su kontakti nedavno bili online

Objavljeno

-

By

WhatsApp navodno razvija novu značajku koja prikazuje nedavno aktivne kontakte u obliku popisa. Značajka je trenutno u fazi testiranja i vjerojatno će biti uvedena u budućem ažuriranju.

Prema najnovijim vijestima, WhatsApp ima još jednu značajku koja vam može pomoći da odlučite kome ćete prvom poslati poruku, piše India Today.

Ova bi se značajka mogla pokazati korisnom ako želite provjeriti tko je nedavno bio aktivan na platformi za razmjenu poruka i najvjerojatnije će prvi odgovoriti na vaše poruke ili pozive.

Ova bi značajka također mogla poboljšati korisničko iskustvo i ukloniti potrebu za pojedinačnom provjerom statusa aktivnosti svakog kontakta.

Ovo nije jedina značajka koju WhatsApp testira kako bi vas potaknuo na interakciju s vašim kontaktima.

Ranije izvješće govorilo je da bi WhatsApp mogao korisnicima početi predlagati kontakte s kojima bi trebali razgovarati. Ti bi kontakti bili oni s kojima korisnik nije razgovarao dugo vremena.

Obje značajke trenutno se testiraju i mogli bismo ih vidjeti u budućem ažuriranju aplikacije.

 
Nastavi čitati

Svijet

WhatsApp snižava minimalnu dob u Europi, zagovornici dječjih prava bijesni

Objavljeno

-

By

Novo dobno ograničenje stupilo je na snagu u četvrtak u Europskoj uniji. Nova minimalna dob od 13 godina također je najavljena za korisnike u Ujedinjenom Kraljevstvu u veljači. Usluga za razmjenu poruka – koju je Meta kupila prije deset godina – navodi na svojoj web stranici da promjene osiguravaju “minimalnu dob za WhatsApp na globalnoj razini”.

Međutim, donja dobna granica izazvala je kritike – zagovornici dječjih prava u Ujedinjenom Kraljevstvu tvrde da ona dodatno izlaže mlade ljude opasnostima interneta.

U priopćenju od četvrtka, grupa za kampanju Smartphone Free Childhood sa sjedištem u Velikoj Britaniji pozvala je WhatsApp da promijeni novu politiku. “WhatsApp stavlja dobit dioničara na prvo mjesto, a sigurnost djece na drugo”, rekla je Daisy Greenwell, suosnivačica grupe.

“Smanjenje dobne granice ignorira sve glasnije zvonce za uzbunu koje oglašavaju znanstvenici, liječnici, učitelji, stručnjaci za sigurnost djece, roditelji i stručnjaci za mentalno zdravlje zbog štetnosti korištenja društvenih medija za djecu”, rekla je Greenwell.

Vicky Ford, britanska zastupnica iz vladajuće Konzervativne stranke i članica ključnog vladinog odbora za obrazovanje, nazvala je odluku o snižavanju minimalne dobi bez prethodnog razgovora s roditeljima ‘neodgovornom’, izvijestila je PA Media.

Glasnogovornik WhatsAppa rekao je u petak za CNN:: ‘Svim korisnicima dajemo opcije da kontroliraju tko ih može dodati u grupe i, kada prvi put primite poruku s nepoznatog broja, dajemo vam opciju da blokirate i prijavite račun’. Europska komisija, izvršno tijelo EU-a, nije odgovorila na zahtjev za komentar.

Meta pod paljbom

Meta se u prošlosti našla pod kritika zbog nastojanja da smanji dobna ograničenja na svim platformama u Sjedinjenim Državama. Prošle je godine tvrtka rekla da planira smanjiti minimalnu dob za svoju aplikaciju za virtualnu stvarnost s 13 na 10 godina, unatoč pritisku američkih zakonodavaca da takve usluge ne plasiraju mlađim korisnicima.

CNN je također izvijestio prošle godine da je izvršni direktor Mete Mark Zuckerberg osobno i više puta osujetio inicijative koje su imale za cilj poboljšati dobrobit tinejdžera na Facebooku i Instagramu, platforma koje su također u vlasništvu Mete.

Ponekad je Zuckerberg izravno nadglasavao neke od svojih najviših rukovoditelja, koji su se zalagali za veću zaštitu adolescenata, prema internoj komunikaciji objavljenoj u sklopu tužbe protiv tvrtke, prenosi tportal.

No, u priopćenju za medije od četvrtka – nevezno uz promjene WhatsAppove dobne politike u Europi – Meta je rekla da testira značajke za zaštitu mladih od opasnosti ‘seksualnog iznuđivanja’ i ‘zloupotrebe intimnih slika’. Nadaju se da će nove značajke ‘potencijalnim prevarantima i kriminalcima otežati pronalaženje i interakciju s tinejdžerima’.

Predatori seksualnog iznuđivanja (engl. sextortion) obično varaju mlade žrtve tako oni povjeruju da razgovaraju s ljudima svoje dobi. Nagovaraju ih da pošalju eksplicitne fotografije i videa, a kasnije prijete da će objaviti te slike ako im se ne uplati određena svota.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu